Gå til innhold

Blir nærmest kastet ut av barnehagen, bør jeg ta det videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør dere faktisk bare låse og gå når dere ikke får lønn mer. 

Grunn til at kommunen forventer at dere jobber gratis er jo fordi dere gjør det. 

Anonymkode: 9e32d...04e

Ja jeg er enig. Dette forklarer jo hvorfor det er slik at vi stresser litt og ikke alltid har tid til å stå å prate med foreldre og barn til akkurat 17:00 da vi skal stenge. Jeg selv syns det er leit og skulle ønske det ikke var slik. 

Anonymkode: 3bc6d...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet selv i barnehagen en stund og hadde hvert utrolig irittert om noen hadde hentet ungen sin så seint hvorfor gjør du det? 

Det er jo ikke greit, jeg hadde nok tatt en prat med deg om det hvis jeg hadde jobbet der selv. 

Tar jo tid å rydde alle leker, låse, kle på seg selv osv. 

Anonymkode: 82cc4...68f

Kjefte på foreldre for at de henter sent når de kommer før stengetid? Nei det er ikke innafor!

Men hadde jobbet i denne barnehagen så hadde jeg nok blitt veldig irritert over at mor tar seg tid til alt mulig når hun kommer rett før stengetid. Men en kan jo ikke klage på foreldrene før de faktisk kommer for sent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og da regner je gmdd du fikk betalt. 

Jeg fikk ikke betalt. Kun overtid som gikk til avspasering. Og det fikk jeg heller aldri tatt ut da det ikke var til for det.

Så summa summarum: 13 timer gratis jobb. Hipp hurra 

Anonymkode: 722a3...48c

Nope, jeg får ikke overtidsbetalt. Og kan lett ende opp med å jobbe mer enn 9 timer overtid på en dag, flere dager i strekk. ;) Og nei, jeg har heller ikke mulighet til å avspasere mesteparten av disse timene, så jeg gidder stort sett ikke logge overtiden lenger en gang. DA «jobber man gratis» (og nei, jeg har heller ikke fett betalt eller overtid «bakt inn i lønna») Når du jobber littegrann ekstra og får avspasere det senere jobber du ikke gratis ;) 

Men nok om det. :) 
Poenget er at dersom dere ønsker at barna skal hentes før den oppgitte åpningstiden, så må dere ta dette opp med ledelsen og kreve at vaktene forskyves, åpningstiden reduseres eller at dere får utbetalt overtid ved behov, ellers blir ikke disse oppgavene som må gjøres etter at siste barn er hentet utført. Ikke ta det ut over en stakkars forelder som forholder seg til åpningstidene, når problemet i realiteten er dårlig styring av barnehagen. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage er jeg ferdig når vi stenger. Likevel må jeg bli igjen å rydde etter barn, rydde på felleskjøkken. Så vi som har senvakt jobber alltid over stengetid. Altså vi jobber da 0-20min ekstra uten å få betalt. Dette har vært tatt opp til diskusjon flere ganger da vi som er på jobb ikke ønsker å stresse med masse ting etter stengetid og vi ønsker at barn som blir hentet rett før ikke skal oppleve at vi helst skulle ønske de ble hentet enda tidligere. Sjefen mener at arbeidstiden vår er i åpningstid og så lenge barna er tilstede. Om morgenen jobber vi også litt gratis, så vi har tid til foreldre og barn ved levering. Ellers hadde vi løpt rundt med å sette frem frokost og ikke hatt tid til å ta i mot barna. Så ja det hender jeg er litt stresset når foreldre kommer 15min før stengetid og vil snakke om dagen til barna og bruke tid på å pakke og styre. Det er ikke ønskelig. Men jeg vil også hjem å ha tid med mitt eget barn og familie. Og jeg jobber da utover arbeidstid ved tidligvakt og senvakt. Uten å få noe mer lønn. Det hadde vært ønskelig om tidligvakt hadde arbeidstid 15min før åpning og senvakt hadde arbeidstid 15min etter stengetid, men sånn er det desverre ikke 😔

Anonymkode: 3bc6d...6d2

Her har dere jo et problem med ledelsen, og det er faktisk ikke foreldrenes skyld! Dersom åpningstidene blir oppgitt til å være fra f. eks. 07-17 så kan dere faktisk ikke forvente at foreldrene er «tankelesere» og skjønner at det betyr at barna må hentes et kvarter eller en halvtime før. Da må åpningstidene reduseres, og dette er et ledelsesproblem, ikke et foreldreproblem! 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 32914...38d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele poenget mitt er at barnehagen er ett tilbud jeg betaler for. JEG velger når jeg vil benytte meg av barnehagen innenfor åpningstidene. Jeg bestemmer når jeg skal hente og levere. Thats it. Jeg kan til og med velge å ha barnet mitt hjemme 

Anonymkode: 11eb2...90a

Der mistet du min sympati. Dette er det kvalmeste jeg hører. Det er kun fokus på mitt behov som foreldre, ikke på barnet eller noen andre for den saks skyld. 

