Gå til innhold

Konfirmasjonsgave gutt, evnt hvor mye penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Millimani skrev:

1000 kr er ikke for mye! Du er fadder, du må tenke sånn. Siden du er fadder har du antakelig visst en tid at denne dagen vil komme, og sånn sett kunne du spart opp penger hvis du virkelig er så fattig. Uansett hvor mange ganger du har truffet konfirmanten. Opp gjennom årene som fadder, så har man faktisk et "ansvar" i den forstand at man skal følge opp med bursdagsgaver og evt julegaver til fadderbarnet. Dette kan man evt slutte med etter konfirmasjonen. 

Uansett... Når konfirmasjonsdagen er der, forventes det at fadderne bidrar med en god gave. Du er fadder, det er konfirmantens inngang til de voksnes rekker, og gaven skal helst være "evig" eller i det minste langvarig. Skal du gi penger, da er det minst en tusenlapp.

Annet:

- Koffert i grei størrelse

- Bok-serie i grei pris. Fortsatt rundt 1000 kr, men hvis du ser på www.tanum.no vil du finne billigere bøker der. Finn ut hvilke interesser og hobbyer konfirmanten har og kjøp en serie eller tykk bok i den retningen...eller en serie med skjønnlitterær/krim, eller hva han nå måtte like. Eller f.eks. Asbjørnsens og Moes eventyr, Grimms eventyr, Snorres kongesaga.

- Verktøykasse med verktøy i

- Slipsnål

- Mansjettknapper

- Ryggsekk

- Tur-utstyr som sekk, sko, kikkert, sovepose

- Polariserte eller upolariserte solbriller kjøpt hos optiker. Disse koster gjerne rundt en tusenlapp om de ikke er på tilbud, de holder i mange år, og er noe helt annet enn de billige du får på bensinstasjoner

- Kniver

- Hodetelefoner

- Pulsklokke

- Polaroid-kamera

 

Du burde kanskje begynne å spare penger til den neste som skal konfirmere seg :P 

Å være fadder betyr på ingen måte at en trenger å gi dyre gaver til fadderbarnet! Konfirmasjonsgaven trenger heller ikke å vare «evig» eller være langvarig! Å gi fysiske gaver er ikke fadderens hovedoppgave i det hele tatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Bruker
På 10.8.2020 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nok. Du er fadder, og gaven fra fadderer er betraktelig mer enn 500 kr. Jeg har hatt to fadderbarn som har konfirmert seg, og de begge har fått ett diamantsmykke som kostet 8000 kr. Og ikke minst de andre fadderne gav også gave til fem tusen og oppover.

Anonymkode: 01cdb...a60

Undres på hva slags forhold du har til penger, og gavedryss  ?.  Du må gjerne "skryte" av din giverglede, men det forteller ingenting om hvilke  omsorgansvar du har vist overfor ditt fadderbarn.   Skulle ikkje forundre meg om du er blandt dem som knapt har sett ditt fadderbarn sidan dåpsdagen, men skal nå forsøke å imponere m/ en dyr gave

   Det er ingen skreven regel hva ein bør / skal gji i gave til konfirmanter.     Var slettes ikkje vanleg " før " at faddere gav rause gaver til fadderbarn,og ein tradisjon som eg synes eg greitt å opprettholde.   Vi har fått mange nyrike i Norge siste årene,  og   Klasseskille har økt aretruende, og  i rekordfart de  siste årene.   

Antall barn som vokser opp i en familie som  Røde Kors må sponse sommerferien til er voksende , og stadig flere  barn opplever  de må gji avkall på en rekke goder som mange andre barn ser på som en selvfølge å få .  Det er trist når barn vegrer seg for å gå i barneselskaper fordi dei føler at lista er lagt for høgt for gavedryss. 

 Folk  som føler de  svever på en økonomisk velstandsky bør sørge for å mykland der dei igjenn kan finne bakkekontakten !  

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2020 den 1.14, Apocalypte skrev:

Er det ikke litt rart at man er fadder til en unge når man verken kjenner foreldre eller ungen?

Jeg kjenner de jo, vi er jo i slekt. Men pga en sær familie og selvsentrerte folk i familien er det nå altså sånn ståa er. Stor avstand er også en årsak, da de flyttet når fadderbarnet var rundt året. Hadde masse kontakt når vi bodde på samme plass. Og ja jeg har prøvd å holdt kontakt flere ganger, men det var lite engasjement og respons, så da har man gitt opp over årenes løp.

 

Har fortsatt ikke bestemt meg for sum. Det er jo ikke sånn at jeg er fattig som noen her påpeker, men det handler mer om at jeg ikke vil bruke penger på folk jeg ikke har noe med å gjøre. Men en tusenlapp fra månedsbudsjettet betyr mindre «gøy» og sparing denne mnd. 
 

Et annet spm i «disse koronatider» er cash, gir man fortsatt det? Eller overføre til en konto? 
 

Og MÅ jeg gi egen gave fra kun meg, eller kan jeg spleise med mine søsken feks, da ser jo gaven større ut(og at jeg legger i litt mer enn de andre)?

TS

Anonymkode: 591ab...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, TS: 1000 kroner eller mer er "tariff" for faddergaver. Det er godt under 100 kroner i måneden i løpet av et år, så det er ikke umulig å spare opp den summen selv om man har lav lønn, så lenge man vet om det litt i forkant. Det er jo 14-15 år siden du sto fadder TIL denne gutten, så konfirmasjonen burde ikke komme HELT ut av det blå, heller. 

Våre fadderbarn (dvs mannens fadderbarn) har i de fleste tilfeller fått gjenstander og ikke penger til konfirmasjonen. Vi har gitt turutstyr som kniver, fiskestang og kokeapparat, men da har vi selvsagt visst at konfirmantene har interesse og evne til å bevege seg på steder hvor det ikke er asfalt. Til gutter som ikke er så glade i naturen har vi kjøpt slipsnål og mansjettknapper. Kunne gjerne kjøpt et bokverk, hvis jeg hadde kommet over det. En praktutgave av et historisk eller klassisk verk er en verdig gave.   

Anonymkode: 2c19e...e36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...