Gå til innhold

Flytte til Kristiansand eller Tønsberg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Åpenbart Tønsberg, det kan vel ikke være noe å lure på.

Anonymkode: a65e9...425

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kristiansand er en fin by i seg selv men folket er lukket. Om ikke du bor her med absolutt alt av familie i samme by slik kristiansanderen gjør, vil du føle deg ensom spesielt i høytider. Da klumper de seg sammen. Men bak de vellykkede fasadene er det mye problemer. 
Hadde prøvd Tønsberg. 

Anonymkode: 34826...08e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kr.sand er helt jævlig og man bør ikke kaste bort livet sitt der. Som flere påpeker, så er byen "best" for de lokale og ikke minst for gjengen som har "riktige" politiske og religiøse meninger. Er man konservativ, gjerne også litt Bibel, stemmer hardt på høyresiden politisk sett, så er byen mer passende for slike figurer.  Men er man det motsatte, nemlig liberal og progressiv, sekulær ateist, stemmer på sentrums- eller venstresiden eller skiller deg ut på andre måter slik som å være homofil, lesbisk eller innvandrer, så har man store og alvorlige problemer med å få "innpass" hos de lokale. Det blir full krasj både med tanke på kultur, politiske holdninger, religiøse eller anti-religiøse meninger, seksuell legning, osv.

Jeg bor dessverre i dette hølet som de kaller for en "by" (Kr.sand) ufrivillig, og jeg prøver å gjøre mitt beste for å stikke av herfra selv om livet gir meg juling og holder meg her hver gang jeg har planlagt å komme meg herfra da jeg sliter med helsa og ting som gjør at man blir avhengig av kommunen og man må "rive vekk" dette hvis jeg skulle flyttet til en annen kommune og jeg vet ikke om jeg får den samme hjelpen i en annen kommune. Men jeg ser jo at det funker ikke akkurat bra heller, selv med sporadisk hjelp. 

Forresten, senest i dag da jeg gikk ute, så ble jeg møtt av Jehovas folk som delte ut brosjyrer i sentrum. Har ikke noe imot at de spør om man vil ha en brosjyre, men poenget er at de religiøse tråler gatene og prøver å rekruttere folk. 

Byen føles også ganske liten, fordi straks man beveger seg fra lille sentrum, i og med at sentrum er i utgangspunktet et lite "frikant" på en måte, så er hus og leiligheter spredt rundt i alle retninger i hytt og pine. Selv om byen har over 110.000 innbyggere, så er vel minst 70.000 spredt rundt i alle retninger, og Flekkerøya, Strai og Hånes, Tømmerstø har ingenting til felles på en måte. Det er gjerne sånn at hvis man bor på Hånes og kjenner ingen på Flekkerøya, så kan det lett gå 20 år uten at man har besøkt Flekkerøya, bare for å gi deg et eksempel. 

For å gi deg et eksempel: Jeg bor ikke mer enn 8 km fra Vågsbygd, men har ikke vært i Vågsbygd-området på minst 6 år. Det gjelder en rekke andre bydeler, blant annet som jeg nevnte Flekkerøya - har ikke vært der på 15 år, for det er ingenting der å se, verken i Vågsbygd eller Flekkerøya. Det samme gjelder Tømmerstø og en hel haug andre bydeler. Man må nesten ha familie der eller direkte jobb for at man skal gidde og vase der. 

Ønsker man å studere her, så er ikke UiA på et samlet sted. Kr.sand campus er størst ja, men den andre delen av campusen ligger minst 50 km unna, nemlig i Grimstad. Selvfølgelig enda et høl av en såkalt plass.

Anonymkode: 9a7a5...6fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...