Anonymkode: eb82a...0e5

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor startet du egentligdenne tråden?

Nesten alle er uenig med deg, likevel skal du si fra videre..

Anonymkode: 35737...8f6

Venter spent på svar på dette spm fra TS. spør om råd, alle er uenige, også velger du å gjøre det motsatte av det alle sier

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gangene jeg har måttet hente nær stengetid har jeg ikke brukt tid på å prate med de ansatte, da har jeg gjort klar ungen og pakket sammen. Jeg vet at de siste på jobb gjerne har litt å gjøre før de kan gå og synes det er helt greit om de har begynt å gjøre klar de siste barna til de skal hentes. Det har vært helt vanlig i vår barnehage. Nå er jeg heller ikke avhengig av rapport hver dag om hvordan barnet har hatt det, har det skjedd noe spesielt som jeg bør vite om regner jeg med at de tar det opp. Så nei, dette er ikke noe jeg hadde tatt videre. 

Anonymkode: 4d6f8...210

Utrolig deilig med sånne foreldre som deg! Forståelse for jobben vi gjør er deilig! 

Dog,man skal aldri gi uttrykk for at barnet er ønsket hentet, og man kan godt leke med barnet til det hentes. Jeg gjør ikke arbeidsoppgavene mine mens barnet ser på. Jeg leker med det til det hentes og må jobbe overtid om ikke. Sånn er den jobben. Derfor er det så utroig deilig med foreldre som deg som forstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber selv i barnehage, og hvis foreldrene henter 5-10 før stengetid så gir jeg en rapport om dagen. Barnet får ha ett par leker som er lette å rydde vekk. Kjøkkenet og alt annet er tatt på forhånd. Set jeg at foreldrene kommer når de kjører inn, så kler jeg på barnet og står klar i døren, og gir en rapport om dagen. Vi har 5 minutter etter stengetid til å rydde de siste lekene, låse døren og gå. Men dersom foreldrene henter akkurat på stengetid, så får de ikke rapport om dagen. 

Anonymkode: 0e596...d95

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nope, jeg får ikke overtidsbetalt. Og kan lett ende opp med å jobbe mer enn 9 timer overtid på en dag, flere dager i strekk. ;) Og nei, jeg har heller ikke mulighet til å avspasere mesteparten av disse timene, så jeg gidder stort sett ikke logge overtiden lenger en gang. DA «jobber man gratis» (og nei, jeg har heller ikke fett betalt eller overtid «bakt inn i lønna») Når du jobber littegrann ekstra og får avspasere det senere jobber du ikke gratis ;) 

Særlig om du jobber 9 timer over hver dag uten overtidsbetaling eller avspasering ;) eller jobber gratis i et lavtlønte yrke ;) tror ikke på deg ;)

MEN nok om det. Nå var jo mitt svar basert på et innlegg fra en person som lurte på hvordan barnehageansatte fikk overtid som førte til avspasering ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra TS: 

Jeg valgte skrive en e-post til styrer i barnehagen der jeg tok opp dette. Skrev at jeg ikke får rapport om dagen til barnet mitt når jeg henter kl.16.45. Den ansatte står og tripper i døra kl.16.45, med bilnøkler og jakka i hånda. Lurte på om det er greit å hente kl.16.45 og om stengetid fremdeles er kl.17.00. Ettersom den ansatte låser døra kl.16.50 og kjører hjem på dette tidspunktet. Skrev at hvis det var ønskelig kunne jeg gjerne hentet kl.16.30, men jeg forventer en skikkelig rapport om dagen til barnet mitt og muligheten til å se igjennom skuff og hylle. Jeg skrev også at jeg synes det er synd at barnet mitt må sitte i garderoben ferdig påkledd kl.16.45, antagelig har han blitt kledd på en stund før. Vi snakket om dette hjemmet og barnet mott synes det er veldig kjedelig å sitte der alene. Spurte om han f.eks kunne få ha med seg 1-2 leker som er enkle å rydde vekk. Jeg noterte meg dato, navn på ansatt og tidspunkt for de gangene dette har skjedd. 

Fikk til svar at det var helt greit at jeg henter kl.16.45. Åpningstiden er kl.17.00. Den ansatte skal være med barnet frem til foreldrene henter. Styrer sa at de ansatte kler på barnet og setter dem i garderoben 5 min før, men 15-20 min før stengetid er for tidlig. Barnet skulle få ha med seg 1-2 leker og få leke i barnehagen frem til kl.16.55 ;) Hun sa også at jeg skulle få en dagsrapport når jeg henter kl.16.45. Jeg kunne ikke forvente det hvis jeg henta kl.16.55, men ett kvarter før stengetid rekker man dagsrapport :) 

Veldig fornøyd med svaret jeg fikk fra styrer ;) Glad jeg sendte e-posten. Da er jeg spent på hvordan det blir når jeg henter i dag kl.16.45 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen stenger 16:30, og det gjør min arbeidstid også. Før jeg låser må jeg gjennomgå mange rutiner. Pga det så er det faktisk sånn at når de siste foreldrene henter (vi er ute), må jeg springe inn og gjøre alt før jeg selv kan gå. Bruker jeg ti min ekstra, får jeg ikke betalt overtid eller avspasering. 

Anonymkode: 78043...013

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering fra TS: 

Jeg valgte skrive en e-post til styrer i barnehagen der jeg tok opp dette. Skrev at jeg ikke får rapport om dagen til barnet mitt når jeg henter kl.16.45. Den ansatte står og tripper i døra kl.16.45, med bilnøkler og jakka i hånda. Lurte på om det er greit å hente kl.16.45 og om stengetid fremdeles er kl.17.00. Ettersom den ansatte låser døra kl.16.50 og kjører hjem på dette tidspunktet. Skrev at hvis det var ønskelig kunne jeg gjerne hentet kl.16.30, men jeg forventer en skikkelig rapport om dagen til barnet mitt og muligheten til å se igjennom skuff og hylle. Jeg skrev også at jeg synes det er synd at barnet mitt må sitte i garderoben ferdig påkledd kl.16.45, antagelig har han blitt kledd på en stund før. Vi snakket om dette hjemmet og barnet mott synes det er veldig kjedelig å sitte der alene. Spurte om han f.eks kunne få ha med seg 1-2 leker som er enkle å rydde vekk. Jeg noterte meg dato, navn på ansatt og tidspunkt for de gangene dette har skjedd. 

Fikk til svar at det var helt greit at jeg henter kl.16.45. Åpningstiden er kl.17.00. Den ansatte skal være med barnet frem til foreldrene henter. Styrer sa at de ansatte kler på barnet og setter dem i garderoben 5 min før, men 15-20 min før stengetid er for tidlig. Barnet skulle få ha med seg 1-2 leker og få leke i barnehagen frem til kl.16.55 ;) Hun sa også at jeg skulle få en dagsrapport når jeg henter kl.16.45. Jeg kunne ikke forvente det hvis jeg henta kl.16.55, men ett kvarter før stengetid rekker man dagsrapport :) 

Veldig fornøyd med svaret jeg fikk fra styrer ;) Glad jeg sendte e-posten. Da er jeg spent på hvordan det blir når jeg henter i dag kl.16.45 

Det du sier du skrev i mailen er en helt annen tone en du beskriver i HI. Så nå hadde du plutselig tid til å hente før likevel? Alle har jo svart st det bare er å komme tidligere og du sier nei.. men så gikk det fint likevel. Hva var poenget med hele dette innlegget? Selvfølgelig er det greit å hente 15 min før men da skal du ikke surre rundt og kreve toalettbesøk og det hele. 

Endret av Badbunny
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert retten på din side TS, men fy for en kvalm person du virker å være. Det er overhodet ikke behov for en dagsrapport på storbarnsavdeling, med mindre det er problemer i hverdagen. Hadde det vært småbarn hadde jeg skjønt det. Jeg etterspør aldri noen rapport, bare spør om det har gått bra og om han har spist greit. Trenger ikke mer enn det. Bhg tar opp problemer hvis det er noen. 

Anonymkode: 9caf9...84f

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter det siste innlegget så er jeg overbevist om at dette er en trolletråd, jeg vet at det finnes slike mennesker der ute som er så selvopptatt, prinsippfaste og lite løsningsorientert, men å fortsette når alle reagerer blir bare en parodi. 

Om det mot formodning ikke er det, så stakkars barn som må holde ut med en slik mor gjennom mange års skolegang som vil gjøre seg umåtelig dårlig likt. 

ETqh4BUXQAUdMqU.jpg.17799f0a44addde52cbdc84298751c4c.jpg

Anonymkode: 6cf3f...803

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Særlig om du jobber 9 timer over hver dag uten overtidsbetaling eller avspasering ;) eller jobber gratis i et lavtlønte yrke ;) tror ikke på deg ;)

MEN nok om det. Nå var jo mitt svar basert på et innlegg fra en person som lurte på hvordan barnehageansatte fikk overtid som førte til avspasering ;)

Det var meg du siterte, og jeg skrev da ikke noe sted at jeg «lurte på hvordan barnehageansatte fikk overtid som førte til avspasering». 🤔 Jeg konstanterte kun at dersom det «verste» eksemplet du kan komme med er at du jobbet 13 timer overtid på en måned, som det i tillegg var en ekstraordinær situasjon pga. en «enorm digitaliseringsprosess», så er du langt bedre stilt ift. krav om overtid enn hoveddelen av landets arbeidsstokk 😂🙈

Og joda, jeg jobber fra kl. 07.30 til langt på natt sammenhengende i ca. 3 dager i måneden, men ikke hver dag hele måneden, selvsagt (det påsto jeg heller aldri ;) )

Nå forsøker jeg absolutt ikke å rakke ned på barnehageansatte i det hele tatt, poenget mitt her er kun at dere må skille snørr fra bart og slutte å ta et problem dere har med ledelsen ut over foreldrene. For dersom dere behøver tid til å gjøre ferdig arbeidsoppgavene deres etter at siste barn har blitt hentet kan faktisk ikke barnehagens stengetid være lik den siste ansattes arbeidstid. Det faller rett og slett på egen urimelighet, og er noe dere må ta opp med leder. 

Anonymkode: 32914...38d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke at når så mange sier du tar feil, at du kanskje tar feil?🤣 du er klar over at styrer og de ansatte komme til å ta dette veldig lite seriøst?

Anonymkode: acfe0...7b8

Hvis dette viser seg å være sant, så bekrefter det bare hvor lite profesjonelt dette er i flere ledd... Kjempe morsomt.. 

Anonymkode: 27593...e19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt utover 7,5 timer blir definert som overtid i min kontrakt. 

Du synes det er et godt system at man må skrive avspasering som man aldri får tatt ut pga bedriftenes forhold? Deg om det 

Nei, jeg synes ikke det er et godt system. Men det er frivillig å jobbe et sted. Hvis ikke man liker betingelsene og ikke klarer å oppføre seg, så står man fritt til å bytte jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo som i hvilken som helst butikk: Stenger butikken kl 19, betyr det at du skal være ute av døren til 19. Ikke at du kan fortsette å finne varer og styre på frem til klokken er 19, og så forvente å få betale og pakke ned varene i  poser og i tillegg småprate hyggelig med betjeningen.. 

Når vi en sjelden gang må hente rett før stengetid, forventer vi da overhodet ikke annet enn å komme oss ut som fort som overhodet mulig - og vi er alltid ute av døren til de faktisk skal stenge. Det kunne ikke ramle meg inn å forlange at den ansatte skulle gå ut over arbeidstiden sin for å fortelle om dagen, når det er jeg som kommer sent og henter. 

Anonymkode: f7f76...190

Vel i min butikk så lar jeg kundene tiitte ferdig, og gir de en vennlig påminnelse om at vi har stengt om det ikke virker å gå noen vei eller drar veldig ut. Hadde det vært din butikk, hadde heller ikke du hastet kunder ut døren. Det er de man holder åpent for og lever av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er der 15 min før stengetid og vil vite hvordan dagen til ungen min har vært! Jeg er ikke interessert i lange samtaler, men kun hva de har gjort. Jeg er ute av døra 5 min før stengetid.  

Om alle skulle fått referat når de kommer femten min før stengetid så hadde de ikke rukket å gjøre det de skal før de stenger. Jeg tenker du virker vel pirkete og er det så viktig for deg å få vite hva de har gjort i løpet av dagen, så får du hente tidligere. Bare fordi barnehagen stenger kl 17 så betyr ikke det at du har rett til å oppta tiden deres til akkurat når barnehagen stenger, om alle skulle tenkt som deg og «tatt det videre» så hadde de aldri kommet seg hjem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage. Jeg hadde aldri stått ferdig påkledd med bilnøkler i handa når siste forelderen kom for å hente, men den siste timen/halvtimen går såå sakte med kun ett barn igjen som venter på å bli hentet. Hvis forelderen som da kommer bruker 10 (!!!!!) minutter (de fleste henter jo på 2 min) bare for å være treg og sjekke hylla nøye og utnytte åpningstiden så går jeg nesten fra vett og forstand. Da ønsker man liksom være til bry. Jeg skjuler det godt da, men vit at du nok oppfattes som en veldig slitsom forelder. Spesielt siden du sendte mail til styrer... 

Anonymkode: 3452a...d6b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...