Gå til innhold

Oversetting av epikrise

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, kaffegirl skrev:

Enig med de over om at du bør ta kontakt med lege!

Basically står det at det foreligger en utvekst/tumor fra livmoren med mål 13.6x10.6x13.4 cm

Det med T1/2 signaler sier noe om hvilket type vev man ser, og de kommer frem til at det er en cyste.

Det står at livmor er forskjøvet oppover mot høyre og har flere muskelknuter i Str 8-31mm

Urinblæren er presset fremover i buken og har en cyste på 4.6cm

Venstre eggstokk ligger litt lenger ned og har også en cyste på 3.8cm

Ingen lymfeknuter eller fri væske, som er bra!

Ok, tusen takk for hjelpen!  

Anonymkode: a5776...aa1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, kalini skrev:

Du har vært hos spesialist, det er din fastlege som har henvist deg dit regner jeg med. Når en lege henviser til spesialist, skal epikrisen, altså funnene i undersøkelsen sendes til fastlege asap, deretter skal du følges opp av fastlege for vei videre. Evnt overstyrer spesialist dette (hvis du trenger en ny spesialist, opr,behandling i spes.helsetjenesten) osvosv. I dette tilfellet har ingen av delene skjedd, å dette er et alvorlig avvik. 

Fastlegen henviste meg til spesialisten ja, han mottok ikke epikrisen automatisk.  Måtte be om den når jeg lurte på om han visste hvorfor det tok så alvorlig  langt tid.  Spesialisten har hverken sendt henvisning som avtalt, heller ikke videresendt epikrise. 

Skrevet

Var du klar over det som ble oversatt her da, Ts?

Anonymkode: e34c9...261

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var du klar over det som ble oversatt her da, Ts?

Spesialisten sa jeg hadde muskelknuter,  men at mr var utydelig så skulle henvise meg til sykehuset. 

Skrevet

Din opplevelse er så jævlig typisk av helse norge at det gjør meg kvalm.  Du burde melde inn en klage på den spesialisten! 

Anonymkode: feb57...532

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen henviste meg til spesialisten ja, han mottok ikke epikrisen automatisk.  Måtte be om den når jeg lurte på om han visste hvorfor det tok så alvorlig  langt tid.  Spesialisten har hverken sendt henvisning som avtalt, heller ikke videresendt epikrise. 

Hvor skulle spesialisten sende henvisning? 

Skrevet
Akkurat nå, kalini skrev:

Hvor skulle spesialisten sende henvisning? 

Sykehus 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sykehus 

skjønner det, du var vel allerede på sykehus når du var på MR.  men til hvem? gynekolog? 

Denne oppfølgingen er for dårlig, å du burde sende klage på dette. Lykke til med videre utredning/behandling ❤️

Skrevet
8 minutter siden, kalini skrev:

skjønner det, du var vel allerede på sykehus når du var på MR.  men til hvem? gynekolog? 

Denne oppfølgingen er for dårlig, å du burde sende klage på dette. Lykke til med videre utredning/behandling ❤️

Gjorde mr på sykehuset ja henvist dit av spesialist.  Var sen hos spesialisten igjen som sa du har noen muskelknuter men mr er utydelig så henviser deg til sykehuset.  

Der stoppet det,  da spesialisten ikke sendte henvisningen eller epikrisen til fastlegen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

20200825_211632.thumb.jpg.14e41bda5f63a7ec53eba010bbf2722a.jpg

Uten hemoragi = Uten blødning

Cystisk (degenerasjon) = cyster

Livmoren (uterus) er forskjøvet og har myomer. 

Ovariene (eggstokkene) er forskjøvet. Høyre har en cyste på 4,6 cm, og venstre 3,8 cm. 

Utseende med velavgrenset lesjon uten hemoragi tyder på benign etiologi= Det betyr at en avgrenset "skade" uten blødninger tyder på en godartet prosess.

Skrevet

Jeg er ikke lege, men de snakker nok om eggestokkene dine. Virker som om de mener det er noe unormalt, men muligens ikke helse-farlig. Ligger skjevt/høyt oppe-forskjøvet.

Er du no voksen og prøver på å få barn gjennom "utradsjonell hjelp"?

Anonymkode: 2d880...aa7

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke lege, men de snakker nok om eggestokkene dine. Virker som om de mener det er noe unormalt, men muligens ikke helse-farlig. Ligger skjevt/høyt oppe-forskjøvet.

Er du no voksen og prøver på å få barn gjennom "utradsjonell hjelp"?

Anonymkode: 2d880...aa7

Er ikke aktuelt med barn nei

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spesialisten sa jeg hadde muskelknuter,  men at mr var utydelig så skulle henvise meg til sykehuset. 

Du bør komme deg til en lege og få gått gjennom epikrisen. Ble du sendt til spesialist pga muskelknuter? I denne epikrisen er det flere forandringer i underlivet som du bør på sjekket ekstra opp.

Som nevnt i epikrisen står det at MR ikke kan differensiere mellom flere ulike ting, men at det trolig er det som står. I verste fall så er eller kan det utvikle seg til noe mer alvorlig. 

Lykke så mye til ❤️

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg signert av helsepersonell og svar til dette.

Admin

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør komme deg til en lege og få gått gjennom epikrisen. Ble du sendt til spesialist pga muskelknuter? I denne epikrisen er det flere forandringer i underlivet som du bør på sjekket ekstra opp.

Som nevnt i epikrisen står det at MR ikke kan differensiere mellom flere ulike ting, men at det trolig er det som står. I verste fall så er eller kan det utvikle seg til noe mer alvorlig. 

Lykke så mye til ❤️

Nei, muskelknuter ble oppdaget pga av spesialisten ikke klarte ta celleprøve ordentlig. 

Men nå har jeg allerede fått time på sykehuset neste uke så da får jeg svar på hva som skjer! 

Tusen takk! 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde vært noe veldig alvorlig hadde vel fastlegen sagt det?

Google sarkom.

Skrevet
15 minutter siden, Apocalypte skrev:

Google sarkom.

Hjelper lite å Google om man ikke skjønner sammenhengen i fagspråket🙄 Som tidligere nevnt er epikriser noe fastlege bør prate med pasienten om. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, muskelknuter ble oppdaget pga av spesialisten ikke klarte ta celleprøve ordentlig. 

Men nå har jeg allerede fått time på sykehuset neste uke så da får jeg svar på hva som skjer! 

Tusen takk! 

Håper du får svar på det du lurer på når er på sykehuset. Håper det går bra 😊

Skrevet
15 timer siden, Apocalypte skrev:

Google sarkom.

For å skremme opp meg selv eller?  Tror nok fastlegen hadde ringt hvis det var mistanken om noe så alvorlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...