Gå til innhold

Noe å gjøre for å bedre PCOS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har det faktisk veldig godt med meg selv. Har en perfekt liten gutt på 7 måneder og livet er egentlig ganske bra nå. 

Anonymkode: 25e65...1b8

Ja, det skinner gjennom hvor godt du har det med deg selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Ja, det skinner gjennom hvor godt du har det med deg selv. 

Haha, så fordi jeg ikke har særlig mye til overs for overvekt, så må jeg ha det dårlig med meg selv? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, så fordi jeg ikke har særlig mye til overs for overvekt, så må jeg ha det dårlig med meg selv? 😅

:kari:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er frekk og nedlatende, forsøker å heve deg over andre og samtidig overbevise folk om at du har det godt meg deg selv og i livet.

Hvis det er så sårt for deg at "kroppen ikke fungerer" så kan det være en ide å ikke rakke ned på andres kropper og livssituasjoner.

Endret av ella_b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for alle gode tips og råd! Settes stor pris på 🙂 Har vært hos gyn, men ikke fått prøvd metformin, kun letrozol og provera. 

Det er ikke jeg som er anonym som er nedlatende mot overvektige. Jeg er selv overvektig, og fullt klar over at å gå ned i vekt er en av tingene jeg bør gjøre 🙂 Alle har sitt, og jeg dømmer ingen pga. vekt. 

Anonymkode: 30d89...7a5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hvordan går det, TS?

Jeg fikk konstatert PCOS for halvannen måned siden i forbindelse med manglende sykluser (og mye ga plutselig mer mening), og jeg har gått over til lavkarbo/keto og håper at det vil hjelpe. Gynekologen mente faktisk at bare det å gå ned rundt ti kilo ville hjelpe drastisk sånn mtp graviditetsdrømmen, og jeg er over halvveis dit nå, men har lest en del om PCOS og er innstilt på at jeg må leve resten av livet med mindre karbo. Skal også kjøpe meg myo-inositol.

Har du sjekket ut Kym Campbell og hennes beatpcos.com? Der har hun et slags gratiskurs som begynner senere i høst jeg skal hive meg på, men foreløpig leser jeg meg opp og kutter karbohydrater. 

Lykke til!

Anonymkode: ad21f...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

Jeg følte samme som deg, at mye gav plutselig mening. Sliter virkelig med acne.. det er forferdelig. I tillegg til manglende syklus selvsagt. Jeg fikk en liten rosa blødning (?) for to uker siden, men vet ikke hvorfor.. (Har ikke hatt mens på nesten ett år snart nå etter pilleslutt). Da hadde jeg tatt Myo-inositol noen dager/uker. Lurer på om det kan være Myo-en som har gitt eggløsning? I såfall bør jeg få mens rett rundt hjørnet. *hååååååååper*

Har ikke hørt om det? Er det trening/mat-kurs?

Så godt å høre at vi er flere i samme båt ❤️ Fin gruppe på facebook også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med pcos og tullemedisinen metformin, tross at jeg er normalvektig fant jeg ut at det finnes flere typer pcos. Jeg har den inflammatoriske typen. Derfor vil metformin aldri virke for meg. I tillegg skriver legene ofte ut lave tulledoser, med klomifen eller letrozol i tillegg. Det finnes ingen reell forskning som tyder på at metformin alene gir eggløsning, men det virker godt på de med insulinbetinget pcos. Å være overvektig fører ofte til at man automatisk blir diagnostisert med pcos, fordi, sjokk: fedme øker mannlige hormoner. 

Så finn ut hvilken pcos du har, og om det virkelig ER pcos. Ikke prøv alle mulige tøvete dyre tilskudd, diabetesmedisiner som ikke hjelper, for så å gå over på letrozol. 4.6% ble gravide på metformin alene. De hadde sannsynligvis blitt gravide uansett. Den andre gruppen som var større brukte metformin i tillegg til hormoner. 

Er du tjukk, slank deg. Har du pcos? Få deg riktig behandling. Slutt og les på forum om alle tilskudd som skal hjelpe. Den alternative dritten koster bare penger og hjelper ikke. 

Anonymkode: 041eb...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år med pcos og tullemedisinen metformin, tross at jeg er normalvektig fant jeg ut at det finnes flere typer pcos. Jeg har den inflammatoriske typen. Derfor vil metformin aldri virke for meg. I tillegg skriver legene ofte ut lave tulledoser, med klomifen eller letrozol i tillegg. Det finnes ingen reell forskning som tyder på at metformin alene gir eggløsning, men det virker godt på de med insulinbetinget pcos. Å være overvektig fører ofte til at man automatisk blir diagnostisert med pcos, fordi, sjokk: fedme øker mannlige hormoner. 

Så finn ut hvilken pcos du har, og om det virkelig ER pcos. Ikke prøv alle mulige tøvete dyre tilskudd, diabetesmedisiner som ikke hjelper, for så å gå over på letrozol. 4.6% ble gravide på metformin alene. De hadde sannsynligvis blitt gravide uansett. Den andre gruppen som var større brukte metformin i tillegg til hormoner. 

Er du tjukk, slank deg. Har du pcos? Få deg riktig behandling. Slutt og les på forum om alle tilskudd som skal hjelpe. Den alternative dritten koster bare penger og hjelper ikke. 

Hvordan finner man ut hvilken type man har?

Anonymkode: 81797...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2020 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen tips? Annet enn vektnedgang..

Har ingen syklus og sliter med kraftig hormonell akne.. Føles forferdelig at kroppen ikke fungerer nå som man endelig kan få barn..

Hvorfor annet enn vektnedgang? For meg hjalp det bare å gå ned fra 23 i BMI og til 21 i BMI. Ellers anbefaler jeg Vitex kosttilskudd og boken Womancode: https://www.platekompaniet.no/bok/womancode-perfect-your-cycle-amplify-your-fertility-supercharge-your-sex-drive-and-become-a-power-alisa-vitti?kk=a4c6224-174d6fa2281-13c295&gclid=EAIaIQobChMIlfeh-_uM7AIVhPhRCh22ugdhEAQYCSABEgImxfD_BwE

Anonymkode: e9129...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det, TS?

Jeg fikk konstatert PCOS for halvannen måned siden i forbindelse med manglende sykluser (og mye ga plutselig mer mening), og jeg har gått over til lavkarbo/keto og håper at det vil hjelpe. Gynekologen mente faktisk at bare det å gå ned rundt ti kilo ville hjelpe drastisk sånn mtp graviditetsdrømmen, og jeg er over halvveis dit nå, men har lest en del om PCOS og er innstilt på at jeg må leve resten av livet med mindre karbo. Skal også kjøpe meg myo-inositol.

Har du sjekket ut Kym Campbell og hennes beatpcos.com? Der har hun et slags gratiskurs som begynner senere i høst jeg skal hive meg på, men foreløpig leser jeg meg opp og kutter karbohydrater. 

Lykke til!

Anonymkode: ad21f...906

Jeg gikk ned fra BMI 23 og til 21 og bare det alene hjalp meg. Var mao ikke overvektig engang, men det hjalp å få bort 4 kg. 

Anonymkode: e9129...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er kildene dine? :) 

Anonymkode: a1531...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2020 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen tips? Annet enn vektnedgang..

Har ingen syklus og sliter med kraftig hormonell akne.. Føles forferdelig at kroppen ikke fungerer nå som man endelig kan få barn..

Jeg har hatt pcos i mange år. Er dessverre kun vektnedgang som har hjulpet. Var på diett i vinter og våres, og i juni var jeg blitt gravid! Trodde vi ikke kunne bli det, på syv år som prøvere har jeg vært gravid tre ganger - en ble datteren vår, en mistet vi, og nå er jeg da halvveis i svangerskapet. Så dessverre er det eneste jeg kan anbefale en sunn diett, det resulterer i mindre cyster. Kan hende du er slank men innvendig feit. 

Anonymkode: 348e0...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://mymindbodybaby.com/2019/11/pcos-diagnosis

Denne siden har litt tips til hva du selv kan gjøre ift kosthold osv. Ser andre her har skrevet at endringer i kostholdet hjalp, men alle er jo forskjellige. Men kanskje verdt å sjekke ut? Mye info også om hvordan det påvirker kroppen. 

Anonymkode: 01a7a...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange ignorante meninger. Ja pcos og overvekt går gjerne hånd i hånd men det finnes så absolutt unntak.

her sier TS at han ikke ønsker tips om slanking, allikevel kommenterer folk vekt.

Jeg er selv undervektig og har slitt med anoreksi i mange herrens år. Jeg har pcos og for meg er det livsfarlig å spise mindre en det lille jeg får i meg i dag.

folk må slutte å anta! 

Ville bedt om henvisning til endokrinolog TS, 

jeg hat fått masse hjelp og riktig medisinering fra sykehuset :) 

Anonymkode: e6faf...c95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 8/22/2020 den 11.32):

Har aldri tillatt meg selv forfalle og gå opp i vekt, så har heldigvis aldri vært overvektig. Gikk rett på ivf, orket ikke prøvd ut noe annet først. 

Kom over den e gamle tråden idag! Herlighet for en fossil tankegang som er beskrevet her. Du er ikke overvektig fordi du er lat når du har pcos! Dette gjelder iallefall ikke alle. Min fastlege fortalte på mandag at når man har pcos har man insulinresistens som gjør at kroppen produserer for mye insulin, ettersom kroppen ikke tar det opp på en god nok måte. Insulin bidrar til økt fettlagring, da særlig rundt midjen. Jeg har telt og spist 1300 kcal i over ett år og gått 7,5km hjem fra jobb hver dag. Men kun tatt av et par kg på grunn av denne insulinresistensen. Så vil bare skrive dette til alle andre som kommer over et så utrolig uvitende og flåsete utsagn. Overvekt oppstår lettere  ved pcos på grunn av insulinresistens. Tydelig at vi ikke har med en akademiker å gjøre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...