Gå til innhold

Dere som dro utenlands. Har dere dårlig samvittighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Garderobemannfrue said:

Bevegelsesfrihet er ikke det samme som å hevde rett til 14 dager på Granca.

Hva er det da? I erklæringen står det at alle har det til å forlate landet sitt og å komme tilbake til landet sitt. Er det bare granca vi ikke har rett til å reise til eller er det flere steder du mener er utenfor rettighetene? 
vi har bevegelsesfrihet og jeg hørte Erna k et intervju i går si at det er derfor Norge ikke bare kan stenge grensene og holde alle inne. Det er brudd på FN erklæring om menneskerettigheter. 

Anonymkode: a2d86...a70

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare fordi noe er lov betyr det ikke at du bør gjøre det. Spesielt ikke når myndighetene ber deg la være. 

Anonymkode: e932b...a9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje dårleg samvit for at vi dro på besøk til svigermor. Eg har heller ikkje tatt med noko smitte verken dit eller heim att. Vi traff ein person i Sverige, og det var svigermor. Ho har ikkje vore sjuk verken før eller etter at vi var på besøk, og det har ikkje vi heller. 

Det eg har litt dårleg samvit for er at eg gløymde munnbindet på hotellet då vi var i Nidarosdomen, for der gjekk folk trangt, altså. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, youcancallmejune skrev:

Det og at du holder deg fra å reise til utlandet og importere smitte. Selv om ikke akkurat du fikk viruset da du var ute på reise er det på grunn av folks reisevirksomhet vi nå har økende smitte her. Alle sier at de er så nøye med smittevernet, men likevel har mange av dem tatt med seg korona hjem.

Hvilke ansvar har jeg for andre sine handlinger? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noen menneskerett å reise på tvers av landegrenser, eller? Blir helt kval m av hvor bortskjemte enkelte er. Det å reise rundt i verden med fly er ikke noen selvfølge. Tenk å klage over å måtte være én jævla sommer på norsk jord, her vi har absolutt alt vi trenger kontra utrolig mange andre land som lider under alle slags tragiske forhold. 

Anonymkode: 774a0...02f

Her føler jeg at du allerede tar mye for gitt utifra egen referanseramme. Mine spørsmål til deg:

Hvorfor tar du for gitt at alle reiser for moro skyld, eller bare for en ferie? Kanskje reiser man for mer enn det? Kanskje har man fysisk/psykisk smerte eller sykdom, alt av venner eller familie i utlandet og ingenting som hjelper her hjemme? Kanskje sto man helt eller delvis på flyttefot da pandemien startet? Kanskje bor man kun delvis i Norge?

Hvorfor mener du dette bare varer en sommer, og hvorfor tror du det bare er snakk om sommerreiser?

Hvordan kan du mene at alle har det de trenger her i landet? Alt handler ikke om materielle goder. En ting vi uansett ikke har, er et KLIMA som er holdbart for alle.

Når ble loven endret slik at det ikke er en menneskerett å dra ut av landet?

Som sagt, trodde jeg hintet nok, men det holdt visst ikke. Jeg sa at dette betyr ALT for meg. Og jeg mente det, ikke som en unpikefrase, men utifra nødvendighet i mitt liv (som ikke er som ditt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Da snakker jeg om de som dro for å kose seg. Ikke de som hadde gyldige grunn. 

Men de som dro kun for å kose seg. 

Har dere et snev av dårlig samvittighet når dere ser på dagens situasjon?

Anonymkode: a5443...6e2

De som dro på ferie utenlands tenker bare på seg selv. Så selvfølgelig har ikke de dårlig samvittighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AineAvive
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

De som dro på ferie utenlands tenker bare på seg selv. Så selvfølgelig har ikke de dårlig samvittighet.

Kanskje tenker de alle bare på seg og selv (og sine). Kanskje ikke. Vi er ikke en ensartet gruppe. Dårlig samvittighet har jeg kun hvis jeg i meg selv vet at jeg har vært uansvarlig, slik så altfor mange nordmenn har vært i eget hjemland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hva er forskjellen på disse, og de som reiste rundt innenlands til Lofoten, Dyreparken og Oslo? 

Anonymkode: f95cd...9f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, The Kitten skrev:

Hvilke ansvar har jeg for andre sine handlinger? 

Du misforstod meg. Det jeg prøvde å si var at uansett hvor nøye du er med smittevernet er risikoen for å få det høyere når du reiser med fly, båt, tog eller buss til og i land med mer utbredt smitte enn vi har her. Med andre ord, du var heldig. Andre er det ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor dårlig samvittighet disse har, eller ikke har, så kommer de ikke unna at folk vil tenke på dem som mindre skarpe kniver i skuffen i årene som kommer. De har fått stemplet i panna nå, akkurat den delen kan de ikke ta en ferie i fra..

Anonymkode: 37bd3...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på disse, og de som reiste rundt innenlands til Lofoten, Dyreparken og Oslo? 

Du....Man er ikke smart hvis man reiser utenlands i en pandemi. Man skal ikke undervurdere importsmitte. Hva skjedde i februar/mars? jo en rekke folk kom hjem med smitte fra Italia og Østerrike. Det er selvfølgelig nok av folk som ikke holder avstand og bryr seg om smittevernregler her i Norge og. Noe vi ser daglig på nyhetene , i butikken osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hva andres sine psyken og hva folk mår dårlig av? Dessuten vet du at 15% av befolkningen i Norge kanskje ikke regner Norge som «sitt land». Det er nesten en million innvandrere i Norge, som kanskje mår bedre av å får besøke familiene sine en gang i året. Heldig du som bor i samme land som familien og vennene dine! Ikke alle som har den muligheten! 

Anonymkode: a2d86...a70

Det er tross alt frivillig å bosette seg i Norge........................

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået i denne tråden besvarer alle spørsmål man måtte ha om samfunnets totale evne til å tilegne seg kunnskap....

Anonymkode: dc2e1...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, NorthernLight skrev:

Du....Man er ikke smart hvis man reiser utenlands i en pandemi. Man skal ikke undervurdere importsmitte. Hva skjedde i februar/mars? jo en rekke folk kom hjem med smitte fra Italia og Østerrike. Det er selvfølgelig nok av folk som ikke holder avstand og bryr seg om smittevernregler her i Norge og. Noe vi ser daglig på nyhetene , i butikken osv. 

Hvorfor var det slik i februar/mars tro?? I hele tatt å sammenligne med det sier sitt om å være smart ja;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, NorthernLight skrev:

Du vet man hadde smitte i Norge hele veien? Og at festing, og uansvarlig oppførsel, uansett hadde ført til oppblomstring? Det var ikke akkurat slik at Norge var smittefritt i det mange begynte å ignorere alt av smittevernsregler. 

Men jeg forstår man har behovet for å skylle på andre, i stedet for å ta det på egen kappe etter enda en tur på byen... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Det er tross alt frivillig å bosette seg i Norge........................

Det er tross alt FRIVILLIG å være med på dugnad:) glemte du det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AineAvive skrev:

Her føler jeg at du allerede tar mye for gitt utifra egen referanseramme. Mine spørsmål til deg:

Hvorfor tar du for gitt at alle reiser for moro skyld, eller bare for en ferie? Kanskje reiser man for mer enn det? Kanskje har man fysisk/psykisk smerte eller sykdom, alt av venner eller familie i utlandet og ingenting som hjelper her hjemme? Kanskje sto man helt eller delvis på flyttefot da pandemien startet? Kanskje bor man kun delvis i Norge?

Hvorfor mener du dette bare varer en sommer, og hvorfor tror du det bare er snakk om sommerreiser?

Hvordan kan du mene at alle har det de trenger her i landet? Alt handler ikke om materielle goder. En ting vi uansett ikke har, er et KLIMA som er holdbart for alle.

Når ble loven endret slik at det ikke er en menneskerett å dra ut av landet?

Som sagt, trodde jeg hintet nok, men det holdt visst ikke. Jeg sa at dette betyr ALT for meg. Og jeg mente det, ikke som en unpikefrase, men utifra nødvendighet i mitt liv (som ikke er som ditt).

Når det gjelder behandlingsreiser for folk med sykdom er det selvfølgelig ok, men resten som har valgt å bo i Norge med de goder det medfører burde absolutt handlet slik at landet ikke på nytt kommer i samme uføre som senvinter/vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Badbunny skrev:

Det er tross alt FRIVILLIG å være med på dugnad:) glemte du det?

Selvfølgelig frivillig, men hvis en har en viss moral handler man til landets beste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anonym 4545 skrev:

Selvfølgelig frivillig, men hvis en har en viss moral handler man til landets beste.

Tror ikke det er til landets beste at folk ikke har turister verken ut eller inn. Tror ikke det er til landets beste å stenge ned skoler og arbeidsplasser for å skjerme risikogruppen. Det er til landets beste og for økonomiens beste å gå tilbake til normalen. Det er bare for de i risikogruppa det ikke er best for

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet man hadde smitte i Norge hele veien? Og at festing, og uansvarlig oppførsel, uansett hadde ført til oppblomstring? Det var ikke akkurat slik at Norge var smittefritt i det mange begynte å ignorere alt av smittevernsregler. 

Men jeg forstår man har behovet for å skylle på andre, i stedet for å ta det på egen kappe etter enda en tur på byen... 

Fakta er at hvis man ikke hadde åpnet grensene for reiser til/fra utlandet i en pandemi, og hvis man hadde hatt strengere tiltak her hjemme, gitt bøter så det svir til de som bryter smittevern så hadde vi hatt lavere smitte i Norge enn nå! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...