Gå til innhold

Hva betyr sjottis (Bergensord)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ingen anelse hvordan man staver ordet. Sjottis? Schottis? Sjåttis?

Uansett, det er et ord fra Bergen. Tror det er et negativt slangord, men er ikke sikker. Har bare hørt godt voksne arbeiderklassefolk bruke ordet. Jeg er ny student i Bergen, har aldri hørt dette ordet før. 

Hva betyr det? Hvor kommer det fra? Hva/hvem refererer det til? 

Anonymkode: 16a13...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Bergen, men kan ikke huske jeg har hørt det ordet noengang.

Anonymkode: 7bad5...834

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, Sjottis er vel å ta seg en shot vel?
Sjokkis sjoklade.
Kan du ha hørt "Fjortis" som negativt om yngre folk eller barnslige folk?

Forøvrig er det litt forskjell på ord fra bydel til bydel også.

Anonymkode: 5e41b...a36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snottis tenker jeg, slengord for drittunge, barnslig. 

Anonymkode: 02c3d...876

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er "snottis". Det er veldig trykk på sj/skj/sch-lyden. Jeg har hørt det ved 4-5 ulike anledninger den måneden jeg har bodd her.

Jeg tenkte ikke så mye over det de første gangene jeg hørte det. Men nå i dag overhørte jeg to bygningsarbeidere snakke om situasjonen med angrepet på politiet sist helg. De sa at "()...politiet skulle brukt batongene på de jævla schottisene." Referert til minoritetene som angrep politiet.

Når jeg tenker meg om, kan det være et rasistisk laded ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schottiser. Det er et gammelt rasist ord for mennesker med mørk hud. 

Anonymkode: 081f2...6b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Schottiser. Det er et gammelt rasist ord for mennesker med mørk hud. 

Kilde?

Anonymkode: 0ca1f...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Mitt eget hode og minne fra ungdomsskolen på.80 tallet.i Bergen sør. Da Ivar Garberg regjerte i lokal radio og Arne Myrdal var mye på tv. Men oftest brukt om asiater, gjerne vietnamesere. Hvor det kom fra vet jeg ikke. Men jeg har ikke hørt det på lenge. 

Men kilde? Du har ikke hørt det? Og dermed er det ikke korrekt? Kilde? Motbevis det, om du mener jeg farer med tull. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt, men antar det bare er å drikke mange shot eller noe sånt. 

Anonymkode: 43de9...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er "snottis". Det er veldig trykk på sj/skj/sch-lyden. Jeg har hørt det ved 4-5 ulike anledninger den måneden jeg har bodd her.

Jeg tenkte ikke så mye over det de første gangene jeg hørte det. Men nå i dag overhørte jeg to bygningsarbeidere snakke om situasjonen med angrepet på politiet sist helg. De sa at "()...politiet skulle brukt batongene på de jævla schottisene." Referert til minoritetene som angrep politiet.

Når jeg tenker meg om, kan det være et rasistisk laded ord?

Les teksten. At setningen «politiet skulle brukt batongene på de jævla schottisene»

At det betyr at politiet skulle klabbet til en masse shots med batonger? 

Det er et nedlatende ord...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det (er fra Bergen), men det var vel på 90-tallet en gang 😅 Jeg vet egentlig ikke hva det betyr, men slik jeg oppfattet hvordan det ordet var brukt - så var det vel som synonym til «tulling», «idiot» eller noe. Oppfattet ikke at det var rasistisk, men som sagt så kan det godt være ordet ble brukt feil den gang 🤷🏼‍♀️ Men det er i alle fall et ord som eksisterer her i Bergen, om ikke alle er det bekjent 😊

Anonymkode: ee0a7...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Jeg kommer virkelig ikke over at du ber meg referere til »kilde« ..forbanna hovven blei. Tror du at vi som bodde i området rundt Sletten på 80 tallet, med Chicago gjengen dinglende rundt dørene, var veltalende og reflekterte skapninger?. De som blir skrevet og dokumentert inn i Bergens historien på en fin og positiv måte? Der språket vårt ble ført inn i bøker og satt på biblioteket på Høyden for fremtidige referanser? Ta deg itt tebrød... schottiser var innvandrer folket. Punktum. Nei, jeg er absolutt ikke stolt over hverdags rasismen jeg var en del av på ungdomsskolen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare har hørt det om asiater/sør øst asiater. Ante ikke at det faktisk var i bruk enda da! Jeg ville ikke brukt det 😬

Anonymkode: 41aea...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tenåring på Slettebakken (Bergen) på 80 tallet, hang rundt Chicago, stjal litt her og der og bodde i okkupert hus fra jeg var 17 år. Schottis er sleng om innvandrere, men det ble også brukt om idioter..

Anonymkode: 8d5d6...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt det. Men Chicago var litt før min tid (født i 85)...

Anonymkode: dffe6...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...