Gå til innhold

Blir nærmest kastet ut av barnehagen, bør jeg ta det videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage. Senvakt må rydde, bære ut søppel, gå over avdelingen og se alt alt er i orden osv. Derfor har vi en regel om at barna må hentes senest 16:45, altså et kvarter før vi låser dørene. Nå er det i tillegg ekstra smittevernrutiner som har tredoblet det arbeidet, minst.

Man kan selvfølgelig forsøke å få unnagjort noe av dette før alle er hentet, men de fleste ansatte prioriterer å være med barna. Det er ganske sårbart for mange barn å hentes sent, så vi prøver å gi varme og trygghet, heller enn å ferdigstille dagen mens ungen(e) leker for seg selv.

De fleste jeg har jobbet med er ildsjeler som strekker seg langt for å gi barna dine en god og trygg hverdag, selv om barnehagejobb kan være rimelig fysisk og psykisk belastende. Men vi har gjerne egne barn vi vil hjem til. Busser å rekke. Avtaler å holde. Så sorry at vi tar oss friheten til å ikke løpe febrilsk rundt på slutten av en utmattende arbeidsdag fordi du velger å hente sent og vil slå av en prat. 

Anonymkode: a40b7...9ad

Dette!! Enig! 

Anonymkode: 57491...eec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest så mange svar i den tråden her så er jeg sjokkert over hva slags mennesker som jobber i barnehage. Det er helt sykt hvor lite viktig barna blir når klokka er over 16.00 :sarkasme:

Samtidig sjokkert over leseferdighetene til enkelte på forumet her. Jeg er hverken hjemmeværende eller en som lar ungen være i barnehagen lenge. Jeg har som sagt hentet sent 5-7 ganger siden barnet startet i barnehage for 2 år siden. Og barnet er ikke i barnehagen mer enn 6 timer selvom jeg henter kl.16.45. For ordens skyld leste jeg forskriftene, det står at barnet skal hentes innen kl.17.00. Jeg kommer faktisk 15 min før den tiden, får likevel ikke dagsrapport. Og den ansatte forlater barnehagen 10 min før hver gang, dvs før arbeidstiden er over. Personen vil jo bare gå hjem før, greit nok det. Hadde ikke hatt noe imot dette hvis jeg faktisk fikk en rask tilbakemelding om dagen til barnet mitt. 

Jeg skal ta dette videre med styrer. Til sammenligning så jobber jeg ut arbeidstiden i mitt yrke. Og ingen får gå før hos oss. 

Anonymkode: 11eb2...90a

Du tror ikke at når så mange sier du tar feil, at du kanskje tar feil?🤣 du er klar over at styrer og de ansatte komme til å ta dette veldig lite seriøst?

Anonymkode: acfe0...7b8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk overtid med krav til lønn er først etter 9 timer pr dag/40 timer uke. Alt ekstrasrbeid under det kalles mertid,hvor du via din kontrakt eller avtale har sagt deg enig i avspasering er ok i bytte mot denne fleksibiliteten. Det høres ut som om dere har et godt system for å registrere mertid, slik at dere får avspasert. Avspaserer man er det ikke gratisarbeid. 

At det er lagt opp slik at dere må gå på slaget uten ekstra betalt er noe arbeidsgiver er ansvarlig for. Det samme gjelder dårlig drift. Det bør ikke gå ut over sur og uprofesjonell stemning ovenfor foresatte. 

Anonymkode: 27593...e19

Alt utover 7,5 timer blir definert som overtid i min kontrakt. 

Du synes det er et godt system at man må skrive avspasering som man aldri får tatt ut pga bedriftenes forhold? Deg om det 

Anonymkode: 722a3...48c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er der 15 min før stengetid og vil vite hvordan dagen til ungen min har vært! Jeg er ikke interessert i lange samtaler, men kun hva de har gjort. Jeg er ute av døra 5 min før stengetid.  

Anonymkode: 11eb2...90a

Spør du da? Eller venter du at den som står der bare skal fosse ut om dagen? Det kan jo også være at den som er igjen, ikke har vært med ditt barn hele dagen? Slik var det i vår barnehage. Når det kun var 1-2 barn igjen, byttet dem på hvem som skulle være igjen med barna. 

Anonymkode: dfe78...0b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lett stå å prate med en forelder 10-15 min ekstra hver dag. De stoler på oss med barna sine og så klart vil de vite om alt som har skjedd. Noen foreldre er skravlete, andre ikke. Jeg er en skravlete forelder, men begrenser meg. 

Anonymkode: d047d...bce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og den ansatte forlater barnehagen 10 min før hver gang, dvs før arbeidstiden er over

Men vet du om vedkommende går hjem, eller om vedkommende går runde i barnehagens uteområder? 

Anonymkode: d7ba3...84b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjør meg faktisk helt sjokkert! Barnehagen reklamerer med en bestemt åpningstid (f.eks. til kl 17), og foreldre velger barnehage utifra dette. Men når det kommer til stykket, forventer de ansatte at forelderne henter senest 16.30. 

Ts har jo sagt adskillige ganger at vedtektene sier at barna kan være der til kl. 17. Når hun for første gang etter to år har grunn til å prøve dette, så viser det seg at de ansatte ignorerer vedtektene og prøver å få barna ut tidligere. Og dette sitter folk og forsvarer! Og skal ha det til at TS er slitsom fordi hun prøver å benytte seg av et tilbud hun har betalt for i to år. At det går an!

Anonymkode: b1f17...9f1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lett stå å prate med en forelder 10-15 min ekstra hver dag. De stoler på oss med barna sine og så klart vil de vite om alt som har skjedd. Noen foreldre er skravlete, andre ikke. Jeg er en skravlete forelder, men begrenser meg. 

Anonymkode: d047d...bce

Men da regner jeg med du henter tidligere enn 15 minutt før stengetid. 

Anonymkode: 7e46c...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør meg faktisk helt sjokkert! Barnehagen reklamerer med en bestemt åpningstid (f.eks. til kl 17), og foreldre velger barnehage utifra dette. Men når det kommer til stykket, forventer de ansatte at forelderne henter senest 16.30. 

Ts har jo sagt adskillige ganger at vedtektene sier at barna kan være der til kl. 17. Når hun for første gang etter to år har grunn til å prøve dette, så viser det seg at de ansatte ignorerer vedtektene og prøver å få barna ut tidligere. Og dette sitter folk og forsvarer! Og skal ha det til at TS er slitsom fordi hun prøver å benytte seg av et tilbud hun har betalt for i to år. At det går an!

Har du lest hva ts skriver eller? På 15 min vil hun ha rapport, kle på barnet, gå på do, sjekke hylla, bli vist leker og gå ut døra. Ikke realistisk

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo som i hvilken som helst butikk: Stenger butikken kl 19, betyr det at du skal være ute av døren til 19. Ikke at du kan fortsette å finne varer og styre på frem til klokken er 19, og så forvente å få betale og pakke ned varene i  poser og i tillegg småprate hyggelig med betjeningen.. 

Når vi en sjelden gang må hente rett før stengetid, forventer vi da overhodet ikke annet enn å komme oss ut som fort som overhodet mulig - og vi er alltid ute av døren til de faktisk skal stenge. Det kunne ikke ramle meg inn å forlange at den ansatte skulle gå ut over arbeidstiden sin for å fortelle om dagen, når det er jeg som kommer sent og henter. 

Anonymkode: f7f76...190

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Badbunny skrev:

Har du lest hva ts skriver eller? På 15 min vil hun ha rapport, kle på barnet, gå på do, sjekke hylla, bli vist leker og gå ut døra. Ikke realistisk

Nei, hun sier hun er ute før fem. Hver gang. Barn bruker ikke 15 minutter på do.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun sier hun er ute før fem. Hver gang. Barn bruker ikke 15 minutter på do.

Sa ikke at barna bruker hele 15 min på do, ramset jo opp flere ting hun mener hun skal få gjort før stengetid. Men den ansatte har da andre ting å gjøre en snikksnakk. Er det ingen som forstår at den ansatte skal låse døra i det klokken blir 5? Det er ikke bare stengetid men også slutten p ansattes arbeidstid. Så de siste minuttene skal brukes til rydding og ikke prat. Hvis du vil prate så kommer du tidligere. I det forelder kommer inn døra er ikke lenger bhg ansvarlig for barnet og kan gå og gjøre andre ting. Håper at ts faktisk spør om rapport isåfall og ikke bare står der og forventer at vi skal være tankelesere. For normale oppegående foreldre spør vanligvis ikke om rapport når de kommer så sent

Endret av Badbunny
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke bare do..

Anonymkode: 35737...8f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor startet du egentligdenne tråden?

Nesten alle er uenig med deg, likevel skal du si fra videre..

Anonymkode: 35737...8f6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de virkelig stå der å prate om hva som har skjedd den dagen når det er 5 min til stengetid? Hva er behovet? Er det noe helt spesielt så får du sikkert høre det! 

Anonymkode: 1d1b9...42b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kunne komme et minutt på stengetid og likevel få snakke et minutt, om du skjønner. Og man skal kunne forvente at den tilsette er høflig og imøtekommende helt til klokken bikker slaget stengetid. 

Ville nemnt det i det anonyme brukerundersøkelsen hver barnehage er pliktig til å gjennomføre hvert år. 

Anonymkode: 4bfc2...b99

Dette stemmer ikke. Her må barn og foreldre være ute av døra når vi stenger kl.17 eller så blir det bot. Jeg har betalt til kl.17 så da skal jeg kunne låse døra kl.17 og gå hjem.

Men den ansatte skal ikke stå å trippe i døra når det enda er igjen 15 min før de stenger så det hadde jeg tatt opp med styrer. Selv begynner jeg å rydde når kl er 16.45 og tar med de siste barna ned i garderoben for å klargjøre til barna blir hentet. 

Anonymkode: 5b57a...2ae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet selv i barnehagen en stund og hadde hvert utrolig irittert om noen hadde hentet ungen sin så seint hvorfor gjør du det? 

Det er jo ikke greit, jeg hadde nok tatt en prat med deg om det hvis jeg hadde jobbet der selv. 

Tar jo tid å rydde alle leker, låse, kle på seg selv osv. 

Anonymkode: 82cc4...68f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jobbet selv i barnehagen en stund og hadde hvert utrolig irittert om noen hadde hentet ungen sin så seint hvorfor gjør du det? 

Det er jo ikke greit, jeg hadde nok tatt en prat med deg om det hvis jeg hadde jobbet der selv. 

Tar jo tid å rydde alle leker, låse, kle på seg selv osv. 

Anonymkode: 82cc4...68f

Du hadde vært irritert for at foreldre henter innenfor åpningstiden? 

Høres ut som en super barnehageansatt... 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Har barnehageansatte arbeidstid etter stengetid? Ja tenkte på til rydding og annet som må gjøres ?

Anonymkode: cf050...93e

I vår barnehage er jeg ferdig når vi stenger. Likevel må jeg bli igjen å rydde etter barn, rydde på felleskjøkken. Så vi som har senvakt jobber alltid over stengetid. Altså vi jobber da 0-20min ekstra uten å få betalt. Dette har vært tatt opp til diskusjon flere ganger da vi som er på jobb ikke ønsker å stresse med masse ting etter stengetid og vi ønsker at barn som blir hentet rett før ikke skal oppleve at vi helst skulle ønske de ble hentet enda tidligere. Sjefen mener at arbeidstiden vår er i åpningstid og så lenge barna er tilstede. Om morgenen jobber vi også litt gratis, så vi har tid til foreldre og barn ved levering. Ellers hadde vi løpt rundt med å sette frem frokost og ikke hatt tid til å ta i mot barna. Så ja det hender jeg er litt stresset når foreldre kommer 15min før stengetid og vil snakke om dagen til barna og bruke tid på å pakke og styre. Det er ikke ønskelig. Men jeg vil også hjem å ha tid med mitt eget barn og familie. Og jeg jobber da utover arbeidstid ved tidligvakt og senvakt. Uten å få noe mer lønn. Det hadde vært ønskelig om tidligvakt hadde arbeidstid 15min før åpning og senvakt hadde arbeidstid 15min etter stengetid, men sånn er det desverre ikke 😔

Anonymkode: 3bc6d...6d2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

I vår barnehage er jeg ferdig når vi stenger. Likevel må jeg bli igjen å rydde etter barn, rydde på felleskjøkken. Så vi som har senvakt jobber alltid over stengetid. Altså vi jobber da 0-20min ekstra uten å få betalt. Dette har vært tatt opp til diskusjon flere ganger da vi som er på jobb ikke ønsker å stresse med masse ting etter stengetid og vi ønsker at barn som blir hentet rett før ikke skal oppleve at vi helst skulle ønske de ble hentet enda tidligere. Sjefen mener at arbeidstiden vår er i åpningstid og så lenge barna er tilstede. Om morgenen jobber vi også litt gratis, så vi har tid til foreldre og barn ved levering. Ellers hadde vi løpt rundt med å sette frem frokost og ikke hatt tid til å ta i mot barna. Så ja det hender jeg er litt stresset når foreldre kommer 15min før stengetid og vil snakke om dagen til barna og bruke tid på å pakke og styre. Det er ikke ønskelig. Men jeg vil også hjem å ha tid med mitt eget barn og familie. Og jeg jobber da utover arbeidstid ved tidligvakt og senvakt. Uten å få noe mer lønn. Det hadde vært ønskelig om tidligvakt hadde arbeidstid 15min før åpning og senvakt hadde arbeidstid 15min etter stengetid, men sånn er det desverre ikke 😔

Anonymkode: 3bc6d...6d2

Da bør dere faktisk bare låse og gå når dere ikke får lønn mer. 

Grunn til at kommunen forventer at dere jobber gratis er jo fordi dere gjør det. 

Anonymkode: 9e32d...04e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...