Milky Skrevet 13. august 2020 #161 Del Skrevet 13. august 2020 4 minutter siden, Eeemil skrev: Nei, men det er akkurat det som skjer når restriksjonene kommer. Jeg vil det heller ikke. Grunnen til at det blir satt restriksjoner er for å hindre smitte. Hindre smitte for de i risikogruppa. Hadde alle andre kunne levd vanlig liv på eget ansvar, og risikogruppen isolere seg hadde ikke alle andre måtte ta konsekvensen av nedstenging og begrensinger. Og ja andre enn risikogruppa kan bli smittet, men da jobber man osv på eget ansvar. Akkurat som at de som reiser reiser selvom de vet at de kan bli smittet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeemil Skrevet 13. august 2020 #162 Del Skrevet 13. august 2020 7 minutter siden, Loff77 skrev: Nå var det jo du som begynte å snakke om att ting er et i-landsproblem. Tror du ikke foreldrene til de 18 000 barna som sulter ihjel hver dag er glad i dem? Ja i-land bryr seg jo faktisk mest om i-landsproblem og sånn er det. Att du mener reising er unødvendig er greit, noen er opptatt av idrett, noen reising, noen de er glad i osv osv. Folk er forskjellige men dine eller mine meninger blir jo ikke noe mer eller mindre riktige for andre enn oss Mine og dine meninger og handlinger har konsekvenser for andre. I-landsproblemet ligger i at vi bare må ha den sydenturen ellers blir det Forferdelig. Konsekvensen blir at vi alle mister vår frihet og trygghet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #163 Del Skrevet 13. august 2020 1 hour ago, NorthernLight said: Fakta er at hvis man ikke hadde åpnet grensene for reiser til/fra utlandet i en pandemi, og hvis man hadde hatt strengere tiltak her hjemme, gitt bøter så det svir til de som bryter smittevern så hadde vi hatt lavere smitte i Norge enn nå! Grensene har alltid vært åpne. Og folk har reist hele tiden. Forskjellen er restriksjonene. Og forskjellen er folket som har reist. De har ikke fulgt smittevernrådene når de har kommet hjem. Hvis de hadde gjort det så hadde vi ikke hatt så stor smitte nå. Anonymkode: a2d86...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeemil Skrevet 13. august 2020 #164 Del Skrevet 13. august 2020 4 minutter siden, Badbunny skrev: Grunnen til at det blir satt restriksjoner er for å hindre smitte. Hindre smitte for de i risikogruppa. Hadde alle andre kunne levd vanlig liv på eget ansvar, og risikogruppen isolere seg hadde ikke alle andre måtte ta konsekvensen av nedstenging og begrensinger. Ja, det gjør man jo også. Problemet er at man ikke vet hvordan man vil reagere på korona. Man kan gå rundt med underliggende sykdommer uten å vite det. Marerittet må være å ta livet av noen i nær omgangskrets ved å spre smitte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 13. august 2020 #165 Del Skrevet 13. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det er frivillig, men Norge hadde ikke vært Norge hvis ingen bosatte seg her.. Forskjellen er at for i tiden så reiste man oftest med hele slekten når det var slutt på mat et sted, det får man ikke idag. Dessuten er det mange som ikke har valgt Norge. De har blitt plassert her når de har fått asyl. Du vet at kvoteflyktninger blir spredd ut over flere land. Alle velger ikke landet hvor de ender opp. Dessuten har vi levd i et globalisert samfunn som styra av marknaden, og det betyr at flere finner kjærleik og arbeid i andre land enn sitt eget, og verden har vært svært åpen for dette hvilket har betydd at folk flytter på seg. Schengen- avtalen var for å ha fri flyt av varer og mennesker over grensene, og når den da fungerer i mange år så kan man ikke bare stenge ned alt uten at folk blir skilt fra familie og venner. Anonymkode: a2d86...a70 Det du skriver er helt korrekt, men folk som er så heldig å bo i kanskje verdens beste land når det gjelder bl a levestandard må tåle begrensninger i en krisesituasjon og dette må gjelde alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #166 Del Skrevet 13. august 2020 Nei. Bilferie og hytte(r) i juli med ektefelle+barn (samme husstand). Har ikke minglet med andre husstander før, under, og etter turen. Var hjemme igjen 3 uker før skolestart og 10 dager før jobb-start. (Just in case). Bor i Danmark, så er vel teknisk sett "utlending" som dro til Norge på ferie. Har ikke festet, har ikke dratt i bryllup/konfirmasjon/whatever. Anonymkode: 14d9e...a78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. august 2020 #167 Del Skrevet 13. august 2020 4 timer siden, youcancallmejune skrev: Du misforstod meg. Det jeg prøvde å si var at uansett hvor nøye du er med smittevernet er risikoen for å få det høyere når du reiser med fly, båt, tog eller buss til og i land med mer utbredt smitte enn vi har her. Med andre ord, du var heldig. Andre er det ikke. Så nå skal det forklares med at jeg var heldig? Du tror ikke det kan ha bittelitt med at jeg har god håndhygiene og klarer å holde avstand til folk? Noe som var mye lettere i Danmark enn her hjemme, for de fleste visste hvor lang en meter er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #168 Del Skrevet 13. august 2020 14 timer siden, The Kitten skrev: Årsaken til at de sprer seg og blir større utbrudd er fester, bryllup, klemming, dårlig håndhygiene og at folk ikke overholder 1-meters regelen. Og i så og si alle tilfellene kan "smitten spores til et utelandsbesøk" 😞 Anonymkode: 08f97...6e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. august 2020 #169 Del Skrevet 13. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og i så og si alle tilfellene kan "smitten spores til et utelandsbesøk" 😞 Anonymkode: 08f97...6e6 Nå går du bare i ring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AineAvive Skrevet 13. august 2020 #170 Del Skrevet 13. august 2020 5 timer siden, Eeemil skrev: Akkurat. Det er vel det jeg vil kalle et i-landsproblem. Da snakker jeg ikke om de som besøker nær familie. For de som mener at det er tøft psykisk å feriere i Norge, prøv hjemmeisolasjon. Jeg har valgt hjemmeisolasjon fremfor ferie i Norge, så lite frister slik ferie. Savner landet jeg vil være i, hver eneste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #171 Del Skrevet 13. august 2020 47 minutter siden, The Kitten said: Nå går du bare i ring. Du også. Anonymkode: e932b...a9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 13. august 2020 #172 Del Skrevet 13. august 2020 På 12.8.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev: Da snakker jeg om de som dro for å kose seg. Ikke de som hadde gyldige grunn. Men de som dro kun for å kose seg. Har dere et snev av dårlig samvittighet når dere ser på dagens situasjon? Anonymkode: a5443...6e2 Nope. Jeg dro til Skåne for å kose meg på ferie hos pappa som jeg ikke har sett på et halvt år. Han bor i en kommune med ingen registrerte smittede, og var ikke spesielt mye ute blant alle mulige folk heller. Og ikke minst, folk der var VESENTLIG flinkere til å holde avstand, enn hva jeg opplever folk rundt her jeg bor gjør. Så ser ingen grunn til å ha dårlig samvittighet heller. Man glemmer ikke nødvendigvis smittevernet fordi man forlater døra si hjemme 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 14. august 2020 #173 Del Skrevet 14. august 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger og svar til dette. Kragebein, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #174 Del Skrevet 14. august 2020 Nei. Jeg reiste i nødvendig ærend til grønt område og tok ingen smitte med tilbake. Så null dårlig samvittighet her. Anonymkode: e0887...84a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #175 Del Skrevet 14. august 2020 12 timer siden, NorthernLight skrev: Har jeg snakket om at Norge skulle stengt grensene til år 2040 eller? Du har fått med deg at verdens fremste forskere jobber med vaksine og at det er stor sannsynlighet for at de får laget en effektiv vaksine? Hvorfor stengte så mange land grensene før i år? for moro skyld eller? Du ser jo at smittevernsreglene ikke holdes av mange! Vi har nok med å holde kontroll på alle noldusene her hjemme som ikke holder avstand, fester i hopetall, tror pandemien er over osv osv.. Så hvem som har de minst reflekterte tankene her inne kan diskuteres. De fleste land varsler nå at dette er noe vi må leve med i 10+ år. FHI har gått ut og sagt minst 2-3 år. Jeg ser virkelig ikke forskjellen på å reise til Oslo, og å reise til Paris. Problemet er at smittevernsreglene ikke overholdes. Anonymkode: f95cd...9f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 14. august 2020 #176 Del Skrevet 14. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste land varsler nå at dette er noe vi må leve med i 10+ år. FHI har gått ut og sagt minst 2-3 år. Jeg ser virkelig ikke forskjellen på å reise til Oslo, og å reise til Paris. Problemet er at smittevernsreglene ikke overholdes. Anonymkode: f95cd...9f2 Så du har ikke fått med deg at smitten har økt betraktelig etter at man åpnet grensene? Mener at FHI anslo at minst halvparten av tilfellene kommer fra reiser i utlandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. august 2020 #177 Del Skrevet 14. august 2020 11 minutter siden, NorthernLight skrev: Så du har ikke fått med deg at smitten har økt betraktelig etter at man åpnet grensene? Mener at FHI anslo at minst halvparten av tilfellene kommer fra reiser i utlandet. Fikk du i det hele tatt med deg poenget til den du siterte? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 14. august 2020 #178 Del Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, The Kitten skrev: Fikk du i det hele tatt med deg poenget til den du siterte? Fått med deg mer enn du tror. Men hvis du vil ha ett enda mer utfyllende svar så er verdens beste forskere på saken med å lage en vaksine. Det er stor sannsynlighet for at vi får en effektiv vaksine! At viruset er her om 10 år er godt mulig! Men da på ett helt annet nivå pga vaksinen. ( men selvfølgelig kan det mutere) At dere ikke skjønner at importsmitte er en vesentlig faktor på smitteøkningen er for meg uforståelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. august 2020 #179 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, NorthernLight skrev: Fått med deg mer enn du tror. Men hvis du vil ha ett enda mer utfyllende svar så er verdens beste forskere på saken med å lage en vaksine. Det er stor sannsynlighet for at vi får en effektiv vaksine! At viruset er her om 10 år er godt mulig! Men da på ett helt annet nivå pga vaksinen. ( men selvfølgelig kan det mutere) At dere ikke skjønner at importsmitte er en vesentlig faktor på smitteøkningen er for meg uforståelig. Hvor har du det fra at vi ikke har forstått det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 14. august 2020 #180 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, The Kitten skrev: Hvor har du det fra at vi ikke har forstått det? «Jeg ser virkelig ikke forskjellen på å reise til Oslo, og å reise til Paris» feks. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg