Gå til innhold

Var dugnaden bortkastet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Leamur skrev:

Og festfolket...

Dette er stort sett de samme folkene.

Anonymkode: 95631...33c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi må bure inne hyttefolket, reisefolket, festfolket, søringfolket, mossefolket, cruisebåtfolket, kinofolket, harryfolket, bussfolket, jobbfolket, fadderfolket, ja rett og slett allesomikkegjørsomjegfolket. Oppsummert, alle som bare mååå gjøre noe annet enn å sitte i sin egen stue de kommende tre år må fengsles. 

Anonymkode: d6f5a...8ae

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, Hatsumomo said:

Ok, tenkte mer i retning av sykehusene generelt siden du ikke nevnte et spesifikk sykehus.

Men hvorfor ikke optimist ang vaksine? En hel verden jobber jo med å få den på plass så fort som mulig, det vil tilsi at det burde være gode muligheter for en vaksine innen 1 år. At andre folk snakker om at det kan være årevis unna, eller 2-3 år, altså folk får da bare synse i vei, men det er ingenting som ikke tilsier at man er nærmere en vaksine enn man tror når all verdens forskere og ledere jobber mot dette. 

Lese litt mer enn aviser og forum så vil du se at vi sitter med et komplisert RNA virus, noe som vi kan se tilbake på i tid er krevende å lage medisiner og vaksine for, vi er tross alt i starten selv om medisinsk utvikling har kommet langt. 
vaksine om 1 år er nok mer ønsketenkning enn realistisk, vi må nok med tiden alle ta et tak sammen for å få orden på dette fremfor å skyve problemet frem i håp om snarlig vaksine, leve i dette håpet og gi litt blanke kan koste vårt og andres samfunn utrolig mye hvis vi gambler på det.

Skrevet
1 minutt siden, Vestfold38 skrev:

Lese litt mer enn aviser og forum så vil du se at vi sitter med et komplisert RNA virus, noe som vi kan se tilbake på i tid er krevende å lage medisiner og vaksine for, vi er tross alt i starten selv om medisinsk utvikling har kommet langt. 
vaksine om 1 år er nok mer ønsketenkning enn realistisk, vi må nok med tiden alle ta et tak sammen for å få orden på dette fremfor å skyve problemet frem i håp om snarlig vaksine, leve i dette håpet og gi litt blanke kan koste vårt og andres samfunn utrolig mye hvis vi gambler på det.

Jeg er klar over det med RNA, og jeg leser litt mer enn i aviser og forum ja. Men jeg velger å se det positive i at man har en hel verden som har den største interesse i få dette på plass så fort som mulig. De er i gang med vaksinetesting (England, Tyskland bla) på mennesker (tidligere har vaksiner tatt veldig lang tid, bla for å teste det på dyr over lengre tid osv - men i dette tilfellet hopper man visst over denne biten), og da ser jeg ikke poenget i at andre som ikke jobber med vaksinen skal fortelle meg at en vaksine kan dra ut i årevis fordi det er det de selv innerst frykter. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Jeg er klar over det med RNA, og jeg leser litt mer enn i aviser og forum ja. Men jeg velger å se det positive i at man har en hel verden som har den største interesse i få dette på plass så fort som mulig. De er i gang med vaksinetesting (England, Tyskland bla) på mennesker (tidligere har vaksiner tatt veldig lang tid, bla for å teste det på dyr over lengre tid osv - men i dette tilfellet hopper man visst over denne biten), og da ser jeg ikke poenget i at andre som ikke jobber med vaksinen skal fortelle meg at en vaksine kan dra ut i årevis fordi det er det de selv innerst frykter. 

Infulensa er litt forskjellig fra år til år, korona forandrer seg også litt.

En annen ting, hvor mange tørr å ta en slik haste vaksine? Tipper at mange står over.

Anonymkode: 9881e...2d9

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mange tørr å ta en slik haste vaksine? Tipper at mange står over.

Temmelig mange tipper jeg, det manglet ikke på de som var villige til å være testkaniner på utprøvingen som foregår diverse land :) Det viktigste er at de i risikogruppene tar den, så kan de andre ta sjansen sin der de vil.

Endret av Hatsumomo
Skrevet
37 minutter siden, Hatsumomo said:

Siden du leser så mye så trenger jeg heller ikke si så mye mer, hvis en først forstår hvordan den type virus fungerer så vet du selv hvordan situasjon vi står i.

Er jo en grunn for at hele verdens forskere jobber så og si døgnet rundt for å finne mer svar og løsninger på sikt og det er jo alvorlighetsgraden. 

Håper jo selv de får til en vaksine men realistisk sett så vil det ta tid, dette er ikke en vanlig influensa vaksine de lager. 

Men farlig hvis folk skal lene seg tilbake og tenke «det kommer en vaksine snart» for det er ikke sikkert og da må vi gjøre grep for å stoppe det som er mulig.

Skrevet
1 minutt siden, Vestfold38 skrev:

Men farlig hvis folk skal lene seg tilbake og tenke «det kommer en vaksine snart

Det er jeg helt enig i.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler at alt det vi gjorde er bortkastet.. 

Var så godt å se at sykehuset var tomt for korona pasienter, at operasjonsprogrammet igjen ble fylt opp.

Vi kunne ikke dra på hytta i våres, russen mistet feiringen,  17 mai uten tog.

Så kom sommerferien, åpner grenser og hva skjer? Er jo dette mange av oss fryktet.

Kunne de ikke bare åpne for de med familie i andre land? En må vel strengt tatt ikke på charter reiser nå?

Nei dugnaden var for å ikke overbelaste helsevesenet ved ukontrollert spredning.  Nå er det en liten økning som er forventet, vi trenger faktisk å holde økonomien og landet i gang.

Er fortsatt veldig lav smitte her 5.8 pr 100k er lavt

Endret av Loff77
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi må bure inne hyttefolket, reisefolket, festfolket, søringfolket, mossefolket, cruisebåtfolket, kinofolket, harryfolket, bussfolket, jobbfolket, fadderfolket, ja rett og slett allesomikkegjørsomjegfolket. Oppsummert, alle som bare mååå gjøre noe annet enn å sitte i sin egen stue de kommende tre år må fengsles. 

Anonymkode: d6f5a...8ae

Hehe, ja, her er koronaforumet på KG oppsummert! 

Anonymkode: 0ab81...e4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vi ikke bare fortsette med dugnad, a? Hver gang det er dugnad i borettslaget så gjemmer alle seg i stua og slår av lyset. 

Det er jo akkurat det samme som vi bør gjøre nå! Vi er jo skikkelig gode på dugnad! 

Anonymkode: f44ab...318

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Loff77 skrev:

Nei dugnaden var for å ikke overbelaste helsevesenet ved ukontrollert spredning.  Nå er det en liten økning som er forventet, vi trenger faktisk å holde økonomien og landet i gang.

Er ikke mange respiratorer på sykehusene..

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke mange respiratorer på sykehusene..

Flere enn behovet i hvert fall pr nå

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Loff77 skrev:

Flere enn behovet i hvert fall pr nå

Håper det. 5 stk der jeg er,og ikke bare korona pasienter i respirator. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at nordmenn består av en gjeng idioter.....myndighetene har ANBEFALT at folk ikke reiser utenlands om de ikke må, likevel ser vi folk reiser til sverige både på ferie og for å handle billig øl og røyk. At det finnes så mange idioter kan vi nesten ikke laste myndighetene for.

Anonymkode: aefa4...c68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er ikke ansvarlige reiser til grønne land. Ingen større smittespredning eller dødsfall etter dette. Ingen utbrudd etter flytur. 

Problemet er store selskap som henter inn billig arbeidskraft og bryter karantenereglene, for så å sende alle hjem til samtlige fylker i Norge uten å orientere. Og deretter ungdommer på fest som kliner og deler flasker. 

Anonymkode: 5b422...5a4

Jo, mye av smitten har kommet fra grønne land. Så godt som alle smittetilfellene på sånne fester er sporet tilbake til utlandsturer. Så hadde ikke myndighetene åpnet grensene hadde ikke festene ført til smittespredning.

5 timer siden, missLynch skrev:

Nå er jeg muligens over snittet pessimistisk, men mistenker at vi er tilbake der vi var i mars i løpet av høsten (minus stengte skoler og barnehager).
Dugnad funker som kjent best når ALLE bidrar. Det inkluderer øltørste Oslo vest- ungdommer og Syden-avhengige. 

I Østfold har de allerede måttet stenge ned SFO og barnehager. Helt tragisk, bare fordi folk skulle få dra på harry-handel og charterferie midt under en pandemi.

5 timer siden, Leamur skrev:

Og festfolket..

3 timer siden, Loff77 skrev:

Hvordan er det at folk handler i Sverige i stedet for i Norge å holde økonomien og landet i gang? Eller at folk drar ut i Europa på ferie og legger igjen feriepengene sine der, og så kommer hjem og sørger for at bedrifter her må stenge ned igjen, med nye permitteringer og arbeidsledige, pluss lav produktivitet siden SFO og skoler og barnehager må stenge? forklar meg hvordan det er å holde Norges økonomi i gang?

Vi kunne levd omtrent som normalt her i Norge om vi ikke hadde åpnet for karantenefrie reiser til de såkalt grønne landene, som altså var land med ca 8 ganger så mye smitte som i Norge. Nå er det jo mer igjen her også da. 

Anonymkode: 65473...060

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida, den var slettes ikke dugnaden. Uten dugnaden hadde ikke de privilegerte fått muligheten til å ta seg en liten sommer- og koronaferie.

Nå må vi ha en ny dugnad, sånn at vi kan åpne opp igjen i tide til langweekender med juleshopping.

Anonymkode: 15d5b...f47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, den var slettes ikke dugnaden. Uten dugnaden hadde ikke de privilegerte fått muligheten til å ta seg en liten sommer- og koronaferie.

Nå må vi ha en ny dugnad, sånn at vi kan åpne opp igjen i tide til langweekender med juleshopping.

Anonymkode: 15d5b...f47

Ha ha, så sant! Nå folk bli permitterte og være hjemme med barna i noen måneder, og gjerne forbud om å besøke venner og familie slik de har i Østfold nå, slik at de priviligerte kan få dra på juleferie, og pakket kan få ta julehandelen i Sverige.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler at alt det vi gjorde er bortkastet.. 

Var så godt å se at sykehuset var tomt for korona pasienter, at operasjonsprogrammet igjen ble fylt opp.

Vi kunne ikke dra på hytta i våres, russen mistet feiringen,  17 mai uten tog.

Så kom sommerferien, åpner grenser og hva skjer? Er jo dette mange av oss fryktet.

Kunne de ikke bare åpne for de med familie i andre land? En må vel strengt tatt ikke på charter reiser nå?

Regjeringen gamblet, og foreløpig ser det dessverre ikke positivt ut.

Får bare håpe vi rekker å få stengt ned igjen før vi får ukontrollert spredning over store deler av landet. 

Hadde vi holdt grensene stengt inn og ut, så kunne vi heller fokusert på å åpne opp mer og mer i Norge, men det var tydeligvis viktigere at ...... fikk reise på chartertur og til utlandet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, mye av smitten har kommet fra grønne land. Så godt som alle smittetilfellene på sånne fester er sporet tilbake til utlandsturer. Så hadde ikke myndighetene åpnet grensene hadde ikke festene ført til smittespredning.

I Østfold har de allerede måttet stenge ned SFO og barnehager. Helt tragisk, bare fordi folk skulle få dra på harry-handel og charterferie midt under en pandemi.

Hvordan er det at folk handler i Sverige i stedet for i Norge å holde økonomien og landet i gang? Eller at folk drar ut i Europa på ferie og legger igjen feriepengene sine der, og så kommer hjem og sørger for at bedrifter her må stenge ned igjen, med nye permitteringer og arbeidsledige, pluss lav produktivitet siden SFO og skoler og barnehager må stenge? forklar meg hvordan det er å holde Norges økonomi i gang?

Vi kunne levd omtrent som normalt her i Norge om vi ikke hadde åpnet for karantenefrie reiser til de såkalt grønne landene, som altså var land med ca 8 ganger så mye smitte som i Norge. Nå er det jo mer igjen her også da. 

Men det er festene (som for øvrig ofte har vært med 50-200 deltakere, altså langt over tillatt grense), at bedriftene ikke følger karanteneregler og sender folk rett hjem på uforsvarlig vis som har ført til smittespredning. Selve reisingen fra grønne land har ikke ført til særlig smittespredning. 

Internasjonal ferdsel handler om mer enn harryhandel og charteferier til syden. Mange jobber i utlandet, mange forretningsreisende, generelt mye økonomisk aktivitet ligger i det å ha relativt frie grenser. Det er bare Norge som kan ta seg råd til strengere regler enn nesten alle andre land på grunn av oljefondet, hvert fall en stund til. Men en dag er det tomt, og den dagen kommer ennå raskere som følge av korona. 

At man ville kunnet leve tilnærmet normalt med stengte grenser i flere år er bare en illusjon, utfordringen er at folk ikke vil merke noe til det før pengesekken i Norge faktisk nærmer seg tom. Men med stengte grenser ville man bare utsatt en bråstopp. 

Anonymkode: 7f3a1...673

• Liker 2
  • Opprett ny...