AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Hei! Har ikke så ekstremt god økonomi og eier ikke kreativitet. Noen som har oppskrift på gode og billige matretter? Anonymkode: 98ab2...971
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Det kommer litt an på hva du kanskje har i skapene, men dette brukte vi å ha den tiden vi hadde dårlig råd. - Pannekaker - Suppe og hvitløksbrød (First Price til ca 10 kr, kjøper de enda fordi jeg syns de er best!) - Lapskaus (ferdigposeblanding fra first price til 15 kr + evt. noen pølser og buljong oppi. Flatbrød til hvis man har i skapene). - Bønner i tomatsaus med brød, evt. med stekte poteter og rundtstykker - Nudler. Billig Klassiker. - Wok, ris og soyasaus eller sweet chilisaus. Bytt ut risen med nudler og evt. foretrukket kjøtt hvis ønskelig for en annen rett. - Kjøp ingredienser til salat og bruk over flere dager til flere middager. F.eks Taco den ene dagen, kylling og salat i pitabrød andre dagen og pastasalat med brød tredje dagen. Anonymkode: bd21e...186 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Grønnsaksupper. Blomkål koster 10 nå. Del blomkålen (også det grønne) og hell over vann til halvparten er dekket. Moses når den er helt mør. Evt i en grønnsaksbuljong og en skvett melk. Billigere blir det ikke. Du kan også lage suppe av poteter med purre (samme metode). Tomatsuppe: løk, rå potet delt i smått, en boks tomathakk kokes til poteten er mør, blendes. Kok videre med laurbærblad. Kan tilsettes hakka gulrot for litt mer struktur. Søk opp blendet grønnsaksuppe. Fullkornpasta er på tilbud på Obs og Joker denne uka. Tomatsaus av løk, hakka tomater (stor prisforskjell, sammenlign kiloprisen) og krydder (oregano og timian, hvitløk) blir et godt måltid. Og tunfisk med pasta, basilikum og soltørka tomater er billig og sunt. Stekt kjøttpølse (10 kroners tilbud på Meny nå), stekt egg på grovbrød. Risengrynsgrøt Omelett med diverse grønnsaker, stekt sopp. Hvis du pisker eggene godt blir omeletten mer mettende (pga økt volum). Anonymkode: 5e5a5...7a2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Hvis du bare kutter ut, eller kutter ned på kjøttet, kan du spare mye. Pizza og pasta med tunfisk ja. Stekt ris med gulrot, mais, løk og/eller kål. Chilli sin carne - uten kjøtt, med bønner. Og bake brød selv. Det sparer man masse på. Anonymkode: 30fcd...c5e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Erstatt noen kjøttmiddager med kikerter, linser, bønner osv. Kjøp first price, sesongvarer og fryste grønnsaker. Ellers så er det billig å spise enkle middager, uten for mye sauser eller fancy gryteretter osv. Eks proteinkilde + grønnsaker + karbohydratkilde (potet, ris, pasta). Jeg spiser for eksempel: laks med poteter og agurksalat, kyllingfilet med ris og kokte grønnsaker, kyllingboller (av kyllingkjøttdeig) med Pastaskruer og amerikansk blanding, sei (fra seiblokk) med ovnsbakte gulrøtter og potetbåter. Er dame, spiser 2000 kalorier om dagen og bruker mellom 900-1100kr på mat i mnd. Anonymkode: f310c...12f
Brunhilde Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Hvis du har fryseboks er noe av det første du gjør å sjekke hyllene med datovarer. Der alene er det mye å spare. Så noen konkrete tips. *Kylling- eller svinekjøttdeig, en pakke deles i to og den ene blir proteinkilde til pastasaus en dag, den andre kan bli taco en annen dag. *Rema1000 har "2 for 50" på en del produkter. Hvis jeg kjøper en pakke kyllingnuggets og en pakke kyllingfilet har jeg middag til 4 dager. Nuggets blir fredagsmiddag med potetbåter, salat og en hvitllksbaguette. Filet bruker jeg enten med ris, saus og grønnsaker, i wok med nuder eller som ingrediens i suppe. Om jeg lager suppe drøyer jeg kjøttet enda mer, for en suppe med krydder, grønnsaker og kokosmelk rekker gjerne til 2-3 dager. *Frossen seifilet kan deles i to, en del blir seibiff med masse løk, poteter og gulrot, den andre fiskegrateng. *Frosne grønnsaker er ofte billigere enn ferske, men like næringsrike. *Kjøp varer som er i sesong. *Last ned tilbudsaviser og sjekk om det er tilbud på noe du har lyst på. Når Meny har grillkylling til 40 pleier jeg å kjøpe en. Jeg plukker alt kjøttet av og har kjøtt til 3-4 dager. Fryser ned og bruker til for eksempel salat. *Bak brød selv, kutt i skriver og frys ned. Så tar du opp det du trenger. Jeg har funnet ut at den beste måten å spare penger er å ikke kaste mat. Rester kan bli lunsj neste dag, eller middag en annen dag. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Her finner jeg gode, næringsrike og billige middager https://www.budgetbytes.com/ Anonymkode: fa6af...458
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Pytt i panne. Ferdig fra frysedisken. Kan serveres med hvitløksbrød og speilegg. Kan også ha i rester av kjøtt, grønnsaker og potet i. Hjemmelaget tomatsuppe med egg, evt makaroni og brød til. Hakkete tomater koster bard ca 8kr pakken. Spagetthi bolognese Risengrynsgrøt Resteomelett. Feks en dag i uken hvor restene brukes opp. Erstatt halvparten av kjøttet i gryter med bønner/linser/kikerter. Nudler med wokede grønnsaker Se etter tilbud og kjøp kjøtt til 50% som holder på å gå ut på dato. På innvandrerbutikker kan man finne glass og bokser med ulik "paste". Jeg har et par thailandske. En til suppe og en til curry. Det skal blandes i kokosmelk også har man i grønnsaker og evt kjøtt. Også ris eller nudler. Tror de kostet ca 30-40kr, men varer til noen middager. Ganske greit ifht pris da en ellers må ha ørten ingredienser til disse rettene som raskt kan bli dyrt. Anonymkode: 28bf6...56c
Muskath Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 On 8/20/2020 at 11:21 AM, Brunhilde said: Hvis du har fryseboks er noe av det første du gjør å sjekke hyllene med datovarer. Der alene er det mye å spare. Så noen konkrete tips. *Kylling- eller svinekjøttdeig, en pakke deles i to og den ene blir proteinkilde til pastasaus en dag, den andre kan bli taco en annen dag. *Rema1000 har "2 for 50" på en del produkter. Hvis jeg kjøper en pakke kyllingnuggets og en pakke kyllingfilet har jeg middag til 4 dager. Nuggets blir fredagsmiddag med potetbåter, salat og en hvitllksbaguette. Filet bruker jeg enten med ris, saus og grønnsaker, i wok med nuder eller som ingrediens i suppe. Om jeg lager suppe drøyer jeg kjøttet enda mer, for en suppe med krydder, grønnsaker og kokosmelk rekker gjerne til 2-3 dager. *Frossen seifilet kan deles i to, en del blir seibiff med masse løk, poteter og gulrot, den andre fiskegrateng. *Frosne grønnsaker er ofte billigere enn ferske, men like næringsrike. *Kjøp varer som er i sesong. *Last ned tilbudsaviser og sjekk om det er tilbud på noe du har lyst på. Når Meny har grillkylling til 40 pleier jeg å kjøpe en. Jeg plukker alt kjøttet av og har kjøtt til 3-4 dager. Fryser ned og bruker til for eksempel salat. *Bak brød selv, kutt i skriver og frys ned. Så tar du opp det du trenger. Jeg har funnet ut at den beste måten å spare penger er å ikke kaste mat. Rester kan bli lunsj neste dag, eller middag en annen dag. Mange gode ideer her 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 min favoritt er grønn linsesuppe fordi det er godt, billig er bare bonus. Koker grønne linser i buljong i lag med gultrot, løk, hvitløk og gjerne timian. Du kan selvsagt bruke akkurat de grønnsakene og krydderet du vil. Koker det så lenge at linsene begynnner å gå i oppløsning. Det jevner suppa litt. Høres superkipt ut, men jeg elsker denne suppa. Perfekt når jeg er litt matlei servert med skiver til. Anonymkode: ac532...25b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Kjøp tørre linser i stor sekk på internasjonal grønnsaksbutikk Linsegryte 125g røde linser 4,5 dl vann 1 terning grønnsaksbuljong 1 liten løk 1-2 fedd hvitløk 1 gulrot 1 boks hermetisk hakket tomat olje salt, pepper -Surr løk og hvitløk i litt olje i en kjele. - Hell i vann, kok opp og løs opp buljongen vannet - Skyll linsene i et dørslag og hell de i kjelen - Kutt så gulroten i små biter og bland med resetn - Kok i 10 minutter. - Ha i hakket tomat mot slutten av koketiden - Krydre og smak til. Linsebolgnese 1 ss matolje 2 løk, hakket 3 hvitløksfedd, hakket 2 gulerøtter, skrelt og delt i biter 1 boks hermetiske tomater 2 dl grønnsaksbuljong 2 dl røde linser salt og pepper Varm oljen i en kjele, ha opp i løk, hvitløk og gulrøtter og la de frese til de er myke, pass på at de ikke brunes. Hell over hermetiske tomater, grønnsaksbuljong og linser, legg på lokk og la det småkoke i 10 minutter. Du kan purere sausen om du vil, eller servere den som den er. Serves med ønsket pasta Anonymkode: 473be...e73
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Lys lapskaus/kjøttsuppe! Kok en røkt svineknoke i 3-4 timer til det løsner fra benet. Ha i pepperkorn, allehånde, laurbærblad mm når du koker knoken. Skill kjøttet fra knoken og riv/skjær det i passe biter. Kok deretter masse grønnsaker møre kraften (gulrot, pastinakk, sellerirot, kålrot, persillerot, potet, purre eller hva som nå måtte passe). Legg kjøttet opp i gryten igjen og varm det sammen med grønnsakene. Smak til med salt, pepper og magi suppekrydder. Enkelt, billig og kjempegodt! Bonus: enda bedre på dag 2. Og 3. Og 4. Du kan også lage suppe av en hel kylling, eller kyllingfrikasse. Til suppen bruker jeg rotgrønnsaker, men til frikasse synes jeg det er godt med erter, gulrot og kanskje blomkål mm. Anonymkode: 78f09...459
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå