Stoltskeiv Skrevet 12. august 2020 #21 Del Skrevet 12. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke de trenger å ha dårlig samvittighet. Det var regjeringen som åpnet for utenlandsreiser før sommerferien og eksplisitt sa at grønne land var unntatt fra rådet om å unngå unødvendige reiser. At regjeringen nå skjønner at de har driti på draget og går tilbake på det gjør ikke at de som fulgte rådene i god tro skal ha dårlig samvittighet. Anonymkode: 505bf...b31 Så om regjeringen en dag sier for å teste nordmenn at det er greit å bruke vold, så bruker du vold? Synes ikke det er rettferdig at det er regjeringa som skal gjøre all jobben. Det går å bruke sitt eget hode også 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #22 Del Skrevet 12. august 2020 Nei, det har jeg ikke. Vi dro til et sted med tilsvarende smittestatus som her (mao svært beskjedent på det tidspunktet) og holdt oss for oss selv. Spiste ikke ute, unngikk shopping og andre innendørsaktiviteter. Om jeg hadde trodd at det ville bli vanskelig å overholde smittevernstiltak, ville vi selvsagt ikke ha dratt. Anonymkode: f64d3...720 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #23 Del Skrevet 12. august 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde du hatt. Slike som deg har bidratt med å importere smitte. Anonymkode: e932b...a9b Hva slags logikk er dette egentlig? Hun har ikke smittet noen og ikke har hun noe ansvar for andres handlinger og man kan like gjerne bli smittet på t-banen på vei til jobb og spre smitten videre derfra. Anonymkode: 093a1...fe1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #24 Del Skrevet 12. august 2020 Nei 😉 kan ikke slutte å leve. Bor 10 minutter fra grensa til charlottenberg, jobber også i Sverige. Vært over mange turer, på senteret idag var det mange som brukte munnbind og ikke var det kø noe sted heller. Anonymkode: 1ca33...872 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #25 Del Skrevet 12. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke de trenger å ha dårlig samvittighet. Det var regjeringen som åpnet for utenlandsreiser før sommerferien og eksplisitt sa at grønne land var unntatt fra rådet om å unngå unødvendige reiser. At regjeringen nå skjønner at de har driti på draget og går tilbake på det gjør ikke at de som fulgte rådene i god tro skal ha dårlig samvittighet. Anonymkode: 505bf...b31 Det er lov å tenkte selv. Regjeringen har ikke driti på draget. De har vært klokkeklar på at i år var året for Norgesferie om man måtte feriere. Anonymkode: 5ad6b...27c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #26 Del Skrevet 12. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei 😉 kan ikke slutte å leve. Bor 10 minutter fra grensa til charlottenberg, jobber også i Sverige. Vært over mange turer, på senteret idag var det mange som brukte munnbind og ikke var det kø noe sted heller. Anonymkode: 1ca33...872 Leste akkurat statistikk fra FOHM om Charlottenberg (dvs Eda kommune) og det er nesten ingen registrerte tilfeller der nå, så om noe burde egentlig svenskene nektet nordmenn innreise til Värmland! Jeg tror man skal fint kunne unngå smitte ved å ta forhåndsregler, som munnbind, antibac, holde avstand etc.. Folk virker å tro at absolutt alle steder i hele verden utenfor Norge er som Bergamo var i februar/mars og at bokstavelig talt alle som beveger seg utenfor riksgrensen blir smittet. Jeg jobber i Oslo sentrum og utifra hvordan folk oppfører seg i byen og på banen, går i klynger, holder ingen avstand til fremmede etc, ser jeg ikke bort i fra at "svenskehandelsmitten" kom rett og slett fra en eller annen norsk superspreder i køen til systembolaget... 😕 Anonymkode: 093a1...fe1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #27 Del Skrevet 12. august 2020 På ingen måte. Tok privatbil. Til en nesten folketom flyplass. På flyet var hygienetiltakene tipp-topp. Ny privatbil. Når vi bevegde oss rundt var alle mange ganger flinkere enn det jeg opplever i egen hjemby til å overholde smittevernsregler. Tok hjemmekontor to uker etter hjemkomst. Jeg er forbannet på alle som har brutt smittevernsregler - uansett om de er i utlandet eller i Norge. Det er disse som har ødelagt for alle. Anonymkode: f95cd...9f2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #28 Del Skrevet 12. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste akkurat statistikk fra FOHM om Charlottenberg (dvs Eda kommune) og det er nesten ingen registrerte tilfeller der nå, så om noe burde egentlig svenskene nektet nordmenn innreise til Värmland! Jeg tror man skal fint kunne unngå smitte ved å ta forhåndsregler, som munnbind, antibac, holde avstand etc.. Folk virker å tro at absolutt alle steder i hele verden utenfor Norge er som Bergamo var i februar/mars og at bokstavelig talt alle som beveger seg utenfor riksgrensen blir smittet. Jeg jobber i Oslo sentrum og utifra hvordan folk oppfører seg i byen og på banen, går i klynger, holder ingen avstand til fremmede etc, ser jeg ikke bort i fra at "svenskehandelsmitten" kom rett og slett fra en eller annen norsk superspreder i køen til systembolaget... 😕 Anonymkode: 093a1...fe1 Det er mye verre i Oslo enn i Värmland nå, og det sies at smittetilfellene der nå kommer fra folk som har vært på vestkysten. Knapt noen svenske biler å se på butikkene der nå, i eda er det / var under 15 tilfeller sist jeg sjekket. Dette er vel bare fordi staten ser hvor mye penger som går ut av landet, så nå skal de knipe igjen. Burde heller isolere Oslo da, når det er så mye mer smitte der... Anonymkode: 1ca33...872 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AineAvive Skrevet 12. august 2020 #29 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, tonebelinda skrev: Det ble åpnet opp ja, men de har aldri anbefalt folk å reise. De har gjort motsatt, anbefalt folk å være i Norge i ferien. For selv om andre land har fått lavere smitte, hadde de likevel mye høyere smitte enn Norge hadde. Og med smittesporinga nå, så er det utenlands det aller meste av smitten er kommet. Så hadde ikke den harryhandelen for Bacon og rødvin blitt tatt, eller den turen til spania for sol og varme blitt tatt, da hadde vi kanskje fått fortsatt gjenåpningen her i landet. I stedet for nå, som det blir strengere. Tror ikke den sola og det baconet var verdt den prisen. Også må ungdomen og vi andre slutte å samles for mange sammen til fest og sosiale festlilgheter. Vi har ikke reist. Vi avbestilte. Slik de som påfører reiseskam sa ingen av oss som skulle reise kom til å gjøre (ta ansvarlige vurderinger). Turen var kos men også mer enn kos. Helse, fysisk og psykisk. Som andre her har nevnt; Kos er også viktig. Hva er livet uten? Og noen av oss "koser oss" ikke i Norge. Noen verker, bokstavelig talt. Hva vil skje med folks psykiske helse hvis dette varer i flere år? Hva hvis vi får en enda større krise i psykiatrien? Fordi de som trenger det ikke slipper ut av landet uten å påføres skam og hets. (Dette gjelder selvfølgelig også andre ting enn reise) Ser du ingen forskjell på de unge som faktisk bryter smittevernreglene og de som reiste til grønne land (brøt ikke smittevernreglene)? Man kan være uenig i reglene, men regler er regler og et sted må grensen gå. Nei, det var ikke mer smitte i alle grønne land enn i Norge. Flere hadde mindre. Nå er det vel et par land. Jeg har vært over svenskegrensen noen ganger i mitt liv. Ble ikke harry av det. Jeg sparte en god del penger og returnerte som akademisk utdannet, slik jeg var før jeg krysset grensen. Orker ikke disse merkelappene. Er ellers enig når det gjelder de unge og alle som bryter reglene. Hjemme og på reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #30 Del Skrevet 12. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye verre i Oslo enn i Värmland nå, og det sies at smittetilfellene der nå kommer fra folk som har vært på vestkysten. Knapt noen svenske biler å se på butikkene der nå, i eda er det / var under 15 tilfeller sist jeg sjekket. Dette er vel bare fordi staten ser hvor mye penger som går ut av landet, så nå skal de knipe igjen. Burde heller isolere Oslo da, når det er så mye mer smitte der... Anonymkode: 1ca33...872 Dette er egentlig et bra poeng. Det er også mest smittespredning blandt 20-29 års aldersgruppen i Sverige nå. Så det spørs om det er harryhandelen som er den største smittekilden 😒 Det viktigste er jo å ta forhåndsregler og bruke sunn fornuft; munnbind, vask (og evt bruk disinfeksjonsspray på) hender og ikke gå på overfylte steder eller i klynger med fremmede, hold avstand! Dette gjelder minst like mye i Norge, smittet er jo her for lengst, så det viktigste er jo hvordan vi oppfører oss HER. Anonymkode: 093a1...fe1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 12. august 2020 #31 Del Skrevet 12. august 2020 Har de som tror at smittevernreglene ikke gjelder akkurat de fordi de føler seg friske dårlig samvittighet fordi de tror at tjue centimeter avstand på REMA er nok siden de er friske? Det er altså ikke de som har vært på ferie i utlandet som nødvendigvis sprer smitte. Det er de som later som at råd og veiledning ikke gjelder akkurat dem! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AineAvive Skrevet 12. august 2020 #32 Del Skrevet 12. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lov å tenkte selv. Regjeringen har ikke driti på draget. De har vært klokkeklar på at i år var året for Norgesferie om man måtte feriere. Anonymkode: 5ad6b...27c Norgesferie er ikke ferie for mange av oss. Man bør som du sier tenke selv. Det kan man gjøre både hjemme og på reise. Jeg snakker da om å trå meget varsomt, følge alle regler (gjerne mer enn 1 meter, som kun beskytter noe. Skulle helst vært mye mer). Gjennomføre besøk, turer og sammenkomster med største forsiktighet fra a til å. De som ikke tenker (eller bryr seg) er de som bryter med alt av smittevern. Hjemme og på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #33 Del Skrevet 12. august 2020 Folk som ikke har dårlig samvittighet burde skamme seg. Jeg jobber på sykehus og dersom dere som ikke bryr dere om andre mennesker og helse, smitter oss helsepersonell, vil det gå utover veldig mange syke mennesker. Å ikke få dårlig samvittighet for det forteller meg at man har en skrue løs. Samme gjelder de som ikke holder avstand eller deltar på fester. Anonymkode: cb66a...582 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #34 Del Skrevet 12. august 2020 Ja egentlig. For det har ført til tusenvis av identiske tråder som denne på kg.... Anonymkode: c135d...9fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #35 Del Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk som ikke har dårlig samvittighet burde skamme seg. Jeg jobber på sykehus og dersom dere som ikke bryr dere om andre mennesker og helse, smitter oss helsepersonell, vil det gå utover veldig mange syke mennesker. Å ikke få dårlig samvittighet for det forteller meg at man har en skrue løs. Samme gjelder de som ikke holder avstand eller deltar på fester. Anonymkode: cb66a...582 Jeg er helsepersonell som har vært på reise og jeg begynner å bli FLAU over hvordan enkelte i helsevesenet ser på seg selv; som martyrer. Kvalmt. Anonymkode: c135d...9fc 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #36 Del Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk om nordmenn kunne lært av latinske samfunn, hvor viktig det er for et menneske å kose seg av og til. Og ikke bare ta all elendighet inn over seg. Slutt å se på NRK, der er det bare lov til å smile og le når det er helg og lørdagsrevy. Ingen ting er viktigere i livet enn å kose seg. Det er viktigste grunn til å reise. Basta. Anonymkode: d12c7...8a4 Du sammenligner oss med land en verdensdel hvor det er påbudt med munnbind og hvor flere land har hatt fullstendig lockdown. Nei, det er heller vi nordmenn som koser oss for mye, mens andre land har mye hardere liv på grunn av korona. Anonymkode: cb66a...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #37 Del Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell som har vært på reise og jeg begynner å bli FLAU over hvordan enkelte i helsevesenet ser på seg selv; som martyrer. Kvalmt. Anonymkode: c135d...9fc Det er ingen som ser på oss som martyrer, men fakta er at sykdom som rammer helsepersonell kan ramme sårbare grupper. Alt handler om pasientene, og de som har nærmeste kontakt med syke folk er, vel, helsepersonell. Sånn er det bare. Jeg skal ta test i morgen og er testen min positiv vil det gå utover mange pasienter, da det på min avdeling er mangel på fagpersonell, sykefravær, osv. Anonymkode: cb66a...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #38 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg tror vel kanskje ikke den gruppen som valgte å reise utenlands akkurat i år er de som er mest tilbøyelige til å ha dårlig samvittighet ovenfor andre? Anonymkode: c6471...644 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #39 Del Skrevet 12. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vel kanskje ikke den gruppen som valgte å reise utenlands akkurat i år er de som er mest tilbøyelige til å ha dårlig samvittighet ovenfor andre? Anonymkode: c6471...644 Du har et poeng. Anonymkode: cb66a...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buldre Skrevet 12. august 2020 #40 Del Skrevet 12. august 2020 Nei, på ingen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg