Gå til innhold

Vi som skal holde vekten

Gjest Fallabella

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella

Starter en tråd for oss som er «ferdig slanket. Håper noen blir med!

Jeg startet vektnedgang i april. Vekten var 76,5kg. Nå veien jeg 63.2kg å tenker ikke lenger at jeg skal ta av mer.

Jeg har gått opp og ned i vekt flere ganger. Håper jeg nå er på en vei der jeg klarer å holde vekten å ta vare på meg selv.

Jeg er 46 år å har jo noe løs hud litt her og der. Det er ikke overveldende mye men hele huden er liksom en størrelse for stor akkurat nå 😅

Jeg trener fast å har en ok livsstil. Har i det siste hatt endel smerter, særlig i korsrygg og nakke. Dette er stess.. Jeg har tendenser til å dempe uro med mat.

Det var litt om meg. Noen som blir med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow så flink du har vært! Effektivt å være ferdig siden start i april!:)

Jeg hadde samme utgangspunkt som deg og forhåpentligvis ender jeg med samme sluttresultat. Men har bare nettopp begynt, så har enda 11kg igjen. 

Skal ikke ødelegge tråden din, kommer gjerne inn her når jeg er «ferdig»;) men vil du si noe om hvordan det har gått siden april? Hva var det som funket best for deg for å ta av raskest mulig? :)

Anonymkode: fc9a9...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten det samme som deg Ts 😄  Begynte i mars og var da 76,5 kg.  Den 1. august veide jeg 64,2 kg, og nå vil jeg prøve å holde meg stabil på 64-65 kg.  Jeg vet veldig godt hvordan jeg skal klare det, og det er ved å aldri kjøpe lys sjokolade! I likhet med en del andre har jeg problemer med at inntaket eskalerer over tid (dette er langt fra første gang jeg har gått ned "sjokolade-kilo", men jeg håper nå at det blir den siste).

Så,hva har jeg gjort?  Jeg har alltid veldig mørk sjokolade i huset, og tar noen få ruter til kaffen hvis jeg kjenner godtesug, og det funker bra. Frister ikke å spise mye av den mørke typen, max fire ruter før det blir kvalmende.  Utenom å kutte ut sjokolade gjorde jeg bare en liten og smart endring i kostholdet. Mer grønnsaker, mindre av "alt" annet 😊 Siden jeg er veldig fornøyd med hverdags-kostholdet mitt nå og ikke vil gå ned mer i vekt, så har jeg lagt inn litt mer helgekos. Foreløbig har det fungert fint, jeg er optimist og har tro på at det fortsetter sånn :danse:

Anonymkode: 76e1d...171

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow så flink du har vært! Effektivt å være ferdig siden start i april!:)

Jeg hadde samme utgangspunkt som deg og forhåpentligvis ender jeg med samme sluttresultat. Men har bare nettopp begynt, så har enda 11kg igjen. 

Skal ikke ødelegge tråden din, kommer gjerne inn her når jeg er «ferdig»;) men vil du si noe om hvordan det har gått siden april? Hva var det som funket best for deg for å ta av raskest mulig? :)

Anonymkode: fc9a9...b26

Takk 😊

Jeg trodde egentlig ikke jeg kom til å klare det, men der tok jeg feil!

Jeg bare startet å endre vanene mine også ble jeg gradvis flinkere. Spiser ofte frossen torsk og lapskausblanding til lunsj og middag, dette gir mye mat med få kalorier. Spiser jeg dette ofte har jeg litt å gå på, som nå i helga da jeg spiste en hel mandelkake alene 🤪 Spiser til faste tider hver dag, drikker mye vann og grønn te.

Går lange turer med musikk på ørene, det er godt for psyken og har gitt meg dropp av vann dagen etter. Kuttet ut kveldsmat en periode, da blir tiden mellom siste måltid og frokost ganske lang. Det sies at det setter fortgang i fett-tap, men jeg vet ikke..

Jeg har hatt mål om å gå ned en halv til en kilo PR uke, ved å tenke sånn har jeg kunnet se nytten av å droppe fristelser da jeg har hatt en forhåpning om nedgang hver uke.

Lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten det samme som deg Ts 😄  Begynte i mars og var da 76,5 kg.  Den 1. august veide jeg 64,2 kg, og nå vil jeg prøve å holde meg stabil på 64-65 kg.  Jeg vet veldig godt hvordan jeg skal klare det, og det er ved å aldri kjøpe lys sjokolade! I likhet med en del andre har jeg problemer med at inntaket eskalerer over tid (dette er langt fra første gang jeg har gått ned "sjokolade-kilo", men jeg håper nå at det blir den siste).

Så,hva har jeg gjort?  Jeg har alltid veldig mørk sjokolade i huset, og tar noen få ruter til kaffen hvis jeg kjenner godtesug, og det funker bra. Frister ikke å spise mye av den mørke typen, max fire ruter før det blir kvalmende.  Utenom å kutte ut sjokolade gjorde jeg bare en liten og smart endring i kostholdet. Mer grønnsaker, mindre av "alt" annet 😊 Siden jeg er veldig fornøyd med hverdags-kostholdet mitt nå og ikke vil gå ned mer i vekt, så har jeg lagt inn litt mer helgekos. Foreløbig har det fungert fint, jeg er optimist og har tro på at det fortsetter sånn :danse:

Anonymkode: 76e1d...171

Så flott å lese 👏👏

Jeg har også juster opp mengden grønnsaker hver dag, nå hadde jeg ikke klart meg uten. Synes det gir så jevn god metthet uten at blodsukkeret klikker.

Du har all grunn til å være optimist! Det er jeg også 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at jeg er i mål nå 🥳 Veide 73 kg. 1. april, i starten av juli veide jeg 58 kilo. Der har jeg holdt meg siden.

Hadde lyst ned til 55 kg. Men jeg er egentlig fornøyd nå, å vil heller fokusere på å fortsette med treningen slik at kroppen blir strammere, å at jeg får litt mer definerte muskler/forblir sprek og sunn. 

Jeg tenker fortsette med samme kosthold. Har redusert både karbo.- og kcal. Noe kroppen min fungerer svært bra på da jeg sliter med irritabel tarm.

Jeg har også vært en jojo slanker før, men har stort sett veid fra 65- 75 kg. Men nå er jeg ferdig med svangerskap, det var derfor jeg gikk opp siste gangen. Håper kroppen innstiller seg på ny vekt fra nå 😊

Flinke dere har vært 👏

Anonymkode: c314f...3fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper jeg kan bli med i denne tråden om et par måneder 😉. Faktisk tenker jeg at jeg tar en pause fra slanking om et par måneder om jeg når målet eller ei. Så vi snakkes til desember, men glad om det blir før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for tiden med å stabilisere vekten min, så jeg følger gjerne denne tråden for motivasjon! ☺️ Veide i oktober/november 90 kg, starta da med å legge om kostholdet ved å redusere prosjonsstørrelser, kutte ut småspising, ta sunnere matvalg osv. I løp av sommeren nådde jeg målvekten min på 60 kg, så har totalt gått ned 30 kg. Etter litt utskeielser i sommerferien, prøver jeg nå å finne et kosthold hvor vekten kan holde seg stabil. Jeg har ikke telt kalorier under vektnedgangen, så føler jeg har fått en viss forståelse hvor jeg bør legge meg i matveien. I tillegg prøver jeg å komme inn i gode treningsrutiner, jeg har forstått at det skal være veldig viktig for å unngå vektoppgang igjen. Når jeg hører om alle som sliter med å holde vekten etter de har gått ned, blir jeg allikevel veldig bekymret for at jeg ikke skal klare det.. Så er en litt konstant bekymring for meg, men kanskje det kan hjelpe meg med å faktisk klare å holde vekten, jeg håper det!

Anonymkode: daeb2...3a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber for tiden med å stabilisere vekten min, så jeg følger gjerne denne tråden for motivasjon! ☺️ Veide i oktober/november 90 kg, starta da med å legge om kostholdet ved å redusere prosjonsstørrelser, kutte ut småspising, ta sunnere matvalg osv. I løp av sommeren nådde jeg målvekten min på 60 kg, så har totalt gått ned 30 kg. Etter litt utskeielser i sommerferien, prøver jeg nå å finne et kosthold hvor vekten kan holde seg stabil. Jeg har ikke telt kalorier under vektnedgangen, så føler jeg har fått en viss forståelse hvor jeg bør legge meg i matveien. I tillegg prøver jeg å komme inn i gode treningsrutiner, jeg har forstått at det skal være veldig viktig for å unngå vektoppgang igjen. Når jeg hører om alle som sliter med å holde vekten etter de har gått ned, blir jeg allikevel veldig bekymret for at jeg ikke skal klare det.. Så er en litt konstant bekymring for meg, men kanskje det kan hjelpe meg med å faktisk klare å holde vekten, jeg håper det!

Fikk bare en trang til å kommentere!

Å telle kalorier er ikke noen hindring for å lære seg porsjonsstørrelser, snarere tvert imot. (Jeg brukte den metoden for å finne ut hvor mye jeg trengte, etter å ha overspist i alle år).

Hvis du ikke har trent under slankingen, trenger du ihvertfall ikke å trene for å holde vekten. (Jeg trener ikke, og holder vekten.)

De som sliter med å holde vekten etter at de har gått ned, går tilbake til sånn som de levde før, eller noe enda mer ekstremt. Hvis du ikke spiser for mye, går du ikke opp i vekt igjen.

Mitt inntrykk er at de fleste skremmes fra en sunn livsstil, ikke til en sunn livsstil.

(Hvis du ikke mente det sånn, så beklager jeg forstyrrelsen. Gratulerer uansett med vektnedgang!)

Anonymkode: 9f60c...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
På 18.8.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Jeg føler også at jeg er i mål nå 🥳 Veide 73 kg. 1. april, i starten av juli veide jeg 58 kilo. Der har jeg holdt meg siden.

Hadde lyst ned til 55 kg. Men jeg er egentlig fornøyd nå, å vil heller fokusere på å fortsette med treningen slik at kroppen blir strammere, å at jeg får litt mer definerte muskler/forblir sprek og sunn. 

Jeg tenker fortsette med samme kosthold. Har redusert både karbo.- og kcal. Noe kroppen min fungerer svært bra på da jeg sliter med irritabel tarm.

Jeg har også vært en jojo slanker før, men har stort sett veid fra 65- 75 kg. Men nå er jeg ferdig med svangerskap, det var derfor jeg gikk opp siste gangen. Håper kroppen innstiller seg på ny vekt fra nå 😊

Flinke dere har vært 👏

Aha da har du fått til det her 👍 Da trengs du her 😊 Jeg er optimist men også usikker på hvordan dette skal gå...

Jeg trener også for å stramme opp og å holde kroppen myk og sterk. 
Hva trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig usikker, kjemperedd for å gå opp igjen.

Jeg går på studio, men begynte jogge fast når corona stengte studioene, samt gikk mye tur. Det var da jeg gikk ned mesteparten.

Nå har jeg dessverre fått et brudd i hoften, å får ikke lov til å jogge. Men har begynt sykle en god del, pluss at jeg trener overkroppen i studio. Har også blitt mer hverdagsaktiv, begynt sykle til jobb, å spiser ikke opp kcal jeg trener bort. Men skeier heller ut innomellom med et måltid ute eller så. Så føler ikke at jeg går glipp av noe.

Enn du, hva trener du? Holder du på samme kosthold eller har du justert noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
På 21.8.2020 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er også veldig usikker, kjemperedd for å gå opp igjen.

Jeg går på studio, men begynte jogge fast når corona stengte studioene, samt gikk mye tur. Det var da jeg gikk ned mesteparten.

Nå har jeg dessverre fått et brudd i hoften, å får ikke lov til å jogge. Men har begynt sykle en god del, pluss at jeg trener overkroppen i studio. Har også blitt mer hverdagsaktiv, begynt sykle til jobb, å spiser ikke opp kcal jeg trener bort. Men skeier heller ut innomellom med et måltid ute eller så. Så føler ikke at jeg går glipp av noe.

Enn du, hva trener du? Holder du på samme kosthold eller har du justert noe?

Er det meg du mener?

Isåfall så pleier jeg å gå mye turer også løfter jeg vekter, prøver å løfte tungt.

Jeg har blitt glad i kostholdet jeg «gikk ned med så fortsetter med det. Skeier ut mer i helger for tiden. Foreløpig ikke gått opp i vekt pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Vekten viser 63 kg fremdeles. Spist pizza , is og godteri i helgen, men var barnevakt for et lite barn så mulig jeg løp av meg alle kaloriene 😂

Trena styrke i dag. Lav energi og mentalt dårlig holdning, jeg blir sånn når jeg har hatt mye vondt i kroppen. Prøver igjen i morgen!

Krepsehaler og paprika til lunsj i dag. Til middag blir det ferdig grillet kylling og frosne grønnsaker.

Flere som skeier ut i helgene?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Fallabella

Prøver å holde liv i tråden 😊

I dag viste vekta 61 kg så jeg klarer dette så langt. Har nok spist litt lite denne uka, lite trening også bortsett fra lange gåturer. 
Satser på styrketrening og høyere matinntak denne uka. Kanskje 60 kg er en vekt jeg kan trives med. Vet at jeg må vente å se ca et år hvordan det går med huden min, den har jo blitt løs overalt etter at jeg gikk ned i vekt. Har et lite håp om at det skal stramme seg opp litt. Tørrbørster huden og stapper innpå mye vitaminer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder også vekten enn så lenge, den svinger mellom 59,5 kg og 61 kg. 

Prøver å finne en fin balanse hvor jeg kan kose meg litt i helgene, men i ukedagene holder jeg meg til omtrent samme kost som når jeg lå i kaloriunderskudd, men med litt mer frukt og grønt, og ikke like streng på at all middag må være lavkalori. 

Trening har jeg ikke kommet skikkelig inn i enda, håper jeg kan få til noen økter denne uken. 

Det som jeg kjenner er utfordrende nå er å unngå å spise når jeg egentlig er mett/trøstespising. Nå som jeg ikke skal være like streng med meg selv merker jeg at det er enklere å skli ut på akkurat dette. Derfor skal jeg forsøke å ha fokus på å ha mettende og gode måltider for å unngå dette, trening pleier også å hjelpe.. Muligens jeg må prøve å distrahere meg med noe annet når dette skjer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder også vekten enn så lenge, den svinger mellom 59,5 kg og 61 kg. 

Prøver å finne en fin balanse hvor jeg kan kose meg litt i helgene, men i ukedagene holder jeg meg til omtrent samme kost som når jeg lå i kaloriunderskudd, men med litt mer frukt og grønt, og ikke like streng på at all middag må være lavkalori. 

Trening har jeg ikke kommet skikkelig inn i enda, håper jeg kan få til noen økter denne uken. 

Det som jeg kjenner er utfordrende nå er å unngå å spise når jeg egentlig er mett/trøstespising. Nå som jeg ikke skal være like streng med meg selv merker jeg at det er enklere å skli ut på akkurat dette. Derfor skal jeg forsøke å ha fokus på å ha mettende og gode måltider for å unngå dette, trening pleier også å hjelpe.. Muligens jeg må prøve å distrahere meg med noe annet når dette skjer..

Samme utfordring her. Spiser for kos/trøst/ro å ikke vet jeg.. bare for å oppnå velbehag.. Prøver å drikke te med stevia, det fungerer greit i perioder.

Du har vært veldig flink! 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte halvannet år på å nå målet om å gå ned 30 kg. Det gjorde jeg for ca et halvt år siden. Siden den gang har jeg gått ned ytterligere 6 kilo. Tror det skyldes at vektnedgangen kom som følge av varige livsstilsendringer. Unngår fet mat, har sluttet å overspise, mer fysisk aktivitet (ingen hardtrening), mindre alkohol og snop. Vekta fortsetter å gå ned, uten at jeg føler jeg er på slankekur. Veier meg hver dag, da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Etter litt refleksjon har jeg funnet ut at jeg skal "slutte å slanke meg", men se hva som skjer om jeg stabiliserer og slutter å tenke på slikt. Jeg har nådd første delmål og det spiller liten rolle om jeg går mer ned selv om jeg helst skulle gått ned 5 kg til. Jeg kan jo ta det senere,for bunaden er fortsatt for trang. Jeg kjenner at jeg blir lettere mett og intuitivt spiser greiere, så kanskje jeg fortsetter å gå rolig ned selv om jeg slutter med slankingen :) Vi får se. Jeg skal fortsette i slanke trådene også, men mest for å se om jeg klarer å stabilisere. Jeg har holdt på så lenge med dette fokuset at det skal bli utfordrende å forsøke å ikke tenke på det. 🤭 

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...