Gå til innhold

"Alle" foretrekker hjemmekontor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg savner det sosiale fra kontoret. Men synes det er veldig deilig å jibbe hjemme. Sover litt lenger, og det trengs med en 2 åring som ikke sover gjennom natta. Og på kontoret blir jeg forstyrra mye av kollegaer som trenger hjelp, siden jeg har 15 års erfaring. Nå slipper jeg forstyrrelsene. I tillegg starter jeg på middagen (kapper opp grønnsaker osv) mens jeg snakker i jobbtelefon f.eks. Tar noen tøyeøvelser mens jeg er i tlf osv. Sparer mye tid på multitasking. Og tiden etter bhg er så mye bedre. Nesten ikke stressa lenger, noe jeg var mye før. Kunne tenkt meg 2/3 dager kontor og hjemme på fast basis. Men vi får se. 

som sagt savner jeg det sosiale og faglig utveksling som skjer i gangene osv. Mister mye sånt nå. 

Anonymkode: 47b5d...b7a

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å kunne ha noen dager hjemme etter behov, hvis jeg trenger å jobbe uavbrutt og fokusert med spesifikke oppgaver, ellers er det kontoret som gjelder. Friheten til å velge egnet sted for de ulike oppgavene er nøkkelen for meg. Hjemmekontor med hjemmeværende barnehagenbarn var helt grusomt! Ikke på grunn av barna, men jeg er virkelig ikke født helikopter! Den perioden ønsker jeg meg aldri igjeb, om jeg er aldri så takknemlig for å ha en jobb å gå til.. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber mye mer effektivt hjemme fordi jeg slipper å få så mange «skravlebesøk» på kontoret mitt. Når jeg er på jobb er det utrolig mange som kommer innom kontoret mitt i løpet av dagen bare for å småprate. Og det er hyggelig det altså, men 10 minutter her og der blir gjerne en del i løpet av dagen. Og jeg jobber så og si konstant under press, men synes det er vanskelig å si fra (noe jeg jobber med å bli bedre på). Men slipper altså dette hjemme. Jeg sluntrer absolutt ikke unna jobben min selv om jeg jobber hjemmefra. Så ja, jeg er mye mer effektiv, og mye mindre stresset i hverdagen.

Jeg også synes forresten det er viktig å skille mellom jobb og privatliv. Men jeg har jobbtelefon, og når jeg logger av jobb, slår jeg også av denne. Så når jeg er ferdig for dagen, er jeg ferdig for dagen - uavhengig om jeg har vært på kontoret eller jobbet hjemmefra.

Anonymkode: 517c3...56f

Det kan gjelde for noen.

Til det siste er det en interessant diskusjon. Med mer fri arbeidstid stiger presset på å være tilgjengelig. Jeg ser det tydelig i min egen jobb som kontaktlærer i skolen. Jeg får telefoner og meldinger SMS-er til alle døgnets tider, i ferier og helger. Jeg prøver stort sett å svare kun i min arbeidstid, men ikke alltid er det mulig, og det kan føre til en del misnøye. Det er også en av grunnene til at vi hos oss ikke ønsker å jobbtelefoner, for å slippe presset om at man alltid skal være tilgjengelige. Når folk ringer meg på privattelefonen, så man forvente at det finnes noe som heter privattid.

Men det er alltid en konsekvens av dette. Folk føler seg ignorert, og særlig i en tid hvor man er vant til kjappe svar, og tilgjengelighet hele døgnet.

Jeg tror det er en farlig vei å gå, totalt sett. Én ting er faste ansatte som har vært i jobben i noen år, men en annen ting er nyansatte som ikke blir kjent med folk. Man blir ikke det på samme måte via Zoom eller Teams. Arbeidsgivere kan fort finne måter å spare penger på dette, og jeg håper at klare regler kommer i så fall. Det burde være en selvfølge at arbeidsgivere som baserer seg på hjemmekontor betaler for både PC og annet datautstyr, skrivebord/pult og en viss godtgjørelse for leie av "lokale", at man betaler for at ansatte setter av deler av sitt eget hjem til kontor.

Jeg håper og tror at fremtiden bringer en bort fra åpne kontorlandskap, og egne kontorer hvor man heller satser på støydemping og klare skiller mellom egentid og samarbeid- og fellestid. Det er ikke til å komme bort fra at fremtidens arbeidsliv bringer med seg teamarbeid i samme eller større grad enn nå, og hjemmekontor og digitalt samarbeid har visse svakheter som i de fleste bransjer ikke kan erstattes med digitale løsninger.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Whistler said:

Da burde man kanskje følge opp og slutte  vektlegge fokuset på gruppearbeid i skoleverket og satse på individualistene som kan levere uten at det er et haleheng som berger seg på at de får være med i en gruppe med mennesker som presterer. 

Hjemmekontor fungerer i små bolker, og studier viser at effektiviteten er tilsvarende eller noe bedre.  Jeg tviler på at det samme er tilfelle om man gjør dette over lang tid.  Grensen mellom arbeidstid og fritid utviskes.  Når effektiviteten går ned må helga brukes for å ta inn det tapte.  Noen kommer til å bukke under fordi de presterende støttespillerne de har i et samlet arbeidsmiljø sitter på sitt eget hjemmekontor og leverer som aldri før. 

Som en person som alltid "bar" alle andre i gruppesamarbeid på ryggen for å selv få grei karakter ser jeg ikke et problem i det, nei.

Anonymkode: 45c77...9ff

• Liker 4
Skrevet

Jeg er student, så det blir ikke helt det samme, men jeg foretrekker absolutt å dra på skolen hvis jeg skal jobbe med skolearbeid, og heller ha skikkelig fri når jeg er hjemme. Det hjelper selvsagt at jeg kan reservere meg et eget rom på campus der jeg får sitte i fred. Ikke minst er det fint å kunne velge, så hvis det er skikkelig drittvær en dag så kan jeg like gjerne sitte hjemme.

Anonymkode: c6f84...a48

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er student, så det blir ikke helt det samme, men jeg foretrekker absolutt å dra på skolen hvis jeg skal jobbe med skolearbeid, og heller ha skikkelig fri når jeg er hjemme. Det hjelper selvsagt at jeg kan reservere meg et eget rom på campus der jeg får sitte i fred. Ikke minst er det fint å kunne velge, så hvis det er skikkelig drittvær en dag så kan jeg like gjerne sitte hjemme.

Det ville jeg også gjort om jeg var student (eller helt ny), men nå er det faktisk mye bedre å få det skriftlig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det ville jeg også gjort om jeg var student (eller helt ny), men nå er det faktisk mye bedre å få det skriftlig.

Få hva da skriftlig?

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Whistler skrev:

Da burde man kanskje følge opp og slutte  vektlegge fokuset på gruppearbeid i skoleverket og satse på individualistene som kan levere uten at det er et haleheng som berger seg på at de får være med i en gruppe med mennesker som presterer. 

Hjemmekontor fungerer i små bolker, og studier viser at effektiviteten er tilsvarende eller noe bedre.  Jeg tviler på at det samme er tilfelle om man gjør dette over lang tid.  Grensen mellom arbeidstid og fritid utviskes.  Når effektiviteten går ned må helga brukes for å ta inn det tapte.  Noen kommer til å bukke under fordi de presterende støttespillerne de har i et samlet arbeidsmiljø sitter på sitt eget hjemmekontor og leverer som aldri før. 

Man lærer gjerne mye av å jobbe sammen. Det er merkbart i skoleverket med korona-restriksjoner, nemlig dette med gruppearbeid. Det er klart det alltid vil være elever som er sterkere enn andre, og noen vil alltid ta ansvar i en gruppe, men disse lærer ofte også av dette. Selvfølgelig ikke ved å alltid la "sterke" elever alltid "bære" "svake" elever, men ved at man må ta et ansvar ved å produsere noe.

Kompetanse handler om mer enn å kunne noe, men om å kunne reflektere og forklare noe. Dette får man gjerne lettere ved å lære noe bort, eller å diskutere noe med andre.

Arbeidsgivere ønsker mennesker i stor grad mennesker med sosial kompetanse også, og det er ikke uvesentlig.

Selv om tråder som dette alltid vil bringe frem innadvendte mennesker som mener de bærer hele arbeidsplassen sin med sin kunnskap og dyktighet, og endelig slipper å dele dette med andre. Det er nok ikke hele virkeligheten.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en person som alltid "bar" alle andre i gruppesamarbeid på ryggen for å selv få grei karakter ser jeg ikke et problem i det, nei.

Jeg ser heller ikke problemet med det, men noen av de som roper etter mer hjemmekontor bør tenke seg godt om før de blir rammet av resultatet av det de ber om.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjerne reist på jobb, jobber mye mer effektivt da. Hjemme er det lett at ting sklir ut, starter litt sent, spiser lang frokost, setter på en vaskemaskin, ser plutselig at søpla skulle vært tatt ut... Så blir jeg sittende "hele kvelden" for å få gjort alt jeg skulle og føler at jeg "aldri" har fri. Men sånn det er nå vil jeg mye heller være hjemme enn å sitte med kolleger jeg vet gir beng i smittevern.

Anonymkode: 6a05d...9cc

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriftlig får du det uansett. Alle studier jeg har gått, har hatt en pensumliste. Som en som har gått fulltidsstudie ved siden av full jobb, og kun lest pensum, så vet jeg at det er mulig, men det er selvfølgelig mye mer jobb å lese seg opp hele veien.

Det er en grunn til at universiteter og høyskoler har forelesninger. Tenk så enkelt det hadde vært om alle bare kunne fått en pensumsliste og ta en eksamen.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

....

Arbeidsgivere ønsker mennesker i stor grad mennesker med sosial kompetanse også, og det er ikke uvesentlig.

.....

Sosial kompetanse er så godt som verdiløst med hjemmekontor.

Skrevet
Akkurat nå, Whistler skrev:

Sosial kompetanse er så godt som verdiløst med hjemmekontor.

Da kan man jo spørre seg hva som er mest verdiløst, hjemmekontor eller sosial kompetanse. 

• Liker 2
Skrevet

Når eg har kontordager liker eg best å arbeida ein plass eg har ro. Dvs heima uten mann og barn eller kontoret på jobb utan folk som valse ut og inn. Maskina eg arbeider på er uansett kopla opp mot jobb så rom er mindre relevant. 

Skrevet

Var (dessverre) tilbake på kontoret allerede i juni. Merker at jeg er mindre effektiv blant annet fordi alle er veldig "pratesyke". Det er vanskelig å drive med konsentrasjonsarbeid når man blir avbrutt i eningen. I tillegg opplever jeg mer stress som gir meg vondt i kjeve, nakke, skuldre osv.. Synes faktisk det var lettere å få tak i kollegene mine da alle satt på hjemmekontor. Skal jeg ha tak i noen nå sitter de som regel bak en lukket dør, eller befinner seg alle andre plasser enn på kontoret sitt.

Merker også at mange av de som ønsket seg mest tilbake til kontoret i vår, ofte kommenterer at de savner å kunne ha hjemmekontor. Personlig ville jeg foretrukket en blanding av hjemmekontor og kontortid. Da ville jeg fått en fin miks av faglig og sosialt input, samtidig som jeg kunne ha jobbet effektivt og uforstyrret hjemme for å få unna det som krever mer konsentrasjon. 

Anonymkode: 44a9f...f6f

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen misliker å sitte på hjemmekontor. I min bedrift har det vært et (vokalt) mindretall som har pratet om å savne kontoret hver dag siden mars, men nå som det er åpent og folk spør "skal noen til kontoret i dag?" Er svaret fra de som sier de har savnet kontoret mest som regel "njaaaa... hadde tenkt det, men skal ha et møte på skype/teams, så kan like gjerne sitte hjemme i dag...). Vi har satt opp en kalender slik at de som vil på kontoret kan føre seg opp (ment til å forhindre at for mange fører seg opp), men har jo resultert i at ingen fører seg opp. Ikke engang de som nå har klaget i et halvt år på at det er "kjedelig" å sitte hjemme. 

På tide å innse at hjemmekontor er fremtiden, foran bråkete åpent kontorlandsskap?

Fantastisk med hjemmekontor når man har små barn hvertfall. Får fort 90 minutter mer sammen med barna hver dag. Og så inmari enkelt å ta ammefri.

Anonymkode: 24f09...c17

Skrevet
49 minutter siden, Example skrev:

Da kan man jo spørre seg hva som er mest verdiløst, hjemmekontor eller sosial kompetanse. 

Tror at du som kontaktlærer ikke helt forstår hvilke problemer som oppstår i kontorlandskap og hvor mye bedre man jobber uten dette. Mye bedre å stille et spørsmål på teams, ha møter over cams og få jobbet uforstyrret. Godt å få sove en time lenger, slippe å stå i kø og møte folk. Det finnes rett og slett bare negativer med å jobbe på kontoret framfor hjemme.

Anonymkode: 34f34...86e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror at du som kontaktlærer ikke helt forstår hvilke problemer som oppstår i kontorlandskap og hvor mye bedre man jobber uten dette. Mye bedre å stille et spørsmål på teams, ha møter over cams og få jobbet uforstyrret. Godt å få sove en time lenger, slippe å stå i kø og møte folk. Det finnes rett og slett bare negativer med å jobbe på kontoret framfor hjemme.

Ikke sikkert at arbeideidsgiver har samme inntrykk.

Hvis hjemmekontor er en mirakelkur for produksjon og verdiskaping i bedriften , bør det ikke være noe diskusjon. 

Og jo, jeg jobber i kontorlandskap og vi bruker Teams på jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo være kjekt å spare opp mot halvannen time om dagen og 15000 for transport, men det er jo greit å møte folk også. Jeg har ikke det helt store behovet for venner på fritiden, men til gjengjeld er jobb viktig for sosial kontakt. Jeg oppsøker egentlig ikke sosiale sammenkomster ellers, så jeg hadde nok blitt altfor sær og rar med hjemmekontor over tid.

Anonymkode: c50a9...50c

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Example skrev:

Ikke sikkert at arbeideidsgiver har samme inntrykk.

Hvis hjemmekontor er en mirakelkur for produksjon og verdiskaping i bedriften , bør det ikke være noe diskusjon. 

Og jo, jeg jobber i kontorlandskap og vi bruker Teams på jobb. 

Resultatene er som regel målbare. Alle målinger viser at vi er mer effektive hjemme. Det sier seg selv. Kontoret tilhører fortiden, før vi fikk alle de digitale løsningene vi har i dag. Ingen grunn til å tvinge folk inn på kontorlandsskap når jobben utføres like bra eller bedre hjemmefra.

• Liker 3
  • Opprett ny...