AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Hei, jeg har nylig tatt over en kattunge etter min far gikk bort. Planen er at hun skal bli en ute katt, men hun kan ikke gå ut før vi har flyttet til en ny plass neste mnd. Jeg har dusjet hun en gang i uken for at hun ikke skal røyte så mye. For de som lurer så er det ingen tvang i bilde når katten blir dusjet, hun var litt skeptisk i starten når hun ble dusjet. Men det går fint nå, og jeg tar hun ut av dusjen så fort hun varslet med et lite mjau. Hun kommer også inn på badet når jeg bruker det, så hun er ikke redd dusjen. Men er det kanskje dumt av meg å dusje henne om hun skal være mye ute? Anonymkode: f7bc1...1a8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Men slutt å dusje katten så mye! Du ødelegger fettlaget i huden. Du må børste den. Anonymkode: c65e5...608 13
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Er det ikke bedre å børste henne hvis det er røytingen som er problemet? Ingen katter kan være utekatter i Norge. De er opprinnelig ørkendyr, og tåler ikke den norske vinteren. Det skal ikke mange minusgrader til før de får frostskader. Derfor bør du heller satse på at hun blir en ute- og innekatt, og at hun får være innendørs når hun ønsker. Kattunger har ikke ordentlig retningssans, og mange går seg bort fordi de slippes ut for tidlig. Vent med å slippe henne ut til hun nærmer seg året, og husk å kastrere og chippe henne før hun får gå ut. Lykke til med pusen 🙂 Anonymkode: 7b641...7ba 3
Gjest Mask Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 (endret) Ikke dumt å venne kattungen til å bli dusjet selv om hun skal være ute, det gjør det lett når hun har fått på seg noe ute og du MÅ vaske. Men først, katten skal være inne første året, være chippet med nødvendige vaksiner. Skal du ha halsbånd skal det være snapp away tilfelle den setter seg fast i et tre så det løsner (glemte å nevne kastrering, som er viktig VELDIG viktig) Endret 11. august 2020 av Mask
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 What dusje katt?? Aldri hørt om og jeg har hatt katten min i 12 år. Tørker av han med klut dersom han er skitten og ikke får vasket det bort selv. Anonymkode: e0312...c98 5
Gjest Mask Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men slutt å dusje katten så mye! Du ødelegger fettlaget i huden. Du må børste den. Anonymkode: c65e5...608 Derfor har de egne kattesåper nettopp til dette formålet
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #7 Skrevet 11. august 2020 Akkurat nå, Mask skrev: Derfor har de egne kattesåper nettopp til dette formålet De skal fremdeles ikke dusjes hver eneste uke. Anonymkode: c65e5...608 5
Gjest Mask Skrevet 11. august 2020 #8 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: De skal fremdeles ikke dusjes hver eneste uke. Anonymkode: c65e5...608 Ikke hver uke nei, kun ved nødvendighet
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bedre å børste henne hvis det er røytingen som er problemet? Ingen katter kan være utekatter i Norge. De er opprinnelig ørkendyr, og tåler ikke den norske vinteren. Det skal ikke mange minusgrader til før de får frostskader. Derfor bør du heller satse på at hun blir en ute- og innekatt, og at hun får være innendørs når hun ønsker. Kattunger har ikke ordentlig retningssans, og mange går seg bort fordi de slippes ut for tidlig. Vent med å slippe henne ut til hun nærmer seg året, og husk å kastrere og chippe henne før hun får gå ut. Lykke til med pusen 🙂 Anonymkode: 7b641...7ba Det heter utekatt når den innimellom er ute uten bånd eller kattegård. Utekatten vår har katteluke, om vinteren eller når det regner er hun i følge appen til katteluka ute i snitt to timer daglig, nå om sommeren med fint vær er hun ute i snitt 16 timer. Dette kalles altså en utekatt. Men jeg er helt enig med deg i alt resten altså. Katter tåler kulde mye dårligere enn folk tror, det er veldig uansvarlig med folk som slipper ut katten om vinteren og drar på jobb i 8 timer mens katten ikke har mulighet å komme seg inn igjen. Og ja katten bør være nærmere året før den får komme ut. Anonymkode: 3ad05...944 1
Klott Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 (endret) 19 minutter siden, Mask skrev: Ikke dumt å venne kattungen til å bli dusjet selv om hun skal være ute, det gjør det lett når hun har fått på seg noe ute og du MÅ vaske. Men først, katten skal være inne første året, være chippet med nødvendige vaksiner. Skal du ha halsbånd skal det være snapp away tilfelle den setter seg fast i et tre så det løsner Ingen katter MÅ dusje. 17 minutter siden, Mask skrev: Derfor har de egne kattesåper nettopp til dette formålet Den såpa er til for at sånne som hi skal få tilfredstillt sitt dusjbehov til katten. Vi har hatt katt i 14 år, ingen av de har noensinne trengt å dusje. Vi har gredd de mtp røyting, det kan trenges hver dag. Et menneske røyter det og, men man grer håret for å få bort løse hår. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har nylig tatt over en kattunge etter min far gikk bort. Planen er at hun skal bli en ute katt, men hun kan ikke gå ut før vi har flyttet til en ny plass neste mnd. Jeg har dusjet hun en gang i uken for at hun ikke skal røyte så mye. For de som lurer så er det ingen tvang i bilde når katten blir dusjet, hun var litt skeptisk i starten når hun ble dusjet. Men det går fint nå, og jeg tar hun ut av dusjen så fort hun varslet med et lite mjau. Hun kommer også inn på badet når jeg bruker det, så hun er ikke redd dusjen. Men er det kanskje dumt av meg å dusje henne om hun skal være mye ute? Anonymkode: f7bc1...1a8 Endret 11. august 2020 av Klott
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 Takker alle for svar! Ser at jeg burde begrense dusjingen, så det skal gå lengre tid mellom hver dusj. Jeg har gått til anskaffelse av kattebånd sånn at hun kommer seg ut. Ser det er flere her som nevner at jeg ikke burde slippe ut katten før den er rundt året. Noe jeg kommer til å se litt nærmere på. Og nei en ute katt bor ikke ute, men slippes ut etter kattens vilje! Hilsen TS Anonymkode: f7bc1...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 Tror det er flere som er litt skeptiske når man hører "utekatt", fordi det ihvertfall før i tiden var veeldig vanlig at folk skaffet seg katter, gjerne gårdskatter, bare for å holde mus unna og slike ting. Disse skulle bare være ute, uansett hva som var best for katten. Det er jo fremdeles enkelte som gjør dette, dessverre. Jeg skal ikke pirke på at du må ha inne katten din til den er nærmere året, for jeg tror ikke du blir helomvendt av mine ord. Men jeg kan sterkt anbefale det hvis du ikke vil miste katten. Ja, det kan gå bra. Men det er veldig mange tilfeller av katter som har blitt borte fordi det ikke har gått bra. Når det gjelder dusjingen er det absolutt ikke nødvendig med ukentlig dusjing, som sagt ovenfor ødelegger du bare huden og normalfloraen til katten (på sistnevnte hjelper det ikke med noe katteshampo). Det kan dog være en fordel å drive tilvenning slik du gjør, hvis katten skulle få noe olje eller annen skitt i pelsen en gang som den ikke får av selv. Håper katten får et fint liv hos deg og at du gjør ditt beste for at det skjer. Anonymkode: a90da...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #13 Skrevet 11. august 2020 Katter vasker seg selv. Anonymkode: fed40...29b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #14 Skrevet 11. august 2020 Husk kastrering og chip før den slippes ut Anonymkode: bce8d...e07 4
Gjest Mask Skrevet 11. august 2020 #15 Skrevet 11. august 2020 40 minutter siden, Klott said: Ingen katter MÅ dusje. Den såpa er til for at sånne som hi skal få tilfredstillt sitt dusjbehov til katten. Vi har hatt katt i 14 år, ingen av de har noensinne trengt å dusje. Vi har gredd de mtp røyting, det kan trenges hver dag. Et menneske røyter det og, men man grer håret for å få bort løse hår. Jo noen MÅ dusje om det er kommet noe på pelsen som ikke går vekk ved vanlig våtpapir
Klott Skrevet 11. august 2020 #16 Skrevet 11. august 2020 24 minutter siden, Mask skrev: Jo noen MÅ dusje om det er kommet noe på pelsen som ikke går vekk ved vanlig våtpapir Som hva da?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Skrevet 11. august 2020 Jeg har hatt ni katter i løpet av livet. Aldri dusja dem en eneste gang. Anonymkode: a927c...868
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 Katter trenger ikke dusjes. Om røyting er et problem er det bedre å kjøpe en børste og børste den Katter under 1 år går seg veldig lett vill og har dårlig dømmekraft når det gjelder å vurdere farer. De blir lettere overkjørt og ender lettere opp skadet. De følger også gjerne etter fremmende mennesker og ender opp et helt annet sted. Da er det ikke alltid at du får tilbake katten din. Det er også lurt å kastrere katten før du slipper den ut. Da vil den være mindre aggressiv, mindre fare for at den markerer/ tisser innendørs og den vil holde seg nærmere boligen slik at det e rmindre sjanse for at den går seg vill eller blir borte i dagesvis. Anonymkode: 8b7e5...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 Om du skal ha pus ute før ett år må du ihvertfall være ute sammen med den. Er pus kastrert og chippet? Anonymkode: 1f588...edc
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du skal ha pus ute før ett år må du ihvertfall være ute sammen med den. Er pus kastrert og chippet? Anonymkode: 1f588...edc Kommer til å tilbringe mye tid med hun ute, sånn at hun vet hvor hun bor å føler seg trygg på området. Hvor tidlig jeg slipper henne ut er ikke bestemt enda. Men vet at hun gikk ut sånn som hun ville når hun bodde hos min far, og hun forsvant aldri. Hun er ikke kastert, men hun er chippet Anonymkode: f7bc1...1a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå