Gå til innhold

Hvilken hunderase har du og hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 8/8/2020 at 8:08 PM, AnonymBruker said:

Kjøpte en papillon for snart 8 år siden da jeg studerte og sønnen var liten. Hun er en helt herlig hund med stor personlighet. En skikkelig sofahund som elsker å ligge tett inntil oss, hvilket passet oss bra når vi fikk henne og som er noe jeg fortsatt elsker med henne. Nå har sønnen vår blitt større og hverdagsliv og interesser har endret seg veldig. Selv om hun er en hund som kan gå mange timer på tur, så er ikke det noe hun liker å gjøre. Vinterstid vil hun ikke være ute i det hele tatt. Det blir til at hun ikke er med på alle turene jeg gjerne skulle hatt henne med på da det blir altfor mye. Det er godt mulig noe av det skyldes problemene hun har med stoffskiftet. Hun fungerer bra på medisiner, men likevel..

Nå får vi schæfervalp om ikke lenge. Har valgt den rasen fordi jeg vil ha en hund som kan gå mange timer på fjellet hele året i mitt tempo (jeg går fort, jogger en del og har ganske bra fart på skiene). Det blir noen timer og mil i løpet av en uke. Slik vi bor er det ingen problem å ha hunden løs mye. Eiendommen er ganske stor og inngjerdet. Jeg ønsker i tillegg å bruke tid på hunden. Det er mange morsomme aktiviteter man kan gjøre med hund, så jeg må se hva jeg og hunden trives med når den blir litt større. Hundeklubben i kommunen driver på med veldig mye spennende, og jeg skal definitivt være med der. 

Når det er sagt så er det slik at jeg elsker vår lille papillon. Hun er søt, snill og utrolig god. Vet ikke om jeg klarer å leve uten en liten selskapshund den dagen vår hund ikke er mer. Jeg utelukker ikke at det kommer en ny papillonvalp i hus en dag. 

Anonymkode: 89221...69f

Schæfer? Synd å si, men de fleste er født syke med store problemer med skjelettet, allergi osv .

ville funnet en annen rase

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cavalier, kosebamsen vår, er frisk å rask uten noe utfordringer helsemessig, bra lynne, bjeffer lite å ingenting, har lyst på en til,

NB foreldre til vår ble begge gamle 12 og 15 år og var forholdsvis friske, cavalier er en nydelig hund og populær, derfor er det mange "garasje oppdrett" av dem og det er disse som ødelegger rasen, for nær familie innad i kull, parrer 2 syke hunder osv. 

Cavalieren har fått vel mye tyn pga dette

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Sugerøret skrev:

Schæfer? Synd å si, men de fleste er født syke med store problemer med skjelettet, allergi osv .

ville funnet en annen rase

Det er mye dårlig avl på rasen ja. Derfor er det ekstremt viktig å være nøye med valget av oppdretter når man kjøper en av de mange rasene som er blitt avlet "ihjel". Heldigvis finnes det flere oppdrettere som gjør en god jobb også. Garanti for at man får en helt frisk hund får man aldri. 

Anonymkode: 89221...69f

• Liker 1
Skrevet

Mellompuddel💕 perfekt størrelse,. røyter ikke, aktiv familiehund som er lettlært og veldig glad i ungene😍

Anonymkode: b7322...c95

• Liker 2
Skrevet

Golden retriever ❤️

Verdens herligste skapning. Tror de må være engler forkledd i hundekropp.

Jeg savner vovsen min hver dag. Fikk en så ekstrem sorgreaksjon da han døde at jeg ble syk .

De er bare fylt med uendelig mye kjærlighet og får aldri nok av deg og folk generelt. De bare elsker mennesker og henger i beina dine dagen lang ❤️ alltid med logrende hale og et troskyldig blikk 

Anonymkode: 28c72...81e

• Liker 2
Skrevet

Ølhund.

Jeg valgte ham fordi han har en interessant hobby.

Anonymkode: 299b1...d5a

• Liker 2
Skrevet

Staffordshire bull terrier. Masse energi, personlighet og en herlig innstilling til alle typer mennesker.

Gjest heimebane
Skrevet

Vi har en staffordshire bull terrier. Vi valgte denne fordi de er passelig størrelse og de har mye personlighet. De er skøyeraktige klovner hele livet sitt og elsker barn. De krever ikke altfor mye fysisk mosjon i form av tur, de har nesten mer utbytte av mental trening.

Vi har nå en hann i underkant av to år. Vi tenker at vi kanskje skulle valgt en tispe, men han er tross alt ikke fullvoksen enda. Om det blir en neste hund så blir det tatt opp til vurdering om vi skal gå for tispe av samme rase, eller om vi skulle funnet en French bulldog. Dette avhenger nok litt av familiesituasjonen, overskudd osv. Vi skal ikke ha to hunder samtidig, det er krevende nok å skaffe pass til én hund de gangene vi har behov for det.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et fjollete navn på en blandingshund 😂Cavalier og liten puddel.

Ser ikke helt hva positivt en cavalier kan bringe inn til en puddel, mtp de enorme helseproblemene til rasen 😕

Anonymkode: 45e61...8ea

Cavilerer har et fantastisk gemytt, de er rolige men likevel kan de være med på gode turer. Bjeffer lite, er en liten hund uten de typiske traitene til småhunder. Helt fantastiske familiehunder og veldig søte. Men de må komme fra seriøse oppdrettere som er opptatt av helse. 
Blandes dette med puddel går man også helt ut av linjene, og får med seg mye av det som er bra med pudler. Jeg syntes det blir den perfekte hunden. Flere og flere går for slike blandinger og jeg kan ikke skjønne hvorfor folk er så negative til det 😊 

Bare se til vårt eget kronprinspar og kronprinsessen i Sverige. Tenker de har valgt seg hund utifra hvor herlige slike blandinger er 😉

Anonymkode: 7dcb7...f1a

• Liker 4
Skrevet

Shetland sheepdog. Perfekt størrelse, intelligent, vakker å se på, veldig førerorientert (dvs henger rundt meg hele tiden). Har aldri stukket av noensinne i sitt liv, henger etter meg overalt og holder øye med ansiktet mitt hele tiden for å se hva jeg vil og føler. Kan nesten bli litt for mye, men jeg liker at hun er så ivrig på å "please" meg hele tiden. Typisk gjeterhunder. Smart. Min er en veldig rolig hund, både ute og inne, men jeg tror rasen generelt er kjent for å være aktive. Min er ikke det.

Min er en spesielt vakker utgave av rasen i fargen blue merle og har isblå øyne. Mange som skryter av hunden når jeg er ute på tur.

Røyter en del da. Det er også en del bjeffing, men dette er de to eneste ulempene med rasen.

Anonymkode: 76bf7...c78

Skrevet
On ‎8‎/‎8‎/‎2020 at 3:26 PM, Karpalex said:

Nå har vi ikke hund lengre men for meg er det kun en rase, Douge De Bordeaux. Verdens snilleste og fantastiske rasen,  vi har siden 2003 hatt  6 stykk av de, og den siste hadde vi i 2018.

De er goslige, vennlige, men reserverte.

6 hunder på 13 år??? Hadde dere 3 om gangen og alle døde veldig tidlig etter bare 6 og et halvt år eller hva er greia her? 

Om dere bor på gård og hadde 6 hunder i 13 år så dør jeg av misunnelse! 😍

Anonymkode: ecce1...57c

• Liker 4
Skrevet

Jeg har JRT. Ønsket den rasen fordi den er tøff, og morsom, oppmerksom på eier og alltid med uansett. Også er den liten av størrelse. Nesten som å få en stor hund i liten kropp. Så viser det det seg at jeg har fått en hund av den bedagelige typen 😄 Hun er i tillegg til å være tøff og morsom, også sensitiv og veldig omsorgsfull. Tillitt til alle, supersosial, kosejente og bare snill. Hun er helt perfekt for meg ❤️

• Liker 1
Gjest heimebane
Skrevet
5 minutter siden, Dropi skrev:

Jeg har JRT. Ønsket den rasen fordi den er tøff, og morsom, oppmerksom på eier og alltid med uansett. Også er den liten av størrelse. Nesten som å få en stor hund i liten kropp. Så viser det det seg at jeg har fått en hund av den bedagelige typen 😄 Hun er i tillegg til å være tøff og morsom, også sensitiv og veldig omsorgsfull. Tillitt til alle, supersosial, kosejente og bare snill. Hun er helt perfekt for meg ❤️

Høres veldig ut som en SBT, bare enda mindre 😊

Skrevet

Har golden retriever. Omgjengelig, snill, lettlært, lett å motivere, allsidig, middels aktivitetsnivå, førerorientert. 

Anonymkode: bc848...c98

• Liker 1
Skrevet

Vi har to ovcharkaer. Disse brukes som vakthunder og familehunder.

• Liker 1
Skrevet

Border collie, bruker den til å gjete sau. Men er også verdens beste turkamerat!

Anonymkode: 3fc45...4f3

Gjest Karpalex
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 hunder på 13 år??? Hadde dere 3 om gangen og alle døde veldig tidlig etter bare 6 og et halvt år eller hva er greia her? 

Om dere bor på gård og hadde 6 hunder i 13 år så dør jeg av misunnelse! 😍

Ja det høres mye ut men den første ble bare 14 mnd gammel da den fikk magedreinig og vi var på fjellet, det tok oss 2,5 time å gå ned, og det var det som var døden for den. Så kjøpte vi 2 søsken, og de levde til de var 4 og 5 år gamle, kreft på begge. Så overtok vi gamla og gubben. 6 år gamle, levde til de var 10,  Og så overtok vi en hannhund på 4 år, som levde til han var 5 år. Men vi har alltid hatt 2,  i det meste  av disse goselige herlige vesenene. ( dette er bilde av ei venninne av min sin, hun var den som gav meg interessen for de

83105273_552351372160400_29031749832933376_n.jpg

Skrevet

Fransk bulldog, den er rolig, leken, elsker barn (noe som er en fordel her i hus), liten og kompakt som meg og trenger ikke mye aktivitet også som meg.

Anonymkode: 70cf9...c3f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har toypuddel. Verdens skjønneste. Bjeffer ikke, elsker å gå tur og lære nye triks. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Karpalex said:

Ja det høres mye ut men den første ble bare 14 mnd gammel da den fikk magedreinig og vi var på fjellet, det tok oss 2,5 time å gå ned, og det var det som var døden for den. Så kjøpte vi 2 søsken, og de levde til de var 4 og 5 år gamle, kreft på begge. Så overtok vi gamla og gubben. 6 år gamle, levde til de var 10,  Og så overtok vi en hannhund på 4 år, som levde til han var 5 år. Men vi har alltid hatt 2,  i det meste  av disse goselige herlige vesenene. ( dette er bilde av ei venninne av min sin, hun var den som gav meg interessen for de

83105273_552351372160400_29031749832933376_n.jpg

Oi, 4 av 6 hunder som bare ble 5 år eller yngre... Det er da såpass mange og såpass tidlig at det ikke kan karakteriseres som uflaks.

Raser med så dårlig helse burde ikke vært lov. Stakkars dyr :( 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...