AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Jeg har de siste månedene blitt mer og mer ulykkelig og tror jeg nå er på nippet til å bli deprimert, om jeg ikke er det allerede. Jeg tror jeg trenger hjelp - det er uutholdelig slik jeg har det nå. Jeg er konstant nedstemt, sliten uten grunn og gråter mye oftere og lettere enn før (føler meg litt ustabil). Kveldene er verst, der jeg ofte ikke klarer å sove og ender igjen bare opp med å gråte... Føler meg ynkelig og synes det er ydmykende å innrømme. Problemet er bare at jeg synes dette er veldig "flaut", og er "redd" for å dra til fastlege for å få henvisning til psykolog, selvom jeg tror jeg trenger det. Sliter litt med beskrive hvordan jeg har det, og vet ikke helt hvordan jeg skal legge det fram. I tillegg så begynner jeg veldig lett å gråte når jeg snakker om dette. Synes det er utrolig ukomfortabelt, og er redd det gjør at jeg ikke klarer å formidle det jeg ønsker. Er også veldig redd fastlegen min ikke vil tro meg, og for at jeg ikke får henvisning videre. Eller at jeg ikke har det "ille" nok. Jeg er bare så bekymret for at dette varer for alltid. Er det noen som har noen råd til hvordan man fremlegger dette til fastlegen sin? Trenger desperat råd 😣 Anonymkode: d5197...d90
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Vis legen din det du har skrevet her da😊 Leger er vant med det meste, så du er ikke den første, eller den siste, som kommer og ikke vet helt hvordan du skal legge frem saken! Du er heller ikke den eneste som gråter når du ber om hjelp, jeg satt og hulket i nesten førti minutter og klarte nesten ikke å si så mye. Enden på den timen var at jeg begynte å gå ukentlig til fastlegen og prate med henne for å komme meg litt på beina samtidig som jeg ventet på plass hos psykolog. Anonymkode: e959b...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Om du er «på nippet til å bli deprimert» spørs det om du får henvisning, og om du får må du fort vente i månedsvis, kanskje et år, før du får psykologtimer. Prøv heller Rask psykisk helsehjelp: https://www.kognitiv.no/hjelp-til-deg/behandlingstilbud/rask-psykisk-helsehjelp/ Eller, om du har råd til det, ta kontakt med en privatpraktiserende psykolog. Men selv da må du antagelig vente. Anonymkode: 45f93...899 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 Jeg brukte tre-fire legetimer på å få til det jeg hadde tenkt å si. Legen skjønte at det var noe, men lot meg ta styringen. Noe som endte i at jeg satt hos legen og prøvde å få til å snakke mens legen stilte et par spørsmål, med en oppfordring om å komme tilbake om en to ukers tid på slutten av timen. Husker ikke om det var tredje eller fjerde time jeg klarte å få sagt det jeg skulle. Nå har jeg en veldig tålmodig og fin lege da, forrige fastlegen jeg hadde hadde nok ikke godtatt at jeg brukte tiden hans på å sitte der og skjelve. Ellers er det ikke dumt å skrive det du vil si. Det går an å sende melding til legen på helsenorge.no, det kan du prøve? Ikke send melding der du bestiller time, for det leses av de i resepsjonen. Anonymkode: e5a6b...ba0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Jeg har grått en del hos fastlegen. Tror de er vant til det Anonymkode: a7ee3...6ac
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Skriv ned hvordan du har det i et lite brev og gi det til fastlegen. For meg var det likt som en beskriver ovenfor her. Jeg fikk samtaler hos fastlegen mens jeg ventet på å komme inn til psykolog. Når det er sagt så synes jeg ikke det høres ut som om du er på nippet til å bli deprimert, jeg tror du er det allerede. Dette er ikke flaut! Det er så mange som blir deprimerte en eller til og med flere ganger i løpet av livet. Det er uvant å slippe andre så tett innpå en selv og det kan være tøft, men det går fint. Dette er profesjonelle med taushetsplikt og de tåler godt å høre hvordan du har det. Vær så ærlig du kan, så får du hjelpen du trenger. Anonymkode: 1eae1...76a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå