Gå til innhold

Eikeparkett og eikemøbler


Løvinna

Anbefalte innlegg

Vi skal snart flytte inn i nytt hus med eikeparkett på gulvene og lyse vegger. Vi har et spisebord og stoler i furu som vi dessverre kommer til å beholde en stund til. Resten av møblene skal vi kjøpe nytt. Vi skal definitivt ikke ha flere møbler i furu og har derfor tenkt på eik. Vi har tenkt å kjøpe salongbord, en TV-møbel og en eller to smale reoler. Møblene skal ha en moderne stil (vurderer møbler fra club8). Jeg er imidlertid redd for at det kan bli litt for mye eik. Hva mener dere? Tror dere at eik er noe som ikke vil bli så fort umoderne og man blir lei av, slik som furu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kthehan

Hei!

Eikeparkett er klassisk -det er pent å se på ,og slitesterkt.

Og,hvorfor ikke male furumøblene dine i f.eks: hvitt?

Jeg vet ikke hva som menes med lyse vegger,men hvitt passer godt til eik. Jeg tror du godt kan satse på eikemøbler. det vil skape en helhet sammen med parketten.

Vil anbefale deg å satse på fargerike og morsomme detaljer på f.eks. puter,lamper,vaser. Dette skaper spenning i miljøet,og trenger ikke å koste så mye. Hva med et fargerikt bilde på veggen? Ellers kan du jo alltids satse på en annen klassisk variant,. Ton i ton,altså : beige,sand osv. Det er jo også veldig lekkert.

Synes at du bare skal satse på eiken,det vil alltid være elegant. Furu er ut!

Lykke til med møbelvalget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferdig med furu
Vi skal snart flytte inn i nytt hus med eikeparkett på gulvene og lyse vegger. Vi har et spisebord og stoler i furu som vi dessverre kommer til å beholde en stund til. Resten av møblene skal vi kjøpe nytt. Vi skal definitivt ikke ha flere møbler i furu og har derfor tenkt på eik. Vi har tenkt å kjøpe salongbord, en TV-møbel og en eller to smale reoler. Møblene skal ha en moderne stil (vurderer møbler fra club8). Jeg er imidlertid redd for at det kan bli litt for mye eik. Hva mener dere? Tror dere at eik er noe som ikke vil bli så fort umoderne og man blir lei av, slik som furu.

Når du nå flyter og skal kjøpe en del nytt,men beholde furumøblene, så vil jeg anbefale deg å gjøre noe med de. På farvehandelen selger de beis til furumøbler. Jeg gjorde det. Noen trodde de var rådyre møbler etterpå. Ble så fine. beiset de tre strøk, så et lag med lakk.

Vi har lys eik på gulvene og mørk eik møbler. Stilfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg at eik er veldig fint, både eikeparkett og møbler. Særlig spisebord i eik har jeg sansen for. Men det er nok en fare for å bli lei eik. Og det kan også bli for mye. Jeg har diverse hyller i kirsebær, i tillegg beiset jeg de få furumøblene jeg hadde i en kirsebærlignende farge (det ble mye finere!), og er nå etter to år kjempelei av kirsebær.

Nå vet jeg at neste gang jeg skal gå til innkjøp av nye møbler skal jeg velge hvite. Det er sikkert mulig å bli lei av hvite møbler også, men jeg føler at de kanskje er litt mer stilrene og kan kombineres med mye hvis man smak etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har eikeparkett og valgte å kjøpe spisebord, sjenk, bokhylle og tv- benk i bjørk. Jeg synes det er lyst og fint men lurer enda på om jeg heller ville hatt eik. (Bodd her ett år). Tror bare du må velge den tresorten du liker best. Liker du godt eik, velg det! Tror ikke det blir for mye eik. Er ikke fint å mange forskjellige tresorter heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at du bare skal satse på eiken,det vil alltid være elegant. Furu er ut!

Furu har vært ut ganske lenge nå, ja.

Men eik er også på vei ut - slik vil det være med alle tresorter, de holder sjelden koken i trendbildet mer enn maks ti år. Bjørk og kirsebær hadde sin storhetstid på nittitallet. Og allerede i '98 begynte de hippe, dyre stedene med eik. Jeg gir eik maks tre år til som etterspurt treslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eikeselger
Furu har vært ut ganske lenge nå, ja.

Men eik er også på vei ut - slik vil det være med alle tresorter, de holder sjelden koken i trendbildet mer enn maks ti år. Bjørk og kirsebær hadde sin storhetstid på nittitallet. Og allerede i '98 begynte de hippe, dyre stedene med eik. Jeg gir eik maks tre år til som etterspurt treslag...

Eik ute? Hvor iallverden har du det fra?

Eik er alltid inne. Både på interiør og møbler. De som bygger hus eks og skal ha det mer elegant og har råd til det,ja de velger eik i dører ,innetrapper,kjøkken osv

Uansett hva som er på moten av møbler, så forsvinner aldri eiken ut av butikken.

Eik er dyrt i forhold til disse motemøblene.

Det er vel helst de som har råd til det og vil ha møbler som er klassiske. Det er møbler som ikke er umoderne etter en tid.

Så om du sier at eik er ut, så bør du ta en prat med en møbelhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest
Eik ute? Hvor  iallverden har du det fra?

Eik er alltid inne. Både på interiør og møbler. De som bygger hus eks og skal ha det mer elegant og har råd til det,ja de velger eik i dører ,innetrapper,kjøkken osv

Uansett hva som er på moten av møbler, så forsvinner aldri eiken ut av butikken.

Eik er dyrt i forhold til disse motemøblene.

Det er vel helst de som har råd til det og vil ha møbler som er klassiske. Det er møbler som ikke er umoderne etter en tid.

Så om du sier at eik er ut, så bør du ta en prat med en møbelhandel.

Eik var stort tidlig på åttitallet. Så ble det borte, faktisk. Og det kommer til å forsvinne igjen. Akkurat som alle andre tresorter.

Ta f.eks Billy-hylla til Ikea. Populær gammel traver sosm fantes i eikefiner tidlig åttitall. Ble tatt ut av produksjon pga manglende popularitet etter en stund. Nå, mange år senere, fåes den igjen i eik - fordi det ble trendy igjen.

For bare syv år siden var eikeinnredning på kjøkkenet noe av det verste man kunne ha - så ble det plutselig in igjen.

Eikeparkett er mer tidløst, men eikemøbler har vært in og ut - akkurat som andre tresorter.

Om du mener at eik alltid er in, ta deg en prat med en interiørdesigner! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Hvorfor i det hele tatt bry seg så mye med hva som er in akkurat nå? Det eneste som er sikkert er at det vil være ut om ikke så altfor lenge. Kjøp det du liker og gi beng i hva motepolitiet sier. Det har jeg alltid gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Eik var stort tidlig på åttitallet. Så ble det borte, faktisk. Og det kommer til å forsvinne igjen. Akkurat som alle andre tresorter.

Ta f.eks Billy-hylla til Ikea. Populær gammel traver sosm fantes i eikefiner tidlig åttitall. Ble tatt ut av produksjon pga manglende popularitet etter en stund. Nå, mange år senere, fåes den igjen i eik - fordi det ble trendy igjen.

For bare syv år siden var eikeinnredning på kjøkkenet noe av det verste man kunne ha - så ble det plutselig in igjen.

Eikeparkett er mer tidløst, men eikemøbler har vært in og ut - akkurat som andre tresorter.

Om du mener at eik alltid er in, ta deg en prat med en interiørdesigner!  :lol:

Jo. takk. Jobber med de hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eikeparkett, kjøkken i en farge som minner om eik og benkeplate i eik. Synes at dette er litt mye egentlig og vurderer å bytte ut frontene på kjøkkenet.

Eikeparkett er tidløst og relativt slitesterkt, så jeg ville nok heller byttet ut eikemøblene mot noe annet. Det fine er at "alt" passer til eikeparkett. Hva med å velge et bord med understell i metall eller malt treverk og bordplate i eik?

Men for all del.. Eikemøbler som ikke dekker hele vegger eller er for kraftige og for mange går helt fint om man bruker an kontrastfarge på vegger, tak og andre møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Magdalena_*

Eik er vel så pass klassisk at det aldri er hverken ut eller in! Jeg opplever at mens andre treslag kommer og går i motebildet er eik like nøytralt. Eikegulv skaper en nøytral bakgrunn til møbler og interiør. Ofte var det eikegulv i den stua der du ikke kunne huske hva de hadde på gulvet etterpå.

Det kan imidlertid bli kjedelig med alt i gjennomført eikestil, og mange eikemøbler virker litt "tunge". Selv har vi eik på alle gulv i hovedetasjen. Vi har også beiset eikeinnredning på kjøkkenet. Den er svært klassisk og mørk. Innredningen var visst meget eksklusiv da huset var nytt. For noen år siden følte jeg at innredningen var litt utgått på dato, men plutselig ser jeg at det bygges nye hus med kjøkken i samme stil. Vi har også beisa eikebord (langbord) med ditto stoler.

I stua har vi mørke og klassiske (dyre) møbler.

Dersom jeg hadde innredet et hus i dag, ville jeg fremdeles satset på klassisk eik i de store og dyre tingene. Eik er lekkert sammen med lyse vegger, men kan også med fordel kombineres med moderne innslag.

Hvorfor ikke male spisemøblene blanke og svarte eller beise dem i en mellombrun farge? Hvitt kan også fungere, men da hadde jeg nok beisa bordplata for å matche de andre møblene.

Dersom du kjører safe på store og dyre ting, er det lett å slå seg løs og forandre det hele på en enkel måte. Lime eller sjokkrosa brikker, lys og servietter forandrer hele kjøkkenet mitt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...