Gå til innhold

Er psykopati en sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.britannica.com/story/whats-the-difference-between-a-psychopath-and-a-sociopath-and-how-do-both-differ-from-narcissists
Although both biological and environmental factors play a role in the development of psychopathy and sociopathy, it is generally agreed that psychopathy is chiefly a genetic or inherited condition, notably related to the underdevelopment of parts of the brain responsible for emotional regulation and impulse control. The most-important causes of sociopathy, in contrast, lie in physical or emotional abuse or severe trauma experienced during childhood. To put the matter simplistically, 
psychopaths are born, and sociopaths are made.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Theo_1 skrev:

Ja jeg kjenner ikke så mye til det og om det kan behandles. Eneste jeg tenker rundt det er likhet til schizofreni, det kan heller ikke behandles bort men de som har den sinnsykdommen blir lært til å leve med det og kontrollere det, da er jo gjerne det mulig med forstyrrelsene til personligheten, som f. Eks psykopati

Jeg tror ikke nødvendigvis du har rett i at schizofreni ikke kan behandles bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis du har rett i at schizofreni ikke kan behandles bort.

Det er ikke min påstand. Jeg har lest det i bøker skrevet av psykiatere.  Lobotemeringinngrep var mislykket og de gikk over til medisiner og kognitiv behandling. Og der er de vel nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Theo_1 skrev:

Det er ikke min påstand. Jeg har lest det i bøker skrevet av psykiatere.  Lobotemeringinngrep var mislykket og de gikk over til medisiner og kognitiv behandling. Og der er de vel nå

Schizofreni er en sekkebetegnelse som rommer såpass vidt at det er vanskelig å identifisere fellesnevnere som kan identifisere alle som er sårbare for å utvikle schizofreni. Vitenskapen har fortsatt veldig begrensede kunnskaper om bakenforliggende årsaker. Det er såpass stor variasjon i gruppen med diagnosen at man skal være forsiktig med å konkludere med at det ikke er mulig å bli kvitt lidelsen. Den ene er ikke nødvendigvis særlig lik den andre. Som med så mye annet kan det være flytende overganger og kanskje har vi alle i varierende grad en disposisjon for å utvikle psykoser. Kanskje er det slik at noen bare er mer sårbare enn andre. Norge er langt fremme innen forskning på temaet. Eksperter på området virker å være vage og lite villige til å konkludere noe med sikkerhet av den årsak at veldig mye fortsatt er ukjent/usikkert om temaet. Spør du eksperter om det er sånn at det ikke kan behandles bort vil du neppe få noen klar bekreftelse, fordi vitenskapen ikke vet nok enda til å kunne konkludere verken den ene eller andre veien med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...