Gå til innhold

Sovetabletter.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Imovane er også på narkotikalisten

Og når kom det inn der? For det eneste jeg finner på narkotikalisten er zolpidem (det som ligner mest på zopiclon, som er virkestoffet i Imovane). Men Stilnoct har virkestoffet zolpidem og er da et A preperat (narkotika)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan er det hvis jeg f.eks. skal til Spnia, jeg kan ta med meg sovetablettene mine fritt over grensene? Sjekket dette en gang før jeg dro ut og reise, og jeg trengte ingen papirer.

Gjest gjest1
Skrevet

Tror det kan være greit å ta med bekreftelse fra lege at du bruker disse medisinene. Det gjelder vel alle typer medikamenter.

Skrevet
Når man har med seg reseptpliktige legemidler til sitt personlige bruk på reiser til utlandet, bør en alltid være forberedt på å kunne dokumentere at man er den rettmessige eier av legemidlene. Ved passering av den norske grense vil for eksempel legeerklæring, kopi av resept eller originalemballasjen fra det norske apoteket kunne tjene som dokumentasjon på eierskapet.

Legemidler bør som hovedregel oppbevares i originalemballasjen fra produsenten.

Utdrag hente fra:

Legemiddelverket

Skrevet
Tror det kan være greit å ta med bekreftelse fra lege at du bruker disse medisinene. Det gjelder vel alle typer medikamenter.

Spurte både på apotek og legekontor. De hadde en liste over medikamenter man må ha attest for, og der står ingen sovemidler (tror jeg, jeg er ikke så dreven på alle de navnene), men bl.a. metadon og valium.

Gjest gjest1
Skrevet

Valium er et B-preparat og alle sovemedisiner er B eller A. Så oppsøk et apotek og ta ne dobbelsjekk.

Skrevet

Så da holder det at jeg har medisinene i esksa, med mitt navn på? Har nemlig gjort det hittil.

Gjest gjest1
Skrevet

Kjenner ikke alle rutiner rundt dette, men klassifiseringen A, B og C er der for å si noe om styrke og muligheter for grad av misbruk hvor A er sterkest. Altså er Valium en B og sovemidler A eller B, og derfor klassifisert på ca lik linje. Skjønner (litt klønete beskrevet..)? Ergo tror jeg du må ha attest.

Skrevet
Ser nå at du refererer til den "uoffesielle" narkolisten, Waco.

Det er schengenavtalen som definerer hva som er narkotika ikke "det uoffiselle huet ditt", glad du er for legalisering av hasj, men litt lei for at du ikke skjønner at at A og B preperater blir ansett som narkotika ifølge legemiddelloven.

Hvilken "uoffiselle" narkoliste referer du til?

Jeg ber ikke om en unnskylding pga en slik liten feiltagelse fra din side, men en liten korreksjons takk er vel på sin plass?

Gjest gjest1
Skrevet

Med uoffesiell mener jeg salg på gata o.l, men der må jeg innrømme at jeg ikke har den store oversikten. Men det har kanskje du, og på forhand takk for en eventuell korreksjon

Jeg refererer til A og B utifra helseprofesjons ståsted. Når man håndterer A-preparater må det føres såkalt narkotikakontroll, dette er ikke pålagt ved B-preparater.

Gjest Guest
Skrevet

Du får jo automatisk sexlyst ved god søvn. Nyt det ;)

Skrevet

Jeg bruker vallergan for å sove jeg. Og det virker, men jeg blir avhengig av dem. Glemmer jeg å ta en natt så får jeg ikke sovne heller.

Men jeg tar heller sovemedisin for å få sovne. Selv om jeg kan bli avhengig.

Gjest Spacegirl
Skrevet
Jeg bruker vallergan for å sove jeg. Og det virker, men jeg blir avhengig av dem. Glemmer jeg å ta en natt så får jeg ikke sovne heller.

Men jeg tar heller sovemedisin for å få sovne. Selv om jeg kan bli avhengig.

Ville bare si at Vallergan er ikke avhengighetsskapende i det hele tatt, så du kan trygt ta dem så ofte du vil. Hvis du føler deg avhengig av dem, er det nok kun psykisk (altså ikke reelt). Vallergan er jo egentlig en allergi-medisin som ofte brukes som sovemedisin fordi den har den bivirkningen at du blir trøtt, og fordi den som sagt ikke er vanedannende slik som mange andre sovemedisiner er ;)

Skrevet

Hvordan får dere til sånn annen firkant rundt et svar fra en annen bruker?

Men hvis jeg ikke tar vallerganen en natt så får jeg ikke sove. Er den ikke vanedannende da? Jeg klarer ikke å sovne uten?

Gjest gjest1
Skrevet
Ville bare si at Vallergan er ikke avhengighetsskapende i det hele tatt, så du kan trygt ta dem så ofte du vil. Hvis du føler deg avhengig av dem, er det nok kun psykisk (altså ikke reelt). Vallergan er jo egentlig en allergi-medisin som ofte brukes som sovemedisin fordi den har den bivirkningen at du blir trøtt, og fordi den som sagt ikke er vanedannende slik som mange andre sovemedisiner er ;)

Delvis riktig. Toleranseutvikling oppstår relativt raskt, og bør brukes til behandling av kortvarige søvnvansker. Pga dette bør seponering (altså avslutting) av medikamentet skje gradvis.

Men riktig at dette er et antihistamin, som brukes kløstillende og mot allergiske reaksjoner.

Skrevet
Hvordan får dere til sånn annen firkant rundt et svar fra en annen bruker?

Trykk på siter knappen under inlegget du vil svare på.

Men hvis jeg ikke tar vallerganen en natt så får jeg ikke sove. Er den ikke vanedannende da? Jeg klarer ikke å sovne uten?

Vallergan er ikke fysisk vanedannende (dvs at kroppen ikke vil få abstinenser ved seponering). Men man kan bli psykisk avhengig av disse (det sitter i hodet, at man trenger disse for å føle seg vell, og for å kunne sove) Den psykiske avhengigheten er like reel som den fysiske.

Det er det samme med hasj, det er ikke vanedannende pga at man ikke kan bli fysisk avhengig, men man kan på den andre siden bli avhengig psykisk.

Gjest Spacegirl
Skrevet
Delvis riktig. Toleranseutvikling oppstår relativt raskt, og bør brukes til behandling av kortvarige søvnvansker. Pga dette bør seponering (altså avslutting) av medikamentet skje gradvis.

Men riktig at dette er et antihistamin, som brukes kløstillende og mot allergiske reaksjoner.

Beklager, du har selvfølgelig helt rett. Jeg tenkte kun på fysisk avhengighet, men jeg har jo selv erfart at man kan bli psykisk avhengig av dem ;)

Skrevet (endret)

Jeg leste på felleskatalogen at "forandret kjønnsdrift" (som det så pent heter) er en sjelden bivirkning, 1/1000, kan det stemme?! Burde jeg nevne dette for legen?

Synes jeg har alle de "sjeldne" bivirkingene jeg...

Sjeldne: Ustø gange, kvalme, diaré, talevansker, tretthet, forverret søvnløshet og mareritt. Uro, rastløshet, irritabilitet, aggressivitet, raseri, forandringer i kjønnsdriften, forstyrrelser i evnen til å oppfatte sanseinntrykk. ( Felleskatalogen )

Eller, aggressivitet har jeg ikke, ikke så mye iallefall. :sjenert:

Endret av lillesky
  • 7 år senere...
Gjest Dag Finn
Skrevet

Sovemedisiner spørsmål:

Jeg lurer på om Serouqel er vanedannende. Jeg sover veldig godt på dette. Kan oppleve å bli litt bakfjern, hvis jeg kan kalle det det.

Jeg lurer på om Serouqel er vanedannende??

Har fått resept på Circadin som inneholder Melantonin.

Hva med Circadin, er det vanedannende eller farlig?

Stillnoc er A preparat ut fra hva jeg leser, men det bruker jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har brukt sove medisiner selv,vallergan ble jeg suicidal av faktisk,så det var ikke mange gangene jeg prøvde det. syntes det funka og sove på stilnoct men legen min vil ikke skrive det ut siden man blir avhengig. eneste jeg får er serouqel,siden man ikke blir det av den.

Anonym poster: a2c2f026ba0f47af45f7bc9689d854d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...