Gå til innhold

Hvorfor omtales Kamala Harris som svart?


AmonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.8.2020 den 10.25, AmonymBruker skrev:

Med mor fra India og far fra Jamaica er hun i alle fall ikke "african-american". At hun omtaler seg selv som "black" kan bare godtas om man legger godviljen til. Farens røtter kan spores til Afrika og Irland. Men såpass langt tilbake at selv Trump kunne finne spor av afrikansk opphav. Obama var i det minste halvt kenyansk.

Kamala Harris representerer svarte i USA like mye som Elizabeth Warren representerer native-americans. Warren ble som kjent kritisert for å misbruke identetetskortet for politisk gevinst. Når skal Kamala Harris stoppes fra å gjøre det samme?

Har reagert det sterkt på det selv, TS. Hun er etter min definisjon, brunette. Ikke at jeg bryr meg om hudfarger generelt, men et land som USA som er så splittet burde ha hatt flere definisjoner på hudfarge eller så kommer splittelsen til å øke enda mere spesielt med disse to kandidatene om å bli neste President! Herregud!! Helt utrolig at man ikke klarer å finne bedre kandidater av over 300 millioner innbyggere!

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/13/2020 at 11:14 PM, Trotwood said:

Dette.

One drop rule er det som gjelder. Nesten alle svarte i USA har hvite forfedre, da slaver ofte ble voldtatt av sine hvite eiere. Barna til de som ble voldtatt ble allikevel regnet som svarte og mindreverdig, selv om de var halvt hvit.

Ikke bare voldtekt. Faktisk, voldtekt i mindre grad, enn at afrikanere, i lengre perioder, bodde tett med en annen, på den tiden fattig og rettighetsløs folkegruppe, irrere. De alle fleste afroamerikanere, som har europeiske anner, er delvis irrere. Liten lys i tunnell takket 23andme, som ikke støttet voldtektsteori.

Men, apropos farge. Som mange påpekte, hudfarge betyr mindre enn kulturell bakgrunn, i USA. Samfunnet er veldig delt der, der hele bydeler og til og med byer, er enten svarte eller helhvite. Og ja, for oss europeere er det ikke lett å se hvem er "svart" og hvem er ikke. Mange som identifiserer seg som afroamerikanere, ser så pass lyse for oss, at de kan være omtremt hvem som helst sør i europa, som italianere eller tyrkere, f.eks. Men hvis de er oppvokst i et dominant minoritetsmiljø, og tett på alle problemmer som er der (fattigere familier, mye kriminalitet, gjenger og dop, dårlige skoler og ingen fremtid) - så ja, de identifiserer seg som svarte, og det kan ikke vi eller noen andre få bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lasox skrev:

Har reagert det sterkt på det selv, TS. Hun er etter min definisjon, brunette. Ikke at jeg bryr meg om hudfarger generelt, men et land som USA som er så splittet burde ha hatt flere definisjoner på hudfarge eller så kommer splittelsen til å øke enda mere spesielt med disse to kandidatene om å bli neste President! Herregud!! Helt utrolig at man ikke klarer å finne bedre kandidater av over 300 millioner innbyggere!

Brunette henviser til hårfarge, så det har ikke så altfor mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...