Chifru Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Etter endel research har jeg bestemt meg for å vende om kosten til fult plantebasert, vegansk. Har søkt internett opp og ned etter tips. råd, retter å tilberede osv for å dekke det kroppen trenger, men vil gjerne ha innspill fra dere! Det jeg ser på som mest krevende er frokost og lunsj, da jeg har lite tid for å tilberede lunsj, så gjerne noe jeg kan lage raskt. Nettsider, instagram osv, kom med dine beste tips! 🙋♀️ 2
Brunhilde Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 veganmisjonen.no har utrolig mange fine oppskrifter og det er den siden jeg bruker hvis jeg skal ha gode ideer eller får gjester som spiser plantebasert.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 Så fint å høre! Til lunsj har jeg ofte tofu scramble, da bare klemmer jeg ut vann av ca 1/3 blokk med «firm» tofu, og steker den med gurkemeie, næringsgjær, salt, hvitløkspulver, pepper og litt paprika eller chilikrydder. Har ristet brød eller rundstykke og en stor salat til. (Salat kan du lage en stor av og ha i kjøleskap et par dager ) Har også ofte disse kikert-påleggene fra Plantego’ på skiven, supergode! Drysser ofte chiafrø (omega 3!) eller litt pinjekjerner over. Jeg har også ofte knuste linfrø i havregrøt, og har en veldig vitamin C-rik frukt ved siden av, ofte kiwi. Det er en del jern i havre/kornprodukter generelt og for å utnytte det best mulig er det suverent å kombinere med C-vitamin! ellers vil jeg anbefale å ta et jodtilskudd, og selvsagt B12, evt vitamin D, og få i deg omega 3 enten med algetilskudd eller kjøre på med feks valnøtter og inkludere chiafrø/linfrø og ikke alt for mye oljer (da disse inneholder omega 6, noe som konkurrerer med omega 3 i kroppen og gjør at du trenger mer omega 3.. beklager om dette var overveldende! Masse lykke til, det er så mye gøy mat og digge smaker å oppdage i planteriket! 😄 Anonymkode: 31b31...cfa
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Ikke gjør det. Hvorfor noen bevisst ønsker å påføre seg mangelsykdommer er meg en gåte. Anonymkode: 72e2a...22c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke gjør det. Hvorfor noen bevisst ønsker å påføre seg mangelsykdommer er meg en gåte. Anonymkode: 72e2a...22c De ernæringsutdannede som utformer rådene for kosthold er ikke enig i at vegansk=mangelsykdommer. Vær så snill og la være å forsøple en tråd som ber om råd til et spesifikt kosthold - og med det ett som helsenorge på ingen måte fraråder. Det blir rett og slett usaklig. Anonymkode: 31b31...cfa 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De ernæringsutdannede som utformer rådene for kosthold er ikke enig i at vegansk=mangelsykdommer. Vær så snill og la være å forsøple en tråd som ber om råd til et spesifikt kosthold - og med det ett som helsenorge på ingen måte fraråder. Det blir rett og slett usaklig. Anonymkode: 31b31...cfa Et kosthold som medfører at man må ta tilskudd er rett og slett ikke sunt. Anonymkode: 72e2a...22c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, Chifru skrev: Etter endel research har jeg bestemt meg for å vende om kosten til fult plantebasert, vegansk. Har søkt internett opp og ned etter tips. råd, retter å tilberede osv for å dekke det kroppen trenger, men vil gjerne ha innspill fra dere! Det jeg ser på som mest krevende er frokost og lunsj, da jeg har lite tid for å tilberede lunsj, så gjerne noe jeg kan lage raskt. Nettsider, instagram osv, kom med dine beste tips! 🙋♀️ Frokost: Havregrøt kokt på plantemelk Overnight oats Chiapudding Smoothie Lunsj: Brødskiver med pålegg Lag større porsjon med piroger/matmuffins etc som du fryser ned og tar opp om morningen. Da er de tint inne lunsj Pastasalat Riskaker med avocado,tomat og svart salt Anonymkode: 86f71...b62
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et kosthold som medfører at man må ta tilskudd er rett og slett ikke sunt. Anonymkode: 72e2a...22c Om den konklusjonen stemmer hadde vegansk kosthold blitt frarådet av myndighetene og av ernæringsorganisasjoner.. Noe det ikke gjør. Så med din logikk skal ingen ta tilskudd fordi da blir de på en eller annen måte mindre sunne? Eneste grunnen til at melk feks har vitamin D og B12 og jod er fordi det er tilsatt. Med.. tilskudd. Om man tar det i tablettform, får det i seg via beriket melk eller beriket soyamelk eller smør osv er ikke noe som bestemmer hvor sunn man er totalt. Det er en merkelig påstand uten rot i virkeligheten. Veganere generelt har nok satt seg såpass mye inn i kosthold og hva man bør spise at de har mye mer kontroll på det enn en del altetere. Det er heller ikke sånn at man er immun mot mangelsykdommer fordi man har et kosthold som inkluderer animalske produkter. Vegansk ≠ usunt, Alteter ≠ sunt. Man kan være sunn eller usunn både med og uten animalske produkter i kosten. Ikke lat som om du kan mer enn kostholdsforskere.. Anonymkode: 31b31...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 .. Digger forresten denne youtube-kanalen! (Men den har du kanskje allerede fått med deg.. ) Anonymkode: 31b31...cfa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå