Gå til innhold

Eggløsning rett etter at mensen er ferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å skjønne hvordan eggløsningen min funker. Har prøvd å bli gravid i litt over to år. Har begynt å ta en del eggløsningstester og bruke Ovia fertility app. 

Ifølge appen hadde jeg mensen fram til 2. august.

Mellom 7.-9. tok jeg eggløsningstest som var lav. 11.-12. var den negativ. Er det sannsynlig at jeg har hatt eggløsning den 10. august, altså allerede 8 dager etter at mensen var ferdig?
Appen sier egentlig at jeg skal ha fertil periode mellom 9.-14., men fikk helt negativ test i dag.

Sliter litt med å skjønne dette med eggløsning selv om jeg har prøvd å logge en stund 🙈

Anonymkode: 4b159...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si, men jeg vet at man ikke kan stole på når en app mener man skal ha eggløsning. Ett tips hvis du virkelig vil ha kontroll på eggløsningen din: ta tempen 😄

Kroppstemperaturen din stiger litt etter eggløsning. Om man måler den på samme tid hver morgen, vil man se at den er høyere når du har hatt eggløsning. Når mensen nærmer seg, synker den ofte igjen. Mange bruker en app der de plotter inn tempen hver dag (vet ikke om man kan det i Ovia, men) og det gir deg en graf som viser tydelig stigning i temperatur og derfor eggløsning.  Det er den desidert sikreste måten å vite når du har eggløsning på, og du slipper å bruke penger på tester! 

jeg brukte appen fertility friend da jeg holdt på sånn. De har en del ressurser der man kan lese litt mer utfyllende om metoden enn det lille jeg skrev her :) Verdt et forsøk hvis du har strevd med dette en stund!

Anonymkode: 45b2c...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si, men jeg vet at man ikke kan stole på når en app mener man skal ha eggløsning. Ett tips hvis du virkelig vil ha kontroll på eggløsningen din: ta tempen 😄

Kroppstemperaturen din stiger litt etter eggløsning. Om man måler den på samme tid hver morgen, vil man se at den er høyere når du har hatt eggløsning. Når mensen nærmer seg, synker den ofte igjen. Mange bruker en app der de plotter inn tempen hver dag (vet ikke om man kan det i Ovia, men) og det gir deg en graf som viser tydelig stigning i temperatur og derfor eggløsning.  Det er den desidert sikreste måten å vite når du har eggløsning på, og du slipper å bruke penger på tester! 

jeg brukte appen fertility friend da jeg holdt på sånn. De har en del ressurser der man kan lese litt mer utfyllende om metoden enn det lille jeg skrev her :) Verdt et forsøk hvis du har strevd med dette en stund!

Anonymkode: 45b2c...b88

Tusen hjertelig takk for svar! ❤️ Det betyr veldig mye! Stor sorg at vi ikke får til dette. Jeg har hatt en LadyComp fertilitetsmonitor som jeg brukte et års tid, men jeg opplevde at det var vanskelig å få til å ta korrekt temp. Jeg sliter noen ganger med at jeg er helt glovarm om natten, og når jeg våkner opp på morgenen, mens andre ganger er det helt normalt. Så jeg greide ikke helt å få til å stole på det heller og hadde ikke hellet med oss. Men kanskje jeg skal prøve å ta den i bruk sammen med eggløsningstester så jeg kan få litt dobbelt opp? Skal sjekke ut Fertility friend, tusen takk 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres usannsynlig ut at du hadde EL på dag 8. Hvor lang syklus har du, og er den stabil? Om du har kartlagt den i 2 år så bør man kunne se et mønster... Når på dagen tar du EL-test. Du bør ta èn EL-test på ettermiddagen, og når du tror EL kan nærme seg gjerne prøve både morgen og kveld i tillegg. I tilfelle du har kort LH-topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eggløsning ha skjedd før i dette tilfellet? Er det mulig at eggløsning er på dag 3-4 for eksempel?

Anonymkode: ea096...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har gått to år, hvorfor ikke ta seg en sjekk? Du kan få hjelp til å fa eggløsning evt.

Anonymkode: a882f...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Amatariel skrev:

Høres usannsynlig ut at du hadde EL på dag 8. Hvor lang syklus har du, og er den stabil? Om du har kartlagt den i 2 år så bør man kunne se et mønster... Når på dagen tar du EL-test. Du bør ta èn EL-test på ettermiddagen, og når du tror EL kan nærme seg gjerne prøve både morgen og kveld i tillegg. I tilfelle du har kort LH-topp.

Ikke usannsynlig med eggløsning 8 dager etter mensens slutt. Hvis mensen varer 4 dager, så er man på syklusdag 12, 8 dager etter mensens slutt.

Og hvis eggløsningstesten var positiv den 10, vil eggløsningen mest sannsynlig være på syklusdag 13-14. dvs nokså gjennomsnittlig.

Anonymkode: d5f60...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var første dag mens da, og hvor lenge varte den.

Anonymkode: d5f60...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke usannsynlig med eggløsning 8 dager etter mensens slutt. Hvis mensen varer 4 dager, så er man på syklusdag 12, 8 dager etter mensens slutt.

Jeg trodde det var ment syklusdag 8 her. Det er mer uvanlig å ha EL så tidlig. Er med på at EL på dag 12 er fullt mulig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha eggløsning på dag 12, har også opplevd å ha det dag 11. Men hvis det er dag 8 så er det kanskje litt tidlig. Hvis dere har prøvd i 2 år så få en utredning! Kanskje kan du få hjelp til å få eggløsning også, at det er problemet! 😊

Anonymkode: 2a42b...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sjekket når jeg har eggløsning, men har syklus på 21 dager og blør i 6-7 dager, så må nødvendigvis ha eggløsning ikke lenge etter mensslutt, for har aldri hatt problemer med å bli gravid og tester klartvpositivt den dagen jeg venter mens.

Anonymkode: 06e68...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sjekket når jeg har eggløsning, men har syklus på 21 dager og blør i 6-7 dager, så må nødvendigvis ha eggløsning ikke lenge etter mensslutt, for har aldri hatt problemer med å bli gravid og tester klartvpositivt den dagen jeg venter mens.

Anonymkode: 06e68...4f8

Må være kjekt med så kort syklus når man prøver å bli gravid da.. for da slipper man å vente så lenge for å prøve igjen når en syklus ikke går😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 13.8.2020 den 13.55, AnonymBruker skrev:

Må være kjekt med så kort syklus når man prøver å bli gravid da.. for da slipper man å vente så lenge for å prøve igjen når en syklus ikke går😄 

Litt usikker på om det egentlig er et godt tegn? Jeg hadde veldig kort mellom menstruasjonene denne gangen. Se bilde. 

DD6BAF75-0D1F-4279-B690-BAF9598A768F.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo telle dagene fra FØRSTE BLØDNINGSDAG. Du kan ikke begynne å telle fra den dagen du slutter å blø. 

Anonymkode: 64a05...8b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har iblant eggløsning rett etter mens, bare noen få dager etter! Ble gravid etter at jeg fant ut dette, så ta tempen hver dag for å få en mer konsekvent måling og ikke bare når du "tror" EL bør komme statistisk:) 

Anonymkode: 2dbbe...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har iblant eggløsning rett etter mens, bare noen få dager etter! Ble gravid etter at jeg fant ut dette, så ta tempen hver dag for å få en mer konsekvent måling og ikke bare når du "tror" EL bør komme statistisk:) 

Hvor lang syklus har du?

Anonymkode: 87772...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang syklus har du?

26 dager, iblant 27 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter litt med å skjønne hvordan eggløsningen min funker. Har prøvd å bli gravid i litt over to år. Har begynt å ta en del eggløsningstester og bruke Ovia fertility app. 

Ifølge appen hadde jeg mensen fram til 2. august.

Mellom 7.-9. tok jeg eggløsningstest som var lav. 11.-12. var den negativ. Er det sannsynlig at jeg har hatt eggløsning den 10. august, altså allerede 8 dager etter at mensen var ferdig?
Appen sier egentlig at jeg skal ha fertil periode mellom 9.-14., men fikk helt negativ test i dag.

Sliter litt med å skjønne dette med eggløsning selv om jeg har prøvd å logge en stund 🙈

Her må det være en stor feil. Man har ikke eggløsning så lenge etter at mensen er FERDIG. Jeg har f.eks eggløsning ca 3 dager etter at jeg har sluttet å blø. Da kommer eggløsningsslimet, og så har jeg eggløsning et døgn. Så 3-4 dager etter at mensblødningene er opphørt. 

Merker dette spesielt godt med et tydelig signal, ettersom jeg får migrene i syklusen av hormonendringer etc. Når eggløsning er i ferd med å skje, får jeg eggløsningsslim OG et migreneanfall.

8 dager etter at mensen er ferdig, skriver du, da er jo eggløsning ferdig for lenge siden. 

Anonymkode: 23d29...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her må det være en stor feil. Man har ikke eggløsning så lenge etter at mensen er FERDIG. Jeg har f.eks eggløsning ca 3 dager etter at jeg har sluttet å blø. Da kommer eggløsningsslimet, og så har jeg eggløsning et døgn. Så 3-4 dager etter at mensblødningene er opphørt. 

Merker dette spesielt godt med et tydelig signal, ettersom jeg får migrene i syklusen av hormonendringer etc. Når eggløsning er i ferd med å skje, får jeg eggløsningsslim OG et migreneanfall.

8 dager etter at mensen er ferdig, skriver du, da er jo eggløsning ferdig for lenge siden. 

Anonymkode: 23d29...ea4

Det er helt vanlig å ha eggløsning 8 dager etter mensen i en 28 dagers syklus! Eggløsning er som regel 14 dager før mensen, så da stemmer det. 

Enten har du kort syklus eller eggløsning svært tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en eggløsningstest i dag, og da virket den å være ganske positiv. Jeg fikk mensen den 22., den varte til den 27., og i dag er det den 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...