AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #21 Del Skrevet 21. august 2020 Må vel si at jeg er halvt sørlending. Men har aldri hatt noe godt forhold til sørlands slekten min der nede. Uff er trist men sånn er det. Har prøvd å ta kontakt men dem vil ikke så hva skal en gjøre? Slik har det vært siden jeg var barn. Dem virker kalde for meg. Anonymkode: 9281f...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #22 Del Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må vel si at jeg er halvt sørlending. Men har aldri hatt noe godt forhold til sørlands slekten min der nede. Uff er trist men sånn er det. Har prøvd å ta kontakt men dem vil ikke så hva skal en gjøre? Slik har det vært siden jeg var barn. Dem virker kalde for meg. Anonymkode: 9281f...142 Trist, men virker som dette handler mer om familieforhold og dynamikk dere i mellom generelt - og ikke Sørlandet spesielt ..? Anonymkode: b1ae9...947 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #23 Del Skrevet 21. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Byen Kristiansand er fin i seg selv, problemet her er lokalbefolkningen. Kulturen. Bibelbeltet som enda henger som en tykk sky over byen. Anonymkode: 2dee8...001 Jeg har bodd i Kristiansand i over 20 år og har ikke merket noe til bibelbeltet, det var kanskje slik før i tiden men ikke nå lenger. Anonymkode: 4fd2f...76c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #24 Del Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke fordommer, det er fakta. Slik er det overalt på Sørlandet. Anonymkode: d304b...b80 Ja om du hadde levd det for 30-100 år siden, Det er ikke slik nå lenger ihvertfall ikke i byene kanskje ute på landsbygda. Anonymkode: 4fd2f...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #25 Del Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, Camillapb skrev: Det dem over sier ang bibelbeltet er helt usant. Man merker det ikke i det hele tatt når man bor her. Utrolig koselig plass, sørlandet på sommeren er jo, som alle vet, 20/10. Kristiansand, uten tvil. Wow det er fint her. Merker som sagt ingenting av bibelbeltet. Her er utelivet og alt med på full spring. Elsker krs Helt riktig, har bodd i Kristiansand over 20 år og har aldri merket noe til bibelbeltet. Anonymkode: 4fd2f...76c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #26 Del Skrevet 21. august 2020 Bibelbelte jo, man merker jo det. Familien til samboer er derifra. Du merker fort folk med veldig begrenset synsfelt, konservative, rassistiske, trasisjonele. Vest Agder er dessuten fylke med lavest syselsetting av kvinner, utrolig mange kvinner som velger å være hjemme med barn, eller jobbe deltid, over lengre periode. Men alt i ett, ville jeg uansett valgt Kristiansand. Du vil helt sikkert finne venner som ikke blir sånn. Og byen er Norges mest solrike. Og boligprisene er en av de beste i hele Norge. Du får et nytt hus for prisen av et treroms i Oslo. Med utsikt og greier. Å bo i Tonsberg, Oslo er litt for nærme kanskje, det kan alltid forbli en savn. Kristiansand er så pass langt vekke, at det ikke blir det samme problem. Anonymkode: d3553...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #27 Del Skrevet 21. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bibelbelte jo, man merker jo det. Familien til samboer er derifra. Du merker fort folk med veldig begrenset synsfelt, konservative, rassistiske, trasisjonele. Vest Agder er dessuten fylke med lavest syselsetting av kvinner, utrolig mange kvinner som velger å være hjemme med barn, eller jobbe deltid, over lengre periode. Men alt i ett, ville jeg uansett valgt Kristiansand. Du vil helt sikkert finne venner som ikke blir sånn. Og byen er Norges mest solrike. Og boligprisene er en av de beste i hele Norge. Du får et nytt hus for prisen av et treroms i Oslo. Med utsikt og greier. Å bo i Tonsberg, Oslo er litt for nærme kanskje, det kan alltid forbli en savn. Kristiansand er så pass langt vekke, at det ikke blir det samme problem. Anonymkode: d3553...aba Vest Agder eksisterer ikke lenger. Anonymkode: 4fd2f...76c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #28 Del Skrevet 21. august 2020 Tønsberg. Er fra Sørlandet og bodd i Krs i flere år. Flytter aldri tilbake. Pga menneskene. Det er som de andre her skriver. Overfladiske, lite humoristiske, ikke inkluderende, redd for å skille seg ut og baksnakker de som skiller seg ut. De er kjedelige og salige. «Surt vær» pga mye vind. Mye regn også. Bedre vær på Østlandet. Mange har dårlig erfaring med sykehuset der. Anonymkode: b28a1...415 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #29 Del Skrevet 22. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tønsberg. Er fra Sørlandet og bodd i Krs i flere år. Flytter aldri tilbake. Pga menneskene. Det er som de andre her skriver. Overfladiske, lite humoristiske, ikke inkluderende, redd for å skille seg ut og baksnakker de som skiller seg ut. De er kjedelige og salige. «Surt vær» pga mye vind. Mye regn også. Bedre vær på Østlandet. Mange har dårlig erfaring med sykehuset der. Anonymkode: b28a1...415 Så disse kan man ikke finne i Tønsberg eller Oslo for den saks skyld? Har litt vanskelig å tro at det kan være så enkelt ? Sørlandske unge folk har jo som alle andre studert ved ulike universiteter i Norges store byer og utland, reist , så da har jg litt vanskelig for å tro at her er det kun slike mennesker. Har kanskje mer tro på at de som ikke har trivdes der fort tyr til den stereotypen eller evt fordommen. -Ts- Anonymkode: b1ae9...947 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #30 Del Skrevet 22. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja om du hadde levd det for 30-100 år siden, Det er ikke slik nå lenger ihvertfall ikke i byene kanskje ute på landsbygda. Anonymkode: 4fd2f...76c Jeg bodde der på 80 og 90 tallet. Anonymkode: d304b...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #31 Del Skrevet 22. august 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Vest Agder eksisterer ikke lenger. Anonymkode: 4fd2f...76c Ja, og poenga ditt er, vel, siden det har blitt Agder siden ifjor, at alle kvinner fra Vest Agder har kommet seg ut i arbeid i år? 😂 Anonymkode: d3553...aba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #32 Del Skrevet 22. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde der på 80 og 90 tallet. Anonymkode: d304b...b80 Jeg bodde der på 90 tallet merket ingenting til det. Anonymkode: 4fd2f...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 22. august 2020 #33 Del Skrevet 22. august 2020 (endret) Bare slik at folk er klar over det, alt det i rødt regnes som bibelbeltet Byene har blitt sekulære og regnes ikke lenger som en del av bibelbeltet. Det er landsbygda og små steder som nå kan sies og være en del av bibelbeltet ikke byer som Stavanger, Bergen og Kristiansand. Endret 22. august 2020 av Aragorn ll Elessar 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #34 Del Skrevet 22. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Folkene som bor der, umulig å få seg venner der. Anonymkode: d304b...b80 Det er min erfaring også. Har bodd flere steder i Norge. Fått venner, hatt gode nettverk og trivdes godt. Kristiansand var håpløst. Aldri mer. Anonymkode: 806cf...e8b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #35 Del Skrevet 22. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det litt fordomsfullt å si? og er med på at en by som tross alt er ganske stor og antageligvis ganske mangfoldig - og i stadig utvikling den også - blir offer for stereotypisk tankegang.. Kan jo også tenkes at du av ulike årsaker ikke fant deg til rette der ( som jo ikke er uvanlig f eks når man flytter..) og så da forklarte det med denne reglen om sørlandet , som jeg forøvrig har hørt før - men som jeg har litt vanskelig for å bare kjøpe sånn rett ut av det blå. Er det liksom så «enkelt»? Ellers enig i at jeg også forsåvidt har et godt inntrykk av Tønsberg -Ts- Anonymkode: b1ae9...947 Jeg er født og oppvokst i Kristiansand. Det ER vanskelig å få venner når man kommer utenfra. Alle har sin jente/guttegjeng fra ungdomsskolen, og er i svært liten grad åpne for nye medlemmer i gjengen. Man kan derfor få enkeltvenner, men blir aldri invitert med til gjengen deres. Jeg var dessverre like fordomsfull selv og helt låst. Ingen nye medlemmer i vår gjeng. Flyttet fra Kristiansand til Oslo i voksen alder og fikk sjokk da naboene ønsket å bli kjent med oss før vi hadde bodd der i 14 år. Anonymkode: efe0d...648 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 22. august 2020 #36 Del Skrevet 22. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: men blir aldri invitert med til gjengen deres Nå var jeg riktignok i tyveårene da jeg bodde i Kristiansand men opplevde det motsatte. Når du hadde blitt kjent med en ble du introdusert for vennene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #37 Del Skrevet 22. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er født og oppvokst i Kristiansand. Det ER vanskelig å få venner når man kommer utenfra. Alle har sin jente/guttegjeng fra ungdomsskolen, og er i svært liten grad åpne for nye medlemmer i gjengen. Man kan derfor få enkeltvenner, men blir aldri invitert med til gjengen deres. Jeg var dessverre like fordomsfull selv og helt låst. Ingen nye medlemmer i vår gjeng. Flyttet fra Kristiansand til Oslo i voksen alder og fikk sjokk da naboene ønsket å bli kjent med oss før vi hadde bodd der i 14 år. Anonymkode: efe0d...648 Ingen av mine venner har igjen noe særlig nære venner fra ungdomsskolen, men så er ikke jeg så glad i gjenger selv om jeg automatisk er blitt en del av en pga enkeltmennesker jeg har blitt kjent med samtidig. Jeg tror byene har forandret seg de siste 20 årene pga mange innflyttere og mer sentralisering, og 90-talls erfaring er ikke så relevant lengre. Jeg flyttet til Kristiansand for tre år siden og å få et nytt nettverk har vært det letteste med hele flyttingen. Derimot på Østlandet i min hjemby ser ikke folk på deg engang hvis man ikke er oppvokst sammen, og de som er hyggelige snakker bak ryggen din så fort de får mulighet. De fleste unntakene er innflyttere fra andre steder. Dette kan også ha noe med at min hjemby er en liten by, burde egentlig kalles bygd, og der holder de seg til de gamle holdningene. Jeg tror generelt at det handler mye om by vs bygd når det kommer til å bli kjent med nye folk. Innbyggere i småbyer/ bygder er ofte mer fordomsfulle og lite åpne for nye mennesker. Anonymkode: 180a1...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 22. august 2020 #38 Del Skrevet 22. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke fordommer, det er fakta. Slik er det overalt på Sørlandet. Anonymkode: d304b...b80 Det er ikke fakta at alle som bor i Kristiansand er falske, reserverte og umulige å få kontakt med. Det er din opplevelse. Andre kan ha en annen opplevelse enn deg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #39 Del Skrevet 22. august 2020 Jeg vet hvertfall at jeg gjerne blir kjent med nye, stort sett møter jeg folk når jeg er ute med hunden, og så planlegger vi nye playdates for hundene og prater mens hundene leker, vil tippe det er like lett om du har barn Bare vær litt pån på å snakke med folk! Anonymkode: 557ec...15a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #40 Del Skrevet 23. august 2020 Her var det jammen mye fordommer. Jeg er født og oppvokst i Kristiansand og har aldri merket noe til bibelbeltet. Mitt første skikkelige møte med religiøse sørlendinger var på UiA og det var tilflyttere. Da jeg bodde på østlandet fikk jeg ingen venner, sier det noe om østlendinger generelt? Nei. Jeg bor for tiden i Arendal og har blitt tatt godt imot her. Jeg gleder meg til å flytte tilbake til Krs om noen år Alle tilflyttere jeg kjenner har fått venner og nettverk. Anonymkode: c5629...83e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå