Outlander Skrevet 25. august 2020 #41 Skrevet 25. august 2020 5 minutter siden, HalldirV2 said: Hva er den fulle konteksten her? Noen som vet foranledningen til hvorfor hun ytret seg slik? Finner ikke video nå lenger som er rart - og selvfølgelig fokuserte de bare på hva hun skrekk, ikke omstendighetene rundt. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 25. august 2020 #42 Skrevet 25. august 2020 25 minutter siden, Outlander skrev: Nå skal de begynne å bøtelegge folk som fornærmer andre liksom. Snowflake anyone? 👍 Kanskje flere burde bare gro noe baller slik at de klarer å ignorere andre de ikke er enig i? Spørsmål. Tenker du at det er greit at folk kaster stein og tomater på de 15.000 demonstrantene som samlet i juni? Mange som er nok ikke enig i ordbruket og hva de står får. Ellers går det bare en vei? Jeg er så lei mobbere som sårer folk med vilje for så å be dem å bli mer tykkhudet, kalle dem snowflakes, lett fornærmet og lignende. Det er mobbere som er problemet, ikke at folk er overfølsomme. Koster det mye penger å være hyggelig mot andre mennesker? 1
HalldirV2 Skrevet 25. august 2020 #43 Skrevet 25. august 2020 5 minutter siden, Lava Anne skrev: Har prøvd å få link til en som påstår at noen kasta stein og tomat, men har ikke fått noe. Har ikke funnet noe om det selv. Men ellers har jeg vært vitne til at folk har skreket eller sagt det til utlendinger, helt ut av det blå. Da gidder ikke jeg være passiv, og det tror jeg faktisk ikke de fleste mener man skal være heller. Jeg er litt delt her. "Jævla utlending" er absolutt en slem ting å si, men samtidig er utsagnet såpass lite konkret med tanke på utseende, etnisitet osv. Det kan være rasistisk i en kontekst, og i en annen kontekst ikke-rasistisk, til forskjell fra f. eks "jævla neger" - som alltid vil være rasistisk. Uansett, at enkelte ting ikke straffeforfølges betyr ikke at vi ikke skal reagere på ordbruken som gode medmennesker. Noe jeg synes du gjorde rett i mtp situasjonen du refererte til. 1
Lava Anne Skrevet 25. august 2020 #44 Skrevet 25. august 2020 (endret) 6 minutter siden, HalldirV2 skrev: Jeg er litt delt her. "Jævla utlending" er absolutt en slem ting å si, men samtidig er utsagnet såpass lite konkret med tanke på utseende, etnisitet osv. Det kan være rasistisk i en kontekst, og i en annen kontekst ikke-rasistisk, til forskjell fra f. eks "jævla neger" - som alltid vil være rasistisk. Uansett, at enkelte ting ikke straffeforfølges betyr ikke at vi ikke skal reagere på ordbruken som gode medmennesker. Noe jeg synes du gjorde rett i mtp situasjonen du refererte til. Selvfølgelig handler det om kontekst. Jeg har kalt min ghanesiske venn for jævla utlending, på tull, som del av en internspøk vi begge er fortrolige med. Jeg tror de fleste vet når denne setningen åpenbart er spøkefull, satirisk, og når den er rasistisk, selv om Sagen-saken satte dette skillet på spill, og etter min mening var fryktelig overdrevet. Men det lover ikke så sykt godt for dama i denne saken, akkurat. Og ofte så følges det nettopp av flere lignende utspill - som dra tilbake dit du kommer fra, etc, etc. PS: Ja, jeg er usikker på dette med straffeforfølgelse av mennesker som ytrer slike ting, og mener det må tas hensyn til en rekke omstendigheter. Endret 25. august 2020 av Lava Anne
Brunello Skrevet 25. august 2020 #45 Skrevet 25. august 2020 På 20.8.2020 den 19.44, Astd skrev: Høyesterett kan ikke og skal ikke endre loven. De tolker lovens ordlyd. Det er flere tilfeller på at HR har skapt rett.
HalldirV2 Skrevet 25. august 2020 #46 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, Lava Anne skrev: Selvfølgelig handler det om kontekst. Jeg har kalt min ghanesiske venn for jævla utlending, på tull, som del av en internspøk vi begge er fortrolige med. Jeg tror de fleste vet når denne setningen åpenbart er spøkefull, satirisk, og når den er rasistisk, selv om Sagen-saken satte dette skillet på spill, og etter min mening var fryktelig overdrevet. Men det lover ikke så sykt godt for dama i denne saken, akkurat. Og ofte så følges det nettopp av flere lignende utspill - som dra tilbake dit du kommer fra, etc, etc. Men at det følges opp av flere andre utspill er ikke relevant for dette utspillet isolert sett, og hvorvidt det er rasistisk eller ikke. Utspillet er i seg selv relativt mildt sett i forhold til mer alvorlige uttrykk med klart rasistisk meningsinnhold. Jeg er som sagt delt i denne saken, men synes vi beveger oss farlig nær en grense for hvor langt loven skal strekke seg mtp straffbare ytringer. 1
Lava Anne Skrevet 25. august 2020 #47 Skrevet 25. august 2020 (endret) 15 minutter siden, HalldirV2 skrev: Men at det følges opp av flere andre utspill er ikke relevant for dette utspillet isolert sett, og hvorvidt det er rasistisk eller ikke. Utspillet er i seg selv relativt mildt sett i forhold til mer alvorlige uttrykk med klart rasistisk meningsinnhold. Jeg er som sagt delt i denne saken, men synes vi beveger oss farlig nær en grense for hvor langt loven skal strekke seg mtp straffbare ytringer. Jeg har ikke skrevet noe om straff. Jeg har stilt meg ambivalent, som deg. Men jævla utlending, sagt på den måten de fleste tenker seg det, er ikke noe man sier til mennesker. Det blir sett på som et rasistisk utsagn av de fleste, og det er derfor vi ikke sier det, på den måten det blir sagt i denne saken (dessverre, er vi ennå uten kontekst). Hvorfor skal man isolere utspillet så det blir isolert fra en følgesetning? Det forstår jeg ikke vitsen med. Driver vi med språkfilosofi nå? Da blir det en veldig lang diskusjon, som jeg ikke kan se er fruktbar. Greit at "jævla hore" er en setning, og hvis det blir fulgt opp av "du er et billig ludder", så er dette to setninger, isolert sett, men begynner man en slik diskusjon, virker det mer som man beveger seg opp på et abstrakt nivå der absolutt alle små detaljer kan diskuteres, fordi man ikke lenger forholder seg til den konkrete situasjonen. Det er jo litt rart å skulle isolere en setning, når folk her er så opptatt av at vi må ha med hele konteksten. Og at det er relativt mildt i forhold til noe annet, hva vil det si egentlig? Kan andre ha opplevd noe verre? Ja. Er det ille å rope jævla utlending til en person likevel? Ja. Så nei, som medmenneske så godtar jeg ikke dette. At slikt skal følges av domstolstraffer? Mye mer usikker. Endret 25. august 2020 av Lava Anne
HalldirV2 Skrevet 25. august 2020 #48 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, Lava Anne skrev: Jeg har ikke skrevet noe om straff. Jævla utlending, sagt på den måten de fleste tenker seg det, er ikke noe man sier til mennesker. Det blir sett på som et rasistisk utsagn av de fleste, og det er derfor vi ikke sier det, på den måten det blir sagt i denne saken (dessverre, er vi ennå uten kontekst). Hvorfor skal man isolere utspillet så det blir isolert fra en følgesetning? Det forstår jeg ikke vitsen med. Driver vi med språkfilosofi nå? Da blir det en veldig lang situasjon. Greit at "jævla hore" er en setning, og hvis det blir fulgt opp av "du er et billig ludder", så er dette to setninger, isolert sett, men begynner man en slik diskusjon, virker det mer som man beveger seg opp på et abstrakt nivå der absolutt alle små detaljer kan diskuteres, fordi man ikke lenger forholder seg til den konkrete situasjonen. Men det er jo dette konkrete utspillet som skal vurderes: jævla utlending". Det er i hvert fall slik det ble fremstilt. Dessuten er vel rettsvitenskap på mange måter et studie av nettopp små detaljer. Nei, du har ikke skrevet noe om straff, det var det jeg som gjorde. Jeg skrev jeg synes saken er vanskelig, jeg er todelt her, nettopp fordi vi beveger oss i et grenseland for hvor langt jeg personlig synes loven skal strekke seg.
Skiftenøkkel Skrevet 25. august 2020 #49 Skrevet 25. august 2020 Synes jævla utlending bør tåles.. på lik linje med jævla svensker og jævla bergenser.. nordlendingens jævla hestkuk er jo ansett som kulturarv nesten, skjønt det er en enda grovere fornærmelse. Min mening. 1
Drizzt Skrevet 25. august 2020 #50 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, Ast75 skrev: Det kan godt hende at du ikke føler deg fornærmet av slike utsagn men for mitt vedkommende er det mine foreldre som innvandret til Norge på 80 tallet. Jeg har bodd i Norge i hele mott voksne liv. Dette er landet mitt og når noen kaller meg for jævla utlending, blir jeg både såret og for nærmet. Tilhører Norge bare hvite Nordmenn? Og enhver med en annen hudfarge er en utlendig og ellers hvordan vet du om vedkommende er en utlending eller ikke. Jeg synes det er fint at Høyesterett tar opp saken og definerer hva som er hatefulleytringer fordi de kan være ganske ødeleggende for den det gjelder. Strengt talt er alle med en annen hudfarge av utenlandsk opprinnelse. Det var ikke så lenge siden Norge begynte å ta imot innvandrere fra ikke-europeiske land. Kanskje om 50 år er befolkningen såpass mikset at det ikke spiller så stor rolle lenger, men det er fortsatt tydelige forskjeller både i antall nordmenn vs antall personer med utenlandsk opprinnelse og utseende. Når noen kaller deg for jævla utlending uten at du har gjort noe mot vedkommende, så er du i samme situasjon som meg - vi får høre det fordi personene har hatt negative erfaringer med andre utlendinger. Dessuten så kan man ikke vite om en person med utenlandsk utseende er født her, adoptert her eller flyttet hit med familie eller av egen vilje. Jeg pleier å bedømme slikt etter språkferdighetene. Snakker personen gebrokent norsk, dårlig norsk eller ikke norsk i det hele tatt, så antar jeg med god grunn at vedkommende ikke har så sterk tilknytning til Norge ennå. Da er de automatisk utlendinger i mine øyne. For det er ikke nok å befinne deg fysisk på et sted for å si at du har tilhørighet der.
Lava Anne Skrevet 25. august 2020 #51 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, Skiftenøkkel skrev: Synes jævla utlending bør tåles.. på lik linje med jævla svensker og jævla bergenser.. nordlendingens jævla hestkuk er jo ansett som kulturarv nesten, skjønt det er en enda grovere fornærmelse. Min mening. Jeg synes ikke det er det samme. Synes folk vanligvis det? Jeg er blitt kalt jævla østfolding, av en vestfolding. Det er en del av den humoristiske "knivingen" mellom de to fylkene. "Dårlige folk på andre siden av vannet!" Det har vært erting, og det sies med en viss varme. Når jeg har overhørt jævla utlending har jeg oppfattet dette som totalt annerledes, og jeg tror ikke helt på at folk mener dette er likt og blir sagt med lik motivasjon - heller ikke at det blir mottatt likt, selv om man mener at det er likt, på et språklig og prinsipiellt grunnlag. Jeg har opplevd at de fleste utlendinger blir både sint og lei seg av dette, selv om en og annen sier de ikke bryr seg, og det tror jeg ikke handler om at de er skjørere enn andre.
_popcorn_ Skrevet 25. august 2020 #52 Skrevet 25. august 2020 Ryddet for avsporinger og svar til det. _popcorn_, mod
n_97 Skrevet 25. august 2020 #53 Skrevet 25. august 2020 Hele dommen kan leses her https://lovdata.no/dokument/LESTR/avgjorelse/le-2020-43658-2 Det som blant annet ble sagt fra tiltalte: «kom deg tilbake til Afrika der du kommer fra, jævla utlending» og «bryr du deg ikke om at folk i Afrika sulter», «det er fælt å se disse utlendingene som er på fest og bruker opp våre skattepenger», " tiltalte gjentok flere ganger at utlendinger ikke hadde noe i Norge å gjøre og at han burde komme seg tilbake der han kom fra". 1
Gjest Lampe1 Skrevet 25. august 2020 #54 Skrevet 25. august 2020 20 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: De står heller ikke høyt i kurs hos norske menn som kaller damer for horer, felleshøl, billig sklie osv bare fordi hun er glad i sex. Det har du rett i. Slike menn er samfunnets bunnfall, slike råtne holdninger tar jeg sterk avstand fra.
Gjest Lampe1 Skrevet 25. august 2020 #55 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, n_97 skrev: Hele dommen kan leses her https://lovdata.no/dokument/LESTR/avgjorelse/le-2020-43658-2 Det som blant annet ble sagt fra tiltalte: «kom deg tilbake til Afrika der du kommer fra, jævla utlending» og «bryr du deg ikke om at folk i Afrika sulter», «det er fælt å se disse utlendingene som er på fest og bruker opp våre skattepenger», " tiltalte gjentok flere ganger at utlendinger ikke hadde noe i Norge å gjøre og at han burde komme seg tilbake der han kom fra". Jeg ser ingenting feilaktig i noen av disse uttalelsene. At de er ganske frekke, er sant, og folk bør unngå slik oppførsel. Men at det er straffbart å si dette mener jeg er urimelig.
Lava Anne Skrevet 25. august 2020 #56 Skrevet 25. august 2020 6 minutter siden, Lampe1 skrev: Jeg ser ingenting feilaktig i noen av disse uttalelsene. At de er ganske frekke, er sant, og folk bør unngå slik oppførsel. Men at det er straffbart å si dette mener jeg er urimelig. Det er åpenbart rasistiske utsagn, sagt av en mentalt ustabil person. Man kan gjerne nyansere, men det er ikke noen vits i å nyansere så mye at hjernen detter ut. Det er og blir rasistiske utsagn. Tiltalte bør åpenbart følges opp av psykiatrien, og jeg synes synd på datteren hennes. Håper hun har et støtteapparat. 1
Gjest Lampe1 Skrevet 25. august 2020 #57 Skrevet 25. august 2020 12 minutter siden, Lava Anne skrev: Det er åpenbart rasistiske utsagn, sagt av en mentalt ustabil person. Man kan gjerne nyansere, men det er ikke noen vits i å nyansere så mye at hjernen detter ut. Det er og blir rasistiske utsagn. Tiltalte bør åpenbart følges opp av psykiatrien, og jeg synes synd på datteren hennes. Håper hun har et støtteapparat. Forklar konkret hva som er rasistisk i disse uttalelsene. Forklar gjerne også konkret hva som er feil ved disse uttalelsene. Til slutt ber jeg deg begrunne din diagnostisering av vedkommendes mentale helse.
Lava Anne Skrevet 25. august 2020 #58 Skrevet 25. august 2020 Akkurat nå, Lampe1 skrev: Forklar konkret hva som er rasistisk i disse uttalelsene. Forklar gjerne også konkret hva som er feil ved disse uttalelsene. Til slutt ber jeg deg begrunne din diagnostisering av vedkommendes mentale helse. Det er åpenbart. Du kan jo selv slå opp definisjonen for rasisme. Er du uenig i definisjonen av rasisme, er det en annen sak. Og hva gjelder det tredje punktet, står det at hun lider av en personlighetsforstyrrelse, og flere andre steder at hun har psykiske problemer.
Gjest Lampe1 Skrevet 25. august 2020 #59 Skrevet 25. august 2020 7 minutter siden, Lava Anne skrev: Det er åpenbart. Du kan jo selv slå opp definisjonen for rasisme. Er du uenig i definisjonen av rasisme, er det en annen sak. Og hva gjelder det tredje punktet, står det at hun lider av en personlighetsforstyrrelse, og flere andre steder at hun har psykiske problemer. Jeg spør jo nettopp om konkrete grunner. Du bare henviser til en generell definisjon. Det gjør en virkelig, seriøs diskusjon umulig. Hun virker først og fremst som et offer for samfunnets politiske korrekthet og tankekontroll.
Lava Anne Skrevet 25. august 2020 #60 Skrevet 25. august 2020 Akkurat nå, Lampe1 skrev: Jeg spør jo nettopp om konkrete grunner. Du bare henviser til en generell definisjon. Det gjør en virkelig, seriøs diskusjon umulig. Hun virker først og fremst som et offer for samfunnets politiske korrekthet og tankekontroll. Hun er et offer for sin egen diagnose, som kanskje er en konsekvens av noen vanskelige livs- eller oppvekstvilkår e.l., hva vet vel vi. Hun er ikke et offer for politisk korrekthet og tankekontroll. Og nei - at jeg henviser til en definisjon gjør ikke en virkelig, seriøs diskusjon umulig. Om noe er rasistisk eller ikke, fremgår av hvordan rasisme er definert. Jeg har ikke tenkt å ha en seriøs diskusjon om hvorvidt dette er rasistiske utsagn eller ikke. Det trengs overhodet ikke. Det er helt tydelig, uansett hvor utvannet man mener rasismebegrepet er blitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå