AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Del Skrevet 8. august 2020 Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som er litt overvektig. Sist gang jeg veide meg så var jeg omtrent 76kg, er sikkert blitt 84kg nå... Har begynt å få en del strekkmerker som jeg synes ikke er så fint, går de vekk eller er de der for alltid? Hvis jeg feks trener og blir tynnere, går strekkmerkene vekk? De har blitt å bli røde og veldig ufine. Jeg lurte på om hvordan jeg skal begynne å trene? Liksom har null idé om hvordan jeg skal gjøre ulike øvelser osv, noen gode videoer eller nettsider dere kan anbefale? Alle forslag hadde vært fint😊 I tillegg lurte jeg på om hva slag mat/drikke jeg burde spise/drikke for å bli høyere? Vet at det ikke går, men det må være noe son hjelper litt med veksten. Er foreløpig 182cm og vil bli høyere:) Takk for svar! Anonymkode: a5048...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Del Skrevet 8. august 2020 Hold deg unna all drikke med sukker i (spesielt energidrikker og lignende). Det hjelper ikke på høyden, men er bra for bredden For å få ned vekta er kaloriinntaket det viktigste. Så det enkleste er å begynne å telle, og finne seg et mål man skal holde seg under. Selv er jeg 94kg og vil ned 10kg så jeg prøver å ligge på ca. 2000 kcal/dag. Havner nok 100-200 over innimellom men det spiller liten rolle når jeg forbrenner minst 3200 per dag i snitt. Mhp. trening så er hverdagsaktiviteten den viktigste. Gå, ikke bruk el-sparkesykkel. Last gjerne ned Stolpejakten-appen og begynn å jakte på stolper. Da ender man fort opp med å gå lange 3-timers turer på 14-15km som forbrenner over 1000kcal per tur. Det forutsetter selvsagt at man bor i et området med stolper da. I og rundt Oslo er det svært mange, i Møre og Romsdal ingen. Vil du trene hardere så anbefaler jeg løping. Jeg har funnet meg en kupert løype med grusdekke på 6,6km som jeg prøver å få løpt 3 ganger pr. uke. Styrketrening og øvelser vil ikke bety mye (om noe) for vekta, da bygger du muskler isteden. Fint å gjøre en del av det også, men skal du ned i vekt så bør ikke det være det primære. Anonymkode: 6f108...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #3 Del Skrevet 8. august 2020 Det viktigst eer kostholdet dersom du ønsker å redusere vekten. Du har fått gode tips over her Om jeg var deg ville jeg prioritert å komme meg ut som en tiltak for å redusere inntaket av mat. Det er lettere å spise noe av kjedsomhet når man sitter hjemme i sofaen. Derfor, gå turer ute. Jeg hører på podcaster eller musikk og kan godt være ute i 1-3 timer. Om du er i form vil jeg anbefale deg å jogge. Jeg bruker appen c25k og syns den er super for å komme i gang med løpingen etter en pause. Om du ikke er i form til å løpe, så start med å gå turer og lag deg noen turer med oppoverbakker. Anonymkode: b93b5...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Del Skrevet 9. august 2020 Enig med det som blir sagt av de andre her. Men jeg vil gjerne legge til at du godt kan legge inn litt styrketrening i treningen din i tillegg til kondisjonstrening. Styrketrening er sunt for kroppen. I tillegg vil større muskler forbrenne mer på litt lengre sikt. Det vil gjøre det lettere å holde vekten. Kroppen vil også strammes mer opp. Du blir ikke bare tynn. Men hvis hovedfokuset kun er å bli tynn i første omgang, kan du eventuelt vente litt med styrketreningen. Når det gjelder mat kan det være lurt å sette seg inn sånn cirka hvor mye kalorier ulike matvarer og drikkevarer har. Noen inneholder mer kalorier enn du tror. Fokuser på å få i deg sunne karbohydrater (f.eks. havregryn, grovbrød), sunt fett (f.eks. avokado, nøtter) og proteiner. En god miks av disse hovedgruppene vil gjøre at kroppen ikke får like store «cravings». Anonymkode: 9d621...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå