AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #41 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være kjekt å spare opp mot halvannen time om dagen og 15000 for transport, men det er jo greit å møte folk også. Jeg har ikke det helt store behovet for venner på fritiden, men til gjengjeld er jobb viktig for sosial kontakt. Jeg oppsøker egentlig ikke sosiale sammenkomster ellers, så jeg hadde nok blitt altfor sær og rar med hjemmekontor over tid. Anonymkode: c50a9...50c Halvannentime ekstra og besparelser veier opp for mangelen med kontakt på kontoret. Her må vi tenke på de tingene som faktisk teller. Voksne folk som må lulles med må se å bli voksne. Anonymkode: 34f34...86e 3
Example Skrevet 29. august 2020 #42 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Resultatene er som regel målbare. Alle målinger viser at vi er mer effektive hjemme. Det sier seg selv. Kontoret tilhører fortiden, før vi fikk alle de digitale løsningene vi har i dag. Ingen grunn til å tvinge folk inn på kontorlandsskap når jobben utføres like bra eller bedre hjemmefra. Anonymkode: 34f34...86e Jaha, har du noe forskning som tilsier dette? Og da snakker vi om i eller etter korona, og bransjer som ikke har brukt hjemmekontor til vanlig før. Her snakker vi selvfølgelig ikke om hva den enkelte arbeider føler, men hvordan bedriften klarer seg økonomisk, og dens produksjon og profitt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #43 Skrevet 29. august 2020 Jeg tror dette du erfarer handler mer om at folk har vent seg til en passiv og asosial livsstil. Merker det krever mer av meg å være "på farten" nå enn før. Men jeg savner virkelig å være på jobb likevel. Men det føles bare enklere å ta det hjemmefra likevel... da kan jeg sove lenger osv. Men det er bare at nå er jeg vant med det. Anonymkode: d8508...960 3
Whistler Skrevet 30. august 2020 #44 Skrevet 30. august 2020 8 timer siden, Example skrev: Da kan man jo spørre seg hva som er mest verdiløst, hjemmekontor eller sosial kompetanse. Hjemmekontor selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #45 Skrevet 30. august 2020 Liker ikke fordi jeg da må jobbe overtid på kveldene hver dag. Greia er at barnehagen ligger nærmere jobben enn hjemmet. Så hvis jeg skal ha hjemmekontor, må jeg bruke ca 1,5 time ekstra midt i arbeidstiden på å hente og levere barnehagebarnet. I tillegg har vi ikke fiber her jeg bor, så nettforbindelsen er dårlig. Jeg har heller ikke plass i huset til å innrede et lite kontor med gode lysforhold. Anonymkode: eb917...967 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #46 Skrevet 30. august 2020 7 timer siden, Example skrev: Ikke sikkert at arbeideidsgiver har samme inntrykk. Hvis hjemmekontor er en mirakelkur for produksjon og verdiskaping i bedriften , bør det ikke være noe diskusjon. Og jo, jeg jobber i kontorlandskap og vi bruker Teams på jobb. I vårt firma har det vårt en suksess. Vi har frivillig hjemmekontor ut januar 2021 og deretter vil de finne en permanent løsning. Jeg satt alltid hjemme og leste som student og synes hjemmekontor fungerer like bra som den gang. Anonymkode: 2b8b4...0cb 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #47 Skrevet 30. august 2020 HATET hjemmekontor. Jobbe hjemmefra gjør jeg kun på kveldstid/ helger når jeg har mye å gjøre. Følte meg som i fengsel når hjemmet var det eneste stedet jeg tilbrakte dag etter dag. Takke meg til å treffe folk🥰 Anonymkode: 6b20a...0c5 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #48 Skrevet 30. august 2020 Hos oss så har folk sittet svært tett, og det er lagt opp til en rullerende ordning hvor man skal ha maks. 50% dekning til enhver tid på kontoret. Men jeg og flere andre tok med oss skjermer og annet utstyr i mars, og noen tok med seg kontorstolen. Vi kan ikke drive og flytte alt dette frem og tilbake, ikke jeg som tar kollektivtransport i hvert fall. Da har det blitt sånn at 60-70% velger å bli hjemme og resten er på kontoret hele tiden. Jeg er innom ukentlig av for møter og for å hilse på de som er der. Anonymkode: 0c0ae...348 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #49 Skrevet 30. august 2020 Liker variasjonen. Nå er jeg på kontoret 2-3 dager i uka, og hjemme 2-3 dager i uka. Legger oppgavene som krever mest konsentrasjon til hjemmekontor-dagene. Og samler opp møter og diskusjoner til kontor-dagene. Hos oss er nok 1/3 på kontoret hver dag, 1/3 kun hjemme, og 1/3 gjør som meg. Jobben har kjøpt dobbelt utstyr, så nå har vi alt vi trenger både hjemme og på kontoret. Ellers ville jeg sittet der jeg har stol, to skjermer, docking etc. hver dag. Anonymkode: fd53b...6ba 2
addict Skrevet 30. august 2020 #50 Skrevet 30. august 2020 (endret) Herregud som jeg hater hjemmekontor. Er så sinnsykt glad for å være tilbake og grøsser ved tanken på å kanskje bli sendt hjem igjen nå til høsten. Er så sinnsykt glad i å kjøre til jobb, levere i barnehagen, gå de 7 min fra der jeg parkerer, få frisk luft, komme på kontoret, møte kolleger, hente meg kaffe og komme skikkelig i modus ❤️ Har forøvrig også barnehagen ved jobb og må kjøre 20 min hver veg for å levere når jeg er hjemme. Endret 30. august 2020 av addict 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #51 Skrevet 30. august 2020 Ny jobb (etter 3 måneder ledighet) her med hjemmekontor og mulighet til å være på kontoret. Jeg syns det er litt vanskelig som ny men det går greit å komme inn siden det er en liten arbeidsplass, men savner å bli kjent og småsnakk ved kaffemaskinen. Jeg har lang vei å pendle og savner ikke tiden på toget de dager jeg har hjemmekontor. Hjemme går det like bra at arbeide som på kontoret, må vente litt lenger tid å få svar på mine spørsmål og da kan jeg miste konsentrasjonen en stund, men får gjort det jeg skulle gjort. Tar på sminke og kontorklær på morgenen som en vanlig arbeidsdag. Må føle at jeg er på «jobb» til tross for at jeg er hjemme og kunne gjort jobben naken. Anonymkode: 07ae0...225
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #52 Skrevet 30. august 2020 Min erfaring fra perioden med hjemmekontor var at det ble mange ganger så mye å gjøre på oss som var på kontoret, fordi de med hjemmekontor ikke hadde utstyr de trengte, og også i mange tilfeller ikke svarte kundene fordi de "var opptatt med ungene" midt i arbeidstiden. Noe som igjen førte til at kundene fortsatte å ta kontakt med den som faktisk svarte, i stedet for den som faktisk hadde ansvaret for den kunden. Vi hadde også problem med at mange av våre kollegaer ikke jobbet på dagene, slik at alle felles møter måtte legges til kveldstid etter barna var i seng, noe som førte til at vi som jobbet vanlig dag måtte jobbe ekstra for å ha felles møter. Vi har heldigvis vært 90 % tilbake på kontoret etter 1. Juni Anonymkode: 145b1...fe8 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #53 Skrevet 30. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor noen misliker å sitte på hjemmekontor. I min bedrift har det vært et (vokalt) mindretall som har pratet om å savne kontoret hver dag siden mars, men nå som det er åpent og folk spør "skal noen til kontoret i dag?" Er svaret fra de som sier de har savnet kontoret mest som regel "njaaaa... hadde tenkt det, men skal ha et møte på skype/teams, så kan like gjerne sitte hjemme i dag...). Vi har satt opp en kalender slik at de som vil på kontoret kan føre seg opp (ment til å forhindre at for mange fører seg opp), men har jo resultert i at ingen fører seg opp. Ikke engang de som nå har klaget i et halvt år på at det er "kjedelig" å sitte hjemme. På tide å innse at hjemmekontor er fremtiden, foran bråkete åpent kontorlandsskap? Anonymkode: 45c77...9ff Jeg har hatt hjemmekontor til og fra (både helt og delvis) de siste 20 årene. Min erfaring er at det ikke er psykisk sunt med 100% hjemmekontor over lang tid. Optimalt for meg er 2 dager hjemmekontor og 3 dager sammen med andre pr uke. Jeg tror derfor ikke at 100% hjemmekontor vil bli fremtiden. Anonymkode: 1720d...494 3
skrue Skrevet 30. august 2020 #54 Skrevet 30. august 2020 Jeg selv trives godt med å jobbe hjemme. God plass og gode forhold og har god kontakt med kollegaer på nett. Sparer mye tid på arbeidsreise som fra A til B kan ta en time med gåing-kollektivtransport-gåing. Siden 12 mars har jeg vel unngått over 8 dager bare i slike reiser. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #55 Skrevet 30. august 2020 10 timer siden, Example skrev: Skriftlig får du det uansett. Alle studier jeg har gått, har hatt en pensumliste. Som en som har gått fulltidsstudie ved siden av full jobb, og kun lest pensum, så vet jeg at det er mulig, men det er selvfølgelig mye mer jobb å lese seg opp hele veien. Det er en grunn til at universiteter og høyskoler har forelesninger. Tenk så enkelt det hadde vært om alle bare kunne fått en pensumsliste og ta en eksamen. Det er ikke lenger like vanlig med pensumliste. Læringsmål har tatt over. En liste med hva du skal kunne, og så « bruk de kildene du trenger for å lære deg dette» Anonymkode: fe504...274
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. august 2020 #56 Skrevet 30. august 2020 Noen jobber bedre hjemme, andre dårligere, hos andre igjen er det ikke så stor forskjell. Det kommer an på arbeidsvaner og selvsagt jobben man gjør. Krever jobben mye samarbeid, vil jo jobb hjemmefra ofte gjøre at jobben tar lengre tid å gjennomføre. Hos dem med i hovedsak selvstendige arbeidsoppgaver bør det ikke ha noe å si om man gjør dem hjemmefra eller på en felles kontor. Jeg jobber i alle fall like godt hjemme. Jobbet mest hjemme da jeg studerte også (lang reisevei til studiested, så var der bare for forelesninger), så har mange år med gode hjemme-arbeidsvaner bak meg.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #57 Skrevet 30. august 2020 Vi har valgfritt hjemmekontor. Jeg foretrekker tre dager kontor og to dager hjemme. Er selvfølgelig fint å spare pendlertiden, men har også fleksibiliteten til å jobbe hjemmefra på kveldstid eller å jobbe litt hjemme, komme på kontoret kl 10 når rushet er overstått, og gå igjen kl 14 for så å jobbe litt hjemme. Mye av læringen i min jobb kommer via kollegaer og er ustrukturert, dvs den vil ikke alltid finne sted i et planlagt teams-møte. Jeg er også sosial og trenger å møte folk og snakke om løst og fast, noe som ikke skjer i teams-møter. Anonymkode: 49a2f...4f9
Tirius Skrevet 30. august 2020 #58 Skrevet 30. august 2020 Jeg er ansatt 100% på hjemmekontor, fordi jeg tok en sjans og søkte på en jobb langt unna med håp om å sitte på hjemmekontor. Jeg elsker det. Samtidig er det absolutte høydepunktet mitt når jeg reiser et par dager inn til hovedkontoret annenhver uke. Det er virkelig gøy og fint å se kollegaer. Men jeg har det innmari fint på hjemmekontor. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #59 Skrevet 30. august 2020 Det er umulig å definere et rett svar på hva som er best av hjemmekontor og det å være på jobben. Jeg er en ekstrem ekstrovert uten barn som bor i en bitte liten leilighet sammen med min mann. Jeg har ikke fasiliteter hjemme til et bra hjemmekontor. Jeg har ikke korrekt bord/stol og selv om min arbeidsplass kunne kjøpt det til meg har jeg ikke noe sted å plassere det. Jeg mener at hjemmekontor kommer til å bli med utbredt og derfor kommer vi, når vi kjøper neste bolig, å kjøpe med et ekstra soverom som kan være kontor. Mange av mine arbeidsoppgaver kan helt fint løses hjemmefra, men for min psykiske helse trenger jeg å møte andre mennesker. Jeg savner kontoret masse og opplever at på grunn av manglende interaksjon med andre mennesker jobber jeg dårligere hjemmefra. Jeg har også kort vei til jobb. Derfor liten leilighet. Dyrere kvadratmeter pris jo nærmere sentrum. Så har jeg venninner som er introverte og som har alt de trenger for å ha hjemmekontor. De gruer seg til å komme tilbake til jobb. De har også større plass hjemme. Billigere kvadratmeter pris når man kjøper lengre vekk fra byen. De har lengre vei til arbeid enn meg. De opplever det som unødvendig å reise inn til byen for å jobbe når de jobber like bra eller bedre på hjemmekontor. Mange faktorer å ta stilling til Anonymkode: 02370...a74 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #60 Skrevet 30. august 2020 Hjemmekontor i måned etter måned er ikke noe for meg. En blanding er helt supert. Problemet med hjemmekontor er for min del at jeg ikke har et eget rom å sitte på. Jeg sitter i stuen. Og med en partner som jobber til alle døgnets tider så blir det vanskelig når han er hjemme på dagen. Da må han ta mye hensyn til meg, mtp lyd. Jeg sitter mye i møter og da bør han egentlig ikke være til stede i det hele tatt pga taushetsplikten. Men det er hans hus også. I tillegg så blir skillet mellom jobb og fri veldig visket ut. Det å logge seg av og gå fra kontoret er noe helt annet enn å gå fra bordet i sin egen stue. Også er det lettere når man er på kontoret og diskutere saker med kolleger enn det er å ringe de opp på Teams. Det er faktisk annerledes å snakke med folk irl enn på data. Men det er fordeler også. Det å ikke måtte bruke tid på å kjøre til jobb, mer tid hjemme til å få barn på skole osv. Nå har ikke vi store kontorlandskap, de som har det forstår jeg veldig godt at ikke ønsker seg tilbake i like stor grad. Anonymkode: a1ea2...32b 2
Fremhevede innlegg