AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #1 Del Skrevet 18. august 2020 Noen med dypere innsikt i dette? Anonymkode: 8f047...d50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #2 Del Skrevet 18. august 2020 Hun er vel halvt spansk, men uansett. Det spekuleres jo i at vestlendinger er mørke pga treller Anonymkode: 19f9e...589 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #3 Del Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er vel halvt spansk, men uansett. Det spekuleres jo i at vestlendinger er mørke pga treller Anonymkode: 19f9e...589 At de hentet folk utenfra? Anonymkode: 8f047...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Del Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er vel halvt spansk, men uansett. Det spekuleres jo i at vestlendinger er mørke pga treller Anonymkode: 19f9e...589 Eller italiener da egentlig.. Anonymkode: 524fc...2dc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #5 Del Skrevet 18. august 2020 Jørgine er italiensk, det er nok årsaken:) Anonymkode: f5605...857 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #6 Del Skrevet 18. august 2020 Det kom jo en del utenlandske skip inn til Vestlandet. Spesielt Bergen og Ålesunds-området, så det har nok blitt litt sammenblanding. Anonymkode: 1f3e3...450 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #7 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg har alltid blitt fortalt om et spansk skip som strandet på Jæren for flere hundre år siden. Om dette er sant eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er en historie som min oldemor hadde blitt fortalt da hun var liten osv bakover i slekta. Anonymkode: 0aa49...4de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #8 Del Skrevet 18. august 2020 Skip til Bergen, bl.a. fra Portugal. Anonymkode: 56c94...bf1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #9 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg ble fortalt av en professor da jeg studerte at nordmenn, i likhet med de fleste andre europeere, stammer fra ulike grupper som holdt til i Sentral- og Sør-Europa under istiden, og at ulikhetene i utseendet skyldes naturlig variasjon i befolkningen. Grunnen til at nordboere er lysere skyldes at andre grupper har dominert mer her enn sørpå. En populær vandrerhistorie er at spanjoler og portugisere navigerte feil da de skulle til andre verdensdeler og istedet endte opp langs kysten av Norge. Men dette var på 1500-tallet. Da snakker vi en tid hvor kvinner var mer eller mindre mannens eiendom, og barn utenfor ekteskap ble straffet med døden. Det finnes konkrete eksempler på at norske kvinner med halshugd fordi de hadde "født i dølgsmål". Tatt datidens kvinnesyn i betraktning, anser jeg det ikke for særlig sannsynlig at det var bare-bare for fremmede menn å dukke opp langs kysten og få lokale kvinner som de ville. Anonymkode: bb629...583 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #10 Del Skrevet 18. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid blitt fortalt om et spansk skip som strandet på Jæren for flere hundre år siden. Om dette er sant eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er en historie som min oldemor hadde blitt fortalt da hun var liten osv bakover i slekta. Anonymkode: 0aa49...4de Det finnes flere slike historier, men det er jo et stykke fra å forlise til å gifte seg og stifte familie med lokalbefolkningen? Anonymkode: bb629...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. august 2020 #11 Del Skrevet 18. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen med dypere innsikt i dette? Anonymkode: 8f047...d50 Hun er halvt italiensk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Del Skrevet 18. august 2020 Det stemmer nok. Jeg er fra Bergen, og flyttet til Østlandet som 19-åring. Husker at jeg reagerte på hvor mange i min nye vennegjeng som var blonde. Og så tittet jeg på klassebildet fra skolen min i Bergen. Veldig kunne kalles blonde. Mange mellomblonde og mørke. Klassebildet til mine nye venner på Østlandet viste en betydelig mye høyere andel av blonde. Bergen var en viktig handelsby, og hadde masse skipsanløp fra andre deler av verden. Så for meg er det ganske logisk at det ble endel "eventyrblandinger". Samtidig har jeg lagt merke til at andelen blonde i Sverige er mye høyere enn i Norge. Så kanskje folk på Østlandet også har "blandet" seg mye med svensker? Anonymkode: 1ce81...132 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Del Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig kunne kalles blonde Mener: Veldig få kunne kalles blonde. Anonymkode: 1ce81...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Del Skrevet 20. august 2020 På 18.8.2020 den 20.45, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid blitt fortalt om et spansk skip som strandet på Jæren for flere hundre år siden. Om dette er sant eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er en historie som min oldemor hadde blitt fortalt da hun var liten osv bakover i slekta. Anonymkode: 0aa49...4de Er det noe magisk med om et spansk skip strandet på Jæren? Anonymkode: 3393e...3fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 20. august 2020 #15 Del Skrevet 20. august 2020 På 18.8.2020 den 20.39, AnonymBruker skrev: Hun er vel halvt spansk, men uansett. Det spekuleres jo i at vestlendinger er mørke pga treller Anonymkode: 19f9e...589 T R E L L E R ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 20. august 2020 #16 Del Skrevet 20. august 2020 På 18.8.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev: Det finnes flere slike historier, men det er jo et stykke fra å forlise til å gifte seg og stifte familie med lokalbefolkningen? Anonymkode: bb629...583 Det var ikke slik på den tiden. Sjømennene strandet og var kalde. De frøs. Lokalbefolkningen tok dem inn, og varmet dem i sengene sine. Da ble det barn! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #17 Del Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, Olaug Olsen skrev: T R E L L E R ? Trell, ja. Synonymt med slave. Anonymkode: 6ad43...a4e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 20. august 2020 #18 Del Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trell, ja. Synonymt med slave. Anonymkode: 6ad43...a4e Pøh!.Forklaringen på vestlendingenes fantastiske melaninrike hudfarger er nok at vi har en stammor fra Grønland: https://www.norli.no/den-svarte-vikingen-3?gclid=Cj0KCQjwvvj5BRDkARIsAGD9vlKixn67bd54VRZCCyU1TTOjUmbJALOswmr_8-gWaExjPDyva1LTqmQaAhZ-EALw_wcB Lenken viser til boken om Den svarte Vikingen. Dette var mennesker høyt oppe i samfunnsklassene som hadde stammor fra Grønland. Vi snakker om Handel, Sjøfart og Kulturkontakt. Ukjente begreper på Østlandet, med sin introverte blonde husmannskultur. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 20. august 2020 #19 Del Skrevet 20. august 2020 Hva hvis man er vestlandsk pluss huseier? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Del Skrevet 21. august 2020 Så bare blonde i Danmark i sommer. Det var så mye at jeg bet meg merke i det .Ikke så mange blonde i Norge og Sverige Anonymkode: cd9df...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå