Gå til innhold

Dra deg hjem der du kom fra, din jævla utlending, hatefull ytring? Høyesterett skal ta stilling til


Miss Blue

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Gjest AineAvive skrev:

Personlig historie; En tid tilbake forsøkte en utenlandsk mann å klå på en veldig ung, sovende jente. En annen mann tilstede på sammenkomsten skrek/ba "den jævla utlendingen komme seg tilbake til Afrika". Han løp fort ut og anmeldte aldri. 

Når man kommer til et nytt land, oppfører man seg. Avhengig av kontekst, kan det være vel fortjent å bli kalt jævla både det ene og det andre. Urbefolkningen skal ikke straffes for gjerninger andre begår (Men nå kjenner jeg ikke bakgrunnen for saken som går til høyesterett). Jeg mener uansett at det er skremmende hvis ting går så langt at man ikke lenger får si jævla utlending eller jævla hva som helst egentlig. Unge jenter blir kalt "jævla hore" til stadighet, gutta blir kalt "jævla potet". Skal dette til høyesterett?

Men her er det jo ikke landet som er problemet. Så å be ham om å komme seg tilbake til Afrika var jo ikke innenfor. De aller fleste fest- og sovevoldtekter utføres av unge norske menn. Hvor skal de dra?

Så det fungerer ikke med hets og rasisme. Det som fungerer er skjerpede straffer for seksualforbrytelser og mye mindre terskel for å dømme i voldtektssaker. I dag ender kun 1 prosent av alle anmeldte voldtekter med domfellelse. Så voldtekt er en straffri forbrytelse i Norge, dessverre. Kvinner i Norge har ingen rettigheter ift beskyttelse av sin kropp fra overgrep. 

Når det gjelder statistikken, så står utenlandske borgere for så å si 100 % av overfallsvoldtekter - altså den "klassiske" formen for voldtekt, der folk forstår at vedkommende ble voldtatt, der man har fysiske skader, der man ikke kjenner gjerningsmannen fra før. Folk dømmer ikke offeret og spekulerer ikke på hvorvidt offeret selv var skyld i voldtekten, selv om det også forekommer (hvorfor gikk hun hjem i mørket? hvorfor var hun kledd slik og slik? hvorfor har hun hatt mange sexpartnere tidligere? og så videre). 

Men disse overfallsvoldtektene utgjør en forsvinnende liten del av voldtekter som anmeldes. De aller fleste voldtekter er fest-/sovevoldtekter og voldtekter i nære relasjoner. En mann som tvinger seg på sin kone til en form for sex som hun ikke ønsker. En kompis som skjenker sin venninne overstadig og tar for seg mens hun er bevisstløs. En onkel/voksen familievenn/trener/lærer som forgriper seg på barn i omgangskretsen. Disse voldtektene kan være enda mer traumatiske enn overfallsvoldtekter. Som regel slipper man å se personen som utførte overfallsvoldtekten flere ganger etter rettssaken er ferdig. Men man vil jo fortsatt være en del av den samme vennegjengen, idrettslaget, klassen, familien. Ved voldtekter i nære relasjoner er det ofte at mange dømmer offeret og tillegger offeret skyld. Man blir ikke tatt på alvor, og de aller aller fleste slike voldtekter blir henlagt, gjerne etter at offerets skittentøy, såkalte "offerets seksuelle vandel", kort sagt hvor "horete" offeret ellers er, blir vist frem i retten. 

Så nei, det er ikke innenfor å si "jævla utlending". For det å være utlending har ingen betydning for om personen er en overgriper, en doplanger, en sexarbeider, en kvinneundertrykker osv. De aller fleste utlendinger, uansett land, er lovlydige og greie mennesker. Det er det lille mindretallet som begår forbrytelser. 

Så hvorfor ikke si "jævla overgriper", "jævla forbryter" eller "jævla voldtektsmann"? Hvorfor må man hele tiden nevne at man er utlending? Hadde gjerningen vært bedre hvis overgriperen var en hvit nordmann? Hva med mørke mennesker adoptert fra andre land? De er jo ikke utlendinger, men nordmenn - de har norske juridiske foreldre. Og jo, norsk ungdom begår også overgrep i stor skala, jf. russefeiringer der gutter på 18-19 år lokker jentene ned i 13-14-alderen i sine russebiler og utnytter dem. De har blant annet laget en sang om det som heter "Er du 13, er du med", som handler om det å forgripe seg på 13 år gamle jenter i fylla. Det snakkes imidlertid ikke så mye om av en eller annen veldig merkelig grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ItchyBitchySpider skrev:

Ja, hvorfor ikke? Verden hadde vært så mye bedre sted hvis folk ikke fornærmet hverandre med vilje bare for å være jævlige. 

Tror du virkelig at kun dem som fornærmet andre med vilje hadde havnet i fengsel da? 

Og man trenger ikke bli fornærmet, man trenger kun påstå at man blir fornærmet, fordi det er umulig å bevise.

Verden hadde blitt et skikkelig jævlig sted om slike fanatikere får viljen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Solsikke skrev:

Tror du virkelig at kun dem som fornærmet andre med vilje hadde havnet i fengsel da? 

Og man trenger ikke bli fornærmet, man trenger kun påstå at man blir fornærmet, fordi det er umulig å bevise.

Verden hadde blitt et skikkelig jævlig sted om slike fanatikere får viljen sin.

Problemet i dag at mobbeofre og de som blir fornærmet har ingen beskyttelse. Ingen tør si dem imot, folk begynner å bable om at staaakkars mobberen har sikkert problemer hjemme, hadde vanskelig oppvekst, og det må mobbeofferet forstå. Samfunnet slik det er i dag er bygget for å tråkke på de svake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Problemet i dag at mobbeofre og de som blir fornærmet har ingen beskyttelse. Ingen tør si dem imot, folk begynner å bable om at staaakkars mobberen har sikkert problemer hjemme, hadde vanskelig oppvekst, og det må mobbeofferet forstå. Samfunnet slik det er i dag er bygget for å tråkke på de svake. 

Å bli fornærmet er noe man som oppegående person skal tåle. Tåler man ikke det har man ingenting ute i samfunnet å gjøre. 

Mobbing er noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fru Solsikke skrev:

Å bli fornærmet er noe man som oppegående person skal tåle. Tåler man ikke det har man ingenting ute i samfunnet å gjøre. 

Mobbing er noe helt annet.

Hvorfor fornærmer du andre mennesker med vilje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ItchyBitchySpider skrev:

Hvorfor fornærmer du andre mennesker med vilje? 

Jeg fornærmer ikke folk med vilje, men fornærmet kommer alltid noen til å bli likevel. Jeg blir fornærmet om noen bruker joggesko til bunaden. Ifølge deg må vedkommende i fengsel/få bot da. Det er jo det du argumenterer for. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Fru Solsikke skrev:

Jeg fornærmer ikke folk med vilje, men fornærmet kommer alltid noen til å bli likevel. Jeg blir fornærmet om noen bruker joggesko til bunaden. Ifølge deg må vedkommende i fengsel/få bot da. Det er jo det du argumenterer for. 

 

Nei. Jeg mener at fornærmelser som går på person burde reageres mot. Selvfølgelig ikke med fengsel. Og med fornærmelser som går på person mener jeg direkte tale om at man er stygg, feit, håpløs, verdiløs osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Nei. Jeg mener at fornærmelser som går på person burde reageres mot. Selvfølgelig ikke med fengsel. Og med fornærmelser som går på person mener jeg direkte tale om at man er stygg, feit, håpløs, verdiløs osv. 

Du vil at politiet skal kaste bort ressurser på folk som du påstår kaller deg feit enn å ta faktiske kriminelle? Du kan enkelt bare ignorere personen, problem løst. Å kaste bort ressurser på noe så banalt er galskap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Men her er det jo ikke landet som er problemet. Så å be ham om å komme seg tilbake til Afrika var jo ikke innenfor. De aller fleste fest- og sovevoldtekter utføres av unge norske menn. Hvor skal de dra?

Så det fungerer ikke med hets og rasisme. Det som fungerer er skjerpede straffer for seksualforbrytelser og mye mindre terskel for å dømme i voldtektssaker. I dag ender kun 1 prosent av alle anmeldte voldtekter med domfellelse. Så voldtekt er en straffri forbrytelse i Norge, dessverre. Kvinner i Norge har ingen rettigheter ift beskyttelse av sin kropp fra overgrep. 

Når det gjelder statistikken, så står utenlandske borgere for så å si 100 % av overfallsvoldtekter - altså den "klassiske" formen for voldtekt, der folk forstår at vedkommende ble voldtatt, der man har fysiske skader, der man ikke kjenner gjerningsmannen fra før. Folk dømmer ikke offeret og spekulerer ikke på hvorvidt offeret selv var skyld i voldtekten, selv om det også forekommer (hvorfor gikk hun hjem i mørket? hvorfor var hun kledd slik og slik? hvorfor har hun hatt mange sexpartnere tidligere? og så videre). 

Men disse overfallsvoldtektene utgjør en forsvinnende liten del av voldtekter som anmeldes. De aller fleste voldtekter er fest-/sovevoldtekter og voldtekter i nære relasjoner. En mann som tvinger seg på sin kone til en form for sex som hun ikke ønsker. En kompis som skjenker sin venninne overstadig og tar for seg mens hun er bevisstløs. En onkel/voksen familievenn/trener/lærer som forgriper seg på barn i omgangskretsen. Disse voldtektene kan være enda mer traumatiske enn overfallsvoldtekter. Som regel slipper man å se personen som utførte overfallsvoldtekten flere ganger etter rettssaken er ferdig. Men man vil jo fortsatt være en del av den samme vennegjengen, idrettslaget, klassen, familien. Ved voldtekter i nære relasjoner er det ofte at mange dømmer offeret og tillegger offeret skyld. Man blir ikke tatt på alvor, og de aller aller fleste slike voldtekter blir henlagt, gjerne etter at offerets skittentøy, såkalte "offerets seksuelle vandel", kort sagt hvor "horete" offeret ellers er, blir vist frem i retten. 

Så nei, det er ikke innenfor å si "jævla utlending". For det å være utlending har ingen betydning for om personen er en overgriper, en doplanger, en sexarbeider, en kvinneundertrykker osv. De aller fleste utlendinger, uansett land, er lovlydige og greie mennesker. Det er det lille mindretallet som begår forbrytelser. 

Så hvorfor ikke si "jævla overgriper", "jævla forbryter" eller "jævla voldtektsmann"? Hvorfor må man hele tiden nevne at man er utlending? Hadde gjerningen vært bedre hvis overgriperen var en hvit nordmann? Hva med mørke mennesker adoptert fra andre land? De er jo ikke utlendinger, men nordmenn - de har norske juridiske foreldre. Og jo, norsk ungdom begår også overgrep i stor skala, jf. russefeiringer der gutter på 18-19 år lokker jentene ned i 13-14-alderen i sine russebiler og utnytter dem. De har blant annet laget en sang om det som heter "Er du 13, er du med", som handler om det å forgripe seg på 13 år gamle jenter i fylla. Det snakkes imidlertid ikke så mye om av en eller annen veldig merkelig grunn. 

Man kan ikke unngå det faktum at utendinger står for svært mye kriminalitet, ikke minst seksuelle overgrep. Dette er fakta. Det er i mange tilfeller hatkriminalitet og rasisme rettet mot nordmenn. Norske jenter står ikke høyt i kurs blant mange utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lampe1 skrev:

Man kan ikke unngå det faktum at utendinger står for svært mye kriminalitet, ikke minst seksuelle overgrep. Dette er fakta. Det er i mange tilfeller hatkriminalitet og rasisme rettet mot nordmenn. Norske jenter står ikke høyt i kurs blant mange utlendinger.

De står heller ikke høyt i kurs hos norske menn som kaller damer for horer, felleshøl, billig sklie osv bare fordi hun er glad i sex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fru Solsikke skrev:

Du vil at politiet skal kaste bort ressurser på folk som du påstår kaller deg feit enn å ta faktiske kriminelle? Du kan enkelt bare ignorere personen, problem løst. Å kaste bort ressurser på noe så banalt er galskap. 

Handlinger og ytringer som har som formål å virke krenkende, skremmende, nedverdigende, fiendtlige eller ydmykende mot en annen person, går under trakassering. Trakassering kan enten være isolert eller gjentatte handlinger/ytringer, og er straffbart.

Synes man skal være veldig forsiktig med å bagatellisere hatefulle eller krenkende ytringer. Mobbing også som er synonymt med trakassering, er et stort problem rundt omkring og kan skade mennesker for livet. Dette burde politiet prioritere høyt og handler ikke om å kaste bort ressurser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med endring av straffeloven? Jeg er usikker på dette, ja, hvor grensen skal gå for straffbare ytringer, men det er helt klart rasistisk, hvert fall. Synes ikke det er så veldig pk å påpeke akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig typisk at folk som ts fokusere på "jævlig utlending" men nekter å faktisk fokusere på stein og tomat kasting, som førte til at kvinnen begynt å rope.  I det minste burde alle stå og krever beskyttelse av ytringsfriheten til enn og hver nordmann.  Folk kanskje ikke liker uttalelsen fra SIAN, men i Norge blir det skummelt om folk begynne å bestemme selv hva andre får lov å si og ikke si som faktisk er innenfor norsk lover å si.  

Signert en likegyldig utlending som er glad å fortsatt bo i et demokratiske land hvor jeg får lov å ha en mening uten å bli pisket eller steinet til død. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Outlander skrev:

Veldig typisk at folk som ts fokusere på "jævlig utlending" men nekter å faktisk fokusere på stein og tomat kasting, som førte til at kvinnen begynt å rope.

 

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Nei. Jeg mener at fornærmelser som går på person burde reageres mot. Selvfølgelig ikke med fengsel. Og med fornærmelser som går på person mener jeg direkte tale om at man er stygg, feit, håpløs, verdiløs osv. 

Nå skal de begynne å bøtelegge folk som fornærmer andre liksom. Snowflake anyone?  👍 Kanskje flere burde bare gro noe baller slik at de klarer å ignorere andre de ikke er enig i?  

Spørsmål.  Tenker du at det er greit at folk kaster stein og tomater på de 15.000 demonstrantene som samlet i juni? Mange som er nok ikke enig i ordbruket og hva de står får. Ellers går det bare en vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Outlander skrev:

Nå skal de begynne å bøtelegge folk som fornærmer andre liksom. Snowflake anyone?  👍 Kanskje flere burde bare gro noe baller slik at de klarer å ignorere andre de ikke er enig i?  
 

Dette er jeg uenig i. Opplever man at andre er ufine i offentligheten (jeg har vært vitne til grov rasisme på buss og på restaurant), sier man fra. Den som blir utsatt for rasisme har ofte ikke sjans til å ignorere det, og vedkommende fortjener støtte, ikke at folk sitter passive og håper at den som uttøver dritten skal slutte etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er den fulle konteksten her? Noen som vet foranledningen til hvorfor hun ytret seg slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lava Anne said:

Dette er jeg uenig i. Opplever man at andre er ufine i offentligheten (jeg har vært vitne til grov rasisme på buss og på restaurant), sier man fra. Den som blir utsatt for rasisme har ofte ikke sjans til å ignorere det, og vedkommende fortjener støtte, ikke at folk sitter passive og håper at den som uttøver dritten skal slutte etter hvert.

Kjære deg. Vet du hvor mange ganger folk har klaget om personlig hat og rasisme i Oslo men får bare saken henlagt, ignorert eller de tør ikke å gjøre noe som helst for frykten å selv blir stemplet som rasister?  Det er et grunn mange folk flytter fra byen nå, spesielt oss med barn som har selv blitt trakassert over lang tid som fikk en ung jente å utvikle alvorlig angst ved å gå ut av huset?  Det er INGEN som beskytte etniske norsk, spesielt i byene.  Alt blir henlagt ...det er en grunn folk som SIAN får flere og flere medlemmer.  Men dette er et samfunnsproblem som ikke blir prioritert for frykten av å bli stemplet som rasister.  

Jeg har flere venner og nær familien som er muslimer, og de er de mest fantastiske folk som finnes. Men å ignorere et samfunnsproblem som dette kommer til å skape vold seinere....fra alle kanter.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Hva er den fulle konteksten her? Noen som vet foranledningen til hvorfor hun ytret seg slik? 

Har prøvd å få link til en som påstår at noen kasta stein og tomat, men har ikke fått noe. Har ikke funnet noe om det selv. Men ellers har jeg vært vitne til at folk har skreket eller sagt det til utlendinger, helt ut av det blå. Da gidder ikke jeg være passiv, og det tror jeg faktisk ikke de fleste mener man skal være heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2020 den 19.36, Drizzt skrev:

Som utlendinger blir jeg ikke fornærmet av ''jævla utlending''. Jeg forstår at folk som sier det har negative erfaringer og opplevelser med noen utlendinger og at det ikke er ment personlig mot meg. Jeg håper iallefall Høyesterett verner om ytringsfriheten. Det er mye verre man kan si som ikke bør beskyttes av ytringsfriheten. Jævla utlending er ikke en av dem.

Det kan godt hende at du ikke føler deg fornærmet av slike utsagn men for mitt vedkommende er det mine foreldre som innvandret til Norge på 80 tallet. Jeg har bodd i Norge i hele mott voksne liv. Dette er landet mitt og når noen kaller meg for jævla utlending, blir jeg både såret og for nærmet. Tilhører Norge bare hvite Nordmenn? Og enhver med en annen hudfarge er en utlendig og  ellers hvordan vet du om vedkommende er en utlending eller ikke. 

Jeg synes det er fint at Høyesterett tar opp saken og definerer hva som er hatefulleytringer fordi de kan være ganske ødeleggende for den det gjelder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...