Gå til innhold

Ord og uttrykk man misliker - hva er dine?

Gjest Anonymus Notarius

Anbefalte innlegg

Den følelsen. Super, det er super meg her og super meg der. Kuleste. Fineste osv...

Anonymkode: 82a67...6d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Uttrykket "å investere" når det egentlig bare dreier seg om å kjøpe noe. Som "investere i en ny bukse". Med mindre man forventer å tjene penger på buksa, er det ikke noe man investerer i. Har gått inflasjon i det uttrykket i moteverdenen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Uttrykket "å investere" når det egentlig bare dreier seg om å kjøpe noe. Som "investere i en ny bukse". Med mindre man forventer å tjene penger på buksa, er det ikke noe man investerer i. Har gått inflasjon i det uttrykket i moteverdenen i alle fall.

Skal ikke kimse av det. For noen er bukser og interiør investering😄

Anonymkode: 9ded9...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal ikke kimse av det. For noen er bukser og interiør investering😄

Anonymkode: 9ded9...483

Det tror jeg må være spesielle ting altså 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2020 den 22.52, AnonymBruker skrev:

'gjenkjøp'. Et flittig brukt ord i "Nyheter i butikkene"- tråden; "denne blir det ikke gjenkjøp av". Uff, jeg dør litt inni meg hver gang. Det heter ikke "gjenkjøp", vi sier "kommer ikke til å kjøpe denne igjen"!!

Anonymkode: 8f30e...72e

"Jeg dør litt inni meg", "jeg spyr litt" og lignende, er like ille som "gjenkjøp".

Hen og mammahjerte kommer også høyt opp på lista over tåpelige ord og uttrykk.

Anonymkode: ccf55...f6e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.8.2020 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Folk som kaller barna sine for «kidsa»- det er virkelig noe av det verste jeg hører :spy: 

Anonymkode: 0db7c...90b

Så enig. 

Anonymkode: 0e219...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"den dag i dag' når folk bruker det feil. Blir irrasjonelt sint 😅

Anonymkode: 6769c...c08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å omtale partner som gubben, kjerringa og hubby. samt kids/kidsa og hen. Samt mammahjerte. 

Anonymkode: 0e219...268

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sportskommentatorer ikke kan si et eneste navn uten å si "en" foran. Antagelig for å jåle til språket

Nils Johan Semb som ekspertkommentator: "Vi har en Martin Ødegård, en Joshua King og en Braut Haaland som kan avgjøre kampen for Norge....."

Torgeir Bjørn m/fl  har samme uvanen.

Anonymkode: 9bb9b...1d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

"Ta vare" høres skikkelig dumt ut. Direkteoversettelse av "take care" regner jeg med, men det funker ikke på norsk...

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg dør litt inni meg", "jeg spyr litt" og lignende, er like ille som "gjenkjøp".

Hen og mammahjerte kommer også høyt opp på lista over tåpelige ord og uttrykk.

Anonymkode: ccf55...f6e

Og i hvert fall "jeg spyr i munnen"... 

Enig i alle som er nevnt i alle innleggene her, jeg. Og legger til to jeg syns er fæle: "stol på meg" og den på førsteplassen: "for å være ærlig" (Når noen sier en av de to, eller kanskje til og med begge to i en setning - det er en jeg i hvert fall ikke stoler på...)

Anonymkode: 30f97...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Get over it!» «face it!» ALLE norske setninger/diskusjoner som avsluttes på engelsk. Jeg tar kanskje en person noenlunde seriøst helt til vedkommende ødelegger med å bruke engelske uttrykk. Er det fordi de tror de er kule?

«Folk flest». HVEM er folk flest? For meg høres dette ut som at noe er forbeholdt alle som kaller seg vanlige og at det ikke skal være plass til andre som kan ha et annerledes syn på ting hvis dere skjønner.. 

«tro meg, jeg vet hva jeg snakker om» ofte bare folk som skal leke ekspert på et område og dramatisere hvor ille alt kan gå. 

