AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #41 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Dro til et land med mindre smitte enn Norge og som har (hadde da vi var på ferie) minst smitte i hele Europa. Hvorfor skulle jeg ha dårlig samvittighet for det? Anonymkode: 270ee...9f8 Hvilket land? Anonymkode: 8a1a4...61f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 12. august 2020 #42 Del Skrevet 12. august 2020 Har god samvittighet, og så det som absolutt nødvendig for å orke å fortsette å spa skattepenger inn i landet vårt utover den kalde mørke tiden vi går i møte😀 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 12. august 2020 #43 Del Skrevet 12. august 2020 36 minutter siden, AineAvive skrev: Vi har ikke reist. Vi avbestilte. Slik de som påfører reiseskam sa ingen av oss som skulle reise kom til å gjøre (ta ansvarlige vurderinger). Turen var kos men også mer enn kos. Helse, fysisk og psykisk. Som andre her har nevnt; Kos er også viktig. Hva er livet uten? Og noen av oss "koser oss" ikke i Norge. Noen verker, bokstavelig talt. Hva vil skje med folks psykiske helse hvis dette varer i flere år? Hva hvis vi får en enda større krise i psykiatrien? Fordi de som trenger det ikke slipper ut av landet uten å påføres skam og hets. (Dette gjelder selvfølgelig også andre ting enn reise) Ser du ingen forskjell på de unge som faktisk bryter smittevernreglene og de som reiste til grønne land (brøt ikke smittevernreglene)? Man kan være uenig i reglene, men regler er regler og et sted må grensen gå. Nei, det var ikke mer smitte i alle grønne land enn i Norge. Flere hadde mindre. Nå er det vel et par land. Jeg har vært over svenskegrensen noen ganger i mitt liv. Ble ikke harry av det. Jeg sparte en god del penger og returnerte som akademisk utdannet, slik jeg var før jeg krysset grensen. Orker ikke disse merkelappene. Er ellers enig når det gjelder de unge og alle som bryter reglene. Hjemme og på reise. Ja! Det er viktig å kose seg og leve. Ingen har sagt noe annet. Men man kan faktisk dra på feire innenlands også. Det er ikke sånn at psyken forverres av å bli i sitt eget land i et år. Jeg selv sliter med psyken. Jeg har en kjempe ustabil psyke. Sliter både med angst og depresjon, men det forverres ikke om jeg ikke får lov til å dra utenlands. Det den forverres av er om jeg må holde meg inne i en trang leilighet alene over tid. Men det har jeg valgt å løse på en annen måte enn å reise utenlands så fort grensene åpna. Istede har jeg valgt å leie hytte her i Norge på en hyggelig sommerplass. Jeg har brukt turområdene i min egen kommune. Brukt tiden til å drive med mine hobbyer som jeg kan drive med alene og som gir meg glede. Har tatt meg noen bilturer. Det blir for dumt å si at psyken blir dårligere av å ikke få dra utenlands. Men kan kose seg i Norge. Det finnes masse aktiviteter som ikke krever at det skal være mange mennesker. Du kan sette på en film! Det finnes masse i det uendelige. Ikke skyld på at kosen forsvinner og spesielt ikke skyld på psyken. Ja! Jeg selv har hatt det tøft denne perioden, mange har det. Men det blir ikke verre å ikke få dra utenlands. Man kan finne på ting her i Norge også. Det blir for dumt å skylle på psyken og kosen. Kanskje det blir enklere å takle det psykisk om alle følger smitteverns råda? Slik at man kan komme fortere tilbake. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. august 2020 #44 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det burde du hatt. Slike som deg har bidratt med å importere smitte. Anonymkode: e932b...a9b Ikke meg du siterer, men det er helt feil du sier der. For å kunne spre smitte i Norge så må man først bli smittet selv i utlandet Å reise til utlandet betyr ikke at du automatisk blir smittet. Om du kommer hjem uten å ha blitt smittet så smitter du heller ingen andre. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #45 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke! Vi dro ikke med oss smitte hjem. Sønnen min er er muligens blitt smittet nå men det er etter vi var i dyreparken. Der holdt ingen avstand i kø :S Anonymkode: a9acc...680 Når var dere i dyreparken??? Anonymkode: 6aa2a...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AineAvive Skrevet 12. august 2020 #46 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som ikke har dårlig samvittighet burde skamme seg. Jeg jobber på sykehus og dersom dere som ikke bryr dere om andre mennesker og helse, smitter oss helsepersonell, vil det gå utover veldig mange syke mennesker. Å ikke få dårlig samvittighet for det forteller meg at man har en skrue løs. Samme gjelder de som ikke holder avstand eller deltar på fester. Anonymkode: cb66a...582 Hvor mange har ikke dere helsepersonell smittet? Her, men spesielt i utlandet. Jeg har noen av disse rundt meg og et par av de har ikke fulgt reglene. En bekjent har festet (på fylla) siden dette startet. Hun jobber med eldre på sykehjem. Vi har forsøkt å få henne til å roe ned, noe vi forventer av spesielt helsepersonell akkurat nå. Til ingen nytte. Helsepersonell er som alle oss andre. Noen er flinke, andre bryr seg lite. Endret 12. august 2020 av AineAvive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosmarin(ert) Skrevet 12. august 2020 #47 Del Skrevet 12. august 2020 Nei. Jeg reiste i Norden for å treffe familie. Her jeg bor, så har jeg ingen når alle isolerer seg hjemme. Ingen fysisk kontakt av noen form på nesten et halvt år, det gjør noe med deg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apokryf Skrevet 12. august 2020 #48 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) Vi er midt oppi en verdensomspennende pandemi folkens?! Alt av koseturer til «trygge» land burde settes på vent til dette er under kontroll! Alle dere som har vært på reis i utlandet burde skjemmes,uansett årsak. Det går an å tenke selv når regjeringen mangler den goden. Endret 12. august 2020 av apokryf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AineAvive Skrevet 12. august 2020 #49 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 2 timer siden, gladjenta96 skrev: Ja! Det er viktig å kose seg og leve. Ingen har sagt noe annet. Men man kan faktisk dra på feire innenlands også. Det er ikke sånn at psyken forverres av å bli i sitt eget land i et år. Jeg selv sliter med psyken. Jeg har en kjempe ustabil psyke. Sliter både med angst og depresjon, men det forverres ikke om jeg ikke får lov til å dra utenlands. Det den forverres av er om jeg må holde meg inne i en trang leilighet alene over tid. Men det har jeg valgt å løse på en annen måte enn å reise utenlands så fort grensene åpna. Istede har jeg valgt å leie hytte her i Norge på en hyggelig sommerplass. Jeg har brukt turområdene i min egen kommune. Brukt tiden til å drive med mine hobbyer som jeg kan drive med alene og som gir meg glede. Har tatt meg noen bilturer. Det blir for dumt å si at psyken blir dårligere av å ikke få dra utenlands. Men kan kose seg i Norge. Det finnes masse aktiviteter som ikke krever at det skal være mange mennesker. Du kan sette på en film! Det finnes masse i det uendelige. Ikke skyld på at kosen forsvinner og spesielt ikke skyld på psyken. Ja! Jeg selv har hatt det tøft denne perioden, mange har det. Men det blir ikke verre å ikke få dra utenlands. Man kan finne på ting her i Norge også. Det blir for dumt å skylle på psyken og kosen. Kanskje det blir enklere å takle det psykisk om alle følger smitteverns råda? Slik at man kan komme fortere tilbake. Det er sjelden jeg har følt meg så maktesløs ved å lese et innlegg. Jeg forstår at du har funnet en god løsning for deg. Men for meg er ting helt motsatt. Jeg har egentlig ikke lyst til å si det rett ut, men av grunner bare jeg kjenner til er min glede i livet kun to ting: Familie/barn og det jeg bedriver i det skumle utlandet. Det er ALT for meg. (Nå hørtes dette kanskje litt lugubert ut,- "Bedriver i utlandet" 🤭) Jeg takler ikke dette bra, nei, fordi jeg ikke er deg. Har helt andre ting som hjelper meg i livet. Landsmenn må snart forstå at vi alle er veldig, veldig forskjellige selv om vi kanskje tilhører samme "gruppe". Endret 12. august 2020 av AineAvive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AineAvive Skrevet 12. august 2020 #50 Del Skrevet 12. august 2020 5 minutter siden, apokryf skrev: Vi er midt oppi en verdensomspennende pandemi folkens?! Alt av koseturer til «trygge» land burde settes på vent til dette er under kontroll! Alle dere som har vært på reis i utlandet burde skjemmes,uansett årsak. Det går an å tenke selv når regjeringen mangler den goden. Jeg gjør ikke annet enn å tenke. Slik har jeg vært hele livet. Jeg vil aldri skjemmes fordi en landsmann sier jeg skal det. Jeg kan skjemmes, i mitt indre, hvis jeg vet jeg har gjort noe virkelig vondt mot andre f.eks. Dette er hva som gir et menneske karakter eller moral. En ytre påføring av skam er ikke en ektefølt skam som kommer innenfra. Ytre skam er forsøk på utførelse av kontroll. Se til Kina som et eksempel. "Uansett årsak", sier du. Det viser bare at du ikke tenker nok og ikke er villig til å se nyanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #51 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, gladjenta96 skrev: Så om regjeringen en dag sier for å teste nordmenn at det er greit å bruke vold, så bruker du vold? Synes ikke det er rettferdig at det er regjeringa som skal gjøre all jobben. Det går å bruke sitt eget hode også Idiotisk sammenlikning. Regjeringen gikk kraftig ut og sa at de kunne åpne for karantenefrie reiser på grunn av lavt smittetrykk i landene det gjelder, at dette var basert på ekspertråd, og at de kontinuerlig overvåket situasjonen og ville gjeninnføre karanteneplikt ved minste tegn til at det ikke var trygt. I ettertid påstår de nå at de frarådet reiser til grønne land, men dette er jo direkte løgn. Det er flere ganger påpekt her at de offisielle rådene var at de «fraråder unødvendige reiser til alle land, men det er gjort unntak fra dette for grønne land». Nå som det i ettertid viste seg å være lite lurt, prøver de å ro seg unna ved å tåkelegge hvilke råd de faktisk ga. Endel nyttige idioter biter på dette og blir sinte på de som reiste i god tro, i stedet for på de som 1) åpnet grensene, 2) var for trege med å erklære land røde ved økende smitte, og 3) ikke hadde noen som helst kontroll på grensene av at folk fra røde land gikk i karantene, men «tok det for gitt at turister til Norge hadde gått inn på UDs nettsider og satt seg inn i karantenereglene». Anonymkode: 505bf...b31 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #52 Del Skrevet 12. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: ??? Anonymkode: 6aa2a...5a1 ?? Anonymkode: 62b1f...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #53 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, gladjenta96 skrev: Så om regjeringen en dag sier for å teste nordmenn at det er greit å bruke vold, så bruker du vold? Synes ikke det er rettferdig at det er regjeringa som skal gjøre all jobben. Det går å bruke sitt eget hode også Idiotisk sammenligning. Anonymkode: fc389...90c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bindersen Skrevet 12. august 2020 #54 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som ser på oss som martyrer, men fakta er at sykdom som rammer helsepersonell kan ramme sårbare grupper. Alt handler om pasientene, og de som har nærmeste kontakt med syke folk er, vel, helsepersonell. Sånn er det bare. Jeg skal ta test i morgen og er testen min positiv vil det gå utover mange pasienter, da det på min avdeling er mangel på fagpersonell, sykefravær, osv. Anonymkode: cb66a...582 Men dersom testen er positiv er det jo din egen feil som ikke har holdt avstand, vært nøye med håndhygiene osv., det er jo ikke naboen som var i Danmark uten å bli smittet sin feil! Ærlig talt, nå er det på tide å være litt nyansert.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 12. august 2020 #55 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lov å tenkte selv. Regjeringen har ikke driti på draget. De har vært klokkeklar på at i år var året for Norgesferie om man måtte feriere. Anonymkode: 5ad6b...27c Det hadde ingenting med smittefare å gjøre. Det handlet om økonomi. Tror du ikke turister kan ha bragt smitte hit? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #56 Del Skrevet 12. august 2020 Absolutt ikke, ser ingen grunn til å ha noe slags dårlig samvittighet. Helt siden Norge stengte ned, så har jeg fulgt alle anbefalinger. På ferien så fulgte jeg alle reglene i de landene jeg var, og kom hjem til Norge fra et land som var grønt, og som fortsatt er grønt (nå gult). Fikk helt sjokk da jeg kom hjem, hvordan nordmenn oppfører seg. Det er ikke reisingen i seg selv som fører til smitte, det er jo at man ikke følger rådene om 1 meters avstand, ikke munnbind, og store folkemengder. Jeg har kun vært på jobb, og på butikken etter jeg kom hjem, for å være på den sikre siden, men ser jo at folk fester som bare det, og blåser i alt av regler. Det er jo de som ødelegger alt nå. Om noen kommer hjem fra et rødt land, og holder seg i karantenen sin, så ser ikke jeg problemet med det. Anonymkode: bd447...fd1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #57 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk som ikke har dårlig samvittighet burde skamme seg. Jeg jobber på sykehus og dersom dere som ikke bryr dere om andre mennesker og helse, smitter oss helsepersonell, vil det gå utover veldig mange syke mennesker. Å ikke få dårlig samvittighet for det forteller meg at man har en skrue løs. Samme gjelder de som ikke holder avstand eller deltar på fester. Anonymkode: cb66a...582 Virker som du har en skrue løs selv. Anonymkode: fc389...90c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #58 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vel kanskje ikke den gruppen som valgte å reise utenlands akkurat i år er de som er mest tilbøyelige til å ha dårlig samvittighet ovenfor andre? Anonymkode: c6471...644 Forklar meg nøyaktig hva som er galt ved å reise utenlands når man holder avstand, bruker munnbind, går i karantene og/eller tester seg når man kommer hjem? Hvorfor skal man ha dårlig samvittighet når man klarer å oppføre deg som folk og attpåtil klarer det uten å bli smittet? Det virker som dere som hater alle som har reist har mindre samvittighet, evne til kritisk tenking samt å se nyanser. Verden er ikke svart/hvit, Norge er ikke koronafri/smittefri sone mens det i alle andre land står profesjonelle smittere klare til å smitte alle nordmenn som setter en tå over grensen! Tro det eller ei så finnes det steder i for eksempel Spania uten smitte, hvor det ikke har vært ett eneste tilfelle under hele pandemien. Slik er det for alle land. Hvorfor er det da så mye farligere å være der i eget hus enn i byen man kommer fra hvor det faktisk er mer smitte? Det virker for meg som at alle som hetser de som har vært ute av landet ikke evner å lese andre kilder en VG som er desperate etter klikk med overskrifter som «Spania blir blodrødt»! Noen steder i Spania er det mye smitte nå, men når man ikke er der det er smitte, så er det jo ikke noe problem. På samme måte som det ikke er risiko for at jeg skal bli smittet av korona fordi det er mye smitte i Oslo nå. Nei, flyplass og fly var heller ingen smittebombe. Det var mindre folk på flyplassen enn på det lokale kjøpesenteret. Så igjen, fortell meg hvorfor jeg skal ha dårlig samvittighet? Anonymkode: 1c0c1...ea9 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #59 Del Skrevet 12. august 2020 Hva tenker man er unødvendige og nødvendige utenlandsreiser? Jobbrelaterte reiser? Besøke nær familie? Anonymkode: ff690...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #60 Del Skrevet 12. august 2020 3 timer siden, Delfin82 skrev: Å herregud uansett hva som blir skrevet så skal man fram med den samvittighets greia.. Nei jeg har ikke vært på reise, men pokker ta. La oss få slutt på alle disse kjedelige innleggene Enig, slutt med alt dette skyld og skam-tullet når det er snakk om folk som har overholdt reglene! 🙄 Anonymkode: 3dd53...194 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg