Kaptein Klein Skrevet 14. august 2020 #141 Del Skrevet 14. august 2020 Redd planeten, men la barn gå sultne fordi de ikke liker most brokkoli med konditorfarge for at det skal ligne på kjøttdeig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #142 Del Skrevet 14. august 2020 Han blir vant til maten, han må bare smake på den mange nok ganger. Man kan venne seg til nesten hva som helst og dette er helt vanlig og sunn mat som folk har spist i mange år tilbake. I løpet av et liv vil man få servert mange forskjellige ting på ulike steder og i ulike situasjoner. Greit å ha øvd seg på dette hjemme. Busskort for 1 km er bare tull, særlig når man har sykkel. Regnjakke og støvler. Anonymkode: 339a6...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #143 Del Skrevet 14. august 2020 Smaksløker utvikler/endrer seg hele livet. Barn er fra naturens side mindre tolerante for mange smaker enn voksne. Han lærer seg ikke å like ved tvang, han kan heller lære seg å få fullstendig styggen til maten du lager. Øk til 2-3 middager han liker ihvertfall. Av og til må man faktisk være den voksne. At det er anbefalt av helsedirektoratet hjelper ikke på matlysten til en 9-åring. Anonymkode: 92c9d...b4f 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 14. august 2020 #144 Del Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor dette er så negativt! Dette kostholdet er anbefalt av helsedirektoratet til og med! Vi serverer ikke sær vegetarmat som hvetespirer, utelukkende bønneretter. Vi har egg, pannekaker, grønnsakssuppe, grønnsaksgratenger. For å imøtekommende komme barnets behov har vi også hatt kjøtterstatninger, vegetarburgere, vegetarpølser. Fiskerettene har vi prøvd hjemmelagde torskenuggets, lakseburger, grillet fisk, panert fisk. Men så fort han får vite at maten inneholder fisk blir det æsj! Men han spiser seg mett på tilbehøret. Og får ta seg brødskiver med kjøttpålegg hvis han er mer sulten. Han får velge kjøttpålegg selv i butikken og brød selv. Han får også velge middag helt selv en dag i uka, samt være med på bestemme de resterende 6 dagene! Men da selvsagt innenfor kriteriene våre. Som voksen bør man kunne greie å spise fisk! Derfor er det viktig at han lærer seg det. Ellers så gjør vi masse sammen, skogsturer, sykkelturer, teltturer. Dette er noe han også hater, vil helst bare sitte å spille inne Og til dere som er bekymret for at han får i seg nok mat, det gjør han! Han er mer overvektig enn undervektig for å si det sånn. Derfor er det ekstra viktig med godt kosthold og mye fysisk aktivitet TS Anonymkode: a56e3...054 Jeg tror ikke pannekaker er hva helsedirektoratet mente når de anbefaler mer plantebasert kost... Og hva er poenget med å servere usunn mat (pannekaker) han ikke engang liker? Hvorfor må han få vite at det inneholder fisk? Niesen min hadde en periode hun påsto at hun kun likte svin. Så da kalte de bare alt svin en periode, og da spiste hun både fisk, lam, ku, hjort og kylling. Jeg skjønner at man ikke kan gjøre det helt sånn med en på 9, men kall det burger i stedet for lakseburger, nuggets i stedet for torskenuggets etc.? Hvis han spiser seg mett på tilbehøret og tilbehøret er vegetarisk så er det jo ikke samt som du skrev i HI at han ikke liker noe vegetarisk? Nei, man må faktisk ikke spise fisk som voksen. Ingen vegetarianere eller veganere for eksempel spiser fisk. Hvis han er overvektig eller på grensen til det, er det jo helt horribelt at han skal måtte spise tilbehør (ris, pasta, potet?) og fylle på med brød fordi han ikke blir mett nok. Bare masse tomme karbohydrater, fordi stemor har en fiks ide om hva som er det optimale kostholdet? Det hjelper ikke at det står god sunn mat på bordet når ungen ikke spiser det og ender opp med å bare ha spist ris og brød. Da hadde det vært veldig mye sunnere med en kylligfilet eller en karbonade (som man kan blande masse grønnsaker i før barna merker det). Eller en bolognaise-saus med masse grønnsaker og litt kjøttdeig. Regner forøvrig med at dere bare spiser villaks, siden dere er så opptatt av miljø og dyrevelferd? For oppdrettslaks er jo blant de absolutt verste tingene man kan spise om man bryr seg om sånt. Et helt vanlig lam som har gått på utmarksbeite er en million ganger bedre. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #145 Del Skrevet 14. august 2020 Hvorfor er stesønnen blitt ditt ansvar? Hvor er far, han bør jo ha tid nok iom at han jobber så lite? Hva bidrar han med? Anonymkode: a368a...88c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #146 Del Skrevet 14. august 2020 Pannekaker, risgrøt, fløyelsgrøt, potetklubb, tomatsuppe med makaroni, blomkålsuppe, pasta med tomatsaus/pesto....mye som kan "lette" menyen uten å være utprega vegetarisk også. Anonymkode: 868c6...0ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #147 Del Skrevet 14. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Si vennlig men bestemt i fra at i deres hus er det dere som bestemmer hva som serveres. Ikke gå inn i noen diskusjon med henne. Men hold dere vennlige. Selvsagt kan ikke mor kreve kjøtt til hver middag i deres hus... Anonymkode: 03f5f...c95 Selvfølgelig kan hun kreve at ungen i vekst får tilstrekkelig med mat, din hippie. Ellers kan de bare gi faen i å skulle ha noe samvær for ungen. Anonymkode: 44116...dd1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krabben Skrevet 14. august 2020 #148 Del Skrevet 14. august 2020 Gå turen til buss helt ok. Dietten deres er radikal, og mest sannsynlig ikke helsemessig for gutten eller dere for den saks skyld! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #149 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) Det er ikke alle barn som liker grønnsaker. Smaken forandrer seg med årene, og her er det i tillegg helt nytt for han. Dere bør være litt smidige her, og prøve å lære han å like ting! Om det tar bittelitt ekstra tid, så er det jo verdt det for å lære han å like? Istedenfor å tvinge han, og så blir det dårlig stemning. Og gutten må jo spise! Så server noen pølser eller kylling eller noe, og si at han da må smake på alt av grønnsaker. Maten smake bedre etterhvert som en blir vant med det. Dere må jo tenke på hva han faktisk er vant til, og han er ikke mer enn ni år! Det koster virkelig ikke mange kronene ekstra for å kjøpe noe han liker ved siden av alle grønnsakene. Når det gjelder bil, så klarer han jo fint å gå en km. Det er ikke langt, og det er bare bra for han det da. Men jeg ville nok møtt han etter trening og gått hjem sammen med han iblant. Bare for å være snill... Endret 14. august 2020 av SoWhat? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #150 Del Skrevet 14. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, BUSS for å komme seg 1 km..? Det strider mot all fornuft - OG mot koronarådene.. Mor står selvsagt fritt til å kjøpe busskort til ham om hun vil, men nei, hun har ikke noe som helst med å kreve at DERE skal være med å betale for busskort, når det er null problem for et normalt frisk menneske å gå. Anonymkode: 03f5f...c95 Han bør jo også kunne sykle. ‐--------- Ellers synes jeg det er trist at et skilsmissebarn skal bli slengt mellom så store forskjeller fra uke til uke. Herlighet for en omstillingsoppvekst han får. Bare trist, synes jeg, og får vondt av gutten som må bruke så mye tid hos far med krangling av måltider. TS, her bør dere tilpasse dere litt mer. Hvorfor kan ikke dere spise vegerar og fisk når han ikke er der? Og la han få kjøtt de fleste dagene han er hos dere? Hvorfor lage det så vanskelig for en gutt som ikke har bedt om å få bo i 2 verdener? Dere kan jo legge til noe kjøtt (pølse, hamburger, kjøttdeig) til ham, mens dere voksne dyrker miljøkampen for dere selv! Anonymkode: 75f5e...b30 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #151 Del Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor dette er så negativt! Dette kostholdet er anbefalt av helsedirektoratet til og med! Vi serverer ikke sær vegetarmat som hvetespirer, utelukkende bønneretter. Vi har egg, pannekaker, grønnsakssuppe, grønnsaksgratenger. For å imøtekommende komme barnets behov har vi også hatt kjøtterstatninger, vegetarburgere, vegetarpølser. Fiskerettene har vi prøvd hjemmelagde torskenuggets, lakseburger, grillet fisk, panert fisk. Men så fort han får vite at maten inneholder fisk blir det æsj! Men han spiser seg mett på tilbehøret. Og får ta seg brødskiver med kjøttpålegg hvis han er mer sulten. Han får velge kjøttpålegg selv i butikken og brød selv. Han får også velge middag helt selv en dag i uka, samt være med på bestemme de resterende 6 dagene! Men da selvsagt innenfor kriteriene våre. Som voksen bør man kunne greie å spise fisk! Derfor er det viktig at han lærer seg det. Ellers så gjør vi masse sammen, skogsturer, sykkelturer, teltturer. Dette er noe han også hater, vil helst bare sitte å spille inne Og til dere som er bekymret for at han får i seg nok mat, det gjør han! Han er mer overvektig enn undervektig for å si det sånn. Derfor er det ekstra viktig med godt kosthold og mye fysisk aktivitet TS Anonymkode: a56e3...054 Innenfor kriteriene deres. Dvs ikke et reelt valg. Når det gjelder overvekt, så blir man ikke automatisk feit av kjøtt. Man blir mer feit av pannekaker og det andre usunne dere serverer. Barn generelt liker ikke grønnsaker, men strekker seg til å spise det ved siden av kjøtt og lignende. Dere tvinger et barn til å spise BaRe grønnsaker. Og de grusomme kjøtterstatningene. De smaker virkelig vondt. Anonymkode: 9a1c5...c73 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 14. august 2020 #152 Del Skrevet 14. august 2020 Stebarnet vårt??? Har dere et felles stebarn? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #153 Del Skrevet 14. august 2020 Stakkars gutten på ni år sier jeg bare ... Anonymkode: 73ebd...25f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #154 Del Skrevet 14. august 2020 Møt hverandre på halvveien, grønnsaksbasert middag osv hver dag, men velg noe som ingen av dere liker. Miljøvennlig OG likestilling.... Anonymkode: e7264...06e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #155 Del Skrevet 14. august 2020 Min sønn liker også bedre maten hos pappaen (vi har 50/50-ordning). Og det er jo ikke så rart - en typisk hverdag der er McDonalds, ferdigpizza, hotdog, maxboller og annet som er proppa med salt/fett og inneholder null næring. For et barn er det drømmen, så klart, selv om det skader helsa, vekta og energinivået. Pappaen er også høylytt klimafornekter som gjerne latterliggjør Greta Thunberg & co i diverse sosiale medier. Betyr det at jeg legger meg på samme nivå når sønnen vår er hos meg, for å gjøre ting mest mulig komfortabelt? Nei, så klart ikke. Jeg ser heller på det som enda viktigere å servere sunn og variert mat med mye grønnsaker og lite kjøtt. Snakker også om miljø, verdien av dyrelivet og at hvordan vi lever i Norge har påvirkning på folk andre steder i verden. Klart det blir surmuling når jeg serverer vegetar-lasagne og pasta med laks heller enn taco på en tirsdag, men den kampen velger jeg å stå i. Om noen år vil barnet være voksent, og jeg vil at han skal tenke tilbake og vite at i det minste en av oss foreldre brydde seg nok til å ta helsa hans på alvor. Det ligger mye kjærlighet og omsorg i et sunt og næringsrikt kosthold. Jeg vil også at i hvert fall en av oss skal ha gitt ham noe kunnskap og holdninger om klima som gjør ham rustet for framtida. Det å måtte spise kjøtt i store mengder hver dag er ikke noe som vil gjøre deg særlig populær blant framtidige venner, partnere og i arbeidslivet, snarere er det å leve relativt miljøvennlig noe som vil bli vektlagt mer og mer både sosialt og profesjonelt. Anonymkode: 276c4...318 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #156 Del Skrevet 14. august 2020 Lag middag uten å kalle det vegetar/kjøttmiddag osv. Demp fokuset på hva dere spiser. Kjøp kjøtterstatninger. Pannekaker er pannekaker og ikke «vegetarmiddag». Mange barn vil nok protestere høylytt da vegetar ofte forbindes med masse grønnsaker. Skjønner ikke hvorfor det må snakkes så høyt om at man ikke spiser kjøtt osv. Flott at dere tenker på miljøet, men innfør endringer gradvis og i det stille, så løser det seg nok. Anonymkode: 6a8b7...df7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #157 Del Skrevet 14. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig kan hun kreve at ungen i vekst får tilstrekkelig med mat, din hippie. Ellers kan de bare gi faen i å skulle ha noe samvær for ungen. Anonymkode: 44116...dd1 Hvor får du det fra at barnet ikke får tilstrekkelig mat? Barnet lider ikke noen nød. Handler vel mest om at han egentlig ikke er så himla sulten, hvis man må få servert favoritten sin til hvert måltid for å kunne spise. Anonymkode: 339a6...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #158 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn liker også bedre maten hos pappaen (vi har 50/50-ordning). Og det er jo ikke så rart - en typisk hverdag der er McDonalds, ferdigpizza, hotdog, maxboller og annet som er proppa med salt/fett og inneholder null næring. For et barn er det drømmen, så klart, selv om det skader helsa, vekta og energinivået. Pappaen er også høylytt klimafornekter som gjerne latterliggjør Greta Thunberg & co i diverse sosiale medier. Betyr det at jeg legger meg på samme nivå når sønnen vår er hos meg, for å gjøre ting mest mulig komfortabelt? Nei, så klart ikke. Jeg ser heller på det som enda viktigere å servere sunn og variert mat med mye grønnsaker og lite kjøtt. Snakker også om miljø, verdien av dyrelivet og at hvordan vi lever i Norge har påvirkning på folk andre steder i verden. Klart det blir surmuling når jeg serverer vegetar-lasagne og pasta med laks heller enn taco på en tirsdag, men den kampen velger jeg å stå i. Om noen år vil barnet være voksent, og jeg vil at han skal tenke tilbake og vite at i det minste en av oss foreldre brydde seg nok til å ta helsa hans på alvor. Det ligger mye kjærlighet og omsorg i et sunt og næringsrikt kosthold. Jeg vil også at i hvert fall en av oss skal ha gitt ham noe kunnskap og holdninger om klima som gjør ham rustet for framtida. Det å måtte spise kjøtt i store mengder hver dag er ikke noe som vil gjøre deg særlig populær blant framtidige venner, partnere og i arbeidslivet, snarere er det å leve relativt miljøvennlig noe som vil bli vektlagt mer og mer både sosialt og profesjonelt. Anonymkode: 276c4...318 Her drar du inn en far som gir barnet søppelmat hver dag. Helt usaklig da vanlige middager med kjøtt, ikke tilhører den kategorien. Og ingen har nevnt kjøtt "I store mengder" Dette var bare ekstremt Endret 14. august 2020 av SoWhat? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #159 Del Skrevet 14. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Her drar du inn en får som gir barnet søppelmat hver dag. Helt usaklig da vanlige middager med kjøtt, ikke tilhører den kategorien. Og ingen har nevnt kjøtt "I store mengder" Dette var bare ekstremt Jeg skrev ikke at situasjonen var identisk, men at det ikke er noen automatikk i at man skal føye seg etter den andre forelderens standard. At man "bare" har barnet annenhver uke, betyr ikke at man ikke skal oppdra barnet sitt like grundig og bra kostholdsmessig som man ville gjort ellers. TS skriver for øvrig at stesønnen og mora krever kjøtt til hvert måltid. Det er ekstremt i mine øyne, verken sunt eller framtidsrettet for gutten. Anonymkode: 276c4...318 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #160 Del Skrevet 14. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Far tjener såpass lite nå at han ikke har råd til å betale mer. Her snakker vi under 300 000kr i året. Dessuten har far og jeg lyst til å ha han her Anonymkode: a56e3...054 Enda et egoistisk valg!! Det koster å ha barn, og at far velger frivillig å gå ned så mye i lønn at det går utover barnet sitt er til å spy av! Dere virker like usympatiske begge to, gratulerer med å ha funnet hverandre! Sier det igjen; Stakkars gutt, som ikke er førstepri i noens liv!! Anonymkode: fc226...8cd 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå