Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som synes «pode» er en litt nedverdigende betegnelse av barnet? Mulig jeg som tolker det feil, men liker i hvert fall ikke ordet

Anonymkode: 67a84...4f4

Jeg synes egentlig det er koselig, men hvorfor distansere seg sånn? Hvorfor ikke omtale som «sønnen min» til andre, og bruke kosenavn direkte? Hvis jeg hadde kosenavn på partneren min ville jeg ikke brukt det i lunsjen på jobb, liksom. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ingen problemer med gubbe, kjerring eller pode. At pode - som ganske sikkert kommer fra botanikken - skulle være så problematisk skjønner jeg ikke. Får dere vondt i viljen til å leve av ordet innpode også da? Det er tross alt ord avleggere av samme avstamming: " Jeg har innpodet i poden at han må vaske hendene".

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ingen problemer med gubbe, kjerring eller pode. At pode - som ganske sikkert kommer fra botanikken - skulle være så problematisk skjønner jeg ikke. Får dere vondt i viljen til å leve av ordet innpode også da? Det er tross alt ord avleggere av samme avstamming: " Jeg har innpodet i poden at han må vaske hendene".

Jeg får ikke vondt i viljen. Jeg er vant til ordet pode og avlegger (som ble brukt før i tiden).

Men jeg fniser av det. Jeg synes det høres oppkonstruert, kunstig og distansert ut. Det betyr ikke at jeg påpeker det, men nå var det tilfeldigvis en tråd her hvor det ble tatt opp. 

Jeg tror ingen mener at det er noen stor sak. 

Skrevet
8 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg får ikke vondt i viljen. Jeg er vant til ordet pode og avlegger (som ble brukt før i tiden).

Men jeg fniser av det. Jeg synes det høres oppkonstruert, kunstig og distansert ut. Det betyr ikke at jeg påpeker det, men nå var det tilfeldigvis en tråd her hvor det ble tatt opp. 

Jeg tror ingen mener at det er noen stor sak. 

Hva vil du man heller skal si?

Anonymkode: b621a...ee7

Skrevet

Jeg har sansen for «avlegger’n». 🤣

Anonymkode: 01477...da1

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venn av meg kaller sønnen for poden. Det vrir seg i magen hver gang jeg hører ordet. Han kan like gjerne omtale ungen som sussebassen eller nurket. Samme sjanger. 

Anonymkode: 75496...3c2

Nei, det er ikke samme sjanger. Det er likt på den måten at det er en omskrivning, men det finnes ikke noe sukkersøtt over ordet "pode". Man kan like eller mislike ordet, men det er mer nøytralt enn sussebassen og prinsessa.

Anonymkode: 1bc77...8e8

• Liker 1
Skrevet

På Østlandet er det helt vanlig å si poden. Har hørt det siden jeg var liten på 90-tallet.

Anonymkode: f52c2...c95

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke samme sjanger. Det er likt på den måten at det er en omskrivning, men det finnes ikke noe sukkersøtt over ordet "pode". Man kan like eller mislike ordet, men det er mer nøytralt enn sussebassen og prinsessa.

Anonymkode: 1bc77...8e8

Det er i alle fall ikke en omskrivning. 

Du får for øvrig ha din mening om nyansene her, og la andre ha sin. JEG kom med MIN mening om at disse begrepene for meg er i samme sjanger. Punktum. 

Anonymkode: 75496...3c2

• Liker 1
Skrevet
pode  
substantiv
BØYNINGen; poden, poder 

UTTALE[po:`də]

ETYMOLOGI fra middelnedertysk pote 'ung plante, stikling'

BETYDNING OG BRUK

FORELDET 

ung plante
; avlegger 
; stikling
 OFTE SPØKEFULLT 
 barn, ungt menneske (sett i forholdet til foreldre)

; liten gutt

Anonymkode: c6c82...065

Skrevet

Ikke noe galt med å si poden, men litt gammelmodig på grensen til hipsteraktig? 

Personlig liker jeg (orme)yngel, slyngelen, arvingen, sneipen, løken eller ganske enkelt navnet. Her i huset tar man ikke slikt så veldig personlig... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...