Gå til innhold

Kan barnemor kreve kjøttmat hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, mor kan selvsagt ikke kreve det. Men jeg synes veldig synd på gutten, og mener dere er unødvendig kjipe. Hvor hyggelig hadde du syntes det var å få servert mat du syntes var motbydelig 6 av 7 dager i uka? Og du er til og med en voksen som da kan velge å lage deg moe du liker senere på kvelden. Ikke bli overrasket om han velger å bo kun hos mor når han blir 12 og kan bestemme selv. Spiser dere forresten kjøtt en gang i uka når dere ikke har ham også? I så fall kunne dere vel heller hatt det to ganger den uka han er der og null ganger den andre uka? 

(men ellers, veldig bra at dere er bevisste på hva slags kjøtt dere kjøper når dere først spiser det!)

Hva om dere prøver taco, lasagne, pizza og pasta med tofu-kjøttdeig? (jeg mener tofu er skikkelig usunt og ville absolutt ikke spist det selv, men kan jo hende dere synes det er greit)

Stekte potetbåter har jeg knapt vært borti barn som ikke spiser, hvis han kunne spist det hadde han i hvert fall fått i seg noe mat. Pasta med bare raspet ost liker også nesten alle barn jeg kjenner, selv om jeg dør av tanken på (manglende) næringsinnhold. Mine spiser også ris med soyasaus. Næringsrikt nei, vegetarisk ja. Tomatsuppe er mye mer barnevennlig enn grønnsakssupper.

Av fiskeretter pleier barn ofte, overraskende for mange voksne, å like sushi-laks. Det lukter og smaker mye mindre fisk enn varmebehandlet fisk gjør. Hardstekt torsk med chilisaus, som kamuflerer fiskesmaken litt, laksetaco?

Ang busskort er moren bare teit, barn har ikke vondt av å gå en liten kilometer, det er da ingenting. Det kan ikke sammenlignes med å ikke få mat man hæler å spise 86% av tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Vi er glad i han og for vår del kan han bo her 100% om han vil. 

Anonymkode: a56e3...054

Fordi mor som «insisterte» på 50/50 virker mer opptatt av at han skal trives hos dere enn det dere gjør. Spesielt siden gutten ikke  ønsket det selv ville jeg vært mye mer imøtekommende hadde jeg vært deg.

Anonymkode: 4ae05...4a8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fuglemor skrev:

En km er jo kanskje litt langt for et barn da.. Kan jo i det minste gi ham et busskort så ikke alt blir negativt hos dere. Dere miljøfolk liker jo kollektivtransport, så den her burde dere jo gi ham. 

Da jeg var barn (er 30 år nå) var skoleveien drøyt 1,5 km, og det bodde masse barn i nabolaget. Vi gikk, alle som en, i all slags vær. Én km er ingenting, og det er direkte bekyringsverdig at dette skal anses av noen som for langt for et barn å gå. 

Anonymkode: 6d710...d94

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Jeg er ingen miljøfanatiker og heller ikke vegetarianer, MEN ingen har vondt av menyen din, den hørtes sunn og grei ut. og barnemor kan slett ikke pålegge dere å ha kjøttmat hver dag. Angående bil så er jeg absolutt for å bruke den, men 1 km??  Ingen har vondt av å gå 1 km. Det er jo ingenting. Alle inkludert barnehagebarn går såpass. Når nærmeste barnehage går tur så går de ofte 3-4 km. Jeg hadde ikke giddet å bruke bil for 1 km. Det er jo faktisk avstanden det er tur retur postkassen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist at barnet ikke kan få velge selv i større grad hva det vil spise. Enn om det hadde vært motsatt? At dere hadde et «normalt» kosthold og barnet kom hjem og ville bli veganer? Ville dere tilrettelagt for det eller vært like vanskelige?

Det er er da virkelig ikke vanskelig å tilrettelegge for at gutten skal ha et sunt og variert kosthold som også inneholder kjøtt av god kvalitet som kommer fra dyr som har hatt det bra. Dyrevelferden i Norge og skremselspropagandaen fra USA ol. kan ikke sammenlignes.

Dere jobber sabla effektivt for at gutten ikke skal føle seg sett, hørt eller velkommen i det som skal være hjemmet hans halvparten av tiden. Godt jobba. 👍

Anonymkode: 767ee...593

Dette!

Stakkars unge.

Anonymkode: 7ed26...18a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tror jeg ville forsøkt å møttes på halveien med gutten. Mamman bør lære seg å tie still- mye av guttens innvendiger stammer nok fra mor og deres prat i hennes hjem. Møt han på halveien, la han ta buss om det er snødåkk og minus 20, ellers har dem bare godt av å sykle/gå. 
MIne barn har halvannen km å gå til skolen, barnevennlig vei med fortau og ingen veier som må krysses. De blir ikkje kjørt. De blir kjørt på trening om været er veldig dårlig. 

Møt han på midten i middagssituasjoner, kanskje la han være med å planlegge mere av maten men sett som et kriterie at han smaker først. Her er ingen vegeterianere, men lager ofte både grønnsaksboller og veggis taco fordi de smaker godt. Lykke til!:) 

Anonymkode: dd77f...abb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mor som «insisterte» på 50/50 virker mer opptatt av at han skal trives hos dere enn det dere gjør. Spesielt siden gutten ikke  ønsket det selv ville jeg vært mye mer imøtekommende hadde jeg vært deg.

Mor og samboer  (barnefar) gikk i fra hverandre for 5 år siden. Den gangen insisterte mor på å ha hovedomsorgen, barnefar ville ha 50/50, men det fikk han ikke. Jeg kom inn i livet til samboer for 4 år siden. Vi flyttet sammen før to år siden. Samboer begynte å jobbe 50% for to år tilbake, inntekten hans ble da mindre enn halvert, barnebidraget gikk fra 5000kr per måned til 950kr  i måneden. Barnemor ville da gå over til 50/50 ordning fordi det ble for dyrt å forsørge barnet alene med bare 950kr i bidrag hver måned. 

Vi ble veldig glade for å ha barnet boende hos oss. Samboer er svært glad i sønnen sin ;) Og jeg er glad i stebarnet mitt :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor og samboer  (barnefar) gikk i fra hverandre for 5 år siden. Den gangen insisterte mor på å ha hovedomsorgen, barnefar ville ha 50/50, men det fikk han ikke. Jeg kom inn i livet til samboer for 4 år siden. Vi flyttet sammen før to år siden. Samboer begynte å jobbe 50% for to år tilbake, inntekten hans ble da mindre enn halvert, barnebidraget gikk fra 5000kr per måned til 950kr  i måneden. Barnemor ville da gå over til 50/50 ordning fordi det ble for dyrt å forsørge barnet alene med bare 950kr i bidrag hver måned. 

Vi ble veldig glade for å ha barnet boende hos oss. Samboer er svært glad i sønnen sin ;) Og jeg er glad i stebarnet mitt :) 

Ehhh... Han kunne vel betalt mer? 
Denne lille gutten ønsker altså å bo hos mor, men mor har ikke råd til å forsørge ham helt alene (950 kroner i måneden i bidrag er jo ingenting.) Gutten trives ikke så godt og klager til mor (som han kanskje er tryggere på enn dere). Mor kommer med forslag til hvordan gutten kan trives bedre med ordningen. Da er det altså mor som er den fæle... jaja. Jeg skjønner egentlig ikke hva du vil med tråden, for du ønsker jo ikke å inngå flere kompromisser.

Jeg har skikkelig vondt av denne gutten som sikkert ikke føler seg ønsket noe sted. Når det gjelder skoleveien er vel sikkert saken at han ikke har noen venner å gå sammen med. Det er sårt å se andre gå sammen mens man selv må gå alene. Ville forsøkt å skaffe ham venner der dere bor.

Angående kosthold, har far spist slik hele tiden, eller endret det seg etter at du kom inn i bildet? Tenkte meg det. Vær nå litt raus og strekk deg litt for at gutten skal trives. Eller la ham bo hos mor og betal litt mer i bidrag. Mødre blir som regel kraftig kritisert for ikke å jobbe full tid, så spørsmålet mitt er hvordan far kan forsørge barnet på 50% stilling?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sunt å spise rødt kjøtt hver eneste dag! 

Mvh 

Kjøttelsker 

Anonymkode: 058eb...887

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh... Han kunne vel betalt mer? 
Denne lille gutten ønsker altså å bo hos mor, men mor har ikke råd til å forsørge ham helt alene (950 kroner i måneden i bidrag er jo ingenting.) Gutten trives ikke så godt og klager til mor (som han kanskje er tryggere på enn dere). Mor kommer med forslag til hvordan gutten kan trives bedre med ordningen. Da er det altså mor som er den fæle... jaja. Jeg skjønner egentlig ikke hva du vil med tråden, for du ønsker jo ikke å inngå flere kompromisser.

Jeg har skikkelig vondt av denne gutten som sikkert ikke føler seg ønsket noe sted. Når det gjelder skoleveien er vel sikkert saken at han ikke har noen venner å gå sammen med. Det er sårt å se andre gå sammen mens man selv må gå alene. Ville forsøkt å skaffe ham venner der dere bor.

Angående kosthold, har far spist slik hele tiden, eller endret det seg etter at du kom inn i bildet? Tenkte meg det. Vær nå litt raus og strekk deg litt for at gutten skal trives. Eller la ham bo hos mor og betal litt mer i bidrag. Mødre blir som regel kraftig kritisert for ikke å jobbe full tid, så spørsmålet mitt er hvordan far kan forsørge barnet på 50% stilling?

Bidraget på 950kr er det nav har bestemt at mor skal få. Far tjener såpass lite nå og har ikke råd til å betale mer enn det. Han har som sagt betalt 5000kr i måneden før, frem til han valgte å redusere stillingen sin til 50%. 

Mor kan gjerne komme med forslag til hvordan han skal trives mer, men vi kommer ikke til å kjøpe billigkjøtt av mishandlede dyr. Det er en prinsippsak. Ellers så er det ikke barnemishandling å servere vegetarmat og fisk :) Det har til og med FVK bekreftet. 

Han har mange venner, og vi bor i samme nabolag som moren. Det er kompiser her fra morgen til kveld de ukene han bor hos oss ;) 

Samboer gikk over til mer dyrevennlig kosthold og miljøvennlig livsstil etter at vi ble kjent :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Bidraget på 950kr er det nav har bestemt at mor skal få. Far tjener såpass lite nå og har ikke råd til å betale mer enn det. Han har som sagt betalt 5000kr i måneden før, frem til han valgte å redusere stillingen sin til 50%. 

Mor kan gjerne komme med forslag til hvordan han skal trives mer, men vi kommer ikke til å kjøpe billigkjøtt av mishandlede dyr. Det er en prinsippsak. Ellers så er det ikke barnemishandling å servere vegetarmat og fisk :) Det har til og med FVK bekreftet. 

Han har mange venner, og vi bor i samme nabolag som moren. Det er kompiser her fra morgen til kveld de ukene han bor hos oss ;) 

Samboer gikk over til mer dyrevennlig kosthold og miljøvennlig livsstil etter at vi ble kjent :) 

Jeg tenker at du har helt rett i at kostholdet deres er helt kurant for han. Jeg ville anbefalt deg å sjekke ut Ellyn Satters Division of Responsibility. For han har ikke vondt av å venne seg til det kostholdet dere har. Og for de fleste handler det jo ikke om at maten faktisk smaker dritt. Om dere serverer en lappskaus så smaker den ikke så annerledes med eller uten kjøtt f.eks. Men det er klart at det er en overgang for han i tillegg til alle andre endringer, og jeg synes jo det høres ut som at dere jobber for at han skal tilpasse seg og være aktivt deltagende.

Det er hvertfall ikke synd på noen bare fordi de ikke får maten "de har lyst på" i øyeblikket. Veldig mange hadde hatt et sunnere kosthold om de ikke baserte seg på "hva har vi lyst på i dag" og heller planla på forhånd og spiste det de planla, selvom noe annet kanskje vise seg å friste mer den dagen. Det er god investering i barnets helse å lære at mat ikke alltid handler om å spise det som er mest spennende, men også om å klare å kose seg med sunn mat som kanskje ikke er favoritten. Men klart det kan ta tid å komme dit.

For øvrig, 1 km å gå er ingenting annet enn sunt for en 9 år gammel gutt. Bil er dyrt, og om dere bor slik at dere ikke trenger det, så er ikke hans ønske og tydeligvis vane grunn for å kjøpe bil. Buss kan man kjøpe enkeltbillett til om man skal på lengre avstander. Jeg har vokst opp sentralt og vi hadde aldri busskort, og jeg hadde 1 km til skolen og lengre til andre aktiviteter. Jeg gikk, null problem.

Anonymkode: f4a3e...80b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far valgte å redusere stillingen ja, det går utover barnet tydeligvis som må må være mer hos pappa fordi han ikke kan betale å i tillegg må han endre kostholdet for å tilfredsstille stemor.  Huttetu

Anonymkode: 176bf...b6b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke kan forvente at en 9 åring med helt andre vaner, over natten, skal tilpasse seg deres liv. 

Jeg ville derfor servert litt mer kjøtt den uka han bodde hos dere og jeg ville kjøpt busskort. Om 1-2 år er han kanskje litt mer på glid når det gjelder kosthold, osv. Nå er han bare et barn og det er sikkert stor nok omveltning i seg selv at han har begynt å bo hos dere.

Anonymkode: 5e1fa...40a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpe meg, så selvfornøyd du virker. Skjønner ikke hva du lurer på egentlig. Du vet selv at mor ikke  kan kreve noe av det du nevner. Du ønsker ikke å endre på noen ting, for du vet best. Du har svaret på alt allerede. Javel. Poenget ditt var bare å lage nok en tråd om hvor håpløse «barnemor» og stebarn er. Det har du lykkes med, gratulerer.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn (er 30 år nå) var skoleveien drøyt 1,5 km, og det bodde masse barn i nabolaget. Vi gikk, alle som en, i all slags vær. Én km er ingenting, og det er direkte bekyringsverdig at dette skal anses av noen som for langt for et barn å gå. 

Anonymkode: 6d710...d94

Jeg skal innrømme at jeg kanskje har feilberegnet. Jeg trodde det var én km til senteret herifra, det viste seg at det var 5, så jeg skal nok si meg enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd  , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. 

Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! 

Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren  hans mener vi driver med barnemishandling. 

Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. 

I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. 

Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. 

Har dere råd til oss? 

Barnemishandling? Den må hun lenger ut på landet med. Blir så provosert når folk misbruker slike alvorlige begreper.

Busskort kan jo moren kjøpe selv om hun føler sønnen trenger det. De varer en måned. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at jeg er drittlei av sånne miljøfolk som skal tenke på miljøet uansett hva de gjør og selv om det går utover andre. Ta og skaff dere bil for faen, dere (han) har barn og dere kan ikke drive på sånn til han blir 18. 

Anonymkode: 90adf...b8e

Kan ikke drive på sånn? Det er veldig sunt for barn å få litt bevegelse og aktivitet. Å gå en kilometer til skolen er virkelig ikke mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg er drittlei av sånne miljøfolk som skal tenke på miljøet uansett hva de gjør og selv om det går utover andre. Ta og skaff dere bil for faen, dere (han) har barn og dere kan ikke drive på sånn til han blir 18. 

Skulle bare mangle å tenke på miljøet. Jeg er drittlei av sånne som bare må spise kjøtt og ikke tenker på miljøet selvom det går utover alle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Slenger meg på den. 

Det er bra at TS har fokus på varierte middager (kjøtt + vegetar + fisk) men synes de tar det litt langt med at de tvinger på så mange veganer-middager annen hver uke når de har stesønnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at dette handler om mer enn at han vil ha kjøtt. At dette er hans måte å vise generell misnøye over situasjonen på.

Det er jo synd på gutten hvis han er nødt til å bo hos dere fordi moren plutselig ikke har råd pga redusert barnebidrag. Jeg må si det er en stusselig ordning. Kunne ikke far betalt mer? Jeg sier ikke at han har det fælt hos dere, men hvis gutten egentlig har lyst til å bo hos mor så er jo dette trist. 

Anonymkode: 5e1fa...40a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...