Gå til innhold

Halvt afrikansk og halvt hvit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner i hvert fall to par med (adoptert) asiatisk mann og etnisk norsk kvinne. Men ja, oftere man ser omvendt, da gjerne ung asiatisk kvinne og eldre mann. I de tilfellene tenker jeg dessverre postordrebrud... Altså når det er stor aldersforskjell. Men alle de asiatisk utseende kvinnene jeg kjenner har etnisk norsk mann. Ikke noe postordre der, de er jo født og/eller oppvokst i Norge alle sammen.

Anonymkode: 5bb80...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du ser noen som er halvt afrikansk ((svart) og halvt hvit. Er det alltid moren som er hvit og faren svart.

Når du ser noen som er halvt hvit og halvt asiat (gul). Er det alltid moren som er asiat og faren hvit.

Hvorfor er det slik? Det kan umulig være tilfeldig.

Anonymkode: 97eb6...4fb

Det er ikke alltid slik nei

Anonymkode: 81dfb...f6d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Repus Asserts skrev:

Jeg er veldig interessert i slektsforskning og prøver å finne ut alt jeg kan om mine forfedre, selv om jeg,så og si,er helnorsk (hadde visst en tippoldemor fra Danmark).

Det er nok helt vanlig for nordmenn med innslag både fra Sverige og Danmark relativt nært, det samme gjelder vel også Finland. Ingen er helt norsk, når de begynner å lete bakover. Jeg driver med slektsforskning selv.

Anonymkode: 8ac60...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til mange svarte kvinner med hvite menn, men det er veldig vanlig å se hvite kvinner med svarte menn.

I mitt tilfelle så er mannen hvit og jeg fra øst Afrika og vi har en unge som ikke ser «typisk» mixed ut. Men får best of the both worlds 
synes det er fint at folk blander seg jeg 

Anonymkode: b810c...08d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, abc123detvardet skrev:

Trond Giske og hun dama 

Kona til Trond Giske, Haddy Njie, er mulatt - altså like hvit som svart. Hennes far er svart gambier og hennes mor er hvit nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klossmajor skrev:

Kona til Trond Giske, Haddy Njie, er mulatt - altså like hvit som svart. Hennes far er svart gambier og hennes mor er hvit nordmann.

Still black

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, abc123detvardet skrev:

Nope.

Blanding av svart/negroid og hvit/kaukasoid kalles mulatt eller eventuelt mestis i romanskpråklige afrikanske land.

Ettersom barn av en svart og en hvit er 50% svart og 50% hvit må det følgelig bety at personen er like hvit som svart. Dermed blir din påstand en logisk feilslutning.

I den grad Haddy Njie og andre mulatter er svarte, er de også hvite. Hun kan dermed like godt kategoriseres hvit som svart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som asiatisk kvinne oppvokst i Norge har jeg kun vært tiltrukket av hvite. Kanskje det har med smak og behag, hvite menn er langt mer tiltrekkende enn gule/svarte i mine øyne.

Anonymkode: 636c8...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Klossmajor skrev:

Blanding av svart/negroid og hvit/kaukasoid kalles mulatt eller eventuelt mestis i romanskpråklige afrikanske land.

Ettersom barn av en svart og en hvit er 50% svart og 50% hvit må det følgelig bety at personen er like hvit som svart. Dermed blir din påstand en logisk feilslutning.

I den grad Haddy Njie og andre mulatter er svarte, er de også hvite. Hun kan dermed like godt kategoriseres hvit som svart.

Nei, hun kategoriseres som svart. Bare ved å se på henne ser du at hun ikke er hvit. Sånn fungerer den blandingen, dessverre.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som asiatisk kvinne oppvokst i Norge har jeg kun vært tiltrukket av hvite. Kanskje det har med smak og behag, hvite menn er langt mer tiltrekkende enn gule/svarte i mine øyne.

Anonymkode: 636c8...d3a

De fleste kvinner, på gruppenivå, tiltrekkes hvite menn. Hvite menn er den klart foretrukne gruppen av menn blant alle grupper av kvinner. Hvite, svarte, latino og asiatiske.

Anonymkode: 4dd57...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du ser noen som er halvt afrikansk ((svart) og halvt hvit. Er det alltid moren som er hvit og faren svart.

Når du ser noen som er halvt hvit og halvt asiat (gul). Er det alltid moren som er asiat og faren hvit.

Hvorfor er det slik? Det kan umulig være tilfeldig.

Anonymkode: 97eb6...4fb

Så da nylig et par med barn der moren var afrikansk. Har sett det før også. 

Anonymkode: da980...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun kategoriseres som svart. Bare ved å se på henne ser du at hun ikke er hvit. Sånn fungerer den blandingen, dessverre.

Anonymkode: 4dd57...64a

Hun vil kun kategoriseres som svart og ikke hvit for de som støtter seg på den amerikanske en-dråpe-regelen fra slavetidens USA. I den grad hun har trekk som diskvalifiserer henne fra å kategoriseres som hvit, har hun i så fall på samme måte trekk som diskvalifiserer henne fra å kategoriseres som svart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet er nok som du nevner, ts, men det finnes unntak. Det er ikke "alltid" slik du skriver.

Jeg vet om et par der mor er hvit, mens far er fra Thailand opprinnelig. Men han er vokst opp i Norge, og er norsk på alle mulige måter og i språk, så man tenker ikke over hvilken farge han har. De har 3 flotte, pene barn sammen.

Tidligere var jeg nabo med et par der far var hvit og norsk, og moren afrikansk opphav. De hadde flere barn sammen, og dette er mange år siden.

Vet om mange flere unntak fra den "alltid" regelen din, ts, men gidder ikke fortsette og ramse opp.

Anonymkode: ac309...ccb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok helt vanlig for nordmenn med innslag både fra Sverige og Danmark relativt nært, det samme gjelder vel også Finland. Ingen er helt norsk, når de begynner å lete bakover. Jeg driver med slektsforskning selv.

Anonymkode: 8ac60...c1c

Tar man DNA test i f.eks MyHeritage kommer det ikke opp om man er norsk, dansk eller svensk.  Man får bare opp skandivavisk.  Jeg fikk 5,4% finsk og resten skandinavia, vet det er mye svensk i slekta mi men ikke hvor mye.  Det finske dna er tydeligvis ikke likt skandinavisk siden dette er for seg selv. 

Anonymkode: 071ac...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Klossmajor skrev:

Du kan trenger ikke å være like svart som hvit. Hva slags logikk er det? De er som oftest mørkhudet. 

Sitat

A mulatto is defined as: the first general offspring of a black and white parent; or, an individual with both white and black ancestors. Generally, mulattoes are light-skinned, though dark enough to be excluded from the white race.

Sitat

However, there is defiantly a tenancy for people to have a medium brown skin tone, but it really depends on the coloring of their parents and family ancestry.

image.png.f04a5f82ab15bf1b3ed47750419f7506.png

Logikken din er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Du kan trenger ikke å være like svart som hvit. Hva slags logikk er det? De er som oftest mørkhudet. 

Logikken din er feil. 

Nei, du er nødt til å følge den rasistiske en-dråpe-regelen fra slavetidens USA for at din logikk om at Haddy Njie som mulatt er «still black» og samtidig utelukke at hun er «still white» skal kunne ha gyldighet.

Påstanden din: «A mulatto is defined as: the first general offspring of a black and white parent; or, an individual with both white and black ancestors. Generally, mulattoes are light-skinned, though dark enough to be excluded from the white race.» kan like godt skrives om til «A mulatto is defined as: the first general offspring of a black and white parent; or, an individual with both white and black ancestors. Generally, mulattoes are dark-skinned, though light enough to be excluded from the black race.»

Haddy Njie er ikke mer svart enn hvit. I den grad hun er svart må hun nødvendigvis være tilsvarende hvit.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Klossmajor skrev:

Nei, du er nødt til å følge den rasistiske en-dråpe-regelen fra slavetidens USA for at din logikk om at Haddy Njie som mulatt er «still black» og samtidig utelukke at hun er «still white».

Påstanden din: «A mulatto is defined as: the first general offspring of a black and white parent; or, an individual with both white and black ancestors. Generally, mulattoes are light-skinned, though dark enough to be excluded from the white race.» kan like godt skrives om til «A mulatto is defined as: the first general offspring of a black and white parent; or, an individual with both white and black ancestors. Generally, mulattoes are dark-skinned, though light enough to be excluded from the black race.»

Haddy Njie er ikke mer svart enn hvit.

Jo, det er hun. Du har feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Jo, det er hun. Du har feil :)

Da bygger du logikken din på den rasistiske en-dråpe-regelen fra slavetidens USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...