«come on, catch up» før trodde jeg folk sa «come on ketchup» hvor kom dette fra? Det høres isåfall ut som det..»kom igjen! Ketchup» jeg heter ikke Ketchup. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikanske tomme fraser som "how are you?" (eller på norsk "går det bra?")

Jeg hater det, fordi personen liksom er høflig ved å spørre om du har det bra, men i virkeligheten er de jo ikke interessert i å høre noe annet enn et "bra!". Hvis du ikke har det bra, si du har mistet moren din eller noe, så kan du jo liksom ikke si det heller. Du må bare nikke og smile og spørre "how are you?" tilbake, selv om du regelrett driter i hvordan personen har det. 

En annen ting jeg hater er folk som gjentar navnet mitt hele tiden. Et navn er noe man bruker for å påkalle en persons oppmerksomhet, ikke noe man bruker i setninger. Har en kollega som er sånn (si at jeg heter Anne): "Hei Anne!, Har du det bra Anne?  Nå skal du se her, Anne... Er du fornøyd (med oppgavene), Anne? Ok, Anne? Sees til lunsj, Anne!"

🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, BiancaWhite skrev:

«Get over it!» «face it!» ALLE norske setninger/diskusjoner som avsluttes på engelsk. Jeg tar kanskje en person noenlunde seriøst helt til vedkommende ødelegger med å bruke engelske uttrykk. Er det fordi de tror de er kule?

«Folk flest». HVEM er folk flest? For meg høres dette ut som at noe er forbeholdt alle som kaller seg vanlige og at det ikke skal være plass til andre som kan ha et annerledes syn på ting hvis dere skjønner.. 

«tro meg, jeg vet hva jeg snakker om» ofte bare folk som skal leke ekspert på et område og dramatisere hvor ille alt kan gå. 

«come on, catch up» før trodde jeg folk sa «come on ketchup» hvor kom dette fra? Det høres isåfall ut som det..»kom igjen! Ketchup» jeg heter ikke Ketchup. 

Amen! Jeg er SÅ enig! Irriterer meg grenseløst over folk som må slenge inn engelsk overalt! Sikkert fordi de tror de er såååå kule og internasjonale. «Hva heter det på norsk igjen?» irriterer meg også. Altså, man glemmer ikke hva det heter på norsk om man har vært en helg i London! Er noe annet om man har bodd der i 40 år.

Hehe, jeg trodde også de sa «come on, ketchup». Kommer sikkert av den gamle vitsen om de to tomatene som gikk over en vei, så ble den ene påkjørt, da sa den andre: kom igjen, ketchup. Syntes den vitsen var morsom da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
24 minutter siden, Knirke skrev:

Amerikanske tomme fraser som "how are you?" (eller på norsk "går det bra?")

Jeg hater det, fordi personen liksom er høflig ved å spørre om du har det bra, men i virkeligheten er de jo ikke interessert i å høre noe annet enn et "bra!". Hvis du ikke har det bra, si du har mistet moren din eller noe, så kan du jo liksom ikke si det heller. Du må bare nikke og smile og spørre "how are you?" tilbake, selv om du regelrett driter i hvordan personen har det. 

En annen ting jeg hater er folk som gjentar navnet mitt hele tiden. Et navn er noe man bruker for å påkalle en persons oppmerksomhet, ikke noe man bruker i setninger. Har en kollega som er sånn (si at jeg heter Anne): "Hei Anne!, Har du det bra Anne?  Nå skal du se her, Anne... Er du fornøyd (med oppgavene), Anne? Ok, Anne? Sees til lunsj, Anne!"

🙄

Haha, selgere elsker det der. Er visst et triks de tror skal få folk til å kjøpe mer. Selv blir jeg, som deg, bare irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker ordet "digg"....synes det er plagsomt å høre når folk må si at: Åh,det var digg middag...digg serie,digg fest,digg brus osv osv....hvorfor??? -.- 

Anonymkode: 5589e...186

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...