Gå til innhold

Er psykopati en sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører en del på Truecrimepodden og leser om folk. Ser også på TV, der fanger sitter inne og er ikke berørt av det de har gjort. Sykdom, lidelse eller er de bare onde? 

Anonymkode: 7991f...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykopater er født uten empati, så det er jo en feilkobling i hjernen av noe slag. Det går inn under personlighetsforstyrrelse, og dermed under betegnelsen ’’sykdom’’ i ICD11. Likevel sliter jeg med å se på psykopater som syke, og jeg tenker heller at de er født onde. En sykdom er jo noe man ikke kan noe for, men psykopater vet akkurat hva de gjør og alt er en del av et kalkulert spill. De bryr seg bare rett og slett ikke.


 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt normale gutter (det er flest menn) også kan bli det hvis de vokser opp under ekstreme forhold og blir utsatt for grov omsorgsvikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo en sykdom. Det er mange andre psykiske lidelser som kan skade andre rundt, men det er fortsatt en lidelse. Om det er medfødt eller ikke vet jeg ikke, men jeg tror ikke du velger å bli en psykopat. Tror det er ganske ensomt å være psykopat jeg. Og tenk å få den diagnosen da, herregud det må jo være den mest stigmatiserte psykiske lidelsen.
 

Denne var veldig spennende å lese. Han i artikkelen mente omsorg gjorde at han ikke ble kriminell. Da tenker jeg det er arv og miljø.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 27.8.2020 den 23.56, Uatskillelig skrev:

Psykopater er født uten empati, så det er jo en feilkobling i hjernen av noe slag. Det går inn under personlighetsforstyrrelse, og dermed under betegnelsen ’’sykdom’’ i ICD11. Likevel sliter jeg med å se på psykopater som syke, og jeg tenker heller at de er født onde. En sykdom er jo noe man ikke kan noe for, men psykopater vet akkurat hva de gjør og alt er en del av et kalkulert spill. De bryr seg bare rett og slett ikke.


 

Nei. Det handler om arv og miljø, det finnes ingen forskning som støtter din påstand. Skummelt med slike påstander, da den fornekter hvordan grov omsorgssvikt og alvorlige traumer kan påvirke forskjellige mennesker. Hjernen er jo ikke ferdig utviklet når man er født. 

Anonymkode: 9d625...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er man født med disposisjoner i forskjellige retninger for hvordan man kan utvikle seg. Man blir født med varierende grad av anlegg for å utvikle positive og negative egenskaper. En del fødes med sterkere anlegg for å utvikle psykopati enn andre. Enkelte er kanskje så sterkt disponert fra naturens side at det nærmest er uunngåelig at denne type trekk oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så er forskjellen på sosiopater og psykopater at sosiopati utvikles av grov omsorgsmangel og mishandel mens psykopater er født med en annerledes hjerne enn alle andre i forhold til manglende empati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter «psykopati» i psykiatrien i dag

Anonymkode: b4b73...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frøkensina skrev:

Såvidt jeg har forstått så er forskjellen på sosiopater og psykopater at sosiopati utvikles av grov omsorgsmangel og mishandel mens psykopater er født med en annerledes hjerne enn alle andre i forhold til manglende empati.

Det er personlighetsforstyrrelse, på tidsrom må en personlighet utvikles. Det går heller ikke å endre folks personlighet og behandles bort fra og erstatte personligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Theo_1 skrev:

Det er personlighetsforstyrrelse, på tidsrom må en personlighet utvikles. Det går heller ikke å endre folks personlighet og behandles bort fra og erstatte personligheten

 Sosiopater kan i en viss grad bli bedre av behandling, det kan ikke psykopater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter «psykopati» i psykiatrien i dag

Anonymkode: b4b73...3e9

Det vet vi, men betegnelsen brukes fortsatt av de som ikke er avhengig av fagspråket. Som på et forum og i dagligtale.  Psykopat er noe alle har hørt. 

Anonymkode: aa0cf...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter «psykopati» i psykiatrien i dag

Anonymkode: b4b73...3e9

Likevel fortsetter uttrykket stadig å bli gjentatt av fremstående forskere, psykologer og psykiatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2020 den 23.56, Uatskillelig skrev:

Psykopater er født uten empati, så det er jo en feilkobling i hjernen av noe slag. Det går inn under personlighetsforstyrrelse, og dermed under betegnelsen ’’sykdom’’ i ICD11. Likevel sliter jeg med å se på psykopater som syke, og jeg tenker heller at de er født onde. En sykdom er jo noe man ikke kan noe for, men psykopater vet akkurat hva de gjør og alt er en del av et kalkulert spill. De bryr seg bare rett og slett ikke.


 

Ble ikke dette veldig svart-hvitt? 
 

Anonymkode: aa0cf...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter «psykopati» i psykiatrien i dag

Anonymkode: b4b73...3e9

Dyssosial personlighetsforstyrrelse endrer ikke innholdet. Kan kalle det eple eller banan for min del var det ikke for at noe allerede heter det og smaker langt bedre

Anonymkode: 86c22...dd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Frøkensina skrev:

 Sosiopater kan i en viss grad bli bedre av behandling, det kan ikke psykopater.

Hvis jeg har forstått det riktig så kan ikke personlighet behandles bort og endres, og da heller ikke forstyrrelsene. Sosiopater vet jeg ikke så mye om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingenting som heter «psykopati» i psykiatrien i dag

Anonymkode: b4b73...3e9

Praktisk talt ingen med lidelsen ender opp der uansett, så det er egentlig revnende likegyldig om det heter det eller dyssosial personlighetsforstyrrelse. Det er fremdeles akkurat det samme i praksis, men psykopati er mye enklere å forholde seg til for folk flest. Om noen spør sier jeg at eksen min er psykopat, ikke at hun lider av dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Det er utvilsomt en slags sykdom, men kan jo ikke behandles. På en måte synes jeg synd på dem, da de ikke kan noe for å ha blitt sånn, samtidig som de egentlig er smarte nok til å forstå at handlingsmønsteret deres er destruktivt og så langt fra ok det er mulig å komme.

Anonymkode: 9fb56...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Theo_1 skrev:

Hvis jeg har forstått det riktig så kan ikke personlighet behandles bort og endres, og da heller ikke forstyrrelsene. Sosiopater vet jeg ikke så mye om

Sosiopati er vel en gren av psykopatien, hvis jeg ikke tar feil

Anonymkode: 86c22...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosiopati er vel en gren av psykopatien, hvis jeg ikke tar feil

Anonymkode: 86c22...dd4

Ja jeg kjenner ikke så mye til det og om det kan behandles. Eneste jeg tenker rundt det er likhet til schizofreni, det kan heller ikke behandles bort men de som har den sinnsykdommen blir lært til å leve med det og kontrollere det, da er jo gjerne det mulig med forstyrrelsene til personligheten, som f. Eks psykopati

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...