Gjest _Crocs_ Skrevet 22. august 2020 #21 Skrevet 22. august 2020 Her var det mye hysteri! Den blir ikke slått sammen i hui og hast, men den blir da vitterlig godt utprøvd. Jeg stoler på at de som er eksperter på dette lager en trygg vaksine, og at det er bedre å ta vaksinen enn å få corona.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #22 Skrevet 22. august 2020 Nei, her er jeg irrasjonelt redd. Mitt liv ble ødelagt av svineinfluensavaksinen, så nei takk. Anonymkode: 54c75...763 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #23 Skrevet 22. august 2020 Ja, jeg kommer til å ta den, ikke først og fremst for meg selv, jeg hadde vel sikkert klart meg greit. Men blandt annet for mammaen min i risikogruppe, gamle besteforeldre, og alle andre som virkelig kan bli syk. Viktig å få stoppet dette viruset så godt man kan. Jeg tok svineinfluensavaksinen også, ingen bivirkninger. Velger å tro på myndighetene, gidder ikke være paranoid... Anonymkode: 9050d...46e 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #24 Skrevet 22. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, her er jeg irrasjonelt redd. Mitt liv ble ødelagt av svineinfluensavaksinen, så nei takk. Anonymkode: 54c75...763 Kan jeg spørre om hvordan livet ditt ble ødelagt, og hvor gammel du var da du fikk den? Anonymkode: 8f779...fd9 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #25 Skrevet 22. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når den blir tilgjengelig? Jeg tviler på at jeg vil ta den. Jeg er veldig skeptisk til nye og ikke ordentlig utprøvde vaksiner. Når de slenger sammen noe i hui og hast kan en risikere å få uønskede senvirkninger. Anonymkode: 166af...078 da må vi være glade for at de ikke gjør det på den måten. For det kommer vaksiner som er ordentlig utprøvd etter de vanlige reglene. Den er ikke slengt sammen i hui og hast, men de greier å utvikle dem raskere og mer effektivt fordi de har finansieringen i orden, de samarbeider internasjonalt og har bedre kompetanse enn noen gang tidligere. Med disse forutsetningene: Da vil du vel ta vaksinen? Anonymkode: b4d35...510 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #26 Skrevet 22. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om hvordan livet ditt ble ødelagt, og hvor gammel du var da du fikk den? Anonymkode: 8f779...fd9 Kronisk nevrologisk sykdom. Var 35. Anonymkode: 54c75...763 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #27 Skrevet 22. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig usikker! Tror egentlig ikke det blir aktuelt. Tok svineinfluensavaksinen, hadde mye bivirkninger. Fikk også kraftig kyssesyke etter Anonymkode: ebe58...b9c den mest sannsynlige forklaringen er at det var helt tilfeldig. Det var jo ikke en vaksine mot kyssesyke, og folk får jo kyssesyke hele tiden, så det ville du helt sikkert fått uansett. Anonymkode: b4d35...510 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #28 Skrevet 22. august 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har mitt eget immunforsvar Anonymkode: 17f4e...92d det har vi alle. Men det hjelper ikke mot covid-19. Anonymkode: b4d35...510 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #29 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: da må vi være glade for at de ikke gjør det på den måten. For det kommer vaksiner som er ordentlig utprøvd etter de vanlige reglene. Den er ikke slengt sammen i hui og hast, men de greier å utvikle dem raskere og mer effektivt fordi de har finansieringen i orden, de samarbeider internasjonalt og har bedre kompetanse enn noen gang tidligere. Med disse forutsetningene: Da vil du vel ta vaksinen? Anonymkode: b4d35...510 De som lager vaksinen for EU (og Norge) har fått unntak for ansvar for bivirkninger: https://www.reuters.com/article/astrazeneca-results-vaccine-liability/astrazeneca-to-be-exempted-from-coronavirus-vaccine-liability-claims-in-most-countries-idUSL3N2F13L0 “In the contracts we have in place, we are asking for indemnification. For most countries it is acceptable to take that risk on their shoulders because it is in their national interest,” he said, adding that Astra and regulators were making safety and tolerability a top priority. Anonymkode: 10b27...e0d 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #30 Skrevet 22. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: det har vi alle. Men det hjelper ikke mot covid-19. Anonymkode: b4d35...510 Tenkte akkurat det samme. Jeg kommer også definitivt til å ta den. Som andre her også har nevnt, det er noe helt annet nå. Finansieringen, samarbeidet og teknologien er noe helt annet nå i 2020 enn det det var i 2009. Anonymkode: 63262...763 4
MissLucy Skrevet 22. august 2020 #31 Skrevet 22. august 2020 (endret) Hvordan vet du at du ikke ville fått det uansett? Endret 22. august 2020 av MissLucy 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #32 Skrevet 22. august 2020 Nei. Er ikke i risikogruppe og har gjennomgått infeksjon. Om den skulle bli påbudt som reisevaksine vil jeg se an reisemålet til jeg føler vaksinen er utprøvd nok. Er ikke antivaxx. Anonymkode: 33d25...771 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #33 Skrevet 22. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som lager vaksinen for EU (og Norge) har fått unntak for ansvar for bivirkninger: https://www.reuters.com/article/astrazeneca-results-vaccine-liability/astrazeneca-to-be-exempted-from-coronavirus-vaccine-liability-claims-in-most-countries-idUSL3N2F13L0 “In the contracts we have in place, we are asking for indemnification. For most countries it is acceptable to take that risk on their shoulders because it is in their national interest,” he said, adding that Astra and regulators were making safety and tolerability a top priority. Anonymkode: 10b27...e0d det har jo bare med den juridiske ansvarsfordelingen i en ekstrem situasjon som en pandemi. Det betyr jo ikke at de ikke skal gjøre en skikkelig jobb med vaksinen. Anonymkode: b4d35...510 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #34 Skrevet 22. august 2020 Akkurat nå, MissLucy skrev: hvordan vet du at du ikke ville fått den uansett? Også min eksakte tanke når jeg leste det der. Hvis det er ME så er det så og si noe man mange påberoper seg å ha uansett, og kan ikke bli påvist av blodprøver etc. Og jeg mener at det i hvertfall ikke kan kobles opp mot en svineinfluensavaksine. De som fikk narkolepsi er det litt annerledes med. Men det var jo få i det store og det hele, og det er ingen som vet om de hadde fått det uansett også. Anonymkode: 63262...763 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #36 Skrevet 22. august 2020 Ja, må beskytte utsatte pasienter på jobb, og man vet jo uansett ikke hvordan viruset rammer en, selv om noen bare fikk milde symptomer. For alt man vet kan man selv få en pneumoni oppå det hele eller at immunforsvaret overreagerer og at man dør. Anonymkode: 3e6cf...36b 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #37 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Også min eksakte tanke når jeg leste det der. Hvis det er ME så er det så og si noe man mange påberoper seg å ha uansett, og kan ikke bli påvist av blodprøver etc. Og jeg mener at det i hvertfall ikke kan kobles opp mot en svineinfluensavaksine. De som fikk narkolepsi er det litt annerledes med. Men det var jo få i det store og det hele, og det er ingen som vet om de hadde fått det uansett også. Anonymkode: 63262...763 Mye tyder på det. Når folk blir akutt syke rett etter å ha tatt vaksinen må man være i stand til legge sammen 2 og 2. Alt kan være tilfeldig, men det er grenser for hvor sannsynlig det er. Anonymkode: 54c75...763 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #38 Skrevet 22. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: det har jo bare med den juridiske ansvarsfordelingen i en ekstrem situasjon som en pandemi. Det betyr jo ikke at de ikke skal gjøre en skikkelig jobb med vaksinen. Anonymkode: b4d35...510 Hadde vaksineprodusentene vært sikre på at jobben ble gjort skikkelig, så hadde de ikke trengt beskyttelse mot kostnader etter bivirkninger. Anonymkode: 10b27...e0d 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #39 Skrevet 22. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde vaksineprodusentene vært sikre på at jobben ble gjort skikkelig, så hadde de ikke trengt beskyttelse mot kostnader etter bivirkninger. Anonymkode: 10b27...e0d jeg vet ikke om du er klar over det, men ansvarsregler gjelder for alt vi gjøre, og det er helt vanlig å avtale hvordan et hypotetisk ansvar sakl fordeles. Det du sier gir ingen mening. Anonymkode: b4d35...510 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #40 Skrevet 22. august 2020 Nei, så absolutt ikke. Anonymkode: d9ad0...651 3
Fremhevede innlegg