Gå til innhold

Myom (muskelknute)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I februar fant en lege på riksen at jeg hadde ett myom i eller rundt livmor (fikk ikke vite eksakt hvor den lå)

Dette har ikke blitt gjort noe med, og den ble igjen sett på ultralyd nå i august.

I mellomtiden har jeg hatt 2 ivf forsøk som begge har hatt negativt resultat.  Og når jeg googlee myom, kommer det opp mye om ufrivillig barnløshet. 

Kan myomet være årsaken til at jeg ikke klarer å bli gravid?

Isåfall. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 4dd30...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på beliggenheten. 

Jeg er gravid med flere myomer i livmorveggen. Var ufruktbar før jeg opererte ut flere av myomene, fordi det rett og slett ikke var plass for egget å feste seg. Men må skynde meg å få barn, da vi bare venter på at livmoren fylles opp igjen... 

En muskelknute trenger absolutt ikke være et problem. Det mener tydeligvis ikke legen din heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, spinnwild skrev:

Det kommer helt an på beliggenheten. 

Jeg er gravid med flere myomer i livmorveggen. Var ufruktbar før jeg opererte ut flere av myomene, fordi det rett og slett ikke var plass for egget å feste seg. Men må skynde meg å få barn, da vi bare venter på at livmoren fylles opp igjen... 

En muskelknute trenger absolutt ikke være et problem. Det mener tydeligvis ikke legen din heller. 

Hva er årsaken til at det komme rmuskelknuter? Legen ville ikke si noe om denne til meg. Og da skjer selvfølgelig det alle gjør, GOOGLE det. Og da kommer selvfølgelig det verste opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke funnet noe godt svar på det, verken på google eller av legene mine. Tror det bare er en sånn rar kroppslig greie. Hvis det ikke er en "la oss ikke fortelle et hysteriutsatte hunkjønn hva som faktisk er problemet" - greie... 

Men ene legen min sa det er vanlig å utvikle knuter i livmoren etterhvert som man blir eldre, uvanlig i ung, fruktbar alder. Men lettere å oppdage i fruktbar alder for da har man jo mer fokus på å holde forplantningsutstyret i orden...Hadde en kollega som fjerna livmora ifm overgangsalderen, og da sa de at hun hadde knuter i den, men hun hadde ikke merka det. Men har ikke funnet noe forskning som har støttet denne teorien.

Var en (ikke lege) som påsto det var fordi jeg hadde for mye sex. Håper ikke det da 😅 

Endret av spinnwild
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myomer kommer vel av hormonpåvirkning mener jeg å ha lest. Jeg har et stort som ligger utenfor livmoren og det påvirker ikke evnen til å bli gravid.

Anonymkode: 3cb17...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myomer kommer vel av hormonpåvirkning mener jeg å ha lest. Jeg har et stort som ligger utenfor livmoren og det påvirker ikke evnen til å bli gravid.

Okei. Kanskje det er forklaringen i mitt tilfelle da

Dette har kommet etter noen forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Kanskje det er forklaringen i mitt tilfelle da

Dette har kommet etter noen forsøk

Jeg ville reist til en annen gynekolog og fått en ny vurdering på dette, og en nærmere forklaring på hvor myomene sitter. De gangene jeg har blitt undersøkt har de forklart veldig godt under selve ultralydundersøkelsen hvor Myomet sitter og hva plasseringen har å si. 

Det kan være mulig å fjerne myomer kirurgisk, og det finnes også medikamenter som skal få dem til å skrumpe inn. Kanskje du kan høre med gynekologen om dette er aktuelt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...