Gå til innhold

Kommer du til å ta vaksinen?

Fremhevede innlegg

Gjest _Crocs_
Skrevet

Her var det mye hysteri! Den blir ikke slått sammen i hui og hast, men den blir da vitterlig godt utprøvd. Jeg stoler på at de som er eksperter på dette lager en trygg vaksine, og at det er bedre å ta vaksinen enn å få corona. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her er jeg irrasjonelt redd. Mitt liv ble ødelagt av svineinfluensavaksinen, så nei takk.

Anonymkode: 54c75...763

• Liker 11
Skrevet

Ja, jeg kommer til å ta den, ikke først og fremst for meg selv, jeg hadde vel sikkert klart meg greit. Men blandt annet for mammaen min i risikogruppe, gamle besteforeldre, og alle andre som virkelig kan bli syk. Viktig å få stoppet dette viruset så godt man kan. 
Jeg tok svineinfluensavaksinen også, ingen bivirkninger. Velger å tro på myndighetene, gidder ikke være paranoid...

Anonymkode: 9050d...46e

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her er jeg irrasjonelt redd. Mitt liv ble ødelagt av svineinfluensavaksinen, så nei takk.

Kan jeg spørre om hvordan livet ditt ble ødelagt, og hvor gammel du var da du fikk den?

Anonymkode: 8f779...fd9

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når den blir tilgjengelig? 

Jeg tviler på at jeg vil ta den. Jeg er veldig skeptisk til nye og ikke ordentlig utprøvde vaksiner. Når de slenger sammen noe i hui og hast kan en risikere å få uønskede senvirkninger.

Anonymkode: 166af...078

da må vi være glade for at de ikke gjør det på den måten.

For det kommer vaksiner som er ordentlig utprøvd etter de vanlige reglene. Den er ikke slengt sammen i hui og hast, men de greier å utvikle dem raskere og mer effektivt fordi de har finansieringen i orden, de samarbeider internasjonalt og har bedre kompetanse enn noen gang tidligere.

Med disse forutsetningene: Da vil du vel ta vaksinen?

Anonymkode: b4d35...510

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvordan livet ditt ble ødelagt, og hvor gammel du var da du fikk den?

Anonymkode: 8f779...fd9

Kronisk nevrologisk sykdom. Var 35.

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig usikker! Tror egentlig ikke det blir aktuelt. Tok svineinfluensavaksinen, hadde mye bivirkninger. Fikk også kraftig kyssesyke etter

Anonymkode: ebe58...b9c

den mest sannsynlige forklaringen er at det var helt tilfeldig. Det var jo ikke en vaksine mot kyssesyke, og folk får jo kyssesyke hele tiden, så det ville du helt sikkert fått uansett.

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har mitt eget immunforsvar

Anonymkode: 17f4e...92d

det har vi alle. Men det hjelper ikke mot covid-19.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

da må vi være glade for at de ikke gjør det på den måten.

For det kommer vaksiner som er ordentlig utprøvd etter de vanlige reglene. Den er ikke slengt sammen i hui og hast, men de greier å utvikle dem raskere og mer effektivt fordi de har finansieringen i orden, de samarbeider internasjonalt og har bedre kompetanse enn noen gang tidligere.

Med disse forutsetningene: Da vil du vel ta vaksinen?

De som lager vaksinen for EU (og Norge) har fått unntak for ansvar for bivirkninger:

https://www.reuters.com/article/astrazeneca-results-vaccine-liability/astrazeneca-to-be-exempted-from-coronavirus-vaccine-liability-claims-in-most-countries-idUSL3N2F13L0

“In the contracts we have in place, we are asking for indemnification. For most countries it is acceptable to take that risk on their shoulders because it is in their national interest,” he said, adding that Astra and regulators were making safety and tolerability a top priority.

Anonymkode: 10b27...e0d

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det har vi alle. Men det hjelper ikke mot covid-19.

Tenkte akkurat det samme.

Jeg kommer også definitivt til å ta den. Som andre her også har nevnt, det er noe helt annet nå. Finansieringen, samarbeidet og teknologien er noe helt annet nå i 2020 enn det det var i 2009.

Anonymkode: 63262...763

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvordan vet du at du ikke ville fått det uansett?

Endret av MissLucy
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Er ikke i risikogruppe og har gjennomgått infeksjon. 

Om den skulle bli påbudt som reisevaksine vil jeg se an reisemålet til jeg føler vaksinen er utprøvd nok. 

Er ikke antivaxx. 

Anonymkode: 33d25...771

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som lager vaksinen for EU (og Norge) har fått unntak for ansvar for bivirkninger:

https://www.reuters.com/article/astrazeneca-results-vaccine-liability/astrazeneca-to-be-exempted-from-coronavirus-vaccine-liability-claims-in-most-countries-idUSL3N2F13L0

“In the contracts we have in place, we are asking for indemnification. For most countries it is acceptable to take that risk on their shoulders because it is in their national interest,” he said, adding that Astra and regulators were making safety and tolerability a top priority.

det har jo bare med den juridiske ansvarsfordelingen i en ekstrem situasjon som en pandemi. Det betyr jo ikke at de ikke skal gjøre en skikkelig jobb med vaksinen.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, MissLucy skrev:

hvordan vet du at du ikke ville fått den uansett?

Også min eksakte tanke når jeg leste det der. Hvis det er ME så er det så og si noe man mange påberoper seg å ha uansett, og kan ikke bli påvist av blodprøver etc. Og jeg mener at det i hvertfall ikke kan kobles opp mot en svineinfluensavaksine. De som fikk narkolepsi er det litt annerledes med. Men det var jo få i det store og det hele, og det er ingen som vet om de hadde fått det uansett også.

• Liker 1
Skrevet

Ja, må beskytte utsatte pasienter på jobb, og man vet jo uansett ikke hvordan viruset rammer en, selv om noen bare fikk milde symptomer. For alt man vet kan man selv få en pneumoni oppå det hele eller at immunforsvaret overreagerer og at man dør. 

Anonymkode: 3e6cf...36b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Også min eksakte tanke når jeg leste det der. Hvis det er ME så er det så og si noe man mange påberoper seg å ha uansett, og kan ikke bli påvist av blodprøver etc. Og jeg mener at det i hvertfall ikke kan kobles opp mot en svineinfluensavaksine. De som fikk narkolepsi er det litt annerledes med. Men det var jo få i det store og det hele, og det er ingen som vet om de hadde fått det uansett også.

Mye tyder på det. Når folk blir akutt syke rett etter å ha tatt vaksinen må man være i stand til legge sammen 2 og 2. Alt kan være tilfeldig, men det er grenser for hvor sannsynlig det er.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det har jo bare med den juridiske ansvarsfordelingen i en ekstrem situasjon som en pandemi. Det betyr jo ikke at de ikke skal gjøre en skikkelig jobb med vaksinen.

Hadde vaksineprodusentene vært sikre på at jobben ble gjort skikkelig, så hadde de ikke trengt beskyttelse mot kostnader etter bivirkninger.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde vaksineprodusentene vært sikre på at jobben ble gjort skikkelig, så hadde de ikke trengt beskyttelse mot kostnader etter bivirkninger.

jeg vet ikke om du er klar over det, men ansvarsregler gjelder for alt vi gjøre, og det er helt vanlig å avtale hvordan et hypotetisk ansvar sakl fordeles. Det du sier gir ingen mening.

• Liker 6
Skrevet

Nei, så absolutt ikke. 

Anonymkode: d9ad0...651

• Liker 3
  • Opprett ny...