Gå til innhold

Kan jeg dø?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan en dø av panikkanfall?

Anonymkode: 16044...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan du ikke! Men det føles sånn , ja! Jeg og har lurt på det mange ganger, der jeg tror helt oppriktig at min siste time er kommet. Men jeg er i livet enda 😃 og jeg har hatt mange slike anfall opp igjennom årene. 

Anonymkode: 401e7...7a2

• Liker 6
Skrevet

Herregud skjønner deg så godt. Lurer på det jeg og. Det er så akkurat sånn det føles, men gang på gang kommer jeg levende ut av det😂

Skrevet

Ja panikkanfall kan gi dødelig dissosiasjon. 

Anonymkode: 7a13a...986

Skrevet

Nei, men det føles slik. Jeg får nesten ikke puste og er helt sikker på at jeg dør av kvelning. Men etter utallige anfall, så er jeg fortsatt i live;) Prøv å tenk at dette ikke er farlig, prøv å fokuser på å puste med magen. Vær rolig. Dette kan du slippe å leve med. Jeg har heldigvis lært meg å mestre den forbaska angsten. Lykke til!

Kvinne32

Anonymkode: 6a4a9...a10

• Liker 1
Skrevet

Nei, men man kan besvime av et panikkanfall og man kan slå seg rimelig hardt hvis man besvimer på feil plass. 

Anonymkode: 484f8...0cc

Skrevet

Nei, og jeg tror den dagen man innser at å få angstanfall faktisk ikke er farlig så har man kommet svært langt i å mestre angsen. Jeg ble helt kvitt flyskrekk ved å tenke at angst ikke er farlig og at det er bare irrasjonelt tull. 

Anonymkode: 27f7a...991

• Liker 1
Skrevet

Angsten sitter i hodet. Du dør ikke av den, du setter bare kroppen i alarmberedskap.

Anonymkode: 46487...f67

• Liker 3
Skrevet

Noen som får pustebesvær om natta? Eller er det bare meg? Føles som det er slim som hoper seg opp, altså kun om natta. Får av og til panikkangst av det - i the midle of the night!🙄

Gjest Warrior
Skrevet

Nei. Skulle vært død for lenge siden jeg da, men det kan føles som en skal dø. Veldig ubehagelig når det står på. Må bare prøve å slappe av så godt så mulig og puste dypt inn og ut. Lettere sagt enn gjort jeg vet. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man kan besvime av et panikkanfall og man kan slå seg rimelig hardt hvis man besvimer på feil plass. 

Anonymkode: 484f8...0cc

Nei det kan man faktisk ikke. Besvimelse er det motsatte av panikk

Anonymkode: 598d4...f06

Skrevet

Jeg har hatt dette to ganger med års mellomrom. Og fyfaen, det er helt jævlig. Sist gang slet jeg etter en alvorlig ulykke, og jeg dro rett til legevakta. Og nei, en dør IKKE av det 🙂 det bare kjennes sånn! 

Unnskyld banning osv, men det er på sin plass. Fæle greier! Men overlever det, det gjør du 🙂

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, og jeg tror den dagen man innser at å få angstanfall faktisk ikke er farlig så har man kommet svært langt i å mestre angsen. Jeg ble helt kvitt flyskrekk ved å tenke at angst ikke er farlig og at det er bare irrasjonelt tull. 

Anonymkode: 27f7a...991

De fleste innser at angst ikke er farlig, folk med angst er ikke dumme. 

Og det å ha flyskrekk eller angst mot edderkopp/mus osv, er noe annet enn å ha regelmessige panikkanfall som kommer ut av det blå. 

Det er ikke sånn at fordi du har panikkanfall så vil alle problemer med å puste herifra og ut livet være angst. Dessuten så vil alltid angst følelser komme før fornuften, derfor er det ikke alltid fornuften rekker å slå inn (siste der er veldig kort oppsummert og tatt fra et av "hypokonder" - legen sitt foredrag).

Det er som migrene med aura. Det finnes aura som fører til lammelse i en side av kroppen og som kan medføre taleforstyrrelser. Dette kommer da gjerne før hodepinen, noen ganger kommer dette uten hodepine. Hvis jeg alltid antar at dette er migrene, så er ikke det sunt heller. Det vil ikke si at jeg iløpet ned døra til legen, men at jeg er litt redd, det er jeg.

Anonymkode: 0becc...89c

Skrevet

Hyperventilering er vanlig ved angst. Det som ofte hjelper er å puste rolig i en papirpose, ikke plastikk. Passe på at en puster med magen og ikke øvre brystkasse

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan man faktisk ikke. Besvimelse er det motsatte av panikk

Jo, man kan besvime. Pga overanstrengelse og fordi at man ofte hyperventilerer. 

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan en dø av panikkanfall?

Nei, er det enkle og riktige svaret. Det er utrolig hva hjernen kan få oss til å føle. Men hjernen dreper oss ikke. Den kan lage problemer for oss i vonde øyeblikk. Den dreper ikke. 

Du kan besvime av panikk. Men du våkner igjen. Fordi det ikke er noe galt med kroppen din:) Tro meg. Jeg har vært der. Og jeg lever og har det fint:) Et kyss fra meg:)

Edit: Panikk er kroppens måte å si at du ikke skal oppsøke samme situasjon igjen. Det er 100.000 års gener som har laget den oppskriften. Det er ikke farlig. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan besvime. Pga overanstrengelse og fordi at man ofte hyperventilerer. 

Nei, i utgangspunktet kan man ikke det. Men det kan føles som om du er nær ved å besvime.

Skrevet

Anbefaler å høre på podcasten noia :) veldig lærerikt og informativt. det er svært svært sjeldent man besvimer av et panikkanfall. 

Anonymkode: 24fb8...5dd

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i utgangspunktet kan man ikke det. Men det kan føles som om du er nær ved å besvime.

Så klart man kan🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 54a7f...387

Skrevet

Nei ❤️ 

Da hadde jeg vært dø for lenge siden. Jeg vet det føles som man dør, gjerne der og da, men kanskje også litt i ettertid om man f.eks. ender opp med brystsmerter eller andre smerter pga. spenn på muskulaturen. Men du dør ikke av angsten. Prøv bare å aksepter panikkanfallet - når du etter hvert kan gjenkjenne det som et panikkanfall vil du bli mindre redd også fordi du vet hva som skjer.

Klem til deg! Hilsen meg med angst

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...