Gå til innhold

Male fliser


Lillesøster

Anbefalte innlegg

Hva har dere malt med, evt. hva heter produktet? Og hva synes dere om resultatet?

Har matte fliser på kjøkkenet som jeg er missfornøyd med og som jeg vil male: :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har malt flisene på badet, først med hvit heftgrunn, så med oljebasert maling. Vask flisene med salmiakk før du maler med heftgrunn for å få av fettrester.

Resultatet vårt ble veldig bra, men malingen har flasset av endel nå (over 1 år etter) i dusjhjørnet. Du kan nok imidlertid regne med lang holdbarhetstid på kjøkkenet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt flisene på badet, først med hvit heftgrunn, så med oljebasert maling. Vask flisene med salmiakk før du maler med heftgrunn for å få av fettrester.

Resultatet vårt ble veldig bra, men malingen har flasset av endel nå (over 1 år etter) i dusjhjørnet. Du kan nok imidlertid regne med lang holdbarhetstid på kjøkkenet!

Mener jeg har hørt at det finnes en spesiell maling tilpasset fliser, tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at det finnes en spesiell maling tilpasset fliser, tar jeg feil?

Det vet jeg ikke, kanskje det er heftgrunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, kanskje det er heftgrunnen?

Takk for svar. Ser at de fleste på nett sier det samme som deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agjest
Mener jeg har hørt at det finnes en spesiell maling tilpasset fliser, tar jeg feil?

Det har kommet en ny type maling spesielt til fliser, så det på maxbo her om dagen. Finnes i flere farger og to glansgrader. Husker selvfølgelig ikke hva den het da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har kommet en ny type maling spesielt til fliser, så det på maxbo her om dagen.  Finnes i flere farger og to glansgrader.  Husker selvfølgelig ikke hva den het da.

Jepp, visste at jeg har hørt om noe slik. Må vel bare dra dit for å finne ut hva det er. Takker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt heftgrunn og oljebasert maling på fliser i stua i forbindelse med pipa. Blir ganske varmt i hjørnet ved bruk av peisen. Etter 4 år har ikke noe flasset av og ser fortsatt bra ut. Pass på å ikke kjøp maling som er for blank, det blir ikke pent.

Mulig det er kommet maling for fliser også, men sjekk pris først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det har kommet egen maling for fliser (vi har det i allefall ikke. .. og jotun som vi selger av merket sier jo at det å male fliser aldri vil bli bra,, men de om det)

det er i allefall viktig å bruke grunning først... så den andre malinga før sikkelig heft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men anbefaler uansett å male fugene i en annen nyanse enn flisene , feks lys grå. Da ser det mye mer proft ut og mindre "malte fliser", om du skjønner.

Har ikke malt flisene selv, men har en venninne som har malt, og da med en annen farge på fugene. Det ble skikkelig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agjest

Fant en brosjyre hjemme jeg plukka med meg. Flismalinga heter Plasti-kote project paint, importeres av Alanor (www.alanor.no).

Jeg har tidligere malt flisene på kjøkkenet, først heftgrunn og så oljemaling. Det ble fint, men det har skalla av litt ved oppvaskbenken der man stadig kommer borti. Anbefaling fra jotun.no:

KERAMISKE FLISER

Fliser som ikke utsettes for stor belastning med vann kan males. Typisk bruk er over kjøkkenbenk.

FORBEHANDLING

• Vask med Pingo Kraftvask. Få bort såperestene.

GRUNNARBEID

• Glaserte fliser nedmattes med fint slipepapir. Slipestøvet fjernes.

• Behandles med Jotun Heftgrunning oljebasert (eller vannbasert).

SLUTTBEHANDING/TOPPSTRØK

• Mal 2 strøk med Lady Interør 40, Lady Dør/list 80,

Lady Panel/Dør/List 40 vanntynnet eller Strax Dør/list 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...