Gå til innhold

Konfirmasjonsgave gutt, evnt hvor mye penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart i konfirmasjon til en jeg er fadder på, vi er i slekt men har absolutt ingen kontakt utover bryllup, begravelser og konfirmasjoner. Så dette er ikke en person jeg har er nært forhold til i det hele tatt. 
 

Hvor mye må jeg gi i gave som fadder? Er 500kr nok? Føler egentlig ikke jeg har råd til så mye mer. Jeg er lavtlønnet og en «gjerrig faen», hater å bruke penger på andre enn meg selv😅 Hadde det vært noen jeg hadde hatt et nært forhold til så stiller det seg jo litt annerledes, men det er jo en person jeg ikke har sett på fem år. 

Er det evnt noe annet man kan gi i gave der sum ikke «lyser» opp? Jeg er nemlig en racer på å finne ting på tilbud. Men samtidig vet jeg jo lite om guttens interesser. Og smykker o.l er jo litt kjedelig til gutter.

Anonymkode: 591ab...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en kristen konfirmasjon så kan du gi enn skinninnbundet bibel. Da har han den resten av livet.

Anonymkode: 45b22...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fadder synes jeg 500 karnsje er litt lite.. Gir jo 300 til naboen liksom. Men man må jo selvfølgelig gi etter evne

Anonymkode: 37f0d...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nok. Du er fadder, og gaven fra fadderer er betraktelig mer enn 500 kr. Jeg har hatt to fadderbarn som har konfirmert seg, og de begge har fått ett diamantsmykke som kostet 8000 kr. Og ikke minst de andre fadderne gav også gave til fem tusen og oppover.

Anonymkode: 01cdb...a60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en kristen konfirmasjon så kan du gi enn skinninnbundet bibel. Da har han den resten av livet.

Anonymkode: 45b22...98f

Den er uaktuell altså😅 Den ville nok dog blitt en snakkis!

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er fadder synes jeg 500 karnsje er litt lite.. Gir jo 300 til naboen liksom. Men man må jo selvfølgelig gi etter evne

Anonymkode: 37f0d...159

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nok. Du er fadder, og gaven fra fadderer er betraktelig mer enn 500 kr. Jeg har hatt to fadderbarn som har konfirmert seg, og de begge har fått ett diamantsmykke som kostet 8000 kr. Og ikke minst de andre fadderne gav også gave til fem tusen og oppover.

Anonymkode: 01cdb...a60

Skjønner at det høres lite ut, men det er snakk om en person jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har sett siden han fylte 1 år. Det sitter så langt inne å bruke så mye penger(ja for meg er det mye penger) på noen jeg faktisk ikke kjenner. Hadde det jo vært en nær relasjon så hadde det jo blitt noe annet, da hadde det vært mer naturlig å kjøpe noe litt større. Dette er en person jeg ikke kommer til å se igjen før lillesøsteren skal konfirmeres om fem år, om ingen dør i mellomtiden og det blir begravelse da.
 

Er det noe man heller kan kjøpe i gave da? Som man evnt kan spleise med noen på, eller MÅ det være egen gave fra KUN meg som fadder?

Synes 1000kr er alt for mye, kan strekke meg til 7-800kr.

Anonymkode: 591ab...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke kontakt?

Ville minimum gitt 900

Anonymkode: 84cc7...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nok. Du er fadder, og gaven fra fadderer er betraktelig mer enn 500 kr. Jeg har hatt to fadderbarn som har konfirmert seg, og de begge har fått ett diamantsmykke som kostet 8000 kr. Og ikke minst de andre fadderne gav også gave til fem tusen og oppover.

Anonymkode: 01cdb...a60

En latterlig kommentar. Det er ikke vanlig med så dyre gaver. Det står til stadighet om hva som gis i gaver i pressen. Et enkelt google-søk, viser at tanter og onkler i snitt gir 1 200 -1 500,- kroner. Faddere kan fint legge seg på samme nivå. Øvrige gjester ligger på en snau tusenlapp. 500,- vil være noe lavt, men ikke helt katastrofe. Forholdet man har til vedkommende vil også ha betydning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nok. Du er fadder, og gaven fra fadderer er betraktelig mer enn 500 kr. Jeg har hatt to fadderbarn som har konfirmert seg, og de begge har fått ett diamantsmykke som kostet 8000 kr. Og ikke minst de andre fadderne gav også gave til fem tusen og oppover.

Anonymkode: 01cdb...a60

Selvfølgelig er det nok med 500kr! Man gir etter hva man har råd til! Faddere trenger ikke å gi dyre gaver bare fordi de er faddere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ville ikke gitt under 1000,- til fadderbarn. Datteren vår fikk 1200,-

Anonymkode: dbb7a...608

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, gi 500 kroner og et fint kort. Folk med grei økonomi vil aldri forstå hva det er å ha lite penger...så gi 500kr og gi faen i hva andre måtte tenke. Gutten får nok av penger og gaver som det er, finnes jo grenser på hvor bortskjemte mennesker skal være i disse nyere tider.

Hilsen ei på 30 som sliter økonomisk...

Anonymkode: 59af6...a2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være rart å få mere enn 500 fra en du knapt kjenner, fadder eller ei.

Anonymkode: 72e5c...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.8.2020 den 4.42, AnonymBruker skrev:

Ville ikke gitt under 1000,- til fadderbarn. Datteren vår fikk 1200,-

Anonymkode: dbb7a...608

Ville gitt minst 1000 kr. Sønnen vår fikk 15 000 kr. 

Anonymkode: acf7d...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville gitt minst 1000 kr. Sønnen vår fikk 15 000 kr. 

Anonymkode: acf7d...8b3

Av en fadder som han knapt kjente?

Anonymkode: 72e5c...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Av en fadder som han knapt kjente?

Anonymkode: 72e5c...ad5

Er det ikke litt rart at man er fadder til en unge når man verken kjenner foreldre eller ungen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Apocalypte skrev:

Er det ikke litt rart at man er fadder til en unge når man verken kjenner foreldre eller ungen?

Nei. Det er ikke ideelt, men det hender livet ikke blir slik man forestiller seg. Det er ikke uvanlig at faddere ikke har kontakt med fadderbarna sine.

Anonymkode: 72e5c...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2020 at 7:25 AM, AnonymBruker said:

Den er uaktuell altså😅 Den ville nok dog blitt en snakkis!

 

 

Skjønner at det høres lite ut, men det er snakk om en person jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har sett siden han fylte 1 år. Det sitter så langt inne å bruke så mye penger(ja for meg er det mye penger) på noen jeg faktisk ikke kjenner. Hadde det jo vært en nær relasjon så hadde det jo blitt noe annet, da hadde det vært mer naturlig å kjøpe noe litt større. Dette er en person jeg ikke kommer til å se igjen før lillesøsteren skal konfirmeres om fem år, om ingen dør i mellomtiden og det blir begravelse da.
 

Er det noe man heller kan kjøpe i gave da? Som man evnt kan spleise med noen på, eller MÅ det være egen gave fra KUN meg som fadder?

Synes 1000kr er alt for mye, kan strekke meg til 7-800kr.

Anonymkode: 591ab...14f

1000 kr er ikke for mye! Du er fadder, du må tenke sånn. Siden du er fadder har du antakelig visst en tid at denne dagen vil komme, og sånn sett kunne du spart opp penger hvis du virkelig er så fattig. Uansett hvor mange ganger du har truffet konfirmanten. Opp gjennom årene som fadder, så har man faktisk et "ansvar" i den forstand at man skal følge opp med bursdagsgaver og evt julegaver til fadderbarnet. Dette kan man evt slutte med etter konfirmasjonen. 

Uansett... Når konfirmasjonsdagen er der, forventes det at fadderne bidrar med en god gave. Du er fadder, det er konfirmantens inngang til de voksnes rekker, og gaven skal helst være "evig" eller i det minste langvarig. Skal du gi penger, da er det minst en tusenlapp.

Annet:

- Koffert i grei størrelse

- Bok-serie i grei pris. Fortsatt rundt 1000 kr, men hvis du ser på www.tanum.no vil du finne billigere bøker der. Finn ut hvilke interesser og hobbyer konfirmanten har og kjøp en serie eller tykk bok i den retningen...eller en serie med skjønnlitterær/krim, eller hva han nå måtte like. Eller f.eks. Asbjørnsens og Moes eventyr, Grimms eventyr, Snorres kongesaga.

- Verktøykasse med verktøy i

- Slipsnål

- Mansjettknapper

- Ryggsekk

- Tur-utstyr som sekk, sko, kikkert, sovepose

- Polariserte eller upolariserte solbriller kjøpt hos optiker. Disse koster gjerne rundt en tusenlapp om de ikke er på tilbud, de holder i mange år, og er noe helt annet enn de billige du får på bensinstasjoner

- Kniver

- Hodetelefoner

- Pulsklokke

- Polaroid-kamera

 

Du burde kanskje begynne å spare penger til den neste som skal konfirmere seg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Millimani skrev:

1000 kr er ikke for mye! Du er fadder, du må tenke sånn. Siden du er fadder har du antakelig visst en tid at denne dagen vil komme, og sånn sett kunne du spart opp penger hvis du virkelig er så fattig. Uansett hvor mange ganger du har truffet konfirmanten. Opp gjennom årene som fadder, så har man faktisk et "ansvar" i den forstand at man skal følge opp med bursdagsgaver og evt julegaver til fadderbarnet. Dette kan man evt slutte med etter konfirmasjonen. 

Uansett... Når konfirmasjonsdagen er der, forventes det at fadderne bidrar med en god gave. Du er fadder, det er konfirmantens inngang til de voksnes rekker, og gaven skal helst være "evig" eller i det minste langvarig. Skal du gi penger, da er det minst en tusenlapp.

Du burde kanskje begynne å spare penger til den neste som skal konfirmere seg :P 

Jeg er fadder til et barn. Vi hadde vært venner i alle år, og det var kanskje ingenting som tilsa at vi ikke fortsatt skulle være det, men plutselig ut av intet kuttet min venninne meg ut. 
Da min venninne kuttet meg ut sluttet jeg også å kjøpe bursdagsgaver og julegaver til barna. Jeg har kjøpt gaver til alle tre (plus til min venninne) selv om jeg kun er fadder for en. Jeg har aldri fått en eneste bursdagsgave eller julegave i retur siden "jeg ikke har barn selv". 
Så nei. Jeg har ikke signert en kontrakt på at jeg skal gi gaver til jul og bursdag til dette barnet. 

Anonymkode: 0ce5a...4a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder til ei jente jeg har møtt 2 ganger. Er veninne med hennes mor, men sees sjeldent da vi bor i hver vår landsdel og de har bodd mye i utlandet. 

Vi er fadder til hverandres barn. Hun ga mitt barn 1000 og da føler jeg at jeg må gi hennes barn 1000,selv om jeg har mye dårligere økonomi enn henne. 

Anonymkode: d1751...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...