Gå til innhold

Hvilken sportsklokke anbefaler du og hvorfor?

Plengionika

Anbefalte innlegg

Hvilken sportsklokke eller aktivitetsmåler anbefaler du? Plusser og minuser? Og hva bruker du den til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Plengionika skrev:

Hvilken sportsklokke eller aktivitetsmåler anbefaler du? Plusser og minuser? Og hva bruker du den til? 

Av de jeg har prøvd, er Garmin er de eneste som har nogen lunde ok kaloriestimering. De andre er ekstremt spandable på hvor mye de mener du har brent... Jeg vil egentlig si at Garmin er best på alt, bortsett fra søvnmåling. Der er de så dårlige at man skulle tro de bare lappa funksjonen på, i full fart, utelukkende fordi konkurrentene begynte med det... På den andre siden viser studier at søvnmåling via klokker egentlig bare er tull, men like vell får Polar og Fitbit det best til. (Best betyr at klokka har omntrent 40% sjanse på å måle søvnstadiene dine riktig, fra natt til natt, så du kan aldri vite om infoen du får tildelt er riktig eller ikke).

Det er også greit å vite at håndleddbasert pulsmåling bare er nøyaktig når det kommer til å gå turer, eller jogging og løping som ikke varierer hastigheten, og dermed pulsen, for mye.
Skal du bruke klokka til trening som får hjertet til å variere mye, som feks styrke eller intervall-cardio, trenger du et pulsbelte i tillegg. Fitbit har ikke mulighet til å kobles til pulsbelter, men både polar og garmin kan det.

Av alle man kan velge, vil jeg si at Fitbit er de desidert dårligste. De er nest best på søvnmåling, rett bak Polar, men er helt i villrede når det kommer til å måle puls og kalorier, og har generelt sett ganske dårlig byggekvalitet i tillegg, sammenlignet med konkurrentene.

Hvis du forteller meg hvilke funksjoner du ser mest etter i en klokke, kan jeg gi deg noen eksempler på hvem som gjør hva best.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5 dager i uken og vil gjerne ha en som er god på puls og forbrenning. Det går for det meste i løping, sykling og styrke. Søvn er også interessant, for der er jeg dårlig og kunne absolutt fått en oversikt over hvor få timer det egentlig blir sånn tilsammen. Jeg er aktiv stort sett hele dagen både hjemme og på jobb så det er også greit med en total oversikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Plengionika skrev:

Jeg trener 5 dager i uken og vil gjerne ha en som er god på puls og forbrenning. Det går for det meste i løping, sykling og styrke. Søvn er også interessant, for der er jeg dårlig og kunne absolutt fått en oversikt over hvor få timer det egentlig blir sånn tilsammen. Jeg er aktiv stort sett hele dagen både hjemme og på jobb så det er også greit med en total oversikt. 

Da burde du enten velge Polar Ignite, Polar Unite, Garmin Vivoactive 4, Garmin Vivoactive 4s eller Garmin Venu, også er du nødt til å skaffe deg et pulsbelte til styrketreningen, hvis du vil ha riktig måling av puls mens du holder på med det.

Det som er litt synd er at du ikke kan få god måling av forbrenning og god måling av søvn i samme pakke... Garmin måler forbrenning best, men får ikke til søvnmåling bra. Polar måler søvnen greit, men får ikke til å måle forbrenning bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2020 den 13.51, Yme skrev:

På den andre siden viser studier at søvnmåling via klokker egentlig bare er tull, men like vell får Polar og Fitbit det best til. (Best betyr at klokka har omntrent 40% sjanse på å måle søvnstadiene dine riktig, fra natt til natt, så du kan aldri vite om infoen du får tildelt er riktig eller ikke).

Ja, det er egentlig ganske poengløst. Skikkelig søvnmåling krever litt mer input enn puls. Litt upraktisk med elektroder, nesekateter og oksygenmetningsmåler i senga 😀

Anonymkode: 24a3a...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er egentlig ganske poengløst. Skikkelig søvnmåling krever litt mer input enn puls. Litt upraktisk med elektroder, nesekateter og oksygenmetningsmåler i senga 😀

Anonymkode: 24a3a...1b5

Med mindre man har en skikkelig snål fetisj da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Yme skrev:

Da burde du enten velge Polar Ignite, Polar Unite, Garmin Vivoactive 4, Garmin Vivoactive 4s eller Garmin Venu, også er du nødt til å skaffe deg et pulsbelte til styrketreningen, hvis du vil ha riktig måling av puls mens du holder på med det.

Det som er litt synd er at du ikke kan få god måling av forbrenning og god måling av søvn i samme pakke... Garmin måler forbrenning best, men får ikke til søvnmåling bra. Polar måler søvnen greit, men får ikke til å måle forbrenning bra.

Takk for god hjelp! Skal ta en titt på de forskjellige 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Plengionika skrev:

Takk for god hjelp! Skal ta en titt på de forskjellige 😊

Da jeg leste om dette, fant jeg ut at de er billigst hos Elkjøp og Power, of at Elkjøp har de beste avtalene for kundene, i forhold til returrett, garanti og forsikring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er f.eks. Apple Watch et godt alternativ dersom man bruker pulsbelte når man trener? Jeg ønsker en klokke som både er en god smartklokke til hverdagsbruk samt god til trening, er det mulig?

Anonymkode: 2b7b6...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært fornøyd med min Polar M400 + H10 pulsbelte, så i dag hadde jeg nok kjøpt etterfølgeren M430 + H9. Jeg trener stort sett løping + gåturer. Mitt inntrykk er at kalorimålingen er ganske så nøyaktig så lenge man legger inn riktige data (vekt, makspuls osv.) og bruker pulsbelte under trening. M430 har også pulsmåler på håndleddet som kan brukes til å få en mer korrekt estimering for den tiden man ikke trener. 

Og så liker jeg det firkantede designet bedre enn de nyere runde da ;) Ser heller ikke noe poeng med en fargeskjerm som bruker mer strøm og gir dårligere synlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 17.13, Yme skrev:

Hvem f.. bryr seg om pulsen ved styrketrening? 

Anonymkode: 5b195...6ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2020 den 13.51, Yme skrev:

Av de jeg har prøvd, er Garmin er de eneste som har nogen lunde ok kaloriestimering. De andre er ekstremt spandable på hvor mye de mener du har brent... Jeg vil egentlig si at Garmin er best på alt, bortsett fra søvnmåling. Der er de så dårlige at man skulle tro de bare lappa funksjonen på, i full fart, utelukkende fordi konkurrentene begynte med det... På den andre siden viser studier at søvnmåling via klokker egentlig bare er tull, men like vell får Polar og Fitbit det best til. (Best betyr at klokka har omntrent 40% sjanse på å måle søvnstadiene dine riktig, fra natt til natt, så du kan aldri vite om infoen du får tildelt er riktig eller ikke).

Det er også greit å vite at håndleddbasert pulsmåling bare er nøyaktig når det kommer til å gå turer, eller jogging og løping som ikke varierer hastigheten, og dermed pulsen, for mye.
Skal du bruke klokka til trening som får hjertet til å variere mye, som feks styrke eller intervall-cardio, trenger du et pulsbelte i tillegg. Fitbit har ikke mulighet til å kobles til pulsbelter, men både polar og garmin kan det.

Av alle man kan velge, vil jeg si at Fitbit er de desidert dårligste. De er nest best på søvnmåling, rett bak Polar, men er helt i villrede når det kommer til å måle puls og kalorier, og har generelt sett ganske dårlig byggekvalitet i tillegg, sammenlignet med konkurrentene.

Hvis du forteller meg hvilke funksjoner du ser mest etter i en klokke, kan jeg gi deg noen eksempler på hvem som gjør hva best.

🏻Enig i alt.

Har kjøpt ny Garmin 245 music nå, og hadde Gramin 235 før. 

Enkel bruk, og kobles fin mot eks Strava om du vil være på en plattform med «venner» som du følger/ditto..

Bruker pulsbelte hvis jeg ønsker mer nøyaktig vurdering av puls/skritteffekt... Men funker fint på tid/distanse uten belte.

Anonymkode: 53c7e...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er f.eks. Apple Watch et godt alternativ dersom man bruker pulsbelte når man trener? Jeg ønsker en klokke som både er en god smartklokke til hverdagsbruk samt god til trening, er det mulig?

Anonymkode: 2b7b6...84b

Jeg synes ikke Apple watch er optimal på trening, men den funker jo ok

Som nevnt over har jeg Garmin 245 music og det er en ganske pen klokke til å være pulsklokke synes jeg. Ikke så stor på håndleddet, og du kan bytte farge på rem om du ønsker (enten hvit eller sort «urkasse») Den er rund i formen, men ca opplevd størrelse som Apple sin firkantede. Så litt avhengig av hva du synes ser pent ut da...

Anonymkode: 53c7e...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem f.. bryr seg om pulsen ved styrketrening? 

Anonymkode: 5b195...6ce

Folk som vil ha et mest mulig konsekvent kaloriestimat fra økten, og fra dag til dag? Folk som vet hvordan HRV påvirker ytelse og hvilke indikatorer det kan ha på helse, stress og søvn? Folk som vil at en greie de har betalt 1500-8000 kr for, faktisk skal gjøre det produsenten sier at den gjør 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin forerunner 645 music! Den er ikke av de dyreste men veldig pen, ikke for stor for små håndledd og den har strava live segment! Noe som er veeeeldig motiverende når man er ute å løper! 

Anonymkode: cc6db...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endte med en Polar Ignite. Var halv pris på outleten så får jeg testet om den fungerer til mitt bruk. I værste fall er det ikke så mye penger sløst 👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen.

Kjøp deg en casio til 300kr, du trenger ingen klokke for å trene. Alt den måler er jo feil uansett.

Anonymkode: deee6...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen.

Kjøp deg en casio til 300kr, du trenger ingen klokke for å trene. Alt den måler er jo feil uansett.

Anonymkode: deee6...355

Øh, så du mener at klokka mi måler pulsen feil? Eller hastigheten, tiden jeg bruker på den faste løperunden skrittfrekvens osv.? Spesielt pulsen har jeg god nytte av å sjekke underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...