Gå til innhold

Garn til votter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal stikke flere par votter for å selge/gi bort. Usikker på hvilket garn jeg skal bruke. Skal strikke votter med mønster, a la selbuvotter - pinne 3 eller 3,5.

Jeg har strikket mye i Finullgarn, men synes tykkelsen på tråden varierer mye. Har fått tilbakemelding fra flere som har fått/kjøpt av meg at det fort går hull/tråder slites. Veldig dumt, Finullgarn er deilig å strikke med, har mange fine farger og er drøyt.

Har strikket herrevotter i Falk, det var et bra garn, men veldig udrøyt. 

Håper på tips til aktuelt garn 😊

Anonymkode: 36601...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo lete etter garn som også har nylon i seg, typisk sokkegarn som samtidig er mykt, f.eks Sisu eller Perfekt. Det er i alle fall mer slitesterkt enn ren ull.

Nå er det også sånn at ubehandlet ull vil tove seg etter hvert i vask og dermed bli mer slitesterkt. Men det hender at det garnet klør da.

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker votter med Rauma sitt 3-tråds garn, det er godt å strikke med og har stort fargeutvalg. Vottene blir varme og slitesterke, garnet tover seg litt i hverandre ved bruk. Strikket et par selbuvotter til meg selv i 3-tråds for 18 år siden, de brukes fremdeles hver vinter uten tegn til hull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Diamant20 skrev:

Arwetta fra filcolana er supert til votter synes jeg😄

Takk for tips, skal sjekke ut om de har det på den lokale garnbutikken 😊

Anonymkode: 36601...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Muskath skrev:

Du kan jo lete etter garn som også har nylon i seg, typisk sokkegarn som samtidig er mykt, f.eks Sisu eller Perfekt. Det er i alle fall mer slitesterkt enn ren ull.

Nå er det også sånn at ubehandlet ull vil tove seg etter hvert i vask og dermed bli mer slitesterkt. Men det hender at det garnet klør da.

Synes det er vanskelig å finne garn som er greit å strikke med, men som samtidig ikke tover seg i etterkant. Ønsker at de vottene jeg strikker (med mønster) ikke tover seg når de blir vasket. 

Anonymkode: 36601...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marissa skrev:

Jeg strikker votter med Rauma sitt 3-tråds garn, det er godt å strikke med og har stort fargeutvalg. Vottene blir varme og slitesterke, garnet tover seg litt i hverandre ved bruk. Strikket et par selbuvotter til meg selv i 3-tråds for 18 år siden, de brukes fremdeles hver vinter uten tegn til hull. 

Men blir det fint at de tover seg når det er mønster? De vottene jeg skal strikke er til voksne, mer «finvotter». Ikke som arbeidsvotter. 

Anonymkode: 36601...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men blir det fint at de tover seg når det er mønster? De vottene jeg skal strikke er til voksne, mer «finvotter». Ikke som arbeidsvotter. 

Anonymkode: 36601...863

De tover seg primært der de er i bruk, altså håndflate og tommel. Votter vaskes jo svært skjelden, de tover ikke av at du vasker den før du gir dem bort. De tover heller ikke slik tovete votter gjør, mer at garnet tetter seg (vanskelig å forklare). Du må kanskje spørre deg selv om du vil strikke votter som ser pene ut men ikke er så praktiske, eller om de skal se pene ut men også være anvendelige. Personlig foretrekker jeg å både gi og få strikketing som kan brukes.

Anonymkode: 8c656...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...