Gå til innhold

Dere som dro utenlands. Har dere dårlig samvittighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, apokryf skrev:

Vi er midt oppi en verdensomspennende pandemi folkens?! Alt av koseturer til «trygge» land burde settes på vent til dette er under kontroll! Alle dere som har vært på reis i utlandet burde skjemmes,uansett årsak. Det går an å tenke selv når regjeringen mangler den goden.

Problemet med det er at alle tenker på forskjellig måte, og det du mener er fornuftig, vil en annen person være uenig i. Derfor trengs det klare og utvetydige regler fra regjeringen og helsemyndigheter. 

Anonymkode: 3dd53...194

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, gladjenta96 skrev:

Ja! Det er viktig å kose seg og leve. Ingen har sagt noe annet. Men man kan faktisk dra på feire innenlands også. Det er ikke sånn at psyken forverres av å bli i sitt eget land i et år. Jeg selv sliter med psyken. Jeg har en kjempe ustabil psyke. Sliter både med angst og depresjon, men det forverres ikke om jeg ikke får lov til å dra utenlands. Det den forverres av er om jeg må holde meg inne i en trang leilighet alene over tid. Men det har jeg valgt å løse på en annen måte enn å reise utenlands så fort grensene åpna. 

Men det er deg og din psyke, for andre kan det være annerledes. Det gjelder ikke bare psykisk sykdom, heller - mange har fysisk sykdom som luftveisplager, allergi, psoriasis etc som blir mye bedre i varmere klima. Det er ikke så enkelt som at det å leie en hytte løser det problemet for alle... 

Dessuten - realistisk sett vil det ikke være sånn bare i år. Jeg tenker jeg er heldig hvis jeg klarer å få litt sol og sand og palmer i 2022... det kan fort bli lengre. Jeg skal nok klare meg helt fint, men det kommer til å være et stort savn, og jeg ser absolutt at for noen kan det gå på helsa løs.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gladjenta96 skrev:

Så om regjeringen en dag sier for å teste nordmenn at det er greit å bruke vold, så bruker du vold? Synes ikke det er rettferdig at det er regjeringa som skal gjøre all jobben. Det går å bruke sitt eget hode også 

Det argumentet er jo fullstendig irrelevant. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nyanser finnes ikke for denne gjengen..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja! Jeg glemte at man bare kan se en side av saken... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Åja! Jeg glemte at man bare kan se en side av saken... 

Det er faktisk lov å bruke vold i noen situasjoner. Så sammenligningen var veldig dårlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har de neppe. De samvittighetsfulle ferierte hjemme. Det var de andre som dro, og de plages ikke av sånt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Dro til en storby hvor folk holdt mer avstand og hvor butikker hadde strengere restriksjoner enn i Norge. Satt to døgn i bil for å unngå fly, og droppet fornøyelsesparker.

Følte oss igrunn mye tryggere enn hjemme i Norge.

Anonymkode: e273e...2ff

Dette 👆. Samme med oss, bare at vi kjørte kortere. Null dårlig samvittighet, og dro ikke smitte med til Norge nei.

Anonymkode: 7979e...757

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Det har de neppe. De samvittighetsfulle ferierte hjemme. Det var de andre som dro, og de plages ikke av sånt.

Virker som dere som ble hjemme føler dere hevet over oss som reiste og tror dere kan si hva som helst. Det er dere som driver hets og oppfører dere ekstremt usympatisk.   Ikke evner dere å se at folk kan ha hatt gode grunner til å reise. Dere evner heller ikke å se at de fleste av oss har helt fint klart å reise uten å bli smittet. For min del er det mye større sannsynlighet for å bli smittet på jobb, enn det var å bli smittet på reise. Så da bør jeg vel ikke gå på jobb heller da? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, The Kitten skrev:

Virker som dere som ble hjemme føler dere hevet over oss som reiste og tror dere kan si hva som helst. Det er dere som driver hets og oppfører dere ekstremt usympatisk.   Ikke evner dere å se at folk kan ha hatt gode grunner til å reise. Dere evner heller ikke å se at de fleste av oss har helt fint klart å reise uten å bli smittet. For min del er det mye større sannsynlighet for å bli smittet på jobb, enn det var å bli smittet på reise. Så da bør jeg vel ikke gå på jobb heller da? 

Bare å gi opp de evner bare å se sin egen mening, er ikke rom for noe som helst. Alle som har reist er idiotiske egoister ferdig snakka

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som reiste ikke akkurat trenger å ha dårlig samvittighet, reising ble jo godkjent av regjeringen.
Samtidig syns jeg de kanskje burde ha noen tanker om valget de gjorde og de mulige konsekvensene av det valget. På lik linje med de som fester og slikt. 

Anonymkode: 07499...a7c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, The Kitten skrev:

Hvis det er større sjanse for å bli smittet på jobb antar jeg at du jobber i helsesektoren. Du må bare være nøye med beskyttelsesutstyret og følge rutinene slavisk, så går det mest sannsynlig bra. 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at flertallet som smatt til syden så snart grensene åpnet hadde særlig gode grunner. Det var vel helst snakk om cabin fever, solhunger og lengsel etter paraplydrinker og late dager på stranda, tror du ikke? En og annen hadde nok en syk slektning eller et feriehus som absolutt ingen andre kunne stikke innom og se til, men de andre ville bare ikke ofre seg. De ville ha sitt og ingen skulle komme her og fortelle dem hva de skulle gjøre. Det er typisk norsk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Hvis det er større sjanse for å bli smittet på jobb antar jeg at du jobber i helsesektoren. Du må bare være nøye med beskyttelsesutstyret og følge rutinene slavisk, så går det mest sannsynlig bra. 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at flertallet som smatt til syden så snart grensene åpnet hadde særlig gode grunner. Det var vel helst snakk om cabin fever, solhunger og lengsel etter paraplydrinker og late dager på stranda, tror du ikke? En og annen hadde nok en syk slektning eller et feriehus som absolutt ingen andre kunne stikke innom og se til, men de andre ville bare ikke ofre seg. De ville ha sitt og ingen skulle komme her og fortelle dem hva de skulle gjøre. Det er typisk norsk.

Jobber ikke i helsesektoren, nei. Men et sted det kommer mange folk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Jobber ikke i helsesektoren, nei. Men et sted det kommer mange folk. 

Vel, du hadde sluppet den bekymringen hvis du og dine likesinnede bare hadde holdt dere i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at folk tror det var null smitte i Norge før grensene ble åpnet igjen? Det virker nesten sånn, og er det sånn at man tenker at hadde ikke folk dratt til utlandet, så kunne man festet og rølpet så mye man bare ville, fordi det kun er reisefolkets skyld?

Blir helt matt! Det er jo folkemengder, og folk som ikke respekterer 1-metersregelen som utgjør den største faren!

Anonymkode: bd447...fd1

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Vel, du hadde sluppet den bekymringen hvis du og dine likesinnede bare hadde holdt dere i Norge.

Jeg finnes ikke bekymret jeg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Er jo den sektoren som er tryggest!

Jobber selv på sykehus og her er det jo adgangskontroll på alt og alle. Er verre å ta en tur butikken for der kan jo hvem.som helst gå inn.

Anonymkode: c135d...9fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at folk tror det var null smitte i Norge før grensene ble åpnet igjen? Det virker nesten sånn, og er det sånn at man tenker at hadde ikke folk dratt til utlandet, så kunne man festet og rølpet så mye man bare ville, fordi det kun er reisefolkets skyld?

Blir helt matt! Det er jo folkemengder, og folk som ikke respekterer 1-metersregelen som utgjør den største faren!

Anonymkode: bd447...fd1

Hadde du spurt folk før ferien, så hadde de sagt det var fryktelig mye smitte i Norge. Men det har de tydeligvis (svært beleilig) glemt.
Men spør du meg, er den største "smittesynderen" alle de store fyllefestene. På slike fester skjer det utveksling av kroppsvæsker i et omfang som er helt utenkelig ellers i det offentlige rom.
Utenlandsreisene bare framskyndet med et par uker noe som uunngåelig ville kommet uansett så lenge det festes så ofte og mye som det gjør.

Anonymkode: a5d42...105

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad slår fast at fellesnevneren for de lokale utbruddene i Norge i stor grad er utenlandsreiser.

Anonymkode: 8a1a4...61f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg var i et grønt land i en region nesten uten smitte. Kjørte bil med sjåfør til en privat leilighet, der vi fikk mat levert på døren. Har brukt munnbind og holdt avstand hele ferien. Jeg var altså i en region av landet som har mindre smitte enn Oslo (der jeg bor) og tok enda strengere forhåndsregler.

Har tatt test da jeg kom hjem, og den var negativ. Har ikke dratt med noe hjem.

Anonymkode: 86908...eb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...