Gå til innhold

Dere som dro utenlands. Har dere dårlig samvittighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad slår fast at fellesnevneren for de lokale utbruddene i Norge i stor grad er utenlandsreiser.

Anonymkode: 8a1a4...61f

Årsaken til at de sprer seg og blir større utbrudd er fester, bryllup, klemming, dårlig håndhygiene og at folk ikke overholder 1-meters regelen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad slår fast at fellesnevneren for de lokale utbruddene i Norge i stor grad er utenlandsreiser.

fra folk som brøt smittevernsreglene både her og der. 

Hadde alle overholdt reglene kunne vi reist rundt i Europa og kost oss. 

Anonymkode: f95cd...9f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han slår fast att kun 82 av 556 siste 2 uker er smittet i utlandet, huff det var dumt for reisehaterne😀

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, The Kitten skrev:

Årsaken til at de sprer seg og blir større utbrudd er fester, bryllup, klemming, dårlig håndhygiene og at folk ikke overholder 1-meters regelen.

Du vet bedre enn Nakstad, altså.

Kudos.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Loff77 skrev:

Han slår fast att kun 82 av 556 siste 2 uker er smittet i utlandet, huff det var dumt for reisehaterne😀

De 82 har også smittet flere etter de kom til Norge igjen....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 82 har også smittet flere etter de kom til Norge igjen....

Og det har ikke de 474 andre? Nei glemte att det bare var utenlandsreisende som er smittbare

Endret av Loff77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Loff77 skrev:

Og det har ikke de 474 andre? Nei glemte att det bare var utenlandsreisende som er smittbare

De 474 er en del av det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet bedre enn Nakstad, altså.

Kudos.

Du mener at smitte automatisk hopper fra meg tilnabohuset, bare fordi jeg har vært i utlandet? 

Så langt har de ikke klart å knytte smittespredning til flyturer, butikkturer, eller arbeidsplasser der avstandsregler og øvrig smittevern blir overholdt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mener at smitte automatisk hopper fra meg tilnabohuset, bare fordi jeg har vært i utlandet? 

Så langt har de ikke klart å knytte smittespredning til flyturer, butikkturer, eller arbeidsplasser der avstandsregler og øvrig smittevern blir overholdt. 

Hvordan greide du å forestille deg at jeg tenkte det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan greide du å forestille deg at jeg tenkte det?

Hva tenker du da?

Anonymkode: fc389...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, gladjenta96 said:

Ja! Det er viktig å kose seg og leve. Ingen har sagt noe annet. Men man kan faktisk dra på feire innenlands også. Det er ikke sånn at psyken forverres av å bli i sitt eget land i et år. Jeg selv sliter med psyken. Jeg har en kjempe ustabil psyke. Sliter både med angst og depresjon, men det forverres ikke om jeg ikke får lov til å dra utenlands. Det den forverres av er om jeg må holde meg inne i en trang leilighet alene over tid. Men det har jeg valgt å løse på en annen måte enn å reise utenlands så fort grensene åpna. 

Istede har jeg valgt å leie hytte her i Norge på en hyggelig sommerplass. Jeg har brukt turområdene i min egen kommune. Brukt tiden til å drive med mine hobbyer som jeg kan drive med alene og som gir meg glede. Har tatt meg noen bilturer. Det blir for dumt å si at psyken blir dårligere av å ikke få dra utenlands. 

Men kan kose seg i Norge. Det finnes masse aktiviteter som ikke krever at det skal være mange mennesker. Du kan sette på en film! Det finnes masse i det uendelige. Ikke skyld på at kosen forsvinner og spesielt ikke skyld på psyken. 

Ja! Jeg selv har hatt det tøft denne perioden, mange har det. Men det blir ikke verre å ikke få dra utenlands. Man kan finne på ting her i Norge også. Det blir for dumt å skylle på psyken og kosen.  

Kanskje det blir enklere å takle det psykisk om alle følger smitteverns råda? Slik at man kan komme fortere tilbake. 

Hva vet du om hva andres sine psyken og hva folk mår dårlig av? Dessuten vet du at 15% av befolkningen i Norge kanskje ikke regner Norge som «sitt land». Det er nesten en million innvandrere i Norge, som kanskje mår bedre av å får besøke familiene sine en gang i året. Heldig du som bor i samme land som familien og vennene dine! Ikke alle som har den muligheten! 

Anonymkode: a2d86...a70

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha reist til et rødt land i sommer. Jeg klarer å følge regler og råd for smittevern og dessuten ha flere tanker i hodet enn en. Nei, jeg føler ikke skam fordi du sier at jeg skal skamme meg. Derimot tenker jeg mitt om deg som tenker at folk borde ha dårlig samvittighet for å ha reist ut av Norge.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg finnes ikke bekymret jeg. 

Ikke for foreldre med høyt blodtrykk, besteforeldre eller astmasyke slektninger og venner heller? Det må være deilig å være så bekymringsløs at det største problemet man har er at man ikke kan feriere hvor man vil i verden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AineAvive skrev:

Det er sjelden jeg har følt meg så maktesløs ved å lese et innlegg. Jeg forstår at du har funnet en god løsning for deg.

Men for meg er ting helt motsatt. Jeg har egentlig ikke lyst til å si det rett ut, men av grunner bare jeg kjenner til er min glede i livet kun to ting: Familie/barn og det jeg bedriver i det skumle utlandet. Det er ALT for meg. (Nå hørtes dette kanskje litt lugubert ut,- "Bedriver i utlandet" 🤭)

Jeg takler ikke dette bra, nei, fordi jeg ikke er deg. Har helt andre ting som hjelper meg i livet. Landsmenn må snart forstå at vi alle er veldig, veldig forskjellige selv om vi kanskje tilhører samme "gruppe".

Det er vel ikke noen menneskerett å reise på tvers av landegrenser, eller? Blir helt kval m av hvor bortskjemte enkelte er. Det å reise rundt i verden med fly er ikke noen selvfølge. Tenk å klage over å måtte være én jævla sommer på norsk jord, her vi har absolutt alt vi trenger kontra utrolig mange andre land som lider under alle slags tragiske forhold. 

Anonymkode: 774a0...02f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Ikke for foreldre med høyt blodtrykk, besteforeldre eller astmasyke slektninger og venner heller? Det må være deilig å være så bekymringsløs at det største problemet man har er at man ikke kan feriere hvor man vil i verden. 

Hjelper det dem om jeg bekymrer meg? Det som hjelper dem er at jeg overholder smittevernsreglene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Hjelper det dem om jeg bekymrer meg? Det som hjelper dem er at jeg overholder smittevernsreglene. 

Det og at du holder deg fra å reise til utlandet og importere smitte. Selv om ikke akkurat du fikk viruset da du var ute på reise er det på grunn av folks reisevirksomhet vi nå har økende smitte her. Alle sier at de er så nøye med smittevernet, men likevel har mange av dem tatt med seg korona hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke noen menneskerett å reise på tvers av landegrenser, eller? Blir helt kval m av hvor bortskjemte enkelte er. Det å reise rundt i verden med fly er ikke noen selvfølge. Tenk å klage over å måtte være én jævla sommer på norsk jord, her vi har absolutt alt vi trenger kontra utrolig mange andre land som lider under alle slags tragiske forhold. 

Det ER faktisk en menneskerett å få reise. Bevegelsesfrihet kalles det. Artikkel 13 pkt 2, i erklæringen for menneskerettigheter fra FN. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke de som reiser som klager det er dere som mener att de ikke burde reist?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ER faktisk en menneskerett å få reise. Bevegelsesfrihet kalles det. Artikkel 13 pkt 2, i erklæringen for menneskerettigheter fra FN. 

Bevegelsesfrihet er ikke det samme som å hevde rett til 14 dager på Granca.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Garderobemannfrue skrev:

Bevegelsesfrihet er ikke det samme som å hevde rett til 14 dager på Granca.

Bevegelsesfrihet er å bevege seg hvor man vil uten att andre bryr seg med det

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...