AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Del Skrevet 29. august 2020 Jeg vurderer å skaffe meg en katt da jeg har blitt uføretrygdet og ønsker litt selskap i hverdagen. Jeg vil primært ha en innekatt som jeg kan ta med ut nå og da samt ha på terassen. Men etter hvert som jeg har satt meg mer og mer inn i dette med å eie katt ser jeg det ofte bli nevnt at man må regne med å bli forstyrret i nattesøvnen når man har katter. Stemmer dette? Sover de ikke natten gjennom slik hunder gjør? 😯 Anonymkode: f1894...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Del Skrevet 29. august 2020 Min sover stort sett hele natten. Men noen ganger får han raptuser kl 5 på morgenen. Men dette varierer nok fra katt til katt. Anonymkode: 2e404...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Del Skrevet 29. august 2020 Noen sover gjennom natten (sånn delvis), andre ikke. Når de ikke er vandt til å gå ut så vil du utelukke en faktor som gjør at de maser. Vi prøvde å få vår katt til å være inne om natten og ute om dagen (med tilgang på katteluke). Etter hvert ble masingen om natten så uutholdelig at vi måtte gi oss, så nå er luka åpen 24/7, å nei, hu ga seg aldri. Heldigvis bor vi på et trygt sted, så det er ikke farlig for henne å gå ute her. Før hu fikk ut så hendte det seg at hun hadde en raptus om natten som kattunge, men stort sett sov hun i fotenden på senga, gikk å spiste litt eller lekte for seg delv ☺️ Anonymkode: a825a...4a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Del Skrevet 29. august 2020 Katter bør IKKE være innedyr! og katter er nattdyr. Ergo er de mest livlige om natten. Anonymkode: 1cf9f...bc3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Del Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Katter bør IKKE være innedyr! og katter er nattdyr. Ergo er de mest livlige om natten. Anonymkode: 1cf9f...bc3 Det varierer. Å selv om de er nattdyr så betyr ikke det at de må være UTE. Om man tilrettelegger godt inne, med utkiksposter, steder å klatre, lek osv så kan man fint ha innekatt. Men det krever 100% av deg som katteeier i flere år. Anonymkode: a825a...4a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Del Skrevet 29. august 2020 Jeg har en Ragdoll katt, og de er helt nydelige. Han et innekatt, men er mye ute sammen med meg, enten i hagen eller på veranda. Han blir redd hvis jeg går fra han og er ikke glad i å være ute hvis det er kaldt eller regn. Han er veldig kosete og sosial, liker å følge etter meg i hele huset og er derfor aktiv inne. Vi leker også masse. Han er stille på natten og sover ofte i fotenden min. Katter er forskjellige, men ut fra det jeg vet om Ragdoll er de en helt herlig rase! Bare vær forsiktig ifb med oppdrettere og kjøp (finnes de som svindler på Finn.no blant annet). En seriøs oppdretter som har sunne og friske katter selger med stamtavle osv. Anonymkode: 12a74...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #7 Del Skrevet 29. august 2020 Katten har ikke tilgang til gangen og soverommene om natten. Aner ikke hva hun driver med, men tror hun sover stort sett. Når jeg går på do Eller om morgenen sover Hun i alle fall Anonymkode: cca46...c11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #8 Del Skrevet 29. august 2020 Katten min vekte meg 0330 her om dagen fordi han ville ha kos det skjer sjeldent, men det skjer. En veldig sjelden gang vekker han oss når han vil ut også, eller at han skriker oss inn til stua for at vi skal se på at han spiser Anonymkode: 8a411...339 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 29. august 2020 #9 Del Skrevet 29. august 2020 Katter er nattdyr, og spesielt de første 6 månedene - det første året er de veldig aktive. Etterhvert roer de seg om natta, men det kreves en del aktivisering i løpet av dagen for at katten skal være roligere i løpet av natta. Katter er ikke like da, så noen vil være natteaktive uansett. Jeg har selv hatt innekatt ca. de siste 15 årene, og katter liker rutiner. En lekeøkt tre ganger daglig f.eks. hvor du leker med katten, om morgen, ettermiddag og kveld er med på å gjøre katten roligere om natta. En av de kan erstattes med å være ute med den på ettermiddagen f.eks. Lek gjerne ute med den også dersom den er glad i å være ute. I tillegg til disse lekeøktene med katten din hvor du er deltagende, leker katten også på eget initiativ, på denne måten får den brukt en del av energien den har. Katten min har ikke tilgang til soverommet annet enn hvis jeg tillater det, så den er ikke der om natta. Dette fungerer fint. Den sover i eget stativ eller i egen seng i vinduet ute i stua. Mjauer katten om natta, ignorerer jeg den med mindre det er smerter i mjauet (man lærer seg å høre forskjell). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #10 Del Skrevet 29. august 2020 Det hender de vekker meg om natten, men det er ikke ofte. Hender at de vekker meg om morningen om de er sultne og synes jeg har sovet for lenge og heller skal stå opp og gi dem frokost. Anonymkode: a798b...774 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #11 Del Skrevet 30. august 2020 Mine innekatter sover stort sett hele natten. De lager litt rabalder i 23/24-tiden og så går vi og legger oss. Du kan "trene" katten til å sove når du gjør det, det handler om å få ut energi på riktig tidspunkt slik at de blir trøtte når du er trøtt. Det hender likevel at jeg blir vekt, nå i det siste har jeg hatt en syk katt som har vært litt needy, og da har jeg våknet både 2 og 3 og 5 om natten fordi hun vil ha kos og oppmerksomhet 😅 Anonymkode: cb658...460 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Del Skrevet 30. august 2020 Katten min sov i fotenden. Hun lå der når jeg sovnet, og når jeg våknet. Om hun var oppe i mellomtiden vet ikke jeg. Så gikk hun ut en tur. Min mors katt var ikke slik. Omkring 03:30 gneldret han til hun slapp han ut. Et par timer senere mjauet han utenfor vinduet for å komme inn. En venn av meg hadde kattedør, så katta kom og gikk når den ville. Katta serverte både røyskatt og levende småfisk gjennom kattedøra. Anonymkode: fcc2d...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Del Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten min sov i fotenden. Hun lå der når jeg sovnet, og når jeg våknet. Om hun var oppe i mellomtiden vet ikke jeg. Så gikk hun ut en tur. Min mors katt var ikke slik. Omkring 03:30 gneldret han til hun slapp han ut. Et par timer senere mjauet han utenfor vinduet for å komme inn. En venn av meg hadde kattedør, så katta kom og gikk når den ville. Katta serverte både røyskatt og levende småfisk gjennom kattedøra. Anonymkode: fcc2d...fa9 Ha ha uff sånn er katten til mora mi, har vært kattepasser der i helgen, ut og inn et par ganger om natten, og alltid en "deilig" overraskelse på matten utenfor døren 🤢. Anonymkode: 1ce6c...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 30. august 2020 #14 Del Skrevet 30. august 2020 Katten min er for det meste inne, og sover gjerne hele natta i senga vår. Hun våkner i 5-6 tiden og prøver å vekke oss, men når hun ikke får det til går hun bare og legger seg igjen. Vi prøver å holde henne i aktivitet på dagtid, så hun ikke skal være for hyper om natta, og det funker fint. Selv om hun er et nattdyr klarer hun å tilpasse seg vår døgnrytme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 31. august 2020 #15 Del Skrevet 31. august 2020 Begge mine innekatter sover om natta. De følger stort sett døgnrytmen vår. Og de er lært opp fra de var små at de ikke får være inne på våre soverom. Så her går det fint an å lukke soveromsdøra uten at de maser. Eller. Sover jeg veldig lenge på en lørdag så kan det hende de maser sånn i 10-11-tida. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #16 Del Skrevet 10. august 2024 Begge mine innekatter maser om natten, kan telle på en hånd de dagene jeg har fått skikkelig søvn, jysla slitsomt, de har 7! Kloreposter, 2 store stativ, 2 medium, 1 lang klorestokk, 1 liten stokk og klorebrett, masse leker og utkikk poster. Leker masse med de, men likevel masse mjauing om natten... de er frisk begge to og kastrert, neste gang blir det hund igjen. Anonymkode: 9ee76...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #17 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begge mine innekatter maser om natten, kan telle på en hånd de dagene jeg har fått skikkelig søvn, jysla slitsomt, de har 7! Kloreposter, 2 store stativ, 2 medium, 1 lang klorestokk, 1 liten stokk og klorebrett, masse leker og utkikk poster. Leker masse med de, men likevel masse mjauing om natten... de er frisk begge to og kastrert, neste gang blir det hund igjen. Anonymkode: 9ee76...6ea Har du prøvd å slippe ut kattene i hagen din? Det blir ofte bedre dersom de får brukt sansene sine og få litt frisk luft i løpet av dagen. Anonymkode: d99ba...cc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 10. august 2024 #18 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (På 29.8.2020 den 22.35): Jeg vurderer å skaffe meg en katt da jeg har blitt uføretrygdet og ønsker litt selskap i hverdagen. Jeg vil primært ha en innekatt som jeg kan ta med ut nå og da samt ha på terassen. Men etter hvert som jeg har satt meg mer og mer inn i dette med å eie katt ser jeg det ofte bli nevnt at man må regne med å bli forstyrret i nattesøvnen når man har katter. Stemmer dette? Sover de ikke natten gjennom slik hunder gjør? 😯 Anonymkode: f1894...561 Ja og nei. Har 2. den minste vekket meg mye men har roer seg betraktelig nå. Den eldste kan komme å legge seg oppå meg for å sjekke at jeg puster for så gå ut. Har katte luke så de e mye ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #19 Del Skrevet 10. august 2024 Forer katten med masse mat før jeg legger meg, og da er han stille! Anonymkode: 8ef35...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #20 Del Skrevet 10. august 2024 Mine katter fikk tilgang til soverommet allerede som små kattunger. De hadde raptuser om natta, da ble de stengt ute fra soverommet. Det tok ikke mer enn to utestenginger før de skjønte tegninga og har etter det alltid vært rolige på soverommet. Nå er de 13 år og sover alltid sammen med meg om natta. Hender seg at en av de vekker meg tidlig med en labb forsiktig i ansiktet når han vil ha mat, men det er bare koselig. Jeg ville ikke latt bekymringen om nattebråk stoppet meg fra å få katt. Og ikke hør på de ignorante brukerne som hevder at katter ikke kan være innekatter (mine er for ordens skyld ute så mye de vil, men jeg er ikke fanatisk utekattforkjemper av den grunn). Jeg har hatt innekatter tidligere, merker ingen forskjell i hvor «lykkelige» de er Anonymkode: dccf6...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå