Gå til innhold

Hvorfor omtales Kamala Harris som svart?


AmonymBruker

Anbefalte innlegg

Med mor fra India og far fra Jamaica er hun i alle fall ikke "african-american". At hun omtaler seg selv som "black" kan bare godtas om man legger godviljen til. Farens røtter kan spores til Afrika og Irland. Men såpass langt tilbake at selv Trump kunne finne spor av afrikansk opphav. Obama var i det minste halvt kenyansk.

Kamala Harris representerer svarte i USA like mye som Elizabeth Warren representerer native-americans. Warren ble som kjent kritisert for å misbruke identetetskortet for politisk gevinst. Når skal Kamala Harris stoppes fra å gjøre det samme?

Endret av AmonymBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det du sier er at Kamala Harris ikke er "svart nok" for deg selv om faren kommer fra Jamaica der 90,9% av befolkningen er av afrikansk opphav? 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo ikke «mørk nok». Det er to minoritetsgrupper i USA som står i en særstilling. Etterkommere av slavene og indianerne. Disse har særlige utfordringer i dagens samfunn som ikke andre minoritetsgrupper opplever. Å villede andre til å tro at disse utfordringene er selvopplevd er uærlig. Hun kan godt ha forståelse for utfordringene disse gruppene har gjennom hva hun har lest og sett, men selvopplevd i kraft av sin etnisitet er det ikke.

Endret av Bli medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ava Mae skrev:

Så det du sier er at Kamala Harris ikke er "svart nok" for deg selv om faren kommer fra Jamaica der 90,9% av befolkningen er av afrikansk opphav? 

I beste fall er hun solbrun. 

Mørkhudet er hun ikke 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på det.. Vet om slekter som er "mørkere" enn henne fra vestlandsbygda jeg kommer fra. Ville ikke kalt henne "svart".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun er en WOC, det er da helt vanlig å ha blandet opphav i USA, + gener spiller ikke alltid ut slik man forventer. Om hun identifiserer seg som svart so ok, hvorfor skal andre krangle om det. Hun er i hvertfall ikke hvit.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
7 hours ago, Bli medlem said:

Hun er jo ikke «mørk nok». Det er to minoritetsgrupper i USA som står i en særstilling. Etterkommere av slavene og indianerne. Disse har særlige utfordringer i dagens samfunn som ikke andre minoritetsgrupper opplever. Å villede andre til å tro at disse utfordringene er selvopplevd er uærlig. Hun kan godt ha forståelse for utfordringene disse gruppene har gjennom hva hun har lest og sett, men selvopplevd i kraft av sin etnisitet er det ikke.

 

7 hours ago, Mrs Robinson said:

I beste fall er hun solbrun. 

Mørkhudet er hun ikke 

 

7 hours ago, Jonette said:

Lurte litt på det.. Vet om slekter som er "mørkere" enn henne fra vestlandsbygda jeg kommer fra. Ville ikke kalt henne "svart".

Det er nok ikke nordmenn som definerer hvem som regnes som svart eller ikke i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var svart nok da hun ble busset til noen av de første blandede skolene sammen med de andre mørkhudede barna.

Hva nøyaktig får deg til å tro at du sitter med definisjonsmakten her, TS? 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mrs Robinson skrev:

I beste fall er hun solbrun. 

Mørkhudet er hun ikke 

Mørkhudet og svart har i denne sammenhengen ikke samme betydning.

11 timer siden, Jonette skrev:

Lurte litt på det.. Vet om slekter som er "mørkere" enn henne fra vestlandsbygda jeg kommer fra. Ville ikke kalt henne "svart".

Med svart menes alle som defineres å falle inn under rasekategorien negroid, dvs alle med avstamning fra folkegruppene med opphav i Afrika sør for Sahara. En person fra Melanesia kan godt ha mørkere hud enn f.eks mange Khoisan fra Afrika. Likevel vil selv de mørkeste melanesiere ikke defineres som svarte, mens lysere khoisan vil bli definert som svarte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, DislayName said:

"One drop rule" i USA. 50% svart er langt mer enn one drop. Ergo er hun svart.

Dette.

One drop rule er det som gjelder. Nesten alle svarte i USA har hvite forfedre, da slaver ofte ble voldtatt av sine hvite eiere. Barna til de som ble voldtatt ble allikevel regnet som svarte og mindreverdig, selv om de var halvt hvit. Dette fortsatte. Omtrent ingen svarte i USA er 100% afrikansk opprinnelse. Så lenge man har en dråpe svart blod i årene ble man regnet som svart og mindre verdt. Mange så også på de som var halvt hvite og halvt svartes som enda mindre verdt også. Det er ikke så lenge side det ble forbudt å rasediskriminere i USA, så denne tankegangen henger igjen. 

Befolkningen på Jamaica er også i stor grad etterkommere av mennesker som ble holdt som slaver av britene.

USA er ikke som Norge, her i Norge ville vi knapt tenkt over hvordan hun så ut eller hvor foreldre kom fra. Men i USA er rase veldig betent og stort tema, ihvertfall i politikken

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en del med på Amerikansk politikk og det som er litt fascinerende er at det øyeblikket Kamala Harris ble valgt som VP ramset venstrefløyen opp argumenter som Trumpkampanjen og republikanerne kom til å kaste i fleisen på Demokratene hva Harris angikk. Det at hun ikke ikke er svart nok var et av argumentene de mente kom til å bli spilt mest på, og her sitter vi altså i lille Norge med brunost på skiva og argumenterer mot nordmenn som mener det samme. En ganske trist verden vi er blitt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en følelse av at hun er den egentlige president kandidaten. Som kommer til å ta over når Joe Biden blir erklært for syk.

Så får alle mediene i Norge sjokk når Trump får 4 nye år, fordi de mener hun burde vinne "fordi hun er jo SVART OG KVINNE"..

(Ble faktisk overrasket over hvor mye negativ omtale hun fikk fra den demokratiske siden. En av hennes forfedre eide visstnok slaver, og hun har sendt afro amerikanere i fengsel for å røyke marihuana. Sånt blir man ikke akkurat populær av.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg har en følelse av at hun er den egentlige president kandidaten. Som kommer til å ta over når Joe Biden blir erklært for syk.

Så får alle mediene i Norge sjokk når Trump får 4 nye år, fordi de mener hun burde vinne "fordi hun er jo SVART OG KVINNE"..

(Ble faktisk overrasket over hvor mye negativ omtale hun fikk fra den demokratiske siden. En av hennes forfedre eide visstnok slaver, og hun har sendt afro amerikanere i fengsel for å røyke marihuana. Sånt blir man ikke akkurat populær av.)

Og Trump har tidligere donert tusenvis av doller til Harris.  Trumps finansminister, Steven McNuchin, ga dessuten 2000 dollar til Harris da hun stilte til valg som senator i 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Callisto83 skrev:

Jeg har en følelse av at hun er den egentlige president kandidaten. Som kommer til å ta over når Joe Biden blir erklært for syk.

Så får alle mediene i Norge sjokk når Trump får 4 nye år, fordi de mener hun burde vinne "fordi hun er jo SVART OG KVINNE"..

(Ble faktisk overrasket over hvor mye negativ omtale hun fikk fra den demokratiske siden. En av hennes forfedre eide visstnok slaver, og hun har sendt afro amerikanere i fengsel for å røyke marihuana. Sånt blir man ikke akkurat populær av.)

Det er ikke venstresiden som kritiserer Harris for at hennes forfedre kan ha vært slaveeiere for det finnes ingen faktiske bevis som knytter denne personen til den nåværende Harris familien, det er høyresiden som spiller på det. Det finnes langt større indisier som tilsier ar Donald Trumps bestefar var hallik og det påvirker Donald Trump like lite i dag som det ville påvirket Harris om hennes forfedre faktisk var slaveeiere. Og det at hun har fengslet afro Amerikanere for å bryte loven tilsier vel strengt tatt at hun står for det hun mener, loven er lik for alle. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
9 timer siden, Ava Mae skrev:

Jeg følger en del med på Amerikansk politikk og det som er litt fascinerende er at det øyeblikket Kamala Harris ble valgt som VP ramset venstrefløyen opp argumenter som Trumpkampanjen og republikanerne kom til å kaste i fleisen på Demokratene hva Harris angikk. Det at hun ikke ikke er svart nok var et av argumentene de mente kom til å bli spilt mest på, og her sitter vi altså i lille Norge med brunost på skiva og argumenterer mot nordmenn som mener det samme. En ganske trist verden vi er blitt. 

Word!🤟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
7 timer siden, Callisto83 skrev:

Jeg har en følelse av at hun er den egentlige president kandidaten. Som kommer til å ta over når Joe Biden blir erklært for syk.

Så får alle mediene i Norge sjokk når Trump får 4 nye år, fordi de mener hun burde vinne "fordi hun er jo SVART OG KVINNE"..

(Ble faktisk overrasket over hvor mye negativ omtale hun fikk fra den demokratiske siden. En av hennes forfedre eide visstnok slaver, og hun har sendt afro amerikanere i fengsel for å røyke marihuana. Sånt blir man ikke akkurat populær av.)

Nesten alle svarte amerikanere har slaveeiere som biologiske forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre om "rangeringen" av fargede. Hva som regnes som "ekte" svart. Hvem som kan kalle seg svart ol. Dette visste jeg ingenting om...

Fra de som føler seg svarte og identifiserer seg med dem til innvandrere som er svarte (men ikke etterkommere av slaver) , til halvt svarte (en i slekta er noe annet sted enn fra afrika sør for Sahara) eks Obama. De med mest kred er visstnok etterkommere av slaver uten innslag andre virker det som.

Harris er ikke svart nok til å representere svarte virker det som endel mener. Altså innvandrersvart, men fra Jamaica og ikke Afrika og halvt indisk?? Kanskje er det republikanere som forsøker å splitte opp demokratene ved å spre usikkerhet blant demokratiske velgere??

Hva skal til for å regne seg som same i Norge?  Ei tante fant ut at ei samisk dame kom inn i slekta rundt for 240 år siden. Kan jeg regne meg som same, stille til valg og representere samer? kan bevise at jeg har noen prosent samisk blod. Hvem skal fortelle meg at jeg ikke er samisk😊 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ava Mae skrev:

Det er ikke venstresiden som kritiserer Harris for at hennes forfedre kan ha vært slaveeiere for det finnes ingen faktiske bevis som knytter denne personen til den nåværende Harris familien, det er høyresiden som spiller på det. Det finnes langt større indisier som tilsier ar Donald Trumps bestefar var hallik og det påvirker Donald Trump like lite i dag som det ville påvirket Harris om hennes forfedre faktisk var slaveeiere. Og det at hun har fengslet afro Amerikanere for å bryte loven tilsier vel strengt tatt at hun står for det hun mener, loven er lik for alle. 

At Trumps bestefar var hallik har gått meg hus forbi. Men det ser jo ut til å stemme det. Trump-navnet ble bragt til USA av hans tyske farfar Friedrich Trump som drev bordell i Canada og la grunnlaget for familiens velstand. Det dras titt og ofte fram at Kennedy-familiens velstand ble bygget på spritsmugling. Tilsvarende om Trump-familien later altså til å være prostitusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...