AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Skal man måtte fortelle absolutt alt fra tiden før man ble kjent? Eller må man kunne la noe få bli privat? Anonymkode: 2e80a...a52
Cata Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Han/hun har rett til å vite akkurat så mye som det du selv vil fortelle, verken mer eller mindre. 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Takk for svar. Det har plaget meg litt at jeg ikke har fortalt henne om en dom, men da tenker jeg mindre på det. Vi skal flytte sammen og jeg var redd det kom til å være en dealbreaker. Takk for svar! 👍 Anonymkode: 2e80a...a52 2
Chuck Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det har plaget meg litt at jeg ikke har fortalt henne om en dom, men da tenker jeg mindre på det. Vi skal flytte sammen og jeg var redd det kom til å være en dealbreaker. Takk for svar! 👍 Anonymkode: 2e80a...a52 Hva slags dom? Stor forskjell på sedelighet og annen kriminalitet, for å si det sånn. 9
Antiviruset Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, Cata skrev: Han/hun har rett til å vite akkurat så mye som det du selv vil fortelle, verken mer eller mindre. En ting er hva man har rett på, noe annet er hva som er lurt å skjule som kan komme opp i nær fremtid i et kommende forhold. Da kan fort det nye forholdet også være over. Grave for mye i tidligere forhold er aldri lurt, men er ting spesielle som som man har hatt forhold som ikke er helt over, forhold med noen den nye faktisk kjenner som kan smelle av rett i trynet på deg ? Det hadde jeg vært åpen om i alle fall. Skjule slikt er å underminere et kommende forhold om det kommer opp og du har fornektet, løyet eller fortiet det. 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det har plaget meg litt at jeg ikke har fortalt henne om en dom, men da tenker jeg mindre på det. Vi skal flytte sammen og jeg var redd det kom til å være en dealbreaker. Takk for svar! 👍 Anonymkode: 2e80a...a52 Hvis du skal flytte sammen med henne, kan det være veldig lurt å fortelle om en dom. Sannsynligvis kommer hun til å finne ut av det en eller annen gang og da får du et stort forklaringsproblem og det vil bli vanskeligere å skape tillitt. Anonymkode: 99007...c90 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 Kommer jo helt an på hva slags dom. sånn generelt så er jeg for å bli kjent med personen, en som har levd totalt forskjellig fra meg ville kanskje ikke hvert rett for meg men vi lever jo i et samfunn der kriminelle går fri og generelt lovlydige borgere blir straffeforfulgt. Anonymkode: 85260...23d 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 Motsatt av de andre som har svart her, så mener jeg man plikter å dele sin forhistorie med ny partner. Ikke i detalj om alt mulig, men i grove trekk hvor man har vært i livet; hvor mange seriøse forhold, hvor man har bodd, hva slags barndom man hadde, hvordan relasjonen til familien er, hvordan man ble kjent med sine nærmeste venner, betydelige helseproblemer, viktige jobb-erfaringer... Sånt er jo vanlig å ha lange, gode samtaler om i bli kjent-fasen. Man skal tross alt bli livsledsagere og trenger å kjenne til de viktige hendelsene og valgene som har formet den andre, og ikke minst at det er en person man rent etisk ønsker å satse på. Om du har pult 10 eller 30 er ikke noe jeg trenger å vite, men at du er tidligere straffedømt er noe jeg forventer at du informerer om. Så får jeg heller ta en vurdering på om det er en dealbreaker, kommer jo helt an på hva det er. Anonymkode: a77a5...41f 8
norw Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 Dommen må man naturligvis fortelle om. Tenk om hun får greie på dette om et par år. 10
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Om du har pult 10 eller 30 er ikke noe jeg trenger å vite Dette er i høyeste grad relevant og viktig for meg å vite om Anonymkode: 2de8b...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 Nå sier dere noe annet enn i sted. 😖 Dette var ikke noen sånn seriøs økokrim eller vold eller sånn. Ble en kort ubetinget dom. Bare en nachspillgreie som ble misforstått. Og sannheten ble ikke trodd. En god stund siden, så dumt å rippe opp i. Det er jo over nå. Anonymkode: 2e80a...a52
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 Jeg forteller bare om ting som dukker naturlig opp i samtalen. Har ikke en minnestund over livet mitt på date. Anonymkode: 732da...65e
Antiviruset Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå sier dere noe annet enn i sted. 😖 Dette var ikke noen sånn seriøs økokrim eller vold eller sånn. Ble en kort ubetinget dom. Bare en nachspillgreie som ble misforstått. Og sannheten ble ikke trodd. En god stund siden, så dumt å rippe opp i. Det er jo over nå. Anonymkode: 2e80a...a52 En kort ubetinget dom? Det er jo et alvorlig lovbrudd uansett hva det er. Du får ikke en ubetinget dom for bagateller. Vanskelig å skjule også, for dette kan fort komme frem i lyset fra andre som forteller om det. Er det bare "bagateller" er det vel heller ikke farlig å fortelle om dette. 7
Antiviruset Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var ikke noen sånn seriøs økokrim eller vold eller sånn. Ble en kort ubetinget dom. Bare en nachspillgreie som ble misforstått. Altså en sak som går på seksuelle overgrep slik jeg "leser" det. Da er det garanter en god del mennesker som vet om det, og da vil det nok fort rekke en ny partner. Forstår at noe i den gaten ikke er noe man ønsker å fortelle om, men det vil bli desto verre når vedkommende får vite om det. Igjen, ingen får ubetinget dom for bagateller. 8
Silva Pluvialis Skrevet 8. august 2020 #16 Skrevet 8. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå sier dere noe annet enn i sted. 😖 Dette var ikke noen sånn seriøs økokrim eller vold eller sånn. Ble en kort ubetinget dom. Bare en nachspillgreie som ble misforstått. Og sannheten ble ikke trodd. En god stund siden, så dumt å rippe opp i. Det er jo over nå. Anonymkode: 2e80a...a52 Seksualforbrytelse? Om det er det så bør du i høyeste grad informere om det. Jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en som var dømt for overgrep/voldtekt, og jeg hadde avsluttet om jeg fikk vite om det i etterkant. Jeg risikerer ikke min egen trygghet og sikkerhet. 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #17 Skrevet 8. august 2020 Min erfaring er at det er lurt å fortelle minst mulig. Kun absolutt nødvendig. Anonymkode: 07717...549 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #18 Skrevet 8. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er i høyeste grad relevant og viktig for meg å vite om Anonymkode: 2de8b...5e0 Da burde du absolutt ikke få eller ønske å vite om det, for da vil det være et problem for deg uansett antall. Anonymkode: 07717...549 2
Daria Skrevet 8. august 2020 #19 Skrevet 8. august 2020 Det er mye jeg kunne akseptert om han fortalte om det selv frivillig og i en relativt tidlig fase, men som ville blitt en dealbreaker om jeg fikk høre det tilfeldig av andre senere. Man plikter trengt tatt ikke fortelle om noe som helst, men man må jo leve med følgene når noe man har holdt skjult kommer til overflaten (og det gjør jo ofte det før eller senere). 4
Silva Pluvialis Skrevet 8. august 2020 #20 Skrevet 8. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at det er lurt å fortelle minst mulig. Kun absolutt nødvendig. Anonymkode: 07717...549 Hvorfor? Fortiden har jo formet oss til den vi er på godt og vondt, og å bli kjent med noen er jo i stor grad å bli kjent med alle delene av personen. Dette inkluderer også fortid, helse, familie. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå