AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #21 Del Skrevet 14. august 2020 Kjøtt til alle måltider synes jeg blir i meste laget selv for kjøttglade meg. Men noe kjøtt i løpet av uken er vel ikke krise? En kjøttmiddag og en skinkebit i ny og ne på nista? Sannsynligheten for at denne gutten blir inspirert til å spise vegetar som voksen er vel heller liten med strategien deres. Mange blir provosert over å måtte leve etter andres overbevisninger, enten det er religion, mat eller hva som er "passende". Kan hende dere får ham med på laget ved å la ham spise litt mer kjøtt og å snakke mindre om miljø og dyrevelferd. Bare selge det inn som et helt vanlig kosthold som er sunt, variert og vanlig. Ikke noe "nå redder vi verden", "nå redder vi kuene". Han er ni år, kanskje han føler at dere bryr dere mer om dyr enn om hans (selvopplevde) behov? Anonymkode: a20fb...28e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 14. august 2020 #22 Del Skrevet 14. august 2020 Om gutten er hos dere 7 dager og kun liker middagen 1 av de dagene så ville jeg endret litt på menyen. Hold fast på 2 dager med fisk, for det er jo absolutt i tråd med anbefalingene, men øk på litt med kjøttmiddagene (at dere har vegetar, og han får litt kjøtt som tilbehør) så det gjerne er 4 middager han spiser pr. uke i hvertfall. Etter hvert vil han smake litt mer på det dere spiser av grønt, og da kan en ta bort kjøttmiddagene igjen. Sykkel må være mye bedre fremkomstmiddel akkurat nå som corvid-19 er i oppsving, men at gutten kan få busskort etter hvert skulle en tro la gode vaner til senere når han vil reise lenger enn kun til og fra skole og trening. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #23 Del Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøtt til alle måltider synes jeg blir i meste laget selv for kjøttglade meg. Men noe kjøtt i løpet av uken er vel ikke krise? En kjøttmiddag og en skinkebit i ny og ne på nista? Sannsynligheten for at denne gutten blir inspirert til å spise vegetar som voksen er vel heller liten med strategien deres. Mange blir provosert over å måtte leve etter andres overbevisninger, enten det er religion, mat eller hva som er "passende". Kan hende dere får ham med på laget ved å la ham spise litt mer kjøtt og å snakke mindre om miljø og dyrevelferd. Bare selge det inn som et helt vanlig kosthold som er sunt, variert og vanlig. Ikke noe "nå redder vi verden", "nå redder vi kuene". Han er ni år, kanskje han føler at dere bryr dere mer om dyr enn om hans (selvopplevde) behov? Anonymkode: a20fb...28e Men les før du svarer da. Gutten får både kjøttpålegg og kjøttmiddag en dag i uken, og i ferien. Anonymkode: 3380d...fc9 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #24 Del Skrevet 14. august 2020 Det som bekymrer meg mest i innlegget ditt er at det er folk som kjører barna sine 1 km Ikke rart barna i dag har helseproblemer og klimaet går rett vest. Anonymkode: 6d710...d94 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. august 2020 #25 Del Skrevet 14. august 2020 Og jeg igjen mener dere kan øke antall kjøttmiddager den uka sønnen til mannen din er hos dere, både pga barnets trivsel og pga å sikre barnets ernæring den uka. Trenger ikke kjøttmiddag 7 dager i uka, men flere dager enn en dag. Dere kan jo droppe helt kjøtt den uka sønnen er hos mor for å kompensere. Ei hel uke to ganger i måneden året rundt uten at et barn spiser tilfredsstille middag er på sikt ikke bra. Dere trenger heller ikke kjøre på med full kjøttmiddag til dere alle, men dere kan tilrettelegge for gutten ved å f.eks dele opp litt pølse (kjøp gjerne pølser av god kvalitet med høyt innhold av rent kjøtt hos slakter) som han kan ha i skåla si med grønnsakssuppe. Stek litt bacon som han kan ha på pannekaken sin. Stek litt kylling eller karbonadedeig til tacolefsa hans Det er faktisk ikke greit å påtvinge andre sitt eget kosthold, selv ikke til et barn som ikke har vokst opp med et sånt kosthold. Jeg la selv om til et plantebasert kosthold i vinter, men jeg tvinger ikke mann og barn til å gjøre det samme. Siden det er jeg som står for 90% av middagslaging her i heimen så blir det mest grunnleggende plantebasert, men jeg steker f.eks kjøtt til grønnsaksgratengen som de kan spise. Har vi pizza så lager jeg en vanlig og en vegansk (dog, mannen min foretrekker den veganske) Når dere er så steile på dette og ikke vil tilrettelegge for gutten så blir hele matsituasjonen helt fastlåst og gutten vil nok ikke gi vegetar og fiskemiddager en sjanse engang pga mønsteret dere har kommet inn i. Hadde dere voksne vært mere rause og gitt litt etter ang mat så skal du ikke se bort i fra at gutten etterhvert hadde blitt mere åpen for å smake på både vegetar og fisk. Men sånn som dere holder på nå vil bare gjøre det verre og det kan ende med at gutten ikke vil være hos dere i det hele tatt 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #26 Del Skrevet 14. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 På en måte så kan dere det for det er sunt å oppleve forskjellige måter å leve på men det er nok ikke så lurt. Har dere spurt om hvorfor han vil ha kjøtt? Vi begynner å spise mer plantebasert og har en gutt på 1,5 år. Og han får litt mer kjøtt og fisk enn vi. Der følger vi nork kostholdsråd for å være på den sikre siden. Jeg må også innrømme at jeg spiser mer kjøtt og fisk enn mannen men jeg blir sulten ellers. Spiser jeg ikke kjøtt eller fisk i to dager er jeg skrubbsulten. Kroppens er nok vant til å få det og det gir litt tettere energi. Kan det være noe lignende med sønnen deres? Han er jo et barn og barn trenger mye energi hvis de trener og gpr mye, spes. Jeg skjønner ham og moren godt hvis han føler seg sulten og i tillegg må gå så langt. Har dere prøvd å ta det gradvis. Servere litt ekstra kjøtt til noen måltider og gradvis kutte det ut? Og passe på at han fpr nok næring ellers? Hva med å prate med ernæringsfysiolog og finne ut hva en gutt på 9 trenger og hvordan han får oppfylt sine behov med plantebasert næring? Anonymkode: a782c...cbd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #27 Del Skrevet 14. august 2020 Hva med viltkjøtt? Dyra har hatt det bra frem til de dør, levd som de skal leve og gutten får kjøtt. Anonymkode: 9686b...575 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #28 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg ville nok strukket meg langt for å få gutten på lag mtp kosthol. Gi ham mer kjøtt nå i starten, og ikke lag noe styr om det. Nå har han gått helt i vranglås virker det som, og det kan man ikke få en 9åring ut av på en enkel måte. Når ting har roet seg så går dere i dialog og finner en løsning. Og husk at smaksløker endrer seg. Min 11åring har plutselig begynt å like fisk. Prøv etterhvert å få ham nysgjerrig på erstattningsprodukter, men aldri gi ham dette og lat som det er kjøtt. Min eks fikk plutselig samboer, og mye endret seg i det andre hjemmet til ungene mine. Kostholdet er en av tingene, alt skulle være ekstremt sunt og magert og strengt, og de nye reglene ble bare tredd ned over hodene deres. Det endte med at ungene følte seg uviktige og forbigått. En naturlig konsekvens ble at alle tre ville være mer her og mindre hos faren. De gikk fra 50/50 til 60/40. Her i huser snakker vi mye om mat, hva vi liker og ikke liker, og at noe mat må vi spise selv om det ikke er det beste vi vet, fordi kroppen trenger næringsstoffer. Ingen kan spise favorittmaten hver dag. Men så er det forskjell på mat som vi bare ikke er glad i, og den vi misliker så sterkt at vi ikke klarer å spise den. Det er lov å ikke like, og ingen skal tvinges til å spise mat i den siste kategorien. Anonymkode: 393af...50a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #29 Del Skrevet 14. august 2020 Utenkelig tanke her på KG selvsagt, men - KAN det tenkes at mor faktisk vil dere vel? At hun ikke er ute etter å «kreve» og lage bråk, men at hun prøver å gi dere tips slik at gutten skal ha lyst til å være hos dere? Du høres ganske «religiøs» og dogmatisk ut, noe som ofte går litt dårlig sammen med det å ha barn. Men for all del, stå knallhardt på deres og se hvor lenge gutten har lyst til å være hos dere annenhver uke. Anonymkode: 4ae05...4a8 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #30 Del Skrevet 14. august 2020 Bra at han får velge pålegg (så lenge det er snakk om "sunne" pålegg og ikke sjokoladepålegg). Jeg hadde synes det var litt sært å nekte han kjøttpålegg så lenge han spiser det opp. Mtp middager så er det vel ikke uvanlig at barn kun vil ha det som er godt, iallefall ikke om de er vant til det. Så lenge man serverer normal mat, og ta hensyn til at noe mat kan oppleves som "sær" for barn (f.eks sushi/rå fisk eller sopp), så kan de fint spise middagen de får. Men så klart sørger man også for å lage noe man vet barna liker innimellom. Du sier han får velge middag en gang i uken, kunne han feks i itillegg en gang i uken fått litt kjøtt som passer til vegetarretten? Tar jo gjerne minimalt ekstra med tid å steke ved siden av. For å sørge for at ihvertfall to av middagene i uken blir hyggelige. 1 km er virkelig ikke langt å gå, jeg gikk lenger enn det fom 1. klasse. Så synes han fint kan gå, iallefall nå med korona så bør man jo kun ta kollektivt om man absolutt må. Anonymkode: 41e4c...b99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 14. august 2020 #31 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er litt stusselig at gutten bare får en middag han liker. Jeg ville tro at det er av interesse at barnet liker seg hos pappa? Jeg er voksen, men jeg er ikke begeistret for rene grønnsaksmiddager. For meg er grønnsaker en del av middagen, men ikke hoveddelen. Endret 14. august 2020 av Nerine_ 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #32 Del Skrevet 14. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøtt til alle måltider synes jeg blir i meste laget selv for kjøttglade meg. Men noe kjøtt i løpet av uken er vel ikke krise? En kjøttmiddag og en skinkebit i ny og ne på nista? Sannsynligheten for at denne gutten blir inspirert til å spise vegetar som voksen er vel heller liten med strategien deres. Mange blir provosert over å måtte leve etter andres overbevisninger, enten det er religion, mat eller hva som er "passende". Kan hende dere får ham med på laget ved å la ham spise litt mer kjøtt og å snakke mindre om miljø og dyrevelferd. Bare selge det inn som et helt vanlig kosthold som er sunt, variert og vanlig. Ikke noe "nå redder vi verden", "nå redder vi kuene". Han er ni år, kanskje han føler at dere bryr dere mer om dyr enn om hans (selvopplevde) behov? Anonymkode: a20fb...28e Alle barn vokser opp med sine barns overbevisninger. Det er bare at det ikke blir sett på som overbevisninger når man mener det er normalt. Å spise kjøtt hver dag er en overbevisning, det er en mening. Det er ikke et faktum at man må ha kjøtt hver dag. Mange barn vokser opp med denne overbevisningen Å si takk for maten er også en overbevisning som foreldrene har. De mener at sånn skal man gjøre det Det finnes ingen barn som vokser opp med foreldre som ikke har overbevisninger 2 minutter siden, skruf said: Og jeg igjen mener dere kan øke antall kjøttmiddager den uka sønnen til mannen din er hos dere, både pga barnets trivsel og pga å sikre barnets ernæring den uka. Trenger ikke kjøttmiddag 7 dager i uka, men flere dager enn en dag. Dere kan jo droppe helt kjøtt den uka sønnen er hos mor for å kompensere. Ei hel uke to ganger i måneden året rundt uten at et barn spiser tilfredsstille middag er på sikt ikke bra. Dere trenger heller ikke kjøre på med full kjøttmiddag til dere alle, men dere kan tilrettelegge for gutten ved å f.eks dele opp litt pølse (kjøp gjerne pølser av god kvalitet med høyt innhold av rent kjøtt hos slakter) som han kan ha i skåla si med grønnsakssuppe. Stek litt bacon som han kan ha på pannekaken sin. Stek litt kylling eller karbonadedeig til tacolefsa hans Du snakker om ernæring men så nevner du pølser som er noe av det verste du kan putte i mennesker. Pølser er noe av det kvalmeste innen "mat" og jeg forstår ikke at folk spiser det. Regner med det er fordi folk ikke aner hva det egentlig er. 2 minutter siden, Nerine_ said: Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er litt stusselig at gutten bare får en middag han liker. Jeg ville tro at det er av interesse at barnet liker seg hos pappa? Hvor mange middager fikk du i uken du likte som barn? Anonymkode: d7be0...cd2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 14. august 2020 #33 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange middager fikk du i uken du likte som barn? Anonymkode: d7be0...cd2 Mange, har alltid vært glad i helt vanlig tradisjonelle middagsretter. Mine barn spiser også stort sett det som blir servert til middag. Og når man har valgt å få barn syns jeg man delvis skal legge opp middagen deretter (snakker såklart ikke om tomatsuppe hver dag om det er det barnet ønsker), for de bor bare hjemme en liten del av livet. Endret 14. august 2020 av Nerine_ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #34 Del Skrevet 14. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er skoleveien og nærområdet i forhold til trafikk? Hva med å sykle sammen til trening og skole noen ganger? Her sykler niåringene alene eller sammen med foreldre til trening, men vi har breie fortau og oversiktlig trafikkbilde. Det er ikke noe feil i det dere gjør, men det blir allikevel feil. Gutten kan føle seg lite velkommen og lite møtt på sine behov. Mor burde ta seg en bolle, men det er dere som bør strekke dere og møtes på halvveien, å stå steilt på deres straffer barnet og ikke mor. Hva med kjøtt som tilbehør noen flere dager i uken? Og lovnad om enkeltklipp på bussen han kan bruke når været er helt forferdelig? Anonymkode: 7e5b1...f50 Når været er dårlig så får han selvsagt ta bussen. Og vi sykler gjerne sammen med han til skolen, jeg sykler forbi der på vei til jobb uansett. Men han vil helst sykle med vennene sine. Det med kjøtt er vi dessverre strenge på, det er ikke noe vi vil servere flere ganger i uka. Men vi lar han alltid få restene etter kjøttmiddager hvis det er rester. Sånn at han får kjøtt to ganger i uka. Anonymkode: a56e3...054 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #35 Del Skrevet 14. august 2020 Hvilken mat gav pappaen gutten før du kom inn i bildet? Høres ikke ut som gutten er vant til å spise mye vegetar og fisk, noe som får meg til å tro at dette er en livsstil du har tatt med inn i forholdet? Synes i såfall det er helt upassende at du skal komme inn i bildet og bare kaste om på alt av etablerte vaner bare fordi det passer din livsstil bedre. Fint om dere får barnet til å spise mer fisk/grønt, men det bør jo være en gradvis prosess når gutten ikke er vant til det. Dere er faktisk tre i denne familien, og må finne en livsstil sammen som fungerer for alle. At gutten må kjøres 1 km er selvfølgelig bare tull. Er det snakk om en farlig vei som gjør mor bekymret, så får dere evt følge han. Anonymkode: 5174a...3e1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 14. august 2020 #36 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 Deres uke da er det deres mat. Att mor har sviktet totalt i oppdragelsen i forhold til fisk er jo ikke bra, ville fortsatt og servere det og ikke lagd noe spesielt. Utrolig hva barn kan finne på å spise når de blir sultne;) Ikke att jeg er for vegetarmat i hele tatt altså, men barn har godt av å lære seg å like mye grønnsaker og forskjellig mat, ikke bare pølser, pizza osv Endret 14. august 2020 av Loff77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuglemor Skrevet 14. august 2020 #37 Del Skrevet 14. august 2020 En km er jo kanskje litt langt for et barn da.. Kan jo i det minste gi ham et busskort så ikke alt blir negativt hos dere. Dere miljøfolk liker jo kollektivtransport, så den her burde dere jo gi ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #38 Del Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, Loff77 skrev: Deres uke da er det deres mat. Att mor har sviktet totalt i oppdragelsen i forhold til fisk er jo ikke bra, ville fortsatt og servere det og ikke lagd noe spesielt. Utrolig hva barn kan finne på å spise når de blir sultne;) Smak er ikke nødvendigvis basert på oppdragelse. Jeg har fire barn, alle er oppdratt likt, vi har hatt fisk to ganger i uka fra før vi fikk barn. To liker alt av fisk, en liker bare rød fisk, en liker ingenting annet enn fabrikklagde fiskekaker. Anonymkode: 393af...50a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #39 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg tenker at her bør faren snakke litt med sønnen sin. Handler dette om kjøtt eller noe annet? Dette kan for eksempel være en måte gutten er lojal mot sin mor på. Eller det kan være vanskelig for han at dere er kjærester. Eller det kan være rent matrelatert slik som du beskriver. Jeg har selv vært skilsmissebarn og man havner i en fryktelig skvis mellom sine foreldre, og det er sårt hvordan de to hjemmene blir sammenliknet og foreldre direkte eller indirekte kritiserer hverandre. Jeg ser du har prøvd å involvere han i matlagingen, men at han ikke er interessert. Jeg ville likevel fortsatt å prøve på det, og kanskje din samboer burde ha hovedansvaret for det. Målet må være at det ikke må gå stolthet i hva dere spiser. Hvis han plutselig spiser fisk en dag må dere ikke le av han, eller få det til å føles ut som et nederlag (dere hadde rett og han (og moren) tok feil). Gjør den veien så kort som mulig. Når det gjelder avstander på 1 km og buss hadde jeg lagt meg på mannen din sin linje. Det er totalt uaktuelt å kjøre eller busse 1 km. Hurramegrundt. Anonymkode: 3380d...fc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 14. august 2020 #40 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Smak er ikke nødvendigvis basert på oppdragelse. Jeg har fire barn, alle er oppdratt likt, vi har hatt fisk to ganger i uka fra før vi fikk barn. To liker alt av fisk, en liker bare rød fisk, en liker ingenting annet enn fabrikklagde fiskekaker. Anonymkode: 393af...50a Det handler stort sett om hva de foretrekker og att de kan velge og ikke smak. Dette er jo ett typisk i-lands luksusproblem. Hvis man omtrent sulter så tipper jeg alt smaker himmelsk uavhengig av fargen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå