LilleMy28 Skrevet 17. juli 2005 #1 Del Skrevet 17. juli 2005 Etter å ha lest litt rundt på nettet leste eg at en av de største grunnene til dårlig sædkvalitet kan være at testikkelen ikkje har falt ned i pungen de første leveårene hos en gutt. De fleste blir operert tidlig for dette. Min sambo har operert for dette, og av og til "stikker" den ene testikkelen av opp i kroppen, men vet ikkje kor gammel han var da han ble operert. Og han nekter å spørre foreldrene sine om det, syns det er flaut for dei veit ikkje at me prøver. Eg meiner han skal gå til legen og spørre om han kan få testet seg i og med at han er operert for dette, men han vil ikkje. Han sier me bare er i 4pp og har ikkje dårlig tid. Typisk mannfolk å nekte å tro at det kan være noe med dei. Her hadde me kanskje fått en tidlig utredning og så vil han ikkje..... Eg har jo vært hos legen og tatt en utvidet GU og tatt blodprøver etc. Skikkelig feigt og dårlig gjort av sambo syns eg. Noen her inne som har sambo med samme "problem"? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. juli 2005 #2 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg er enig med din samboer jeg. Dere er bare i 4 pp og kan trygt vente i 3-4 mnd til før han går for å bli testet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. juli 2005 #3 Del Skrevet 17. juli 2005 Hvorfor stresse? Hadde dere prøvd et år og han nekta å teste hadde jeg skjønt din frustrasjon, men det er vel ikke noe som haster kjempemye med mindre alderen begynner å bli en faktor for deg? Menn er ofte mindre komfortable med å gå til legen enn oss jenter, og at det kan være noe i veien med utstyret er skrekken for de fleste menn, ikke rart han ikke vil teste uten grunn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 18. juli 2005 Forfatter #4 Del Skrevet 18. juli 2005 Poenget her er jo at han er operert for noe som kan være en grunn for dårlig sædkvalitet, og ikkje minst at den ene testikkelen "stikker av" inni kroppen ganske ofte. Særlig viss han ligger på ryggen har den en tendes til å forsvinne inn i kroppen, også når vi har sex. Kan jo være at spermen koker bort da. I tillegg er han aktiv syklist og blir rimelig varm i området der nede. Testingen kan jo ta lang tid å få svar på uansett, før han har fått svar på prøver er vi gjerne nærmere ett år som prøvere (nå er det ferie, der de tester er det stengt i juli, pluss de må kanskje teste mange ganger....) Alderen går ikkje fra meg, men den gjør kanskje det med nr.2 og kanskje nr.3 viss me ikkje får fart på sakene snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 18. juli 2005 #5 Del Skrevet 18. juli 2005 Jeg synes fremdeles at du kanskje overdramatiserer litt. Ta det med ro, og la det gå noen måneder til. Når dere har prøvd i 6-7 mnd, så kan dere jo ta en sjekk. Sædprøven får du svar på innen en uke. Trengs en oppfølgingsprøve så tas denne etter ca 3 mnd. Og da er du fremdeles ikke kommet lengre enn til 9-10 mnd - noe som fremdeles også er helt normal prøvetid. Det at han er operert tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på enda. Er da ikke SÅ stor sjanse for at han har nedsatt kvalitet pga den operasjonen (om jeg ikke husker feil) Og det med at den ene "steinen" forrsvinner oppover noen ganger er også helt normalt, i følge mine gutte-venner. Alle de (4 stk) opplever det noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 18. juli 2005 #6 Del Skrevet 18. juli 2005 Tenkte bare å nevne at min mann har det samme, og vi har to barn. Har brukt litt tid begge gangene (10 mnd på første og 7 mnd på nr to), men ikke så lang tid at jeg har reagert på det som unormalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 18. juli 2005 #7 Del Skrevet 18. juli 2005 Menn er ofte mindre komfortable med å gå til legen enn oss jenter, og at det kan være noe i veien med utstyret er skrekken for de fleste menn, ikke rart han ikke vil teste uten grunn! ← Dette synes jeg er et dårlig argument. Jeg liker ikke å gå til gynekolog, få ting stukket opp i både skjede og anus. Men jeg gjør det da forde!! Synes imieldertid han godt kan få vente litt til. Men når det hadde nærmet seg ett år, hadde jeg virkelig presset på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. juli 2005 #8 Del Skrevet 18. juli 2005 Dette synes jeg er et dårlig argument. Jeg liker ikke å gå til gynekolog, få ting stukket opp i både skjede og anus. Men jeg gjør det da forde!! ← Ja, men du går kanskje ikke til gynekolog uten at det er nødvendig? Og da mener jeg også at menn bør slippe når det strengt tatt ikke er noen grunn til å tro at noe er galt. Fire måneder prøving uten resultat er jo ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 18. juli 2005 #9 Del Skrevet 18. juli 2005 Ja, men du går kanskje ikke til gynekolog uten at det er nødvendig? Og da mener jeg også at menn bør slippe når det strengt tatt ikke er noen grunn til å tro at noe er galt. Fire måneder prøving uten resultat er jo ingenting. ← Jeg går for rutineundersøkelser, ikke fordi noe er galt. Hittil har det ikke vært nødvendig at jeg gikk, da ikke noe har vært galt. Enig med deg at 4 mnd ikke er mye, og at han DERFOR foreløpig bør slippe. Men å slippe fordi "menn liker ikke å sjekke seg" er ikke holdbart for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. juli 2005 #10 Del Skrevet 18. juli 2005 Jeg går for rutineundersøkelser, ikke fordi noe er galt. Hittil har det ikke vært nødvendig at jeg gikk, da ikke noe har vært galt. Enig med deg at 4 mnd ikke er mye, og at han DERFOR foreløpig bør slippe. Men å slippe fordi "menn liker ikke å sjekke seg" er ikke holdbart for meg. ← Rutineundersøkelser er en veldig god grunn til å gå til gynekolog, selv om det ikke er noe galt. Man vet jo ikke på forhånd at det ikke er noe galt. Jeg vet ikke om du missforstår meg med vilje, jeg har forklart ganske grundig her, og du pleier vanligvis å være relativt kjapp. Men det jeg sier er ikke at menn bør slippe å sjekke seg fordi de ikke liker det. Jeg mener bare at menn bør slippe når det egentlig ikke er noen grunn til å sjekke seg. En dame kunne funnet på å sjekke seg etter kort tid, fordi det ikke plager henne å gjøre det. Den samme dama kunne funnet på å forvent at mannen skulle sjekke seg han også. Det jeg mener er at hun ikke bør presse eller tvinge han, selv om det for henne var uproblematisk å ta en sjekk er det ikke uproblematisk for han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 18. juli 2005 #11 Del Skrevet 18. juli 2005 Ville bare si at jeg har mann med samme problem! Sædkvaliteten trenger likevel ikke være så dårlig at ikke du og din mann kan lage barn selv, så jeg hadde ikke stresset etter bare 4 pp. Prøv et års tid først, gi naturen en sjans uten å styre så mye med det. Skjer det ikke noe etter et års tid, kan dere begynne å tenke på utredning. Med mindre dere er "litt opi åra" allerede nå Vi for vår del venter på ICSI-forsøk, etter over to års resultatløs prøving. Lykke til med prøving! Hvem vet, kanskje du blir gravid i PP 5? